Gedachten over het bestaan

01-10-2017 16:49 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Graag wil ik jullie vragen hoe jullie denken over het bestaan: hebben jullie er vrede mee dat we doodgaan en dat alles dan (wellicht) eindigt voor ons? En zo ja, welke gedachten helpen jullie hierbij?

Ik word van dit onderwerp onwijs onrustig en angstig, en vraag mij af hoe anderen hier wél mee om kunnen gaan.
KeaAlpine schreef:
01-10-2017 19:29
Waar denk je dan aan?

Ik zou heeeeel graag willen dat er een hemel is, maar eigenlijk kan ik dat niet geloven.
Maar wat dan wel?
Geen idee. Ik ben nog niet dood. Iets met energieen.
Hoi shejustwannabefree,
Ik geloof veel van het boedhisme, dat er reincarnatie bestaat en we veel verschillende levens hebben.
Ik geloof dat we allemaal verbonden zijn, alle mensen, de natuur, de dieren en allles wat bestaat. Die gedachte geeft mij heel veel innerlijke rust. En het voelt zo juist.
Reincarnatie zou ik de hel vinden!
Reincarnatie volgens boeddhistische filosofie is zonder behoud geheugen. Het is een filosofisch construct zonder praktische betekenis.
Zonder geheugen is al helemaal nutteloos. Ik heb school nooit leuk gevonden en dan moet je weer dat hele kuttraject door.
Vriendelijkeman schreef:
01-10-2017 17:21
Iemand, ik meen Voltaire, zei: "Zolang jij er bent is de dood er niet. En zodra de dood er is ben jij er niet meer". Die waarheid staat natuurlijk als een paal boven water. Het enige waar je nog bang voor zou kunnen zijn is pijn of benauwdheid in je laatste dagen/uren.

Zelf geloof ik dat we na dit leven in een mooi oord terecht komen, een Paradijs zeg maar. Veel bijna-dood-ervaringen gaan daar over, ook het Christelijk geloof.
Mooie quote inderdaad, maar van de hellenistische filosoof Epicurus.

TO: losse antwoorden op dit soort grote vragen kunnen even bevredigend zijn, maar vaak komen dan weer nieuwe vragen opduiken, zoals je zelf ook hebt gemerkt. Als het je zo bezighoudt, kun je er ook voor kiezen om je te verdiepen in de filosofische en religieuze ideeën die hierover ontwikkeld zijn. Dan voel je je wellicht ook minder alleen met je gedachten.
Siofra schreef:
01-10-2017 17:45
Wat is de eindconclusie van de zin van het bestaan volgens filosofen? Dat men geen weet kan hebben over het Ding an Sich. dus heeft het ook geen zin om erover na te denken. Geniet en maak er het beste van, het is zo voorbij. Carpe diem!
De kern van filosofie is dat er nooit een definitief antwoord op dit soort vragen te geven is. Het zijn namelijk vragen die niet met feiten onderzocht kunnen worden. Het gaat om het denken over de vragen, om het zoeken naar mogelijke antwoorden, niet om het vinden van één enkel en laatste antwoord. Het klopt dat Kant heeft gezegd dat we geen kennis hebben van de wereld op zich, alleen van hoe we deze waarnemen, maar dat is slechts één denkbeeld van één filosoof. Het is niet zo dat vervolgens alle filosofen zich daarbij hebben neergelegd. Carpe Diem heeft met deze denkwijze overigens niet zoveel te maken, want Kant was gelovig en hechtte veel waarde aan een doordacht moreel bestaan en het gebruik van verstand en rede om dit bestaan te geestelijk te doorgronden. De uitspraak Carpe Diem past weer bij een andere vorm van (levens)filosofie, het epicurisme, die juist meer gericht is op de aardse en lichamelijke kanten van het leven.

Zoals ik hierboven ook al aangaf, als dit soort vragen je werkelijk bezighouden, probeer je er dan eens in te verdiepen voorbij losse quotes en denkbeelden. Dat kan je mogelijk troost brengen.
Voor een gelovige is het wel opmerkelijk dat Kant de onkenbaarheid en/of irrelevantie van alles bovennatuurlijk aantoonde, en dat hij aangaf dat God weliswaar niet bestaat maar ter ondersteuning en bevordering van "goed gedrag" toch maar geleerd moest worden.
Ik word juist angstig van het idee dat er misschien een hiernamaals is en het niet, of nooit, eindigt allemaal. Van een eventueel oordeel over hoe ik het gedaan heb, van altijd vast zitten in wie ik ben/denk/voel, terwijl ik bestaan juist zo'n last vind. Als ik 100% zekerheid had dat dood dood is zou ik veel meer rust ervaren. Wat heb je dan om bang voor te zijn? Er is dan letterlijk niets meer, dus ook niets dat je überhaupt kàn vrezen. Ik snap de angst daarvoor dus nooit, enkel dat het besef je aanvliegt dat als dat is hoe het is, je de zekerheid hebt dat je volslagen irrelevant bent. Maar ook in die angst kan ik me niet verplaatsen, want dat idee haalt voor mij de druk eraf en vind ik prettig.

Sterven zelf, daar ben ik dan weer wel als de dood (pun intended) voor.
WestCovina schreef:
02-10-2017 09:21
Het klopt dat Kant heeft gezegd dat we geen kennis hebben van de wereld op zich, alleen van hoe we deze waarnemen, maar dat is slechts één denkbeeld van één filosoof.
Ik zeg je, alle filosofie die na Kant kwam is op zijn eh... noem 't gedachtenexperimenten, gebaseerd. Kant schiep het denkraam waardoor alle filosofen van betekenis ná hem kijken en vele lichten zien, zeg maar. Dat is een feit. Zo keek Nietzsche door dat denkraam en zag God dood liggen. Raar om te lezen dat iemand over Kant spreekt als zijnde slechts 1 filosoof. Is geen filosofische insteek.

Er bestaat niet zoiets als het denkbeeld van slechts 1 filosoof. Dat is dan geen denkbeeld en ook geen filosoof. ;-) Misschien heet zo iemand in de volksmond wel profeet met slechts een visioen.

Dat je Immanuel Kant een gelovig mens noemt doet de deur helemaal dicht (groot hangslot erop). Carpe diem heeft Immanuel Kant overigens zelf ooit eens als motto gebruikt in een van zijn essays. Maakt verder niets uit joh. :proud:
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 15:29
40.44% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
LeesMee schreef:
02-10-2017 09:26
Voor een gelovige is het wel opmerkelijk dat Kant de onkenbaarheid en/of irrelevantie van alles bovennatuurlijk aantoonde, en dat hij aangaf dat God weliswaar niet bestaat maar ter ondersteuning en bevordering van "goed gedrag" toch maar geleerd moest worden.
Waar baseer je dit op?

Kant heeft het over het onkenbare van de wereld op zichzelf, los van onze waarneming. Dat betreft niet een bovennatuurlijke wereld. Ik ben ook wel benieuwd welke bron je hebt dat Kant het bestaan van God ontkent. Hij zegt misschien dat we geen (objectieve) kennis van hem kunnen hebben, maar dat doet niet af aan de waarde van ons geloof in