Initiatiefloze vriend
vrijdag 29 september 2017 om 11:50
Ik heb nu bijna vijf jaar een relatie. We doen regelmatig leuke dingen en zijn een paar keer samen op vakantie geweest.
Meestal was ik wel diegene die daar iets meer 'druk' achter zette, door wat meer te zoeken en echt te gaan boeken. Dit vond ik wel een beetje vervelend, omdat ik op een gegeven moment een knoop door wilde hakken en ik altijd degene was die erover moest beginnen. Maar meestal zat hij dan net met veel werk aan zijn hoofd en dus had het even geen prioriteit om internet af te struinen, dus vooruit.
Tot ik pasgeleden eens na ging denken, en besefte dat ALLES dat we in de afgelopen vijf jaar hebben gedaan (niet alleen vakanties, maar ook etentjes, pretpark, theater, ander soort uitjes) mijn idee was. Echt alles.
Als ik niets zou voorstellen dan zouden we dus letterlijk nooit iets doen. Het is een intelligente man verder, niet wereldvreemd, maar als hij dus geen vriendin (of vrienden) zou hebben die hem op sleeptouw namen zat hij dag in dag uit achter zijn computer en vindt het verder blijkbaar allemaal wel best.
Het gaat me er niet zozeer om dat hij me wekelijks verrast met allemaal etentjes, maar het komt op mij over alsof hij passieloos is, geen interesses heeft, en dát is wat me stoort. Ik vind het eigenlijk niet zo'n aantrekkelijk idee dat ik een vriend heb die eigenlijk maar een 'dooie' piet is, die geen dingen initieert om te doen.
Ik heb dit weleens voorgelegd aan hem, en eigenlijk altijd is zijn excuus dat hij 'net even andere dingen aan zijn hoofd heeft qua werk'. Tja, hij zit echt niet al vijf jaar lang nonstop bedolven onder het werk, en daarnaast, dat geldt toch voor iedereen dat je ook andere dingen aan je hoofd hebt (maar daarnaast nog wel iniatief toont tot andere dingen doen).
Wat moet ik hier nu mee? Hoe gaat dit in jullie relatie? En vooral, maak ik hier een te groot punt van?
Meestal was ik wel diegene die daar iets meer 'druk' achter zette, door wat meer te zoeken en echt te gaan boeken. Dit vond ik wel een beetje vervelend, omdat ik op een gegeven moment een knoop door wilde hakken en ik altijd degene was die erover moest beginnen. Maar meestal zat hij dan net met veel werk aan zijn hoofd en dus had het even geen prioriteit om internet af te struinen, dus vooruit.
Tot ik pasgeleden eens na ging denken, en besefte dat ALLES dat we in de afgelopen vijf jaar hebben gedaan (niet alleen vakanties, maar ook etentjes, pretpark, theater, ander soort uitjes) mijn idee was. Echt alles.
Als ik niets zou voorstellen dan zouden we dus letterlijk nooit iets doen. Het is een intelligente man verder, niet wereldvreemd, maar als hij dus geen vriendin (of vrienden) zou hebben die hem op sleeptouw namen zat hij dag in dag uit achter zijn computer en vindt het verder blijkbaar allemaal wel best.
Het gaat me er niet zozeer om dat hij me wekelijks verrast met allemaal etentjes, maar het komt op mij over alsof hij passieloos is, geen interesses heeft, en dát is wat me stoort. Ik vind het eigenlijk niet zo'n aantrekkelijk idee dat ik een vriend heb die eigenlijk maar een 'dooie' piet is, die geen dingen initieert om te doen.
Ik heb dit weleens voorgelegd aan hem, en eigenlijk altijd is zijn excuus dat hij 'net even andere dingen aan zijn hoofd heeft qua werk'. Tja, hij zit echt niet al vijf jaar lang nonstop bedolven onder het werk, en daarnaast, dat geldt toch voor iedereen dat je ook andere dingen aan je hoofd hebt (maar daarnaast nog wel iniatief toont tot andere dingen doen).
Wat moet ik hier nu mee? Hoe gaat dit in jullie relatie? En vooral, maak ik hier een te groot punt van?
vrijdag 29 september 2017 om 12:02
Ik herken dit van een vriendin. Zij moest ook alles altijd maar regelen en hij deed nooit wat. Je zou nogmaals met hem in gesprek kunnen gaan en hem het duidelijk uitleggen. Vragen waarom hij het niet doet en als hij aangeeft dat hij net even andere dingen aan z'n hoofd heeft qua werk hem vragen wat dat dan is. Bij haar bleek het achteraf dat haar vriend enorm faalangstig was en dit niet durfde te zeggen. Geen idee wat het bij jouw vriend is, daar kom je alleen achter door te praten. Succes!
vrijdag 29 september 2017 om 12:07
Ik ben nu 23 jaar bij mijn man en volgens mij heeft hij nog nooit iets bedacht. Dit wist ik 23 jaar geleden al en het was voor geen reden om niet met hem te trouwen. Het is één van de dingen waar hij moeite mee heeft, net zoals dat ik altijd alles kwijt ben en een rommelkont ben. Dus.. Ik kom met de ideeën voor vakantie/dagjes uit/etentjes etc. en hij zoekt mijn sleutels en ruimt de pindakaas op die ik heb laten staan.
Wat ik bedoel te zeggen is: sommige dingen zitten er gewoon niet in. En als je de keuze maakt om daar overheen te kijken zul je moeten accepteren dat het zo zal zijn. Net zoals hij dingen van jou moet accepteren.
Óf je accepteert het niet en dan maak je het uit.
Wat ik bedoel te zeggen is: sommige dingen zitten er gewoon niet in. En als je de keuze maakt om daar overheen te kijken zul je moeten accepteren dat het zo zal zijn. Net zoals hij dingen van jou moet accepteren.
Óf je accepteert het niet en dan maak je het uit.
vrijdag 29 september 2017 om 12:07
Ja, dat ben ik met je eens. Hij gaat met plezier mee, en we hebben leuke dingen gedaan in die vijf jaar, dat is allemaal geen punt. Maar ik weet niet, het is toch niet zo veelgevraagd om eens zelf een idee te hebben en daar ook werk van te maken? Eerlijk gezegd schrok ik er wel een beetje van toen ik besefte dat alles wat we gedaan hebben afgelopen jaren mijn idee was.
vrijdag 29 september 2017 om 12:09
Dat is bij ons eigenlijk ook zo. Maar het stoort me niet zodanig dat ik een einde zou maken aan een verder prima relatie.
Natuurlijk hoop ik wel eens op een verrassing en als ik er iets van zeg, zal hij vrij snel daarna een voorstel doen tot uit eten of zo. Maar echt uit zichzelf, neen....
Gelukkig gaat hij wel mee als ik initiatief neem
. De dagen in een jaar dat wij allebei zonder kinderen zijn (lat-relatie) zijn zo zelden, dat we er toch wel moeite voor doen om op die dagen iets te gaan doen met z'n tweetjes.
Natuurlijk hoop ik wel eens op een verrassing en als ik er iets van zeg, zal hij vrij snel daarna een voorstel doen tot uit eten of zo. Maar echt uit zichzelf, neen....
Gelukkig gaat hij wel mee als ik initiatief neem
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
vrijdag 29 september 2017 om 12:10
Doe ik ook. Hij zal nooit iets zelf voorstellen. Ik heb er geen problemen mee. Als ik iets voorstel wil hij meestal wel mee.
Op vakantie is het zelfs zo, dat hij s ochtends roept: wat gaan we doen vandaag?
Als ik dan zeg, heb jij een leuk idee? Zegt hij, nee, het maakt mij niet uit.
Verder is het een schat van een man.
Op vakantie is het zelfs zo, dat hij s ochtends roept: wat gaan we doen vandaag?
Verder is het een schat van een man.
vrijdag 29 september 2017 om 12:15
Wat je ermee moet? Over praten met je partner. Bij geen verandering moet je kiezen tussen voortzetten en accepteren of op zoek naar iemand die beter aansluit op jouw wensen. Nou is het zo dat ik een stel ken met dezelfde issues, maar ken ook een stel die beide hetzelfde zijn (geeft ook wrijving af en toe). Je bent niet uniek zeg maar, vraag blijft zoals vaak: wat wil je zelf?
anoniem_352276 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 12:18
Reden: Spelling
Reden: Spelling
0.66% gewijzigd
vrijdag 29 september 2017 om 12:19
Als je zo over je vriend denkt lijkt me dat geen goed teken. En hem veranderen doe je niet. Wat gebeurt er als jij geen initiatieven meer neemt? Heb je dat al eens geprobeerd? In de ene relatie was ik bijv. ook wat passiever dan in de andere (niet zo erg als je vriend). Dat kwam doordat mijn toenmalige vriend al helemaal in zijn hoofd had wat hij wilde en als ik dan zei 'we kunnen ook wel eens daar of daar heen gaan', dan wilde hij dat nooit, want 'hij was daar al geweest, vond daar niks aan, geen haar op zijn hoofd dat hij daar naartoe ging etc.'. Bij de vriend die daarna kwam nam ik meer het initiatief, maar we konden daar wel over praten en ik deed dan ook wel een stapje terug en vroeg wat hij graag wilde doen.angela_s schreef: ↑29-09-2017 11:50Ik heb nu bijna vijf jaar een relatie. We doen regelmatig leuke dingen en zijn een paar keer samen op vakantie geweest.
Met vakantie bijv. had ik al een hele waslijst aan dingen die ik graag wilde doen, maar toen realiseerde ik me dat het allemaal mijn ideeën waren en toen heb ik voorgesteld om allebei een lijstje te maken van wat we graag nog zouden willen doen en hebben we van ieders lijstje dingen gedaan. Zo ben ik bijv. in een museum geweest waar ik normaal gesproken nooit zou zijn opgekomen,maar was uiteindelijk wel leuk.
Misschien werkt zoiets voor jullie?
vrijdag 29 september 2017 om 12:22
Als je weet dat het er zo aan toe gaat zou je ook eens tegen hem kunnen zeggenangela_s schreef: ↑29-09-2017 12:07Ja, dat ben ik met je eens. Hij gaat met plezier mee, en we hebben leuke dingen gedaan in die vijf jaar, dat is allemaal geen punt. Maar ik weet niet, het is toch niet zo veelgevraagd om eens zelf een idee te hebben en daar ook werk van te maken? Eerlijk gezegd schrok ik er wel een beetje van toen ik besefte dat alles wat we gedaan hebben afgelopen jaren mijn idee was.
Vanavond gaan we uit eten en jij verrast me maar eens....succes!
Ik heb zin om zondag samen iets te doen en jij verrast me maar eens....succes!
Hier werkt dat best wel goed, maar je moet mij wel even tijd geven om iets te verzinnen en te regelen.
vrijdag 29 september 2017 om 12:27
Sunshine585 schreef: ↑29-09-2017 12:19Als je zo over je vriend denkt lijkt me dat geen goed teken. En hem veranderen doe je niet. Wat gebeurt er als jij geen initiatieven meer neemt? Heb je dat al eens geprobeerd? In de ene relatie was ik bijv. ook wat passiever dan in de andere (niet zo erg als je vriend). Dat kwam doordat mijn toenmalige vriend al helemaal in zijn hoofd had wat hij wilde en als ik dan zei 'we kunnen ook wel eens daar of daar heen gaan', dan wilde hij dat nooit, want 'hij was daar al geweest, vond daar niks aan, geen haar op zijn hoofd dat hij daar naartoe ging etc.'. Bij de vriend die daarna kwam nam ik meer het initiatief, maar we konden daar wel over praten en ik deed dan ook wel een stapje terug en vroeg wat hij graag wilde doen.
Met vakantie bijv. had ik al een hele waslijst aan dingen die ik graag wilde doen, maar toen realiseerde ik me dat het allemaal mijn ideeën waren en toen heb ik voorgesteld om allebei een lijstje te maken van wat we graag nog zouden willen doen en hebben we van ieders lijstje dingen gedaan. Zo ben ik bijv. in een museum geweest waar ik normaal gesproken nooit zou zijn opgekomen,maar was uiteindelijk wel leuk.
Misschien werkt zoiets voor jullie?
Wat vakantielanden betreft hebben we eigenlijk wel dezelfde wensen, dus dat is fijn. We hebben het er ook regelmatig over, wat we nog willen doen komende jaren. Hij zal alleen nooit uit zichzelf internet aanslingeren om eens dingen te gaan zoeken, of concreet met voorstellen komen. Ik heb altijd een beetje het idee dat ik hem vakantieplannen opdring. Dat is geen leuk gevoel, leuker zou ik vinden als hij dus net zo enthousiast als ik daadwerkelijk plannen zou maken.
