Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?
vrijdag 22 september 2017 om 09:45
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....

dinsdag 26 september 2017 om 16:24
Wat rot dat afvallen zo moeizaam gaat. Wat voor mij opvalt in je verhaal is dat je wel veel beweegt, maar niet sport. Als ik goed gelezen heb, wandel je elke dag 1.5 uur. Als ik puur naar mijzelf kijk, dan val ik alleen af als ik gezond eten (suikervrij, vooral plantaardig) combineer met sport. Voor mij betekent dat intensief bewegen met doel om sterker te worden. Ik combineer duursport (omdat ik dat leuk vind) met krachttraining. Zo kweek ik spieren, waardoor mijn verbranding ook weer omhoog gaat. Heb je wel eens overwogen of geprobeerd om met een personal trainer aan de slag te gaan? Ik snap dat je niet direct op hoog niveau kan sporten vanwege je gewrichten e.d. maar ik neem aan dat een trainer een aangepast schema kan maken. Misschien kun je op die manier afvallen? Ik hoop dat je een alternatief voor de operatie kunt vinden.
dinsdag 26 september 2017 om 17:06
Ik ben zelf op een gegeven moment gestopt met oorzaken zoeken voor mijn overgewicht. Ik at niet vreselijk ongezond, maar het bleef bij mij wel makkelijk plakken. Als daar geen medische oorzaak voor gevonden wordt is dat waar je het mee te doen hebt.
Dat een vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag nodig heeft zegt niet zo veel over een individu.
Wel heb ik begrepen dat er aanwijzingen zijn dat iedere keer dat je succesvol afvalt je lichaam vervolgens toch naar een lagere ruststofwisseling gaat, maar ik weet niet precies of dat klopt.
Ik heb uiteindelijk bij een bmi van 40 gekozen voor een GBP en wat ben ik er blij mee. Inmiddels is mijn bmi 27 en voel ik me weer veel fitter en gezonder. Maar ook na mijn GBP ging het afvallen langzamer dan wat ik van sommige anderen hoor, het zij zo. Ik ben er blij mee.
Je kunt wel blijven zoeken naar waarom jij minder makkelijk afvalt dan een ander, het levert je uiteindelijk weinig op denk ik.
Dat een vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag nodig heeft zegt niet zo veel over een individu.
Wel heb ik begrepen dat er aanwijzingen zijn dat iedere keer dat je succesvol afvalt je lichaam vervolgens toch naar een lagere ruststofwisseling gaat, maar ik weet niet precies of dat klopt.
Ik heb uiteindelijk bij een bmi van 40 gekozen voor een GBP en wat ben ik er blij mee. Inmiddels is mijn bmi 27 en voel ik me weer veel fitter en gezonder. Maar ook na mijn GBP ging het afvallen langzamer dan wat ik van sommige anderen hoor, het zij zo. Ik ben er blij mee.
Je kunt wel blijven zoeken naar waarom jij minder makkelijk afvalt dan een ander, het levert je uiteindelijk weinig op denk ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 26 september 2017 om 17:38
Waar het daarbij op neer komt is vooral dat er dan "minder lichaam" is. Dus minder onderhoud nodig. Het hart hoeft minder hard te werken om het bloed rond te pompen. Er wordt minder gewicht 'meegesleept'. Oftewel, men bereikt een nieuw balans punt. Daarom is het zaak om bij het afvallen met regelmaat op basis van het nieuwe gewicht opnieuw de BMR uit te rekenen. Dit geeft ook als voordeel dat aanpassingen in eetgewoonten rustig aangeleerd kunnen worden door stap voor stap dingen te elimineren of te vervangen. Na een paar weken is men bijvoorbeeld al gewend om iets niet meer te eten, een paar weken later went men dan om weer iets anders in het menu uit te wisselen. Op die manier is het veel gemakkelijker om deze nieuwe leefgewoontes aan te leren. Het is nu eenmaal zo dat het gewicht er niet in een korte periode is aangekomen, dus er ook niet in een korte periode af gaat.
Toen ik van de 120+ naar de 90 ging, ging dat ook niet in korte tijd. Maar gestaag met gemiddeld ongeveer een halve kg per week tot ik weer in een stabilisatie periode kwam voor een paar maanden, waarna ik de volgende stap deed. Nu ben ik intussen wel weer aangekomen, maar dat is allemaal spiermassa terwijl mijn omtrek op bijvoorbeeld de buik nog steeds langzaam afneemt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

dinsdag 26 september 2017 om 18:27
Een gezond, normaal functionerend lijf komt niet aan als er meer uitgaat dan ingaat. Het is nml een simpel rekensommetje.
Ik snoep en snack en eet alles en sport niet en ben super slank. Mijn verbranding in rust is blijkbaar stukken hoger dan die van jou. De vraag is: hoe kán dat?
Als het écht waar is wat je zegt dan is er écht iets niet goed met je metabolisme en zou ik niet rusten voordat je weet wat er aan de hand is.
Dik worden van de lucht zonder oorzaak klopt écht niet.
Ik snoep en snack en eet alles en sport niet en ben super slank. Mijn verbranding in rust is blijkbaar stukken hoger dan die van jou. De vraag is: hoe kán dat?
Als het écht waar is wat je zegt dan is er écht iets niet goed met je metabolisme en zou ik niet rusten voordat je weet wat er aan de hand is.

dinsdag 26 september 2017 om 19:47
Waar ik aan refereer is dus niet dit wat jij beschrijft.
Iemand die bijv normaal 2000 kcal per dag nodig heeft, structureel te veel eet en dus aankomt.
Diegene gaat vervolgens op dieet, valt af tot het oorspronkelijke gewicht, maar heeft dan ineens nog maar 1800 kcal per dag nodig, omdat dat lichaam tijdens het dieet overgegaan is op een lagere ruststofwisseling.
Volgens mij is dat ook waarom je na bijv een GBP niet eindeloos blijft afvallen, terwijl je toch structureel minder kcal binnenkrijgt.
David Dunning
David Dunning
woensdag 27 september 2017 om 07:24
Volgens mijn eigen ervaring is beiden waar. Ik ben ook heel langzaam afgevallen na mijn GBP (een halve kilo per week ongeveer). Maar goed, ik viel af. Nu ben ik al 3,5 jaar stabiel (heb anderhalf jaar gedaan over 40 kilo). Ik merk dat mijn spieren minder uitdaging hebben door minder gewicht. Ik ben daarvoor krachttraining gaan doen. Bijvoorbeeld mijn kinderen wogen samen ook 40 kg, maar die samen bij mij op de fiets kreeg ik op een gegeven moment niet meer weggetrapt. Terwijl mijn eigen 40kg geen probleem waren voor mijn spieren. Conditie was perfect door hardlopen.Solomio schreef: ↑26-09-2017 19:47Waar ik aan refereer is dus niet dit wat jij beschrijft.
Iemand die bijv normaal 2000 kcal per dag nodig heeft, structureel te veel eet en dus aankomt.
Diegene gaat vervolgens op dieet, valt af tot het oorspronkelijke gewicht, maar heeft dan ineens nog maar 1800 kcal per dag nodig, omdat dat lichaam tijdens het dieet overgegaan is op een lagere ruststofwisseling.
Volgens mij is dat ook waarom je na bijv een GBP niet eindeloos blijft afvallen, terwijl je toch structureel minder kcal binnenkrijgt.
Maar ook de rust stofwisseling speelt mee. Die went aan 1500 kcal per dag. Maar als ik nu maar een klein beetje extra beweeg, ga ik direct weer afvallen. Het evenwicht is een stuk lager komen te liggen. Waar ik met boven de 100kg wel 3 uur per dag intensief moest sporten om misschien een klein beetje af te vallen, is nu een uurtje wandelen al genoeg om naar beneden te zakken

Zonder oorzaak geen gevolg
woensdag 27 september 2017 om 07:39
Eens.Yggdrasil- schreef: ↑26-09-2017 18:27Een gezond, normaal functionerend lijf komt niet aan als er meer uitgaat dan ingaat. Het is nml een simpel rekensommetje.
woensdag 27 september 2017 om 08:34
Alleen: vind die oorzaak maar eens.... Ik kwam aan van 800kcal per dag! Het wegknippen van een stuk darm heeft mijn probleem opgelost. Maar wat de oorzaak was? Het menselijk lichaam is een groot zwart gatYggdrasil- schreef: ↑26-09-2017 18:27Een gezond, normaal functionerend lijf komt niet aan als er meer uitgaat dan ingaat. Het is nml een simpel rekensommetje.

woensdag 27 september 2017 om 11:18
Iemand die dagelijks 40kg aan extra vetmassa meedraagt, die heeft ook de spiermassa ontwikkeld om dat mee te dragen. Wanneer die gaat afvallen is het niet alleen maar vet dat ze kwijt raken, ook die 'overtollige' spiermassa verdwijnt, simpelweg doordat het lichaam die spieren niet meer nodig heeft en het veel makkelijker is voor het lichaam om ongebruikte spieren te verwijderen dan het is om reserves te verwijderen. Ten eerste omdat reserves bedoelt zijn als reserves, die worden niet aangesproken wanneer er een andere oplossing is, namelijk overtollig spiermassa. En ten tweede doordat spiercellen veel meer energie verbruiken in onderhoud, waardoor het lichaam liever het 'teveel' daarvan afbreekt simpelweg omdat het niet meer gebruikt wordt.
Daarom ook dat krachtsport zo'n handige steun is gedurende het afvallen, hiermee blijf je de spieren belasten waardoor deze in stand gehouden worden, want al dragen ze niet dagelijks meer die extra kilo's mee, het feit dat ze nog steeds belast worden is voor het lichaam een teken dat ze nodig zijn dus ze worden onderhouden.
Een ander item waar nu pas naar gekeken wordt is Stress. Wanneer iemand in een continue verhoogde staat van "fight or flight" is, dan houdt het lichaam er continue rekening mee dat het elk moment in actie moet komen. Hierdoor staan spieren meer gespannen, reactie vermogen is verhoogt en men is continue alert. Die staat van het lichaam vreet ook energie. Dat kan zelfs resulteren in eetbuien waarbij men die energie moet aanvullen.
Dan is er nog het geval van een optimale lichaamstemperatuur. Het lichaam verbrand energie om op temperatuur te blijven. Iemand die weinig onderhuids vet heeft, die zal sneller warmte via de huid afstaan aan de omgeving. Het lichaam moet om van binnen op temperatuur te blijven dus meer verstoken. Daarom ook dat slapen in een koude kamer met zo min mogelijk kleding die de eigen temperatuurregeling verstoort niet alleen zorgt voor een goede nachtrust, maar ook de afbraak van eventuele vetreserves wanneer het lichaam die moet aanspreken.
Daarom ook dat krachtsport zo'n handige steun is gedurende het afvallen, hiermee blijf je de spieren belasten waardoor deze in stand gehouden worden, want al dragen ze niet dagelijks meer die extra kilo's mee, het feit dat ze nog steeds belast worden is voor het lichaam een teken dat ze nodig zijn dus ze worden onderhouden.
Een ander item waar nu pas naar gekeken wordt is Stress. Wanneer iemand in een continue verhoogde staat van "fight or flight" is, dan houdt het lichaam er continue rekening mee dat het elk moment in actie moet komen. Hierdoor staan spieren meer gespannen, reactie vermogen is verhoogt en men is continue alert. Die staat van het lichaam vreet ook energie. Dat kan zelfs resulteren in eetbuien waarbij men die energie moet aanvullen.
Dan is er nog het geval van een optimale lichaamstemperatuur. Het lichaam verbrand energie om op temperatuur te blijven. Iemand die weinig onderhuids vet heeft, die zal sneller warmte via de huid afstaan aan de omgeving. Het lichaam moet om van binnen op temperatuur te blijven dus meer verstoken. Daarom ook dat slapen in een koude kamer met zo min mogelijk kleding die de eigen temperatuurregeling verstoort niet alleen zorgt voor een goede nachtrust, maar ook de afbraak van eventuele vetreserves wanneer het lichaam die moet aanspreken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 27 september 2017 om 12:56
Echt fantastisch Solo! Als we weer een geheime missieSolomio schreef: ↑26-09-2017 17:06Ik ben zelf op een gegeven moment gestopt met oorzaken zoeken voor mijn overgewicht. Ik at niet vreselijk ongezond, maar het bleef bij mij wel makkelijk plakken. Als daar geen medische oorzaak voor gevonden wordt is dat waar je het mee te doen hebt.

Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
woensdag 27 september 2017 om 13:30
Die 30kg bij mij was verhoudingsgewijs niet echt zo veel gezien mijn lengte, dus nee, ik heb eigenlijk geen probleem qua overtollig huid. Daarnaast, het was er in een periode van ongeveer 5 jaar aangekomen, dus mijn huid was sowieso niet echt meegegroeid.
De stelling is zo'n beetje dat men elke 7 jaar bijna al de cellen in je lichaam hebt vervangen. Dus dan is een langzame en gestage afval wel voordelig omdat het lichaam zich dan ook rustig kan aanpassen. Ook de overtollige huidoppervlakte zal minder worden na verloop van tijd, desalniettemin kan dat heel lang duren wanneer het echt veel is.
Zelf denk ik dat het sowieso beter is om gestaag af te vallen, dus niet meer dan 0.5-1% lichaamsgewicht per week, Wanneer men een nieuw eet/leefpatroon volgt, dan zal het lichaam een nieuw balans gaan zoeken. Als het daarvoor moet afvallen dan zal het de eerste weken zich daar tegen verzetten door 'makkelijke' bezuinigingen te kiezen. Vooral vochtverlies is een populaire, iets waar al die hype diëten ook wel op inhaken. Het lichaam kan makkelijk zo 3 liter vocht minder vasthouden, dat is dus meteen 3 kilo minder op de weegschaal, maar in realiteit is men nog geen grammetje vetreserves kwijt. Dit terwijl dat vocht juist hard nodig was om interorgaanvet aan te kunnen spreken. Maar op een bepaald punt bij een structureel ander leefpatroon, dan gaat het lichaam ook systematisch aan de slag. Dan is die 0.5 kg per week ineens een stabiel patroon. Dat wordt natuurlijk steeds minder naarmate je dichter bij een nieuw balanspunt komt.
Ik vraag mij ook altijd af inhoeverre het lichaam qua evolutie en biologie geleerd heeft om mee te werken met de seizoenen. Hier in het Noorden zijn alle dieren in de herfst juist bezig met het opslaan van voedselreserves. Dit zodat ze deze gedurende de winter kunnen aanspreken. Dat zou dus betekenen dat juist de maanden Januari en Februari ideaal zijn om af te vallen, omdat dit van nature de periode is waarin de opgeslagen reserves het hardst worden aangesproken. Terwijl dus de herfstmaanden de ideale periode zijn om te voorkomen dat men aankomt, door juist minder herfstproducten te eten welke makkelijk als vet worden opgeslagen.
woensdag 27 september 2017 om 13:35
Ik vind het nogal meevallen, qua hangend vel. Maar in het voortraject naar de operatie is ons verteld dat je er eigenlijk niets tegen kunt doen. Die huid is uitgerekt en veert niet meer terug.
David Dunning
David Dunning
woensdag 27 september 2017 om 14:24
Hmm jammer voor de mensen die er wel veel last van hebben, dat wordt dan (nog) een operatie dus. Fijn dat het bij jullie allebei erg meevalt!
Jaw, grappig die theorie mbt de biologie. Ik kom meestal aan in september-december, en val dan weer af in januari en februari (gaat maar om een paar kilo hoor). Ik verklaar dat zelf echter met vakantie en sinterklaas en kerstmis, en dan per 1 januari weer stoppen met snoepen. Het kost mij dan echt toch wel weer even moeite om die slechte gewoontes af te leren.
Ik vind het op zich meestal te makkelijk om te zeggen 'dat is de natuur', want dat klinkt alsof je er zelf niets aan kunt doen en zo is het niet, ik snoep echt teveel vanaf augustus.
Jaw, grappig die theorie mbt de biologie. Ik kom meestal aan in september-december, en val dan weer af in januari en februari (gaat maar om een paar kilo hoor). Ik verklaar dat zelf echter met vakantie en sinterklaas en kerstmis, en dan per 1 januari weer stoppen met snoepen. Het kost mij dan echt toch wel weer even moeite om die slechte gewoontes af te leren.
Ik vind het op zich meestal te makkelijk om te zeggen 'dat is de natuur', want dat klinkt alsof je er zelf niets aan kunt doen en zo is het niet, ik snoep echt teveel vanaf augustus.
woensdag 27 september 2017 om 14:53
Ik was 44 toen ik mijn operatie kreeg, maar inderdaad bijna geen hangend vel. Ieder nadeel heb zijn voordeel

woensdag 27 september 2017 om 15:21
Wat ik mij dan dus afvraag is; Wat is het nu dat de aandrang geeft om in het najaar veel voedsel in te nemen dat makkelijk als reserves wordt opgeslagen. Natuurlijk heb je zelf nog altijd controle over je eigen gedrag en handelen. Dus ook al is er die aandrang, dan nog kan men ervoor kiezen er geen gehoor aan te geven tenslotte. Dus je kunt er altijd wel zelf iets aan doen, zelfs al heb je een natuurlijke drang om het anders te doen.

woensdag 27 september 2017 om 15:48
Nee Jaw, het is heel simpel, tijdens een vakantie sta ik mezelf meer toe en drink ik meer alcohol, en de rem gaat er niet meer sterk genoeg op na thuiskomst, zeker niet als er dan ook al pepernoten zijn, en marsepein, en later kerstkransjes, etc.
Sorry TO, voor de off-topic. Ik moet ook denken aan Secret Eaters, en wat een eyeopener het voor sommige mensen kon zijn als ze zagen wat ze werkelijk aten en dronken terwijl ze dachten echt alles genoteerd te hebben.
Sorry TO, voor de off-topic. Ik moet ook denken aan Secret Eaters, en wat een eyeopener het voor sommige mensen kon zijn als ze zagen wat ze werkelijk aten en dronken terwijl ze dachten echt alles genoteerd te hebben.
woensdag 27 september 2017 om 16:58
Ik ben al mijn hele leven te dik maar kon op zich altijd wel gewicht verliezen, maar deed dit altijd met extreme maatregelen en kon het er dus nooit afhouden. Na 20 jaar jojoën lukte het op een gegeven moment niet meer, of in ieder geval maar heel kort.
Alsof mijn lichaam uit een soort schrikreactie wel een paar kilo's verloor, maar zichzelf al snel 'herpakte' en weer lekker op het hoogste punt bleef.
Voorafgaand aan de operatie (ik heb een mini gastric bypass gehad) moest ik eerst 6 maanden naar een diëtist, ik nam dit heel serieus en volgde netjes de regels.
Eerste anderhalve maand verloor ik 5 kilo, na een half jaar was ik precies net zo zwaar als aan het begin, met dezelfde hoeveelheid voedsel en dezelfde hoeveelheid beweging (3 keer in de week sportschool)
Tenminste, dat dacht ik...
Ik las toevallig vandaag een artikel over het 'niet af kunnen vallen' en daarin werd ook aangegeven dat je jezelf heel makkelijk voor de gek kunt houden.
Dat je de hoeveelheid beweging die je krijgt overschat, en de hoeveelheid die je eet onderschat.
Blijkbaar is het heel moeilijk om precies bij te houden hoeveel je eet, zelfs professionals zoals artsen, diëtisten, voedingscoaches en dergelijke bleken gemiddeld hun dagelijkse inname 200 kcal lager in te schatten dan dat ze daadwerkelijk binnen hadden gekregen.
Voor de gewone mensen, de 'leken' kon dit oplopen tot 500 kcal.
Dit zou vooral komen omdat porties moeilijk in te schatten zijn, dan denk je bijvoorbeeld één porties muesli door je yoghurt te doen terwijl je eigenlijk bijna 80 gram in je schaaltje kiepert, een dubbele portie dus.
Als ik nu terug kijk is het heel waarschijnlijk dat dit bij mij ook gebeurde, dat langzaamaan de porties weer groeiden.
En omdat ik mijn stofwisseling al om zeep had gejojoëd tikte elke calorie extra meteen aan.
Of een operatie een goede keuze is kan alleen jij voor jezelf bepalen.
Ik heb er geen moment spijt van gehad, ben in februari van dit jaar geopereerd en inmiddels 50 kilo lichter.
Dingen zoals de eerder genoemde muesli weeg ik nu af, maar ook walnoten bijvoorbeeld.
Een handje noten word wel eens gezegd, maar daar zit nogal wat verschil in, op een zakje van de Lidl staat dat één portie walnoten 30 gram is en ruim 200 kcal.
Ik weeg daarom een halve portie af en je staat er versteld van hoe weinig 15 gram walnoten is. Hooguit 5 of 6 walnoot 'helften'.
Alsof mijn lichaam uit een soort schrikreactie wel een paar kilo's verloor, maar zichzelf al snel 'herpakte' en weer lekker op het hoogste punt bleef.
Voorafgaand aan de operatie (ik heb een mini gastric bypass gehad) moest ik eerst 6 maanden naar een diëtist, ik nam dit heel serieus en volgde netjes de regels.
Eerste anderhalve maand verloor ik 5 kilo, na een half jaar was ik precies net zo zwaar als aan het begin, met dezelfde hoeveelheid voedsel en dezelfde hoeveelheid beweging (3 keer in de week sportschool)
Tenminste, dat dacht ik...
Ik las toevallig vandaag een artikel over het 'niet af kunnen vallen' en daarin werd ook aangegeven dat je jezelf heel makkelijk voor de gek kunt houden.
Dat je de hoeveelheid beweging die je krijgt overschat, en de hoeveelheid die je eet onderschat.
Blijkbaar is het heel moeilijk om precies bij te houden hoeveel je eet, zelfs professionals zoals artsen, diëtisten, voedingscoaches en dergelijke bleken gemiddeld hun dagelijkse inname 200 kcal lager in te schatten dan dat ze daadwerkelijk binnen hadden gekregen.
Voor de gewone mensen, de 'leken' kon dit oplopen tot 500 kcal.
Dit zou vooral komen omdat porties moeilijk in te schatten zijn, dan denk je bijvoorbeeld één porties muesli door je yoghurt te doen terwijl je eigenlijk bijna 80 gram in je schaaltje kiepert, een dubbele portie dus.
Als ik nu terug kijk is het heel waarschijnlijk dat dit bij mij ook gebeurde, dat langzaamaan de porties weer groeiden.
En omdat ik mijn stofwisseling al om zeep had gejojoëd tikte elke calorie extra meteen aan.
Of een operatie een goede keuze is kan alleen jij voor jezelf bepalen.
Ik heb er geen moment spijt van gehad, ben in februari van dit jaar geopereerd en inmiddels 50 kilo lichter.
Dingen zoals de eerder genoemde muesli weeg ik nu af, maar ook walnoten bijvoorbeeld.
Een handje noten word wel eens gezegd, maar daar zit nogal wat verschil in, op een zakje van de Lidl staat dat één portie walnoten 30 gram is en ruim 200 kcal.
Ik weeg daarom een halve portie af en je staat er versteld van hoe weinig 15 gram walnoten is. Hooguit 5 of 6 walnoot 'helften'.
woensdag 27 september 2017 om 17:10
Klopt helemaal, heb ik eens een leuke blog over gelezen. Het wordt heel vaak gezegd, neem wat noten als tussendoortje, maar je neemt snel te veel.rosepudding schreef: ↑27-09-2017 16:58Een handje noten word wel eens gezegd, maar daar zit nogal wat verschil in, op een zakje van de Lidl staat dat één portie walnoten 30 gram is en ruim 200 kcal.
Op de volgende foto's staan steeds porties van 100 kcal:
hazelnoten

pecannoten

macademianoten

cashewnoten

Bron: http://www.optimavita.nl/voeding/noten- ... iegrootte/
(geen plaatje van walnoten helaas)
Vandaar dus ook dat Secret Eaters hier zo vaak genoemd is, heel veel mensen in dat programma bleken zich vooral te vergissen in portiegroottes. Denk bijv ook aan broodbeleg, pindakaas dun of dik smeren scheelt nogal wat calorieën.
woensdag 27 september 2017 om 17:37
Ik schrik altijd van de voorbeelden van die TLC programma's over extreme obsese mensen. Er was laatst een vrouw die graag de overtollige huid wilde laten verwijderen. Zag er mager uit. Toen repareerde de arts ook haar maagband en binnen 6 weken was ze 21 kg aangekomen. Want die band zat niet meer zo strak.
Ik schrok echt van hoe snel haar vetcellen zich weer hadden gevuld. En dat dit kennelijk altijd een gevaar is wat op de loer ligt.
Ik schrok echt van hoe snel haar vetcellen zich weer hadden gevuld. En dat dit kennelijk altijd een gevaar is wat op de loer ligt.
Everything you see I owe to spaghetti!