Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Bovendien, tijdens het sporten kan je niet eten, het is beter voor je mentale gezondheid, waardoor je op andere momenten misschien niet in de verleiding komt om iets te eten. Maar ik denk dat regelmatig een stuk wandelen, fietsen etc. even gezond is als in de sportschool gaan staan. Voor mij persoonlijk houdt ik het vooral goed als ik iets doe wat ik echt leuk vindt, dansen bijvoorbeeld.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
rosepudding schreef:
28-09-2017 16:07
Daarom is bewegen alleen ook niet genoeg, stel dat je met meer bewegen misschien net 150 kcal haalt.
Dan moet je de overige 400 kcal dus minder binnen krijgen en je voedsel inname dus aanpassen.

Maar een gemiddelde van 3 tot 4 uur per dag? Is dat dan bewegen of intensief sporten?
Daar zit nogal verschil in lijkt mij, je gaat neem ik aan niet elke dag 3 tot 4 uur hardlopen?
Dat was het totaal van bewegen incl. sporten (hardlopen, basketbal, fitness) en het reguliere fietsen, wandelen, af en toe zwemmen etc. Ik deed elke dag wel iets aan extra beweging. Met om de dag een intensievere dag. Qua eten kan ik zelfs zeggen dat ik nu meer op mijn voeding let dan toen, toen was het nog als student even makkelijk een broodje halen buiten, een gebakje eten bij de koffie, etc.
Nu heb ik dat allemaal niet meer, maar ook de vele uurtjes bewegen is ook weggevallen. Ik zou wel verwachten dat ik IETS zou aankomen omdat ik minder beweeg, maar niet dat het zo extreem veel zou zijn.

Hoe dan ook. Ik ben nu op een punt dat de knop om moet. Dagelijks meer bewegen en eetlijst bijhouden is een eerste stap denk ik. En dan kritisch kijken waar er verbeterpunten zijn. Ook bij psycholoog langsgaan en wat meer 'rust' momenten inplannen. Heb ik toch misschien last van stress waardoor mijn lichaam in spaarstand staat?
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 08:16
99.74% gewijzigd
Solomio schreef:
28-09-2017 15:55
550kcal per dag, dat krijgen alleen topsporters voor elkaar.
Zo extreem veel is dit niet. Haal ik ook gemiddeld per dag (duursport &, krachttraining, gemiddeld een uur per dag). Met 10 minuten hardlopen verbrand je al 100 calorien.
Solomio schreef:
28-09-2017 13:18
Maar dat lukt dus niet.
Overgewicht is een veel complexer probleem dan met sporten kan worden opgelost.
Dat vind ik dus nergens terug, dat sporten niet lukt?
Yggdrasil- schreef:
28-09-2017 15:23
4 uur bewegen per dag is toch ook niet normaal? Dat houdt toch geen mens vol?
Uhm, waarom niet? Dan heb je nog 20 uur om stil te zitten?
Solomio schreef:
28-09-2017 15:55
550kcal per dag, dat krijgen alleen topsporters voor elkaar.
Meen je dit nou echt??? Wat een klinkklare onzin. Dat staat gelijk aan een uur flink fietsen (mountainbiken/wielrennen) of 2 uur wandelen... dat is toch geen topsport te noemen?
rosepudding schreef:
28-09-2017 16:30
Niet als je je eetgedrag niet aanpast nee.

Het hangt samen en sporten/bewegen is meer dan alleen puur kcal verbranden.
Je spiermassa veranderd, je conditie en uithoudingsvermogen, dit kan positieve invloed hebben op je metabolisme
In de tijd dat je beweegt/sport grijp je niet uit verveling naar iets lekkers.
Je kan je fitter voelen en lekkerder in je vel, misschien helpt het beter omgaan met stress of wat dan ook.
Behalve dat het beter is voor je algehele gezondheid, los van afvallen, kan het ook positieve gevolgen hebben voor je hele gemoedstoestand.
En als dat zo is dan kan het je vervolgens weer ondersteunen in betere keuzes maken in je eetgedrag, omdat veel mensen toch vaker slechte keuzes maken als ze niet lekker in hun vel zitten, zich vervelen of stress hebben.
Ik ben weer gaan studeren. Voor mij werkt hersengymnastiek 100x beter dan lichaamsgymnastiek op hoe ik in mijn vel zit.

Ik denk dat sport positief kan werken als je er daadwerkelijk plezier aan beleeft, maar als je het alleen doet om gewicht te verliezen gaat dat niet veel opleveren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Belle73 schreef:
28-09-2017 16:34
Bovendien, tijdens het sporten kan je niet eten, het is beter voor je mentale gezondheid, waardoor je op andere momenten misschien niet in de verleiding komt om iets te eten. Maar ik denk dat regelmatig een stuk wandelen, fietsen etc. even gezond is als in de sportschool gaan staan. Voor mij persoonlijk houdt ik het vooral goed als ik iets doe wat ik echt leuk vindt, dansen bijvoorbeeld.
Precies, iets doen wat je leuk vindt. Dat is vele malen belangrijker om niet in de verleiding te komen om te gaan eten.

David Dunning
Koffiekop schreef:
28-09-2017 17:26
Ik hoor van verschillende mensen dat ze juist enorm getriggerd worden om te eten door die 'verplichte' 6 eetmomenten op een dag. Wie heeft dat verzonnen?? Dan ben je dus de héle dag met eten bezig. Ga na het ontbijt wat intensief doen; werken, winkelen, in je dagboek schrijven, en voor je het weet is het 12:00 uur, lunchtijd. 12:30 zit je aan tafel. 13:00 van tafel, weer aan de slag en hop, voor je het weet is het 17:00 uur. Uurtje met rommelende maag eten koken en om 18:00 uur zit je aan tafel. En daarna eet je sowieso niks meer.

Volgens mij ben je dan gezond en niet zo obsessief bezig. De kunst is niet om 'goed' of 'weinig' te eten, de kunst is volgens mij om er helemaal niet zo mee bezig te zijn en meer bezig te zijn met wat je doet tussen die eetmomenten in.
Als ik om 12.30 geluncht heb, heb ik niet pas om 17 uur weer honger, maar rond 15 uur.

David Dunning
Pinaco schreef:
28-09-2017 17:58
Dat vind ik dus nergens terug, dat sporten niet lukt?
Dat is niet wat ik schrijf. Ik kan even niet teruglezen, maar het gaat niet om het feit dat sporten niet gaat, maar dat afvallen zo simpel niet is, if dat overgewicht niet zo eenvoudig is.

Uhm, waarom niet? Dan heb je nog 20 uur om stil te zitten?
Volgens mij ging het om 4 uur bewegen in de zin van sporten, dus naast wat een mens verder nog te doen heeft op een dag.

Meen je dit nou echt??? Wat een klinkklare onzin. Dat staat gelijk aan een uur flink fietsen (mountainbiken/wielrennen) of 2 uur wandelen... dat is toch geen topsport te noemen?
Topsport is idd overdreven, maar elke dag 2 uur wandelen is toch meer dan waar de meeste mensen tijd voor hebben. Zelfs een uur per dag redden de meesten niet.

David Dunning
Nomad schreef:
28-09-2017 17:28
Zo extreem veel is dit niet. Haal ik ook gemiddeld per dag (duursport &, krachttraining, gemiddeld een uur per dag). Met 10 minuten hardlopen verbrand je al 100 calorien.
Voor mij is het extreem veel en ik denk voor veel mensen.
Als je sporten leuk vindt lukt het natuurlijk makkelijker.
Maar dagelijks minstens een uur sporten, waar ik ook nog eens hartstikke somber van word, nee, en ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt, dat ze sporten omdat het moet, maar niet omdat ze het zo leuk vinden. Dan is het lastig vol te houden en als je dan wilt afvallen is het goed om je daar niet al te rot over te voelen, want voor afvallen werkt minder eten sneller dan sporten.
Dat is wat hier gezegd werd en wat ik steeds herhaal.
Een uur per dag sporten, of bij elke maaltijd een boterham minder eten.
Qua afvallen is dat vergelijkbaar.

David Dunning
Geen tijd hebben is voor veel mensen een kwestie van prioriteiten stellen.

En er zijn zoooo veel sporten! Gelukkig geef TO aan bijv wel interesse te hebben in zumba. Dus zij kampt niet met jouw probleem.

TO: Ga lekker sporten meid! Of dat nou een uur stevig wandelen is (met kids/man/vriendin/moeder), fietsen, fitness of zumba.... ga het doen! Vraag je omgeving om hulp hierbij. Probeer nieuwe dingen uit. Ga je gewoon oriënteren op wat jij leuk vindt! En onthou: eenmaal gekozen mag je gerust wisselen als je het beu bent he! Je kan bijv makkelijk 4 maanden bij zumba gaan & daarna ergens gaan (pink) boksen. Om vervolgens in de zomer lekker te gaan bootcampen buiten & de winter daarna te gaan schaatsen ;)
x
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 21:39
99.84% gewijzigd
Pinaco schreef:
28-09-2017 18:36
Geen tijd hebben is voor veel mensen een kwestie van prioriteiten stellen.
Ik geef het op.
Je gaat helemaal niet in op wat ik zeg, als reactie op een link die iemand plaatste: als je wilt afvallen zet sporten weinig zoden aan de dijk.

Leuk dat je TO maar blijft adviseren om te gaan sporten, maar TO vraagt advies over afvallen en dan is sport niet een heel zinnige bijdrage.

Waarmee ik verder niks zeg over eventuele andere positieve gevolgen van sporten, maar in dit topic ging het daar niet over.

David Dunning
Ja ik snap gewoon niet hoe je kunt zeggen dat sporten weinig bijdraagt aan een afvaltraject. Natuurlijk is dit een combinatie met voeding (70-30 was de verhouding geloof ik), maar ik ben er echt van overtuigd dat je meer resultaat boekt met bewegen dan met stilzitten.
Pinaco, je weet echt niet waarover je het hebt. Recente wetenschappelijk inzicht toont aan dat sporten weinig tot NIET helpt bij afvallen. De verhouding is zo'n 95-5, en zeker geen 70-30.

Kijk:

https://www.youtube.com/watch?v=eXTiiz99p9o
In dat filmpje wordt gezegd dat iemand die een maand lang elke dag een uur rent 2,5 kg verliest (da's dan toch afvallen?)

Vervolgens zeggen ze dat het probleem 'm zit in het extra eten omdat je sport en de rest Vd dag minder actief zijn omdat je hebt gesport. Als je dat dus weet te voorkomen...

Vervolgens leggen ze uit dat je metabolisme langzamer kan gaan werken terwijl je afvalt. Denk je echt dat dat bij -10 kg al gebeurt?

Dit filmpje bewijst imo weinig.

Maar ik heb wel een vraag terug; ken je die programma's van mensen met overgewicht die dan met een personal trainer aan de slag gaan? De grootste verliezer etc?

Waarom gaan die mensen met voeding en beweging aan de slag, als bewegen niets toevoegt?
Je moet je hele levensstijl en mindset omgooien en imo hoort sport daar zeker bij.
Wie beweert dat beweging niet essentieel is voor afvallen, verkondigt kolder en heeft zich in ieder geval niet gebaseerd op de wetenschap. Want die is simpel en duidelijk. Je moet het vet niet uithongeren, je moet het vet verbranden en de spieren voeden.
Pinaco schreef:
28-09-2017 19:40
Ja ik snap gewoon niet hoe je kunt zeggen dat sporten weinig bijdraagt aan een afvaltraject. Natuurlijk is dit een combinatie met voeding (70-30 was de verhouding geloof ik), maar ik ben er echt van overtuigd dat je meer resultaat boekt met bewegen dan met stilzitten.
Die discussie ontstond n.a.v. een linkje dat iemand postte.
En dat iedereen ervan overtuigd is dat bewegen helpt wil nog niet zeggen dat dat een zinvol advies is om te geven aan iemand die wil afvallen.
Want in dat artikel staat, en ook elders is dat terug te vinden, dat sporten maar weinig bijdraagt aan afvallen, je eetpatroon aanpassen geeft veel meer resultaat.

Kun jij wel overtuigd zijn van het tegendeel, maar het is een simpel rekensommetje.

David Dunning
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 20:14
Wie beweert dat beweging niet essentieel is voor afvallen, verkondigt kolder en heeft zich in ieder geval niet gebaseerd op de wetenschap. Want die is simpel en duidelijk. Je moet het vet niet uithongeren, je moet het vet verbranden en de spieren voeden.
Essentieel voor afvallen is dat je minder kcal binnen krijgt dan je verbruikt.
Met sporten kun je je verbruik iets verhogen, maar minder eten zet gewoon meer zoden aan de dijk.

Erbij gaan sporten helpt wel iets, maar lang zo veel niet als veel mensen denken.

David Dunning
Bewegen is natuurlijk gezond, dat weten we allemaal. Maar het is gewoon onwaar dat je er (meer) van afvalt. Zeker van cardio niet. Het is wel goed voor je conditie maar verder zet het weinig zoden aan de dijk. Je moet echt heel erg lang hardlopen wil je daar aanzienlijk wat kcal mee verbranden. De enige reden dat je afvalt wellicht is dat je in die 4 uur rennen niks kan snaaien ;-)

Enfin, dat gezegd hebbende, is krachttraining nog het beste, omdat je je verbranding in rust er mee opvoert. Maar dan nog steeds geldt: het meeste val je af door minder/anders te eten.

Ook helpen geknutselde diëten niet. Suikers elimineren, geen gluten meer eten terwijl daar geen reden voor is, koolhydraten bannen. Allemaal dikke vette nonsens. Enige wat eventueel wel goed is, is je eiwitinname wat omhoog schroeven. Maar ook daar moet je niet in doorslaan. Ik zeg altijd maar: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. En voor de rest geloof ik niet in al die eethypes en pillen en shit.

Tenzij er dus van alles aan de hand is of je stofwisseling aan gort is door jarenlang roofbouw te plegen. Ik durf daar verder geen adviezen over te geven. Ik ben zelf ook een tijdje zwaarder geweest. En eerlijk is eerlijk: ik eet weer net zo veel en net zo slecht maar ik blijf gewoon op gewicht dus wat er veranderd is? ik heb werkelijkwaar geen idee.
Ik weet wel dat ik nooit dieet. En ik echt een broertje dood aan kcal tellen heb. En ik haat sport. Ook dat nog :-(
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 21:02
2.40% gewijzigd
Solomio schreef:
28-09-2017 20:49
Essentieel voor afvallen is dat je minder kcal binnen krijgt dan je verbruikt.
Met sporten kun je je verbruik iets verhogen, maar minder eten zet gewoon meer zoden aan de dijk.

Erbij gaan sporten helpt wel iets, maar lang zo veel niet als veel mensen denken.
Haha, ja, dat is nog essentieler. Maar om dat effectief te doen is verbranding een must.
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 21:01
Haha, ja, dat is nog essentieler. Maar om dat effectief te doen is verbranding een must.
Om te verbranden hoef je alleen maar te ademen. Van sporten wordt dat echt niet heel anders. Tenzij je dus de hele dag sport. Maar daar knapt volgens mij niemand van op ;-)
Yggdrasil- schreef:
28-09-2017 21:01

Enfin, dat gezegd hebbende, is krachttraining nog het beste, omdat je je verbranding in rust er mee opvoert.
Zelfs dat valt enorm tegen: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/368-6- ... sport.html

David Dunning
Ik heb het afgelopen jaar de vierdaagse in Nijmegen gelopen. Daar viel ik 3,5 kg af in 4 dagen.

Hoe kan dat dan? Als je van cardio niet afvalt? :facepalm: ik vind dit zo'n zinloze discussie worden. Vraag me wel oprecht af hoe jullie er fysiek aan toe zijn.
Pinaco schreef:
28-09-2017 21:15
Ik heb het afgelopen jaar de vierdaagse in Nijmegen gelopen. Daar viel ik 3,5 kg af in 4 dagen.

Hoe kan dat dan? Als je van cardio niet afvalt? :facepalm: ik vind dit zo'n zinloze discussie worden. Vraag me wel oprecht af hoe jullie er fysiek aan toe zijn.
Dit is er eentje in de trant van: maar mijn opa werd 90 ondanks dat hij rookte, dus roken is niet zo slecht als beweerd wordt.

Volgens zo'n calorieën-tabel zou ik met mijn lengte en gewicht ongeveer 500 kcal verbranden bij 5 km wandelen. Bij 40 km is dat dan dus 4000 kcal. Ik zou dan in 4 dagen vierdaagse zo'n 2 kilo afvallen, als ik tenminste niet extra ga eten.
Dus als jij 3,5 kilo afvalt heb je ofwel een hele snelle stofwisseling, of er is een hoop vocht af, of je bent nog veel langer en zwaarder dan ik.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven