Zoon is homo

30-09-2017 22:17 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
vivamien schreef:
01-10-2017 11:45
Ja, maar wil TO toch ook? Ze wil er toch ook voor hem zijn, ook al vindt ze het moeilijk? Ze zoekt hier “hulp” om er mee om te gaan. Juist wat je als eerste noemt, is één van de punten waar ze zich zorgen om maakt.
Door te zeggen dat hij het voor zich moet houden? Door het vooral voor zichzelf en de omgeving oh zo moeilijk te vinden?
Wat als een van zijn vrienden nou stom reageert, wat zegt ze dan tegen haar zoon? Ik zei toch dat je het beter voor je kon houden? Ik begrijp dat die jongen het moeilijk vindt?
Ik hoop het toch niet. Ik hoop dat ze wat meer grip op zichzelf krijgt en gewoon terecht vindt dat iedereen die er moeilijk over doet een loser is die zich eens flink achter de oren mag krabben met welk recht hij een oordeel denkt te moeten hebben over het liefdesleven van een ander.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Hoe lang wil je het hem stil laten houden dan?
Omdat in het woord 'wennen' de boodschap zit dat het om iets abnormaals gaat, iets anders/vreemds, iets 'niet zoals het hoort'.
Flower2017 schreef:
01-10-2017 11:51
Waarom is er even aan moeten wennen zo "verkeerd" dan?
Als je altijd heb gedacht dat je kind hetero is en hij komt vertellen dat hij homo is dan is dat toch een "verassing"?
Ja, ik zou even moeten omschakelen.En daarna gewoon verder gaan.
Maar zou hem er ook absoluut niet op veroordelen.
Als hij maar gelukkig is.

En dat is hij want hij valt op mannen?

Misschien is hij wel ongelukkig daardoor of gaat hij dat worden door mogelijke consequenties hiervan?

Het is niet zo simpel, hoor.

Happy homo ben je niet per definitie.
Timetraveler schreef:
01-10-2017 11:57
Omdat in het woord 'wennen' de boodschap zit dat het om iets abnormaals gaat, iets anders/vreemds, iets 'niet zoals het hoort'.

Bij jou wel. Op vakantie moet ik ook wennen, wat niet wil zeggen dat ik ongelukkig ben of het afkeur. Na een week ben ik gelukkiger dan thuis en is het prima. Een kat in huis nemen is ook wennen. Wennen is niks negatiefs.
Een happy hetero wordt hij niet. Dus happy homo is de enige optie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ksenija schreef:
01-10-2017 11:57
[/b]

En dat is hij want hij valt op mannen?

Misschien is hij wel ongelukkig daardoor of gaat hij dat worden door mogelijke consequenties hiervan?

Het is niet zo simpel, hoor.

Happy homo ben je niet per definitie.
zegt iemand dat dan?
Ontkennen wie je bent, maakt iemand per definitie niet gelukkig en ontkend worden door anderen al helemaal niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ach kom nou, Ksenija, alsof je als hetero wel per definitie happy bent. Happy of niet of een succesvol liefdesleven of niet heeft niks met geaardheid te maken.
Am Yisrael Chai!
Precies. Dat zeg ik ook. Het is niet per definitie dat hij happy homo is of gaat worden. Ik heb niet gezegd dat hij dat als hetero per definitie wel zou zijn.
Ksenija schreef:
01-10-2017 12:01
Precies. Dat zeg ik ook. Het is niet per definitie dat hij happy homo is of gaat worden. Ik heb niet gezegd dat hij dat als hetero per definitie wel zou zijn.
er is ook niemand die zegt dat ie een happy homo gaat zijn, dus het is een kulargument
rosanna08 schreef:
01-10-2017 11:59
zegt iemand dat dan?
Ontkennen wie je bent, maakt iemand per definitie niet gelukkig en ontkend worden door anderen al helemaal niet
Hij heeft bekend en niet ontkend.

Dat vraagt zij ook niet van hem.

Dramamaker.
Ksenija schreef:
01-10-2017 11:59
Bij jou wel. Op vakantie moet ik ook wennen, wat niet wil zeggen dat ik ongelukkig ben of het afkeur. Na een week ben ik gelukkiger dan thuis en is het prima. Een kat in huis nemen is ook wennen. Wennen is niks negatiefs.
Wat ik bedoel is dat wennen altijd te maken heeft met iets dat 'anders' is. Een vakantie is anders, een kat in huis is anders. Alleen ik snap echt niet waarom homo anders zou moeten zijn dan hetero. De enige die dan een probleem zou moeten hebben is degene die moet 'wennen'. Dat betekent dat diegene in eerste instantie al bepaalde verwachtingen had, en dat de ene verwachting toch een andere waarde heeft dan de andere. En dat vind ik raar. Dat anno 2017 mensen nog moeten 'wennen' aan homoseksualiteit. Dat ze het nog als echt iets afwijkends zien van heteroseksualiteit. Dat veel mensen er blijkbaar nog vanuit gaan dat hun kind heteroseksueel zal zijn en daarna hun verwachtingen moeten 'bijstellen'.

Nogmaals; als je zwanger bent kan je toch al bedenken dat je kind hetero, bi of homo zal blijken te zijn? Ik snap echt dat verbaasde dan niet. Dat betekent dus alleen maar dat homoseksualiteit nog niet als een serieuze geaardheid wordt gezien blijkbaar.
timetraveler wijzigde dit bericht op 01-10-2017 12:04
11.31% gewijzigd
rosanna08 schreef:
01-10-2017 12:02
er is ook niemand die zegt dat ie een happy homo gaat zijn, dus het is een kulargument
Jawel, lezen jij.
Weer zo'n topic waar ik vol verbazing bepaalde forummers lees.
Maar goed, alles is wel gezegd, denk ik.
Ksenija schreef:
01-10-2017 12:02
Hij heeft bekend en niet ontkend.

Dat vraagt zij ook niet van hem.

Dramamaker.
dat heeft ze wel aan hem gevraagd, misschien niet voor de rest van zijn leven, maar wel voor nu en ze is boos dat hij het toch aan zijn vrienden heeft verteld
Timetraveler schreef:
01-10-2017 12:03
Wat ik bedoel is dat wennen altijd te maken heeft met iets dat 'anders' is. Een vakantie is anders, een kat in huis is anders. Alleen ik snap echt niet waarom homo anders zou moeten zijn dan hetero. De enige die dan een probleem zou moeten hebben is degene die moet 'wennen'. Dat betekent dat diegene in eerste instantie al bepaalde verwachtingen had, en dat de ene verwachting toch een andere waarde heeft dan de andere. En dat vind ik raar. Dat anno 2017 mensen nog moeten 'wennen' aan homoseksualiteit. Dat ze het nog als echt iets afwijkends zien van heteroseksualiteit. Dat veel mensen er blijkbaar nog vanuit gaan dat hun kind heteroseksueel zal zijn en daarna hun verwachtingen moeten 'bijstellen'.

Nogmaals; als je zwanger bent kan je toch al bedenken dat je kind hetero, bi of homo zal blijken te zijn? Ik snap echt dat verbaasde dan niet. Dat betekent dus alleen maar dat homoseksualiteit nog niet als een serieuze geaardheid wordt gezien blijkbaar.

Bij een zwangerschap kan ik me niet voorstellen dat je je met zoiets bezig bent. Op een enkeling na, wellicht.

Het gros is nu eenmaal hetero, maar dan zit je met een homo. Dat is even wennen, mild uitgedrukt.
NYC schreef:
01-10-2017 11:04
Ik zie het ook zo hoor. En ik denk ook dat de ene opvoeding/achtergrond nou eenmaal (helaas) meer intolerantie, dommigheid en discriminatie met zich meebrengt dan de andere opvoeding/achtergrond. Gewoon feitelijk gesteld op basis van wat mensen vinden. Of is het erg om dat te kunnen concluderen?
Zolang je geen opvoeding/achtergrond benoemd, is het geen probleem.
Hoewel een -streng-christelijke opvoeding/achtergrond noemen, toch niet zo'n punt lijkt te zijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
TO's zoon kent zijn moeder beter dan wij met zijn allen bij elkaar.

Blijkbaar voelt hij zich veilig, vrij en sterk genoeg om op zijn 17e uit de kast te komen. Hij wist vast ook al dat zijn welwillende, bezorgde moeder er vanwege haar ietwat vastgeroeste wereldbeeld even moeite mee zou hebben.

TO leeft blijkbaar in een familie/sociale omgeving waar mensen echt lullig kunnen doen, die zorgen zullen echt wel terecht zijn. Dan kunnen we hier wel 'koekoek het is 2017!' roepen, maar er zijn nog steeds mensen die denken dat homoseksualiteit besmettelijk is, die er bang voor zijn, het vies vinden ... je zal er maar tussen wonen. TO weet beter waar ze mee te maken krijgen dan wij. Er zijn bijvoorbeeld echt nog ouders (bon onze leeftijd!) die het niet fijn vinden als hun kind homovrienden heeft. Die dat ontmoedigen. Of zelfs verbieden. Gezellig logeren bij TO thuis zit er dan ineens niet meer in.

Gelukkig heeft ook TO lef, net als haar zoon. Ze beseft dat ze hiermee moet leren dealen en kiest er notabene voor om haar twijfels op het Vivaforum te gooien! Dè plek waar hordes anonieme wijsneuzen je wel even zullen uitleggen wàt jij precies denkt, hoe fout je denkt en hoe schadelijk dat voor je kind is.

Lijkt me een prima voorbereiding op het begeleiden van een homoseksuele zoon in een omgeving vol negatieve vooroordelen.

Sterkte TO, jullie komen er wel!
yette wijzigde dit bericht op 01-10-2017 14:09
0.07% gewijzigd
Ksenija schreef:
01-10-2017 12:03
Jawel, lezen jij.
graag een quote daarvan dan
rosanna08 schreef:
01-10-2017 12:05
dat heeft ze wel aan hem gevraagd, misschien niet voor de rest van zijn leven, maar wel voor nu en ze is boos dat hij het toch aan zijn vrienden heeft verteld
Je moet echt zorgvuldiger leren lezen. Ze heeft enkel even om inwerkingtijd gevraagd, waarna het openbaar is.
Niks geen ontkenning.
lolapaloeza schreef:
01-10-2017 11:54
Door te zeggen dat hij het voor zich moet houden? Door het vooral voor zichzelf en de omgeving oh zo moeilijk te vinden?
Wat als een van zijn vrienden nou stom reageert, wat zegt ze dan tegen haar zoon? Ik zei toch dat je het beter voor je kon houden? Ik begrijp dat die jongen het moeilijk vindt?
Ik hoop het toch niet. Ik hoop dat ze wat meer grip op zichzelf krijgt en gewoon terecht vindt dat iedereen die er moeilijk over doet een loser is die zich eens flink achter de oren mag krabben met welk recht hij een oordeel denkt te moeten hebben over het liefdesleven van een ander.
Hè, hè, dat was inderdaad iets wat niet zo handig was, en dat heeft ze zelf ook al toegegeven. Ze had gevraagd om het nog even stil te houden. Foei.
Hoe dan ook, ik blijf hier niet constant TO verdedigen, want ik ben het ook niet met alles eens, maar heb daarnaast ook begrip voor haar situatie. Alleen wordt ze door enkelen afgeschilderd als een liefdeloos monster die de seksuele voorkeur van haar zoon afkeurt en dat vind ik niet terecht.
Hoezo 'nog even'? Het is inmiddels toch al maanden geleden?
Maar je kunt TO inderdaad niet gebrek aan dapperheid verwijten, omdat ze dir op Viva durft te zeggen.
vivamien schreef:
01-10-2017 12:08
Hè, hè, dat was inderdaad iets wat niet zo handig was, en dat heeft ze zelf ook al toegegeven. Ze had gevraagd om het nog even stil te houden. Foei.
Hoe dan ook, ik blijf hier niet constant TO verdedigen, want ik ben het ook niet met alles eens, maar heb daarnaast ook begrip voor haar situatie. Alleen wordt ze door enkelen afgeschilderd als een liefdeloos monster die de seksuele voorkeur van haar zoon afkeurt en dat vind ik niet terecht.
En toch is het wel een dergelijke instelling die intolerante denkbeelden in stand houdt. Als je zoiets niet bij een heteroseksuele geaardheid had gezegd, dien je dat ook niet te doen bij een homoseksuele geaardheid. Het zijn uiteindelijk wel dergelijke keuzes die bijdragen aan de mate waarin homoseksualiteit als net zo normaal wordt gezien als heteroseksualiteit.

Als hij op meisjes viel had TO dit nooit van hem gevraagd.
Dat is ook een beetje een omkering, yette.
Op geen enkele wijze acht ik het wenselijk dat TO's kind zijn homoseksualiteit stil moet houden, ómdat sommige mensen nog steeds achterhaalde standpunten hebben. Sterker nog, het grootste geschenk dat TO haar kind kan geven, is dat ze luid en duidelijk haar zoon steunt en deze mensen juist een stap voor is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven