Borstverkleining
maandag 18 september 2017 om 13:23
Eindelijk heb ik de stap durven zetten om een afspraak te maken voor een intakegesprek voor een borstverkleining. Ik heb sinds maart al een verwijsbrief van de huisarts maar ik vond het gewoon te eng om écht die stap te zetten. Ondanks dat ik echt last heb van m'n grote voorgevel, chronische pijn en stijve nek en schouders heb, stelde ik het steeds uit om die afspraak te maken. Omdat ik bang was dat ik na de borstverkleining toch niet tevreden ben (en dan kan je niet meer terug), dat ik voor altijd lelijke littekens heb en ik ben echt een schijterd als het om narcose / prikken / naalden gaat.
Vandaag eindelijk de moed verzameld om te bellen. Ik dacht dat ik over een paar weken dan wel terecht zou kunnen, dat ik nog even kon wennen aan het idee, wat vragen op kon schrijven etc. Wat blijkt: ik kan morgen al terecht!
Het klinkt nu net alsof ik morgen al onder het mes ga, maar ik heb dus gewoon een intakegesprek. Het is dus niet zo dat ik morgen al opengesneden word maar ik vind het toch rete-spannend.
Ik heb cup F en weeg 62 kilo. Ik vind mezelf echt buiten proportie en naast de lichamelijke klachten die ik heb, ben ik het ook zat dat mensen mij omschrijven als ''dat meisje met die grote tieten.''
Alsof ik helemaal besta uit 2 bulten met knoppen erop. Ik doe mijn best om me dan ook zo te kleden dat mensen eerst naar mijn ogen kijken en niet zitten te staren naar mijn tieten.
Het lijkt me heerlijk om 's avonds m'n BH uit te doen en niet de zwaartekracht te voelen (alhoewel ze nog niet echt hangen maar het is gewoon veel gewicht), ik kijk uit naar hoe het voelt om geen stijve nek en schouders meer te hebben en ook lijkt het me heerlijk om eens leuke blousejes, jurkjes en lingerie te kopen zonder dat ik me vierkant voel.
Anyway, ik heb dit topic eigenlijk geopend om te vragen of er nog meer vrouwen zijn die een borstverkleining hebben gehad. Wat voor klachten had je daarvoor? En hoe kijk je er nu tegen aan? Heb je geen spijt van je beslissing? Bleef je de littekens lang zien? Waar moet ik op letten? En hoe lang duurde het (ongeveer) voordat je hersteld was? Ik lees verhalen variërend van 2 tot 8 weken en vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is. Ik ben benieuwd!
Vandaag eindelijk de moed verzameld om te bellen. Ik dacht dat ik over een paar weken dan wel terecht zou kunnen, dat ik nog even kon wennen aan het idee, wat vragen op kon schrijven etc. Wat blijkt: ik kan morgen al terecht!
Het klinkt nu net alsof ik morgen al onder het mes ga, maar ik heb dus gewoon een intakegesprek. Het is dus niet zo dat ik morgen al opengesneden word maar ik vind het toch rete-spannend.
Ik heb cup F en weeg 62 kilo. Ik vind mezelf echt buiten proportie en naast de lichamelijke klachten die ik heb, ben ik het ook zat dat mensen mij omschrijven als ''dat meisje met die grote tieten.''
Het lijkt me heerlijk om 's avonds m'n BH uit te doen en niet de zwaartekracht te voelen (alhoewel ze nog niet echt hangen maar het is gewoon veel gewicht), ik kijk uit naar hoe het voelt om geen stijve nek en schouders meer te hebben en ook lijkt het me heerlijk om eens leuke blousejes, jurkjes en lingerie te kopen zonder dat ik me vierkant voel.
Anyway, ik heb dit topic eigenlijk geopend om te vragen of er nog meer vrouwen zijn die een borstverkleining hebben gehad. Wat voor klachten had je daarvoor? En hoe kijk je er nu tegen aan? Heb je geen spijt van je beslissing? Bleef je de littekens lang zien? Waar moet ik op letten? En hoe lang duurde het (ongeveer) voordat je hersteld was? Ik lees verhalen variërend van 2 tot 8 weken en vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is. Ik ben benieuwd!
owlyone wijzigde dit bericht op 18-09-2017 14:12
0.20% gewijzigd
Consistency compounds.
maandag 18 september 2017 om 15:29
De chirurg doet zijn best, maar het is ook afhankelijk van jouw huid, hoe de littekens zich ontwikkelen. Heb je niet ooit een keer een gat in je kin gehad, of een diepe snee in je knie? Mijn lijf zit vol littekens maar je ziet er eigenlijk niet één echt van.
En; ik vond destijds twee jaar na de operatie de foto terug van hoe het was. Visualiseer twee borsten, bovenin nagenoeg leeg en onderin vol (zandloper zonder bovenkant zeg maar). Onderin een enorme schijf als tepel. Hangend tot aan mijn onderste rib.
Ik kan je verzekeren dat mijn borsten zelfs nu, op mijn 45ste, er met littekens beter uitzien dan toen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 18 september 2017 om 15:35
Toevallig heb ik wel een gat in mijn kin gehad jaCeylon schreef: ↑18-09-2017 15:29De chirurg doet zijn best, maar het is ook afhankelijk van jouw huid, hoe de littekens zich ontwikkelen. Heb je niet ooit een keer een gat in je kin gehad, of een diepe snee in je knie? Mijn lijf zit vol littekens maar je ziet er eigenlijk niet één echt van.
En; ik vond destijds twee jaar na de operatie de foto terug van hoe het was. Visualiseer twee borsten, bovenin nagenoeg leeg en onderin vol (zandloper zonder bovenkant zeg maar). Onderin een enorme schijf als tepel. Hangend tot aan mijn onderste rib.
Ik kan je verzekeren dat mijn borsten zelfs nu, op mijn 45ste, er met littekens beter uitzien dan toen.
Hebben ze ook de tepels '' op maat gemaakt''? Zodat het normaal oogt bij een kleinere cup?
Vind het wel fijn om te lezen dat iedereen na al die jaren nog steeds zo blij is geweest met de keuze om te verkleinen!
Consistency compounds.
maandag 18 september 2017 om 15:41
De tepel wordt "losgemaakt" van de borst en dan op de nieuwe, goede plaats weer vastgezet.
Het tepelhof veranderd dan dus.
Littekens zijn, zoals ik al eerder zei en Ceylon hierboven ook, heel verschillend per mens. Goed smeren met littekenolie kan ook helpen. Dan blijft het allemaal soepel.
Ik ben inderdaad nog steeds blij!
Het tepelhof veranderd dan dus.
Littekens zijn, zoals ik al eerder zei en Ceylon hierboven ook, heel verschillend per mens. Goed smeren met littekenolie kan ook helpen. Dan blijft het allemaal soepel.
Ik ben inderdaad nog steeds blij!
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
maandag 18 september 2017 om 15:46
Schrijf al de vragen die je hebt even op, dan vergeet je morgen niets te vragen aan de arts.
Ik las dat 1 van de dames zei dat haar arts had gezegd dat ze waarschijnlijk wel borstvoeding kon geven na de operatie. Ik werk op de kraamafdeling van een ziekenhuis en echt bijna alle vrouwen die deze operatie hebben ondergaan kunnen geen (volledige) borstvoeding geven.
Dit zou voor mij geen reden zijn om de operatie uit te stellen maar vind wel dat je de juiste voorlichting moet krijgen.
Vrouwen zijn vaak teleurgesteld omdat hen gezegd is dat het wel zou kunnen, maar dat is echt te makkelijk gezegd .
Succes morgen!
Ik las dat 1 van de dames zei dat haar arts had gezegd dat ze waarschijnlijk wel borstvoeding kon geven na de operatie. Ik werk op de kraamafdeling van een ziekenhuis en echt bijna alle vrouwen die deze operatie hebben ondergaan kunnen geen (volledige) borstvoeding geven.
Dit zou voor mij geen reden zijn om de operatie uit te stellen maar vind wel dat je de juiste voorlichting moet krijgen.
Vrouwen zijn vaak teleurgesteld omdat hen gezegd is dat het wel zou kunnen, maar dat is echt te makkelijk gezegd .
Succes morgen!
maandag 18 september 2017 om 15:50
Tepel is bij mij verkleind voor zover dat kon. Ze zijn iets groter dan ik graag had gewild, en iets kleiner dan de chirurg wenselijk vond (met het oog op gevoeligheid en borstvoeding). Maar ik heb er wel om gevraagd. Geen idee wat standaard is verder, is misschien ook per chirurg weer anders.
Ze hebben ook een deel nodig voor het naaien he. Beetje omzomen enzo
Vergis je trouwens niet. Het is een pittige operatie die een paar uur duurt. Ze opereren je half-zittend, met je armen naar achteren. Reken naderhand op blauwe plekken en een fikse spierpijn in schouders en armen.
Je mag daarna een tijdje niet op je buik slapen, geen zware dingen tillen en vaak wordt autorijden afgeraden. Een tijdje kan varieren van twee weken tot twee maanden, afhankelijk van operatie, herstel en het soort werk dat je doet.
Edit; Ik had gewoon borstvoeding. Verloskundige vertelde dat de meesten niet meer dan geen-idee-meer-hoeveel-cc aanmaken, maar voor de eerste week (als het eigenlijk het belangrijkst is) is het meestal wel voldoende. Ik wilde niet wachten totdat ik kinderen had, want je mag de eerste tijd niet tillen, dus dan kun je pas gaan als je jongste een jaar of drie is, tenzij je een goed netwerk hebt.
Ze hebben ook een deel nodig voor het naaien he. Beetje omzomen enzo
Vergis je trouwens niet. Het is een pittige operatie die een paar uur duurt. Ze opereren je half-zittend, met je armen naar achteren. Reken naderhand op blauwe plekken en een fikse spierpijn in schouders en armen.
Je mag daarna een tijdje niet op je buik slapen, geen zware dingen tillen en vaak wordt autorijden afgeraden. Een tijdje kan varieren van twee weken tot twee maanden, afhankelijk van operatie, herstel en het soort werk dat je doet.
Edit; Ik had gewoon borstvoeding. Verloskundige vertelde dat de meesten niet meer dan geen-idee-meer-hoeveel-cc aanmaken, maar voor de eerste week (als het eigenlijk het belangrijkst is) is het meestal wel voldoende. Ik wilde niet wachten totdat ik kinderen had, want je mag de eerste tijd niet tillen, dus dan kun je pas gaan als je jongste een jaar of drie is, tenzij je een goed netwerk hebt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 18 september 2017 om 15:56
Ik heb inderdaad al een lijstje met vragen klaarliggenBabypink schreef: ↑18-09-2017 15:46Schrijf al de vragen die je hebt even op, dan vergeet je morgen niets te vragen aan de arts.
Succes morgen!
Bedankt dat je dat meldt. Voor mij persoonlijk is het geen probleem als ik in de toekomst (wellicht) geen borstvoeding kan geven. Kinderen staan sowieso nog niet op de planning voorlopig en had er al rekening mee gehouden dat er een grote kans bestaat dat ik dat later niet meer kan na een borstverkleining.
Consistency compounds.
maandag 18 september 2017 om 15:59
Dit klinkt echt verschrikkelijk eng in mijn ogenCeylon schreef: ↑18-09-2017 15:50Tepel is bij mij verkleind voor zover dat kon. Ze zijn iets groter dan ik graag had gewild, en iets kleiner dan de chirurg wenselijk vond (met het oog op gevoeligheid en borstvoeding). Maar ik heb er wel om gevraagd. Geen idee wat standaard is verder, is misschien ook per chirurg weer anders.
Ze hebben ook een deel nodig voor het naaien he. Beetje omzomen enzo![]()
Hoe voelde je je direct na de operatie? Had je veel pijn aan je borstel zelf of nog een roes o.i.d.?
Consistency compounds.
maandag 18 september 2017 om 16:06
Ik kan me niet herinneren dat ik half zittend geopereerd ben, maar ik weet ook niet of ze me in die positie gemanoeuvreerd hebben toen ik al onder zeil was. Wel spierpijn, maar joh, het was ook de eerste keer dat ik onder narcose ging, dus ik was sowieso wel een paar dagen van de kaart. Maar: dit is allemaal 10 jaar geleden, en ik heb er een paar weken last van gehad, terwijl ik er nu al 10 jaar lang plezier van heb
. Dus laat je vooral niet tegenhouden door de operatieverhalen, want je winst is zo veel groter!
maandag 18 september 2017 om 16:07
Tip; Neem vooraf deel aan buikspierkwartiertjes en begin met fitness. Want jezelf op je handen opdrukken kan dus niet in het begin. Dan zijn sterke buikspieren echt superhandig. En wat extra spierkracht in je benen (om op te staan) is ook een aanrader.
maandag 18 september 2017 om 16:08
Nog niet alles gelezen, maar mijn moeder heeft geen fysiotherapie oid gedaan en kreeg het wel volledig vergoed, omdat ze aantoonbare klachten had.OwlyOne schreef: ↑18-09-2017 14:51Ik lees bij een vergoeding onder andere de voorwaarde: ''Andere behandelingen hebben niet geholpen tegen uw klachten.''
Ik heb geen fysio gehad of iets dergelijks voor mijn rug- en nekklachten omdat ik dacht dat dat toch niet veel zin had op lange termijn; de grote borsten blijven en zolang daar niks aan gebeurd, zullen de klachten terug blijven komen.
Hebben jullie wel andere behandelingen (wat bestaat er nog meer naast fysio?) gedaan alvorens jullie een borstverkleining gingen doen?
Mijn schoonzusje heeft het ook laten doen en kreeg het niet vergoed, waarom weet ik niet. Vraag het van tevoren dus goed na!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
maandag 18 september 2017 om 16:09
Maar olifant, als jij gaat liggen, blijven je borsten dan netjes omhoog??? Die van mij zakken gewoon opzij hoor. Hoe kan een chirurg dan zien wat ie opereert??
Die zittende positie is gewoon pure logica.
Die zittende positie is gewoon pure logica.
maandag 18 september 2017 om 16:13
Oh, vast! Ik heb het alleen niet bewust opgeslagen. Ik werd wel zittend afgetekend, dus met een grote blauwe stift werd gemarkeerd wat weg ging en wat waar heen geschoven moest worden, maar ik ben liggend de narcose ingegaan.
maandag 18 september 2017 om 16:27
Haha ja zo moet ik er ook tegenaan kijken. Thanks!Bloemetjesolifant schreef: ↑18-09-2017 16:06Ik kan me niet herinneren dat ik half zittend geopereerd ben, maar ik weet ook niet of ze me in die positie gemanoeuvreerd hebben toen ik al onder zeil was. Wel spierpijn, maar joh, het was ook de eerste keer dat ik onder narcose ging, dus ik was sowieso wel een paar dagen van de kaart. Maar: dit is allemaal 10 jaar geleden, en ik heb er een paar weken last van gehad, terwijl ik er nu al 10 jaar lang plezier van heb. Dus laat je vooral niet tegenhouden door de operatieverhalen, want je winst is zo veel groter!
Consistency compounds.
maandag 18 september 2017 om 16:28
Nu heb ik het ook niet dagelijks nodig om mezelf op mijn handen op te drukken
Consistency compounds.
vrijdag 29 september 2017 om 12:23
Oh. Mijn. God.
Nou, vorige week mijn intake gehad. Binnen 15 minuten stond ik buiten want het was eigenlijk al duidelijk: ik kom in aanmerking voor medische indicatie. De officiële bevestiging hierop moesten we nog wel afwachten natuurlijk, maar de arts had er geen twijfel over.
Nu ben ik dus net gebeld dat mijn ingreep vergoed wordt en voor het maken van een afspraak. Blijkt nu dus dat er over 1,5 week (!!!) een plekje is afgevallen en dat ik waarschijnlijk dan al terecht kan (dit kan ze maandag bevestigen).
. En anders wordt het begin december.
Het gaat ineens zo snel en de zenuwen beginnen nu echt op te spelen. Ik vind het doodeng.
Ik denk wel dat ik in oktober ga doen als het kan, dan ben ik er maar vanaf. Anders loop ik tot begin december met zenuwen. En dan ben ik hopelijk met de feestdagen al een beetje hersteld. Anders heb ik kans dat ik op bed lig met Kerst.
Maar jezus, wat vind ik dit eng zeg. Het idee dat iemand in me gaat snijden... Ik val al bijna flauw bij de gedachte.
Ik weet het, voel je niks van want je gaat onder narcose. Ik weet het, maar ik kijk juist op tegen het moment vóór de narcose. Ik ben een beelddenker en val al flauw van een naald als ik moet bloedprikken en ik ben nog nooit geopereerd.
Pfffff. Waarom wilde ik dit ook al weer?!
Goed, dat wilde ik even van me afschrijven!
Nou, vorige week mijn intake gehad. Binnen 15 minuten stond ik buiten want het was eigenlijk al duidelijk: ik kom in aanmerking voor medische indicatie. De officiële bevestiging hierop moesten we nog wel afwachten natuurlijk, maar de arts had er geen twijfel over.
Nu ben ik dus net gebeld dat mijn ingreep vergoed wordt en voor het maken van een afspraak. Blijkt nu dus dat er over 1,5 week (!!!) een plekje is afgevallen en dat ik waarschijnlijk dan al terecht kan (dit kan ze maandag bevestigen).
Het gaat ineens zo snel en de zenuwen beginnen nu echt op te spelen. Ik vind het doodeng.
Ik denk wel dat ik in oktober ga doen als het kan, dan ben ik er maar vanaf. Anders loop ik tot begin december met zenuwen. En dan ben ik hopelijk met de feestdagen al een beetje hersteld. Anders heb ik kans dat ik op bed lig met Kerst.
Maar jezus, wat vind ik dit eng zeg. Het idee dat iemand in me gaat snijden... Ik val al bijna flauw bij de gedachte.
Pfffff. Waarom wilde ik dit ook al weer?!
Goed, dat wilde ik even van me afschrijven!
Consistency compounds.
vrijdag 29 september 2017 om 12:51
- mooie passende kleding
- geen last van je rug
- geen mensen meer die eerst naar je borsten kijken en dan naar je hoofd
- Weer mooi in verhouding zijn
- jezelf weer prettig voelen.
Heel veel succes.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
vrijdag 29 september 2017 om 13:18
Haha, ja genoeg redenen om het wel te doen.
Dankjewel!
Consistency compounds.
vrijdag 29 september 2017 om 13:52
Dankjewel!
Daar kijk ik echt naar uit zeg! En een mooi jurkje met de kerstdagen
Consistency compounds.
vrijdag 29 september 2017 om 14:27
Wat fijn dat je zo snel terecht kunt! En bekijk het positief: als je in aanmerking zou komen en ze zouden zeggen dat je in december aan de beurt bent, dan zit je bijna 3 maand te stressen, nu maar 1,5 week
. Even op zoek naar goede sportbh's, dus! Mijn top-tips op dat gebied: zorg voor bh's die je makkelijk open/dicht kunt doen (je kunt lastig met je handen op je rug, bijvoorbeeld). Ik had volgens mij bh's die je aan de voorkant dicht kon doen, maar voorkeuren verschillen natuurlijk. Meerdere maten kopen hebben ze je vast al verteld
dat hangt af van de breedte van de borst. Heb je thuis een beetje ondersteuning voor de eerste dagen? Partner of ouders die vrij kunnen nemen? Ik was best wel van de wap na de operatie, vooral door de narcose, dus hulp is fijn
.
vrijdag 29 september 2017 om 14:44
Ja, daar heb je zeker gelijk in. Nu het definitief is dat het wordt vergoed, voel ik me heel zenuwachtig dus van dat gevoel ben ik het liefst zo snel mogelijk af.Bloemetjesolifant schreef: ↑29-09-2017 14:27Wat fijn dat je zo snel terecht kunt! En bekijk het positief: als je in aanmerking zou komen en ze zouden zeggen dat je in december aan de beurt bent, dan zit je bijna 3 maand te stressen, nu maar 1,5 week. Even op zoek naar goede sportbh's, dus! Mijn top-tips op dat gebied: zorg voor bh's die je makkelijk open/dicht kunt doen (je kunt lastig met je handen op je rug, bijvoorbeeld). Ik had volgens mij bh's die je aan de voorkant dicht kon doen, maar voorkeuren verschillen natuurlijk. Meerdere maten kopen hebben ze je vast al verteld
dat hangt af van de breedte van de borst. Heb je thuis een beetje ondersteuning voor de eerste dagen? Partner of ouders die vrij kunnen nemen? Ik was best wel van de wap na de operatie, vooral door de narcose, dus hulp is fijn
.
Inderdaad, ik ga morgen maar eens wat BH's kopen haha. Vind het wel lastig wat het dan qua maat moet worden want ik heb aangegeven een beginnende D-cup te willen maar moet ik dan inderdaad nog wel dezelfde omvang doen? Ik heb het hier tijdens de intake nog niet over gehad. En het zal in eerste instantie ook wel een andere maat zijn i.v.m. zwelling enzo. Ik weet wel dat ik vanuit de kliniek een sportBH krijg die ik een aantal weken moet dragen.
Gelukkig heb ik genoeg steun van vriend / ouders / zus en vriendinnen
Consistency compounds.
vrijdag 29 september 2017 om 14:55
Ik had twee BH's mee; zelfde omvang (want die wijzigt niet) en in mijn geval een C en een D cup, zodat ze na de operatie kunnen kijken wat de juiste maat is geworden. En ik moest zelf sportBH's meenemen dus, naar de operatie, omdat je dan zelf kunt kiezen wat je fijn vindt. Zorg in elk geval dat je wat hebt, dan kun je wisselen als je die van de kliniek toch niet fijn vindt
. Ik vond het trouwens (bedenk ik nu) ook fijn om een sportbh met een breed elastiek onderaan te hebben; smalle elastieken gaan sneller in de 'vouw' onder je borst zitten, en daar heb je bij breed elastiek geen last van.
vrijdag 29 september 2017 om 15:16
Goede tips, hartstikke bedankt!Bloemetjesolifant schreef: ↑29-09-2017 14:55Ik had twee BH's mee; zelfde omvang (want die wijzigt niet) en in mijn geval een C en een D cup, zodat ze na de operatie kunnen kijken wat de juiste maat is geworden. En ik moest zelf sportBH's meenemen dus, naar de operatie, omdat je dan zelf kunt kiezen wat je fijn vindt. Zorg in elk geval dat je wat hebt, dan kun je wisselen als je die van de kliniek toch niet fijn vindt. Ik vond het trouwens (bedenk ik nu) ook fijn om een sportbh met een breed elastiek onderaan te hebben; smalle elastieken gaan sneller in de 'vouw' onder je borst zitten, en daar heb je bij breed elastiek geen last van.
Consistency compounds.