Als ik niks meer zou voorstellen... ik heb dat weleens een tijdje geprobeerd, maar op een gegeven moment wilde ik gewoon gaan boeken voor het te laat was. Als ik op hem moest wachten dan had ik geen idee wanneer er daadwerkelijk iets ging gebeuren.
vrijdag 29 september 2017 om 12:38
Alicereturns schreef: ↑29-09-2017 12:30Ik heb ook zo'n vriend gehad, ik begrijp je frustratie.
Echter je weet niet wat en of er iets achter zit (a la niet durven, heb ik zelf ook wel eens, dat ik bang ben voor afwijzing), dus waarom praat je er over met hem?
Heb ik dus een paar keer gedaan. Meestal is zijn reden op dát moment dat hij het druk heeft met werk en niet bezig is met vakantie (of uitjes). Dat kan ik begrijpen, maar je bent natuurlijk niet vijf jaar lang aan één stuk door druk met werk, ook op niet-drukke momenten komt het blijkbaar niet in hem op.
Toen ik hem liet inzien dat alles wat we hebben gedaan afgelopen jaren op mijn initiatief was, zag hij dat zelf ook wel in.
Maarja, ik ben het eens met anderen hier, iemand verandert niet zomaar als dat blijkbaar een deel van zijn karakter is. Dat verwacht ik ook niet meer eigenlijk.
Overigens is het verder een schat van een man en denk ik niet aan het verbreken van de relatie of zo. Maar dit is wel een puntje wat ik erg jammer vind (en waarvan ik me afvroeg hoe vaak dit bij anderen voorkomt).
anoniem_188367 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 12:38
0.05% gewijzigd
vrijdag 29 september 2017 om 12:38
Wij zijn 19 jaar samen en hij plant welgeteld 1 ding per jaar: een etentje en nachtje weg met mijn verjaardag. Dat is het. Voor de rest zal hij nooit een voorstel doen voor een vakantie/dagje weg... Dat ligt aan hem, maar ook aan mij. Ik ben een planner, denk veel verder vooruit dan hij. Ik ben gewoon veel eerder bezig met bv de volgende vakantie dan hij. Mocht ik het echt tot op het laatste nippertje wachten dan zou hij er wel eens over beginnen, maar die kans krijgt hij eigenlijk niet (vindt hij ook niet erg).
Ondertussen ken ik hem ook zo goed dat ik wel weet wat hem zal interesseren op de plek waar we naartoe gaan en dat ik dat automatisch in plan. Daar gaat hij ook vanuit. Hij gaat graag mee, vindt het onderweg ook leuk, maar de route/hotels/wat we gaan doen maakt hem gewoon niet al te veel uit. Dat regel ik alleen en hij ziet het ter plekke wel. Idem met een dagje weg of zo.
In het begin vond ik het ook wel jammer, maar nu ben ik het gewend. Het is ook geen drama en voor mij al helemaal geen reden om de relatie te verbreken.
Ondertussen ken ik hem ook zo goed dat ik wel weet wat hem zal interesseren op de plek waar we naartoe gaan en dat ik dat automatisch in plan. Daar gaat hij ook vanuit. Hij gaat graag mee, vindt het onderweg ook leuk, maar de route/hotels/wat we gaan doen maakt hem gewoon niet al te veel uit. Dat regel ik alleen en hij ziet het ter plekke wel. Idem met een dagje weg of zo.
In het begin vond ik het ook wel jammer, maar nu ben ik het gewend. Het is ook geen drama en voor mij al helemaal geen reden om de relatie te verbreken.
vrijdag 29 september 2017 om 12:51
Och, ik ken ook zo'n stel. Hij roept stellig dat ze naar weet ik welk land op vakantie gaan, maar als zij geen reisboeken haalt, internet afstruint wat dan ook, dan waren ze nog niet weggeweest. En volgens mij gaat het met meer dingen zo daar. Maar ze lijken het allebei wel best te vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 29 september 2017 om 12:57
Ik ben 13 jaar samen met mijn man. Ik ben ook de planner en regelaar van de twee. Dit dan dus ook in opvang kids, cadeaus etc. En met bijna alles maak ik dan een lijstje wat mooi/leuk is of bv iets voor in huis. En hij maakt daar dan zijn keuze in. Het voordeel is dat wat hij dan ook kiest ik leuk vind haha.
Het meeste waar hij mij in verrast heeft is 1x een weekendje weg, ten huwelijk gevraagd en wat verassingen op de trouwdag ( vervoer, boeket). Ach zo is het nu eenmaal.
Daar tegenover heb ik een hele lieve eerlijke man. Goede papa voor zijn kinderen. En geeft hij mij de ruimte om met vriendinnen wat te doen of te gaan sporten.
En ben ik de sloddervos en niet een goede poetser in huis. Elke huisje heeft zijn kruisje. Ieder mens is op zijn manier goed.
Het meeste waar hij mij in verrast heeft is 1x een weekendje weg, ten huwelijk gevraagd en wat verassingen op de trouwdag ( vervoer, boeket). Ach zo is het nu eenmaal.
Daar tegenover heb ik een hele lieve eerlijke man. Goede papa voor zijn kinderen. En geeft hij mij de ruimte om met vriendinnen wat te doen of te gaan sporten.
En ben ik de sloddervos en niet een goede poetser in huis. Elke huisje heeft zijn kruisje. Ieder mens is op zijn manier goed.
vrijdag 29 september 2017 om 12:59
angela_s schreef: ↑29-09-2017 12:07Ja, dat ben ik met je eens. Hij gaat met plezier mee, en we hebben leuke dingen gedaan in die vijf jaar, dat is allemaal geen punt. Maar ik weet niet, het is toch niet zo veelgevraagd om eens zelf een idee te hebben en daar ook werk van te maken? Eerlijk gezegd schrok ik er wel een beetje van toen ik besefte dat alles wat we gedaan hebben afgelopen jaren mijn idee was.
Ik zie het probleem niet. Ieder zijn kwaliteiten.
vrijdag 29 september 2017 om 13:10
Wat een mooie reactie. Dank je wel!QueenArachnia schreef: ↑29-09-2017 12:07Ik ben nu 23 jaar bij mijn man en volgens mij heeft hij nog nooit iets bedacht. Dit wist ik 23 jaar geleden al en het was voor geen reden om niet met hem te trouwen. Het is één van de dingen waar hij moeite mee heeft, net zoals dat ik altijd alles kwijt ben en een rommelkont ben. Dus.. Ik kom met de ideeën voor vakantie/dagjes uit/etentjes etc. en hij zoekt mijn sleutels en ruimt de pindakaas op die ik heb laten staan.
Daar kan ik (voor een ander thema in mijn relatie) wat mee!!
vrijdag 29 september 2017 om 13:33
Het is dat we allebei niet willen trouwen en ik dus geen aanzoek verwacht, maar ik zou dat in jouw geval toch wel erg vervelend vinden, Pluisi. Alsof het voor hem eigenlijk allemaal niet de moeite waard is om je te vragen en te trouwen of zo.
Ik vind dat best goed van je, en ook van de anderen die er geen problemen mee hebben. Zo zou ik er zelf ook wel in willen staan hoor, maar toch knaagt het een beetje aan me dat hij nooit een man zal worden die zegt 'kijk eens hoe leuk, ik neem je mee hier en hier naartoe, ik ga het straks regelen/boeken'. Gewoon een beetje meer pit zeg maar.
Maar inderdaad, iedereen heeft zijn kwaliteiten, vind het ook een mooie post van QueenArachnia. Zelf ben ik natuurlijk ook allesbehalve perfect.
Ik vind dat best goed van je, en ook van de anderen die er geen problemen mee hebben. Zo zou ik er zelf ook wel in willen staan hoor, maar toch knaagt het een beetje aan me dat hij nooit een man zal worden die zegt 'kijk eens hoe leuk, ik neem je mee hier en hier naartoe, ik ga het straks regelen/boeken'. Gewoon een beetje meer pit zeg maar.
Maar inderdaad, iedereen heeft zijn kwaliteiten, vind het ook een mooie post van QueenArachnia. Zelf ben ik natuurlijk ook allesbehalve perfect.