Stinkwas voor gevorderden

24-09-2017 13:51 68 berichten
Ok, iemand nog briljante ideeen voor stinkende was? Ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd maar met name de donkere 30gradenwas blijft stinken. Ik heb een Electrolux wasmachine van ongeveer twee jaar oud. Ik was sowieso twee keer per week op 60 graden, en af en toe een kookwas met soda, dus het is niet zo dat ik alleen maar koude wassen draai. En ik haal altijd meteen de was eruit als het programma afgelopen is.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

- leeg draaien met soda op 90 graden
- idem dito met bleek
- idem dito met schoonmaakazijn
- idem dito met vaatwastablet
- filter en manchet schoonmaken (waren trouwens niet vies)
- zonder wasverzachter
- met wasverzachter
- azijn ipv wasverzachter
- veel poeder
- weinig poeder
- ertussenin hoeveelheid poeder
- ander poeder
- vloeibaar wasmiddel
- capsules wasmiddel
- soda toevoegen aan wasmiddel
- afvoer lager maken ivm mogelijk terughevelen water
- afsluitrubber op afvoer weghalen ivm mogelijk vacuüm en terugzuigen afvoerwater
- extra water bijgieten tijdens het wasproces

De laatste maatregel helpt wel iets voor de 60gradenwas, die ruikt nu redelijk fris. Maar donkere kleren op 30 graden stinken echt goor, een vieze muffe rioolachtige lucht. Wie weet er nog iets?
Alle reacties Link kopieren
Stop je er sokken bij in?
Een pot HG nare geuren uit sportkleding.
En dettol erbij doen.
Een extra spoelbeurt.
Ik heb niet alle reacties gelezen en weet niet of deze genoemd zijn.
Ik lees net wodka maar als je dat wil proberen koop dan een fles alcohol 96% dat is een stuk goedkoper.
Gaan je kleren niet naar dettol ruiken? Die geur associeer ik met ziek zijn, diarree en kots :sick:
Extra spoelen, dat was bij mij de oplossing. Mijn machine was van zichzelf al erg waterbesparend en dat gaf de stank. Nu is het opgelost. Ik draai nu een was met voorwas, 40 of 60 graden en extra spoelen en dan centrifugeren op 1600. Dat geeft voor gewone kleding het beste resultaat.
Hoi, ik kom ook even ervaringen delen.

Vriendlief heeft ook werk shirts die 60% synthetisch zijn waar ik lang een stank probleempjes bij had door het wassen. Had toen ook vanalles geprobeerd!
Wat uiteindelijk hielp was ipv op 40° wassen (zoals aangegeven op het eticket), op 60° met een lang programma. Bij mij is dat het programma voor zweetgeuren en duurt 2u. Dit verbeterde het probleem al een beetje. Hierna heb ik een andere wasverzachter gekocht (Lenor parfumelle) die iets geconcentreerder is als mijn vorige, en nu heeft vriendlief altijd frisse werkkledij.

Hij kan gelukkig ook nog altijd in zijn kledij :-D (geen krimp-probleempjes gehad)
helena2 schreef:
25-09-2017 15:12
Gaan je kleren niet naar dettol ruiken? Die geur associeer ik met ziek zijn, diarree en kots :sick:
nee natuurlijk geen halve fles erbij doen maar bijv. 25 ml in de wasbol.
Haal je die rubber rand bij de opening wel eens omhoog? Daar wil nog wel eens wat onder zitten.
Verder een scheut azijn voor de kleding zelf en schoonmaak spul voor wasluis.
Update:
De wasmachinereiniger geprobeerd, maar dat hielp niet. Logisch, mijn machine is onderhand zo schoon van al die schoonmaakprocedures dat je er babyvoeding in klaar kunt maken ;-D

De kunstvezels apart wassen met HG zweetsportklerenpoeder erbij helpt wel iets, evenals een paar liter water bijgieten tijdens het wassen. Maar écht tevreden ben ik nog niet. Ik blijf doorgaan.

Dank allemaal voor het meedenken :cheer: .
Machine zelf meer water laten toevoegen indien mogelijk. Hogere temperatuur wassen.meer spoelbeurten toevoegen.

Dit alles al geprobeerd samen ?
Helaas ook steeds een stinkende was gehad en alles geprobeerd wat door iedereen is genoemd.
Sinds kort gebruik ik Dettol additief voor de was en dat werkt. In het begin is de Dettol te ruiken, maar die geur verdwijnt.
Ik draai de wasmachine 1 keer per week leeg op 90 graden met een vaatwasblokje in de machine
Ik zou dan een andere wasmachine kopen. Is toch geen doen zo?
Ik deel ook even mijn ervaring; met de wasmachine bij m’n ex kregen we ook steeds vaker dat de (korte) wasjes op 30-40 graden begonnen te ruiken. Bij warmer was het weg. Ook wij hebben alles schoongemaakt, azijn en soda geprobeerd maar toch kwam het weer terug.

De meest simpele tip die we kregen hielp uiteindelijk: (veel) minder wasmiddel gebruiken (en idd in een bol in de machine zelf) en eens per week/maand op 90 graden wassen. De geur werd steeds minder en na een aantal weken was het weg :-)!
Niet alles gelezen, maar ik had hier ook het probleem dat de was stonk. Gek werd ik ervan. Inderdaad regelmatig de wasmachine even leeg laten draaien op heet katoenprogramma, met wasmachinereiniger erin.

Verder heb ik alle kleding een tijdlang gewassen met zilversoda bij het wasmiddel in, maar ook zilversoda in de trommel er bij in. Hiermee werd ook de 30 gradenwas na 1 of 2 keer wassen weer fris.
Opletten dat je niet teveel wasmiddel gebruikt om de wasluis/vetluis(?) Te voorkomen.

Ik was nu nog tussendoor wel met zilversoda. Tot nu toe niet meer de problemen gehad van stinkende was.
Ik begrijp die vieze luchten niet Vriend heeft ook een nieuwe machine en die heeft ook vaak stinkwas. Ik met mijn energieverslindend (valt best mee) oudje heb altijd frisse was. Zou het aan die energie en water bezuinigende machines liggen?
nina1966 schreef:
31-10-2017 19:49
Ik begrijp die vieze luchten niet Vriend heeft ook een nieuwe machine en die heeft ook vaak stinkwas. Ik met mijn energieverslindend (valt best mee) oudje heb altijd frisse was. Zou het aan die energie en water bezuinigende machines liggen?
Dat heb ik nu ook met de nieuwe wasmachine met sterren. Die gebruiken domweg te weinig water om goed te wassen en te spoelen. De was is nu net karton en rafelt. En ik ben bang dat het met andere merken/types net zo zal zijn of worden. Dat gekke zeepbakje begrijp ik ook niet. Het kleinste vakje is voor de hoofdwas, de grootste voor de voorwas en het spoelmiddel, wat dus als laatste de trommel in moet sijpelen is geen bakje: het loopt zo de machine is, nog voordat er met wassen begonnen is.

Ik ben nu dus aan het uitzoeken wat de beste programmacombinatie is. Eerst snel wassen op 40 en dan hoofdwassen op 60? Of andersom? Of hoofdwas en 3x extra spoelen? Hoe krijg je er extra water in als er geen knop voor extra water is?
Met vies wassende machines worden de opgelegde besparingensdoelen echt niet gehaald vanwege al die noodzakelijke extra beurten.
nina1966 schreef:
31-10-2017 19:49
Dat denk ik wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven