Gedachten over het bestaan

01-10-2017 16:49 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Graag wil ik jullie vragen hoe jullie denken over het bestaan: hebben jullie er vrede mee dat we doodgaan en dat alles dan (wellicht) eindigt voor ons? En zo ja, welke gedachten helpen jullie hierbij?

Ik word van dit onderwerp onwijs onrustig en angstig, en vraag mij af hoe anderen hier wél mee om kunnen gaan.
Ons bestaan heeft geen zin, tenzij je er zin aan geeft.
Dood is dood en daarna is er het eeuwige niets.

Ik vind het wel ontzettend jammer dat het maar zo kort duurt. Het feestje gaat door maar jij mag niet meer meedoen, dat is het enige beangstigende (als je het angstig kan noemen) eraan voor mij.
Na de dood is er niets.
Geen hemel, geen hel, geen reincarnatie.

Dick Swaab schreef een boek: wij zijn ons brein, wat je niet helemaal letterlijk moet nemen natuurlijk, want wij zijn ook ons hart en onze lever en ons zenuwstelsel en alle hormonen maken ook een groot deel uit van onze totaalbeleving terwijl we in leven zijn, maar...

...de basisgedachte dat wij alleen maar kunnen beleven via onze zintuigen en gekoppeld aan het systeem wat wij een lichaam noemen maakt dat ik er met grote zekerheid van kan zeggen dat zodra dat lichaam het niet meer doet...wat wij dood noemen...dat wij dan ook niet meer kunnen ervaren en dus is er dan niets.

Het graag willen denken dat er nog iets is vind ik op zich wel begrijpelijk en komt volgens mij voort uit het feit dat het erg moeilijk is om van "het niets" een goede voorstelling te maken.
Maar in mijn ogen is het een magische gedachtegang.
Op zich heeft magisch denken soms wel nut, maar van de andere kant is het ook een manier om jezelf voor de gek te houden.

De vraag die ik nog heb over dit onderwerp is: heeft het nut om je in te beelden dat er na de dood iets is, of niet?
En heeft het zelfs niet soms juist een averechts effect?
Want sommigen vinden er rust en vrede in het idee dat er nog iets is na de dood, maar lang niet iedereen...lees ik ook hier.
shisha schreef:
03-10-2017 09:02
Na de dood is er niets.
Geen hemel, geen hel, geen reincarnatie.

Dick Swaab schreef een boek: wij zijn ons brein, wat je niet helemaal letterlijk moet nemen natuurlijk, want wij zijn ook ons hart en onze lever en ons zenuwstelsel en alle hormonen maken ook een groot deel uit van onze totaalbeleving terwijl we in leven zijn, maar...

...de basisgedachte dat wij alleen maar kunnen beleven via onze zintuigen en gekoppeld aan het systeem wat wij een lichaam noemen maakt dat ik er met grote zekerheid van kan zeggen dat zodra dat lichaam het niet meer doet...wat wij dood noemen...dat wij dan ook niet meer kunnen ervaren en dus is er dan niets.

Het graag willen denken dat er nog iets is vind ik op zich wel begrijpelijk en komt volgens mij voort uit het feit dat het erg moeilijk is om van "het niets" een goede voorstelling te maken.
Maar in mijn ogen is het een magische gedachtegang.
Op zich heeft magisch denken soms wel nut, maar van de andere kant is het ook een manier om jezelf voor de gek te houden.

De vraag die ik nog heb over dit onderwerp is: heeft het nut om je in te beelden dat er na de dood iets is, of niet?
En heeft het zelfs niet soms juist een averechts effect?
Want sommigen vinden er rust en vrede in het idee dat er nog iets is na de dood, maar lang niet iedereen...lees ik ook hier.
Er staat je een mooie verassing te wachten. :bigkiss:
Bblientje schreef:
03-10-2017 09:12
Er staat je een mooie verassing te wachten. :bigkiss:
.
.
Yes! Iemand met inside information! :popcorn:
Als iemand verkondigt hoe fantastisch het zal zijn ná dit leven moet ik altijd denken aan deze ervaring van Stephen Fry. :mrgreen:

https://youtu.be/GzfCtGFgRSk
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 12:28
0.61% gewijzigd
WestCovina schreef:
02-10-2017 20:58
Sorry, ik vond je vraag nogal aanmatigend, dus ik dacht hem te negeren. Vind ik toch lastig merk ik, zwak puntje van mij, gevoelig voor gekrenkte trots. Master cum laude afgerond, bezig met promotie-onderzoek, jij? Ik heb overigens van jou nog steeds geen citaat van Kant gekregen op basis waarvan jij concludeert dat hij letterlijk zegt dat God niet bestaat. Je kunt alsnog gelijk hebben, want zoals ik al zei heb ik niet al zijn werk van voor naar achteren gelezen, maar tot nu toe heb je vooral je gelijk proberen te krijgen met retoriek en dat vind ik jammer. Zullen we er maar een punt achter zetten? Dit lijkt me voor TO verder ook niet echt interessant. Ik laat het hier in ieder geval bij, ik vind het nooit zo leuk als ik mezelf zo op hoge poten in een discussie laat trekken.
"Maar nee, mijn overtuiging heeft geen logische, maar morele zekerheid, en omdat ze op subjectieve gronden berust (van mijn morele instelling) mag ik zelf niet zeggen 'het is moreel zeker, dat God bestaat' etc. ', maar 'ik ben er moreel zeker van dat etc.'
Dat wil zeggen dat het geloof aan een God en een hiernamaals zo verweven is met mijn morele instelling dat ik net zo weinig gevaar loop de laatste te verliezen als ik hoef te vrezen dat het eerste mij ooit ontroofd kan worden.
Het enige bedenkelijke hierbij is dat dit geloof van de rede gebaseerd is op de vooronderstelling van een morele instelling."

Kritik der reinen Vernunft

Een voorlopige conclusie in het prille begin van zijn filosofie.
(Ik vind je wel geestig)
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 12:45
3.54% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Vele mensen zijn al dood vóór ze doodgaan. Vooral mensen die denken dat ze hun brein zijn. Als Descartes accuraat was, luidde zijn statement: "Ik denk, dus ik denk dat ik besta"
Magister schreef:
03-10-2017 12:33
Vele mensen zijn al dood vóór ze doodgaan. Vooral mensen die denken dat ze hun brein zijn. Als Descartes accuraat was, luidde zijn statement: "Ik denk, dus ik denk dat ik besta"
Dus jij weet wat de dood is? Hm... ;-) Vandaar die katachtige avatar?
Interpretatie, ook zo'n leuke uitvinding.
Hint: er zijn verschillende 'soorten' dood...
Magister schreef:
03-10-2017 12:40
Interpretatie, ook zo'n leuke uitvinding.
Hint: er zijn verschillende 'soorten' dood...
Oké, en jij kent die? Ik ken alleen de "kleine dood". ;)
Magister schreef:
03-10-2017 12:33
https://www.youtube.com/watch?v=UANkMQDwHQk
TO, is het voor jou met je angsten überhaupt wel een goed idee om hier zo intensief mee bezig te zijn?
Zekerheid over deze vragen is er niet dus je kunt eindeloos doorgaan met vragen stellen. Als dat je angstig maakt, lijkt het me wijs om je met wat concretere dingen bezig te houden. Er is een verschil tussen bepaalde ideeën en concepten vreemd en ongemakkelijk vinden, en echt langdurig angstgevoelens ervaren als je hier over nadenkt.

Tenzij ik je verkeerd begrijp, en het niet de vragen zijn die je bang maken maar de antwoorden die je nu hebt? Dan kan het helpen om te zien hoe anderen over dit soort dingen nadenken.
.
Siofra schreef:
03-10-2017 12:24
"Maar nee, mijn overtuiging heeft geen logische, maar morele zekerheid, en omdat ze op subjectieve gronden berust (van mijn morele instelling) mag ik zelf niet zeggen 'het is moreel zeker, dat God bestaat' etc. ', maar 'ik ben er moreel zeker van dat etc.'
Dat wil zeggen dat het geloof aan een God en een hiernamaals zo verweven is met mijn morele instelling dat ik net zo weinig gevaar loop de laatste te verliezen als ik hoef te vrezen dat het eerste mij ooit ontroofd kan worden.
Het enige bedenkelijke hierbij is dat dit geloof van de rede gebaseerd is op de vooronderstelling van een morele instelling."

Kritik der reinen Vernunft
Een voorlopige conclusie in het prille begin van zijn filosofie.
Hier staat niet dat hij niet in god gelooft, maar dat zijn geloof niet gestoeld is op directe, objectieve kennis. Mist hier context waaruit blijkt dat dit anders gelezen moet worden?
.
(Ik vind je wel geestig)
"Ik vind je wel geestig" tegen iemand die een serieus en geïnteresseerd gesprek met je voert over filosofie en daarbij open staat voor jouw visie? Is dat zo arrogant bedoeld als het klinkt of komt het gewoon rot je toetsenbord uit?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven