Gedachten over het bestaan

01-10-2017 16:49 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Graag wil ik jullie vragen hoe jullie denken over het bestaan: hebben jullie er vrede mee dat we doodgaan en dat alles dan (wellicht) eindigt voor ons? En zo ja, welke gedachten helpen jullie hierbij?

Ik word van dit onderwerp onwijs onrustig en angstig, en vraag mij af hoe anderen hier wél mee om kunnen gaan.
Damselindistress schreef:
01-10-2017 17:54
En wat geloven betreft: mijn moeder heeft zo verschrikkelijk geleden, is zo ziek geweest dat ik het mij niet kan voorstellen dat er een God bestaat. Iemand onmenselijk laten lijden voor een paradijs?
En als het er maar 1 was. Miljoenen mensen lijden dagelijks. Miljarden. Vaak ook gelovigen. Die natuurlijk altijd precies de goede god aanbidden ook.

TO. Geniet van je leven zolang je niet ziek bent, in een onveilig land woont, dakloos bent, echt honger hebt enz heb je het nu te doen.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 17:56
13.69% gewijzigd
Tip: lees het boek 'tegen de zon in kijken ' van Irvin Yalom. Heeft mij wel inzicht gegeven.
De wereld draaide al voor ik geboren ben, en zal na mijn dood ook wel blijven draaien.
En het idee dat het verkeerd af gaat lopen met de wereld is ook al bijna zo oud als de wereld
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind het fijn dat het leven een keer stopt en ik geloof wel dat er iets na de dood is.
Ik geloof sowieso niet in 'n 'almachtige heerser' als 'n god of zoiets. Die zou er niet zo'n puinhoop van hebben gemaakt en mensen niet zo laten lijden. Maar wellicht is er nog wel 'n ander soort dimensie, eentje die niet door iets bewusts wordt aangestuurd. Ik sta er dus nog agnostisch in.
Fee-de-Goede schreef:
01-10-2017 17:55
En als het er maar 1 was. Miljoenen mensen lijden dagelijks. Miljarden. Vaak ook gelovigen. Die natuurlijk altijd precies de goede god aanbidden ook.

TO. Geniet van je leven zolang je niet ziek bent, in een onveilig land woont, dakloos bent, echt honger hebt enz heb je het nu te doen.
Zo is het fee.... gisteren weer beelden van een sloppenwijk. Ik heb het er wel eens met een streng gelovige over gehad, maar die was heel rechtlijnig. Dat is het kwaad....en daar moet je het mee doen.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:01
Ik vind het fijn dat het leven een keer stopt en ik geloof wel dat er iets na de dood is.
Dus dat het niet stopt...
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Siofra schreef:
01-10-2017 18:05
Dus dat het niet stopt...
Het aardse en fysieke leven stopt wel.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:06
Het aardse en fysieke leven stopt wel.
Jij bent zoveel meer dan dat? Bovenaards?
Siofra schreef:
01-10-2017 18:08
Jij bent zoveel meer dan dat? Bovenaards?
Vanwaar je vraag?
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:09
Vanwaar je vraag?
Je antwoord riep die vanzelfsprekend op.
Siofra schreef:
01-10-2017 18:10
Je antwoord riep die vanzelfsprekend op.
Jeetje.
"het aardse en fysieke leven wel'" -> Wat dan niet? A en B.
Siofra schreef:
01-10-2017 18:12
"het aardse en fysieke leven wel'" -> Wat dan niet? A en B.
Maakt het uit?
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:10
Jeetje.
Gaan we bijdehand doen?
Mij helpt de 'gedeelde smart is halve smart'. Alles wat leeft gaat dood, dus ik ben in goed gezelschap. Er is niets wat je ertegen kan doen en het gebeurt al sinds de eerste aminozuur zich dupliceerde (of iets dergelijks). En het zal nog heel lang doorgaan: nieuw leven en het einde van al die levens.
Mijn zorgen gaan inderdaad om de tijd dat ik al dood ben en mijn kinderen nog leven: dan kan ik ze niet meer helpen.
En ik wil nog veel leuke dingen doen en niemand weet of ik die tijd nog heb. Dat zou jammer zijn voor mezelf.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:13
Maakt het uit?
Jij begon er zelf over.
Siofra schreef:
01-10-2017 18:13
Gaan we bijdehand doen?
Doe normaal.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:15
Doe normaal.
Je reageert zelf (op dit topic).
Siofra schreef:
01-10-2017 18:15
Je reageert zelf (op dit topic).
Jij vindt dat je vriendelijk en open reageert?
En denkt dan ook nog eens mij te corrigeren. Dat vind ik raar.

Ik heb helemaal geen zin om iets uit te leggen bij deze wijze van communiceren. Daarbij denk ik ook helemaal niet dat je respectvol zal reageren, maar gewoon iets of iemand zoekt om op te schieten. Dus heb ik geen behoefte om inhoudelijk te reageren.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:18
Jij vindt dat je vriendelijk en open reageert?

Ik vind dat jij raar doet. Geen zin in.
Siofra schreef:
01-10-2017 18:22
Ik vind dat jij raar doet. Geen zin in.
Omdat ik niet reageer op je negatieve en gebiedende manier van communiceren?
Laat me dan gewoon met rust, heb je ook geen last van me :)
Vriendelijkeman schreef:
01-10-2017 17:21
Iemand, ik meen Voltaire, zei: "Zolang jij er bent is de dood er niet. En zodra de dood er is ben jij er niet meer". Die waarheid staat natuurlijk als een paal boven water.
Dat was Epicurus.
Die had sowieso wel een interessante kijk op het leven en de dood.
MoirenPhae schreef:
01-10-2017 18:01
Waar denk je dan aan?

Ik zou heeeeel graag willen dat er een hemel is, maar eigenlijk kan ik dat niet geloven.
Maar wat dan wel?

Zelf hecht ik niet enorm aan het leven, als het over is ben je er niet meer bij en eerlijk gezegd vind ik dat er naast veel mooie dingen ook de meest vreselijke ellende bestaat in het leven en op deze wereld. Ik hoop heel erg dat als er iets hierna komt het iets makkelijkers is dan het leven eigenlijk. Ik wil echt niet terugkomen en geboren worden als meisje in Somalië of Saudi Arabië bijvoorbeeld. Of gazelle in Afrika. Of zeehondje. Ofzo. Maar misschien worden we stof in het universum. Maar hoe ervaren we dat dan?
KeaAlpine schreef:
01-10-2017 19:29
Maar hoe ervaren we dat dan?
Ik denk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven