Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Theamuts schreef:
23-09-2017 13:19
Waarom waren vroeger de meeste mensen niet te dik en nu wel?
Toen aten ze/we ook gewoon koolhydraten....
Veel mensen doen aan "troost" eten. De verwachtingen waar je aan zou moeten voldoen worden steeds hoger en hoger kijk maar naar facebook en alle gelukkig afgebeelde leventjes en gefotoshopte gezichten! in principe hoef je helemaal nergens aan te voldoen. Maar mensen vergeten dit en blijven door racen naar meer consumeren, werken, verantwoordelijkheden met grote tegen zin aannemen,. Die stress zal geventileerd moeten worden: mensen gaan troost eten, meer drinken, gokken, drugs gebruiken, kluizenaren. Dit hoeft natuurlijk niet als je leert op je grenzen te letten.
En wat dacht je van nare gevoelens over je relatie? Wil je eigenlijk wel kinderen? Wegdrukken die gevoelens! Gewoon afleiding zoeken door voor de tv te zitten met iets lekkers om je zintuigen te prikkelen dan voel je al die moeilijke keuzes en onzekerheden even niet. In plaats daarvan kun je je concentreren op de smaaksensaties van je ben & jerry's.

Ik weet hier alles van heb het zelf ook gedaan. En kom nog regelmatig in de verleiding.
Er zijn meer artikelen, ook van in mijn ogen betrouwbare bronnen, die dit aangeven, maar zeker hier op Viva ben ik gestopt om het te posten.
Ik kan niet sporten, maar ik maak me daar niet druk om, omdat sporten uiteindelijk maar heel weinig bijdraagt aan afvallen, tenzij je dagelijks uren intensief gaat sporten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maar sporten zet dan misschien voor puur afvallen weinig zoden aan de dijk. Maar zoals ook in dat artikel staat is het voor je algehele gezondheid wel beter.
En ik denk zelf dat dit misschien toch ook wel samenhangt met afvallen. Als je je fitter voelt/bent en lekkerder in je vel zit kan je het (emotie) eten wellicht beter onder controle houden.
Waarom ligt de activity tracker ergens in huis, in plaats van om je pols? Ik heb zo'n fitbit en ik vind het een superhandige tool om van alles bij te houden. Het ding trackt mijn activiteit (duh), de stappen, hartslag... op de app kan je bovendien ingeven wat je gegeten hebt. Dat doe ik zelf niet, ik heb het niet zo nodig, maar je kan het zo doen. En als je het bijhouden op de app niet prettig vindt (het is een Amerikaanse database) kan je 'm koppelen aan een andere 'voedsel-bijhoud-apps' . Zo heb je in ieder geval een redelijk beeld van wat je nou echt eet en hoeveel je nu echt beweegt.

Het lijkt me overigens wel een ontzettend vervelend probleem, dus ik wens je veel sterkte met het afvallen en de overweging of je wel of niet zo'n operatie wilt ondergaan. Zo'n operatie is niet niks dus ik snap dat je nogal twijfelt...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
rosepudding schreef:
27-09-2017 19:29
Maar sporten zet dan misschien voor puur afvallen weinig zoden aan de dijk. Maar zoals ook in dat artikel staat is het voor je algehele gezondheid wel beter.
En ik denk zelf dat dit misschien toch ook wel samenhangt met afvallen. Als je je fitter voelt/bent en lekkerder in je vel zit kan je het (emotie) eten wellicht beter onder controle houden.
Door het afvallen voel ik me al beter, waardoor het weer makkelijker vol te houden is.

David Dunning
Na een operatie (maar ook zonder operatie) is sporten toch ook niet alleen om af te vallen?
Maar voor je spieren, je botten en gewoon je conditie. Juist na een operatie is het belangrijk om je spieren sterk te houden omdat het snelle afvallen zo'n aanslag is op je lijf en je snel spier (kracht) verliest.

En ook al zou je met sporten maar 350 kcal verbranden zoals dat artikel aangeeft, die 350 kcal zou wel het verschil kunnen maken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-09-2017 22:32
Reden: spam
97.48% gewijzigd
Ik zag een serie op de BBC (How to stay young) waarin de fitheid en gesteldheid van een aantal mensen wordt gemonitord en hun echte leeftijd en hun lichaamsleeftijd wordt gemeten.
Juist door te sporten (je hartslag te verhogen, je spieren te versterken), daalt je lichaamsleeftijd, maar ook verbetert je algemene conditie van alle organen in je lijf. Ook van je hersenen.
Everything you see I owe to spaghetti!
rosepudding schreef:
27-09-2017 21:24
Na een operatie (maar ook zonder operatie) is sporten toch ook niet alleen om af te vallen?
Maar voor je spieren, je botten en gewoon je conditie. Juist na een operatie is het belangrijk om je spieren sterk te houden omdat het snelle afvallen zo'n aanslag is op je lijf en je snel spier (kracht) verliest.

En ook al zou je met sporten maar 350 kcal verbranden zoals dat artikel aangeeft, die 350 kcal zou wel het verschil kunnen maken.
350 kcal, hangt er dan ook nog vanaf hoe vaak per week je dat doet. 2x per week scheelt je ongeveer een ons dus.

Maar goed, ik sport niet, ga ik ook niet doen, maar in het kader van dit topic: voor afvallen maakt het weinig uit.

David Dunning
Annapicobella schreef:
27-09-2017 21:41
Ik zag een serie op de BBC (How to stay young) waarin de fitheid en gesteldheid van een aantal mensen wordt gemonitord en hun echte leeftijd en hun lichaamsleeftijd wordt gemeten.
Juist door te sporten (je hartslag te verhogen, je spieren te versterken), daalt je lichaamsleeftijd, maar ook verbetert je algemene conditie van alle organen in je lijf. Ook van je hersenen.
Wel leuk, want ten eerste vraag ik me af hoe ze dat meten. Daar liggen namelijk een aantal aannames aan ten grondslag. En daarmee heb je kans dat zo'n onderzoek bevestigt wat de onderzoekers al dachten.

Ik denk dat af en toe sporten prima is, als je ervan houdt, maar dat niet sporten net zo prima is.
Ik doe mijn huishouden, ga met goed weer op de fiets naar afspraken. Meer dan genoeg beweging wat mij betreft.

David Dunning
En dat zitten het nieuwe roken wordt genoemd vergeten we dan maar even :facepalm:

Vraag blijft voor mij staan TO: wat gebeurt er als je gedurende een lange periode intensief sport?
Pinaco schreef:
28-09-2017 04:36
En dat zitten het nieuwe roken wordt genoemd vergeten we dan maar even :facepalm:

Vraag blijft voor mij staan TO: wat gebeurt er als je gedurende een lange periode intensief sport?
Dus je kunt hier lezen dat sporten niet echt zoden aan de dijk zet als je wilt afvallen, maar je vraagt wel wat er gebeurt als TO intensief zou gaan sporten.
En wat is dan intensief?
Om qua afvallen iets op te leveren zou je al dagelijks intensief moeten sporten. Dat is voor vrijwel niemand weggelegd.

David Dunning
Maar wel het proberen waard als je daarmee een operatie kunt voorkomen lijkt me. Dat wil je toch kosten wat het kost voorkomen?!
Pinaco schreef:
28-09-2017 04:36
Zelfs de man die dat gezegd heeft, heeft er spijt van. Het grote verschil is dat roken vanaf één sigaret al schadelijk is, dat kun je van zitten niet zeggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat sporten vaak geen enorme winst oplevert qua afvallen wil niet zeggen dat voldoende beweging niet belangrijk is voor een gezond lichaam. Met het huishouden en de boodschappen kom je in deze tijd niet meer aan voldoende beweging. Bewegen is niet alleen belangrijk voor je gewicht maar ook voor je botten, spieren, gewrichten en hersenen bijvoorbeeld. De gevolgen van te weinig bewegen en dus een slechtere conditie zie je vaak pas na jaren, dat speelt vaak nog niet bij dertigers maar wel bij vijftigers. Het is niet voor niets dat er allerlei sportclubjes zijn voor ouderen en mensen met bepaalde ziektes. Als bewegen niet belangrijk was werd daar niet in geïnvesteerd.

Toch opvallend dat mensen met flink overgewicht vaak een hekel hebben aan sporten/extra bewegen en meteen klaarstaan om te zeggen dat sporten helemaal niet zo veel verschil maakt. Dan heb ik het niet alleen over dit topic. Dan denk ik dat daar wellicht toch een deel van het probleem zit. Sowieso ga je dan voorbij aan het belang van bewegen buiten het gewicht. Als je weinig beweegt heb je ook minder kcal nodig, lang niet elke vrouw heeft 2000 kcal nodig per dag, als je je dag voornamelijk zittend doorbrengt verbrand je gewoon minder dan dat en kom je aan al eet je niet enorm veel of ongezond. Als ik 2000 kcal eet per dag zonder te sporten kom ik ook aan, als ik niet sport heeft mijn lijf maar zo een 1500 kcal nodig om te blijven draaien (ik ben wel kleiner dan gemiddeld en heb geen overgewicht). Ik beweeg per week nog zo een 5 uur buiten woon/werkverkeer en het huishouden en ik eet ongeveer 1900 kcal per dag (dat houd ik niet exact bij) en blijf daarmee op gewicht. Ook TO schrijft dat toen ze meer sporten ze op gewicht bleef. Beweging heeft dus wel invloed op je gewicht maar zet geen enorme zode aan de dijk qua afvallen. Het is wel goed voor je gezondheid. Als je niet wil sporten/bewegen is dat natuurlijk je goed recht, maar beweren dat bewegen eigenlijk helemaal niet echt nuttig is gaat nergens over. Dan ben je jezelf gewoon voor de gek aan het houden.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Pinaco schreef:
28-09-2017 12:08
Maar wel het proberen waard als je daarmee een operatie kunt voorkomen lijkt me. Dat wil je toch kosten wat het kost voorkomen?!
Maar dat lukt dus niet.
Overgewicht is een veel complexer probleem dan met sporten kan worden opgelost.

David Dunning
MwTheelepel, dit topic gaat over afvallen. Dat sporten daar weinig invloed op heeft kwam ter sprake en dat onderschrijf ik.
Ik beweer nergens dat sporten niet goed zou zijn.
Wel denk ik dat het overdreven wordt, maar hé, dat schijnt bij dikke mensen vaak voor te komen lees ik in jouw post.
Dat ik slank was voordat ik kinderen kreeg en toen ook niet sportte, nou ja, dat zal dan wel toeval geweest zijn.

En 500 kcal per dag sporten doet vrijwel niemand.

David Dunning
Ik sport niet intensief, dat klopt. Wellicht zou ik dat wel moeten om op normaal gewicht te kunnen blijven? Wel vind ik het bijzonder; toen ik voorheen wel regelmatig (competitie)sport deed, ging hardlopen, fietsen, fitness bleef ik op gewicht. Ik denk dat ik toen gemiddeld op 3 a 4 uur bewegen per dag zat. Sidenote: ook toen was ik niet slank met mijn 1.70 en 70 kilo.

Ik ga mijn voedingslijsten eens goed onder de loep nemen. Ik ben inderdaad gestopt met het wegen. Wellicht wel goed om dat eens op te pakken. Qua bewegen valt er vooral nog heel veel winst te halen. Eerlijk is eerlijk, ik ben huiverig geworden voor het sporten in groepsverband. Dingen als zumba, spinning, etc. lijkt me erg leuk maar ik zie het gewoon niet zitten om met mijn omvang tussen de slanke dennen in te zitten. Die onzekerheid zit er toch.
4 uur bewegen per dag is toch ook niet normaal? Dat houdt toch geen mens vol?
1 Kilo lichaamsvet is ongeveer 7500 kCal. Wanneer je dus stabiel bent van gewicht en eetpatroon, dan zou je dus voor ongeveer 550 kCal per dag extra actief moeten bewegen om een halve kilogram aan vet kwijt te raken. Waarom bewegen, dit omdat het merendeel van dat gewicht je lichaam verlaat via je ademhaling. Namelijk die C in de CO2 die je uitademt. Door actief te zijn ga je sneller ademen om al die verbrandingsstoffen af te voeren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
jaw schreef:
28-09-2017 15:42
1 Kilo lichaamsvet is ongeveer 7500 kCal. Wanneer je dus stabiel bent van gewicht en eetpatroon, dan zou je dus voor ongeveer 550 kCal per dag extra actief moeten bewegen om een halve kilogram aan vet kwijt te raken. Waarom bewegen, dit omdat het merendeel van dat gewicht je lichaam verlaat via je ademhaling. Namelijk die C in de CO2 die je uitademt. Door actief te zijn ga je sneller ademen om al die verbrandingsstoffen af te voeren.
550kcal per dag, dat krijgen alleen topsporters voor elkaar.

David Dunning
Solomio schreef:
28-09-2017 15:55
550kcal per dag, dat krijgen alleen topsporters voor elkaar.
Daarom is bewegen alleen ook niet genoeg, stel dat je met meer bewegen misschien net 150 kcal haalt.
Dan moet je de overige 400 kcal dus minder binnen krijgen en je voedsel inname dus aanpassen.

Maar een gemiddelde van 3 tot 4 uur per dag? Is dat dan bewegen of intensief sporten?
Daar zit nogal verschil in lijkt mij, je gaat neem ik aan niet elke dag 3 tot 4 uur hardlopen?
rosepudding schreef:
28-09-2017 16:07
Daarom is bewegen alleen ook niet genoeg, stel dat je met meer bewegen misschien net 150 kcal haalt.
Dan moet je de overige 400 kcal dus minder binnen krijgen en je voedsel inname dus aanpassen.
En dat is dus precies wat er gezegd wordt: bewegen zet weinig zoden aan de dijk als je wilt afvallen.

David Dunning
Niet als je je eetgedrag niet aanpast nee.

Het hangt samen en sporten/bewegen is meer dan alleen puur kcal verbranden.
Je spiermassa veranderd, je conditie en uithoudingsvermogen, dit kan positieve invloed hebben op je metabolisme
In de tijd dat je beweegt/sport grijp je niet uit verveling naar iets lekkers.
Je kan je fitter voelen en lekkerder in je vel, misschien helpt het beter omgaan met stress of wat dan ook.
Behalve dat het beter is voor je algehele gezondheid, los van afvallen, kan het ook positieve gevolgen hebben voor je hele gemoedstoestand.
En als dat zo is dan kan het je vervolgens weer ondersteunen in betere keuzes maken in je eetgedrag, omdat veel mensen toch vaker slechte keuzes maken als ze niet lekker in hun vel zitten, zich vervelen of stress hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven