Stinkwas voor gevorderden

zondag 24 september 2017 om 13:51
Ok, iemand nog briljante ideeen voor stinkende was? Ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd maar met name de donkere 30gradenwas blijft stinken. Ik heb een Electrolux wasmachine van ongeveer twee jaar oud. Ik was sowieso twee keer per week op 60 graden, en af en toe een kookwas met soda, dus het is niet zo dat ik alleen maar koude wassen draai. En ik haal altijd meteen de was eruit als het programma afgelopen is.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- leeg draaien met soda op 90 graden
- idem dito met bleek
- idem dito met schoonmaakazijn
- idem dito met vaatwastablet
- filter en manchet schoonmaken (waren trouwens niet vies)
- zonder wasverzachter
- met wasverzachter
- azijn ipv wasverzachter
- veel poeder
- weinig poeder
- ertussenin hoeveelheid poeder
- ander poeder
- vloeibaar wasmiddel
- capsules wasmiddel
- soda toevoegen aan wasmiddel
- afvoer lager maken ivm mogelijk terughevelen water
- afsluitrubber op afvoer weghalen ivm mogelijk vacuüm en terugzuigen afvoerwater
- extra water bijgieten tijdens het wasproces
De laatste maatregel helpt wel iets voor de 60gradenwas, die ruikt nu redelijk fris. Maar donkere kleren op 30 graden stinken echt goor, een vieze muffe rioolachtige lucht. Wie weet er nog iets?
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- leeg draaien met soda op 90 graden
- idem dito met bleek
- idem dito met schoonmaakazijn
- idem dito met vaatwastablet
- filter en manchet schoonmaken (waren trouwens niet vies)
- zonder wasverzachter
- met wasverzachter
- azijn ipv wasverzachter
- veel poeder
- weinig poeder
- ertussenin hoeveelheid poeder
- ander poeder
- vloeibaar wasmiddel
- capsules wasmiddel
- soda toevoegen aan wasmiddel
- afvoer lager maken ivm mogelijk terughevelen water
- afsluitrubber op afvoer weghalen ivm mogelijk vacuüm en terugzuigen afvoerwater
- extra water bijgieten tijdens het wasproces
De laatste maatregel helpt wel iets voor de 60gradenwas, die ruikt nu redelijk fris. Maar donkere kleren op 30 graden stinken echt goor, een vieze muffe rioolachtige lucht. Wie weet er nog iets?

zondag 24 september 2017 om 14:34

zondag 24 september 2017 om 14:34
Hmm, ruik je dat ook aan het rubber dan? Want die van mij ruikt gewoon naar niks, ook niet als ik mijn neus er diep in steek. Ik laat altijd de deur openstaan om te drogen, maar droog het niet letterlijk af.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑24-09-2017 14:32Maak je de rubbers van de wasmachine (voorlader) droog na het wassen? Als ik dat vergeet, krijgt wasgoed daarna ook zo'n stank, is me wel eens opgevallen.

zondag 24 september 2017 om 14:37
Er blijft altijd een laagje water in de rubberrand staan ( bij mij iig) dus daar haal ik een doek doorheen.
Maar zulke stank kan dat vast niet veroorzaken, lijkt mij. Hooguit een beetje muffigheid.
nounou

zondag 24 september 2017 om 14:41
Ik heb er nog nooit aan geroken. Maar het is beter om de rubbers en deur af te drogen. Er blijft nl. water onderin rubber van wasmachinedeur staan en dat gaat stinken, bevat nl. bacteriën en kan gaan schimmelen. Haal maar eens een oude doek door de rubbers van de deur (dus goed voorzijde, achterzijde en onderzijde rubber drogen). Waarschijnlijk komt er zwart af.

anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 14:51
7.45% gewijzigd
zondag 24 september 2017 om 14:44
Na alles geprobeerd te hebben las ik ooit ergens dit;
https://www.huishoudplaza.nl/Vraagbaak/ ... aan-liggen
Dat was voor mij DE oplossing! Mss kun je dat eens proberen?

zondag 24 september 2017 om 14:58
Ben benieuwd! Sowieso goeie tips hier! Afwasmachinereiniger heb ik gewoon in t gootsteenkastje liggen, volgende keer maar eens kijken of dat ook nog wat uithaalt... en HG dus, staat ook genoteerd.
Succes TO, laat je weten als je de gouden oplossing hebt gevonden? Zo te lezen ben je niet de enige met dit probleem

zondag 24 september 2017 om 15:29
Ik heb hetzelfde probleem en ook al alles geprobeerd. Bij mij zijn het twee dingen volgens mij: de Robij klein en krachtig voor de zwarte was (die gebruik ik nu dus niet meer) en de verf uit de donkere handdoeken van de hema.
Die donkere handdoeken krijg ik gewoon niet fris, wat ik ook doe. En de andere was gaat er ook naar ruiken.
Dus TO: misschien ligt het bij jou ook aan de donkere verf van sommige kledingsstukken. Niks aan te doen dan, behalve die stukken niet meer gebruiken. Of apart wassen natuurlijk.
Maar vies inderdaad, ik baal er ook van.
Die donkere handdoeken krijg ik gewoon niet fris, wat ik ook doe. En de andere was gaat er ook naar ruiken.
Dus TO: misschien ligt het bij jou ook aan de donkere verf van sommige kledingsstukken. Niks aan te doen dan, behalve die stukken niet meer gebruiken. Of apart wassen natuurlijk.
Maar vies inderdaad, ik baal er ook van.
zondag 24 september 2017 om 15:35
Goede tip, zeg, Lieveke, de eerste reactie daar bij huishoudplaza.lievelieveke66 schreef: ↑24-09-2017 14:44Na alles geprobeerd te hebben las ik ooit ergens dit;
nounou

zondag 24 september 2017 om 15:43
Aansluitend op Lis31. Zeep, poeder of vloeibaar in een bol in de trommel zetten en niet in de zeepbakje. Zeep laat niet alleen in en om de zeepbakje resten achter maar ook in de slang van de zeepbak naar de trommel. Zeepresten gaan rotten en stinken. Die Kun je schoonmaken door daar een flinke hoeveelheid 95 graden water met bv. soda doorheen te gieten.

zondag 24 september 2017 om 15:50
Ik heb onlangs een heel weekend besteed aan dit probleem, en ook al die dingen geprobeerd. Het probleem is uiteindelijk verdwenen nadat ik het filter onderin de machine eruit heb gehaald en schoongemaakt. Er zat ook behoorlijk veel schimmel achter het wasmachinebakje, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de geur. Daarnaast zet ik de deur en het bakje helemaal open tussen de wasbeurten door.
zondag 24 september 2017 om 16:34
Zou het ook kunnen zijn dat je wasprogramma voor 30 raden in werkelijkheid kouder wast?Fluithaas schreef: ↑24-09-2017 14:15Mwoh, met fijne t-shirts van 80 euro per stuk ga ik dat niet uitproberen![]()
Maar los daarvan, vroeger had ik dit probleem nooit. Ik was al 30 jaar en als het eraan zou liggen dat ik af en toe op 30 graden was zou ik vroeger ook stinkwas gehad moeten hebben.
Ik denk eerder dat er in de machine iets niet goed gaat. De enige maatregelen die íetsje geholpen hebben zijn de afvoer verlagen en extra water bijgieten.
Ik bedoel, hoe precies moeten we die temperaturen nemen? En 30 graden is gewoon lauw, en 40 graden is warm maar zeker niet heet. Ik heb nog nooit op 30 graden gewassen en nooit meegemaakt dat iets kromp of zo.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 24 september 2017 om 17:07

zondag 24 september 2017 om 18:48
De winkel is failliet. Fabrikant zou idd mijn volgende stap zijn.
Maar ik geloof dat ik in elk geval één belangrijke factor heb gevonden! Ik heb de stinkwas opnieuw gedraaid maar dan zonder de stukken met kunstvezels erin. Alleen katoen en linnen. En deze ruikt aanmerkelijk beter.

Ik ga hiermee verder experimenteren, want vieze zeepbakjes en dergelijke ligt het echt niet aan. Die zijn schoon, dat soort stappen had ik eerder al genomen. Maar het valt duidelijk op dat de katoenen was veel beter ruikt dan de synthetische. Zweetkleren zijn het niet, maar het heeft misschien dus wel iets met het soort stof te maken.
Voor de kleren waar kunstvezels in zitten zal ik dus een andere oplossing moeten vinden, met wodka, azijn of HG

Allemaal erg bedankt voor het meedenken.

zondag 24 september 2017 om 19:10
Jammer; dat is voor mij ook niet de gouden tip; eens eerder gehoord en geprobeerd. Mijn lievelingsshirt is 100% katoen en ik was katoen en synthetisch altijd al gescheiden. Alleen katoen stonk; synthetisch nooit. Zweet ook niet tijdens het sporten; hoe fanatiek ik ook sport.lievelieveke66 schreef: ↑24-09-2017 14:44Na alles geprobeerd te hebben las ik ooit ergens dit;
Azijn wordt hier alleen nog gebruikt om bij zwart/witte kleding de kleuren niet door te laten lopen; dus voordat het de eerste keer met wasmiddel gewassen wordt, was ik het met azijn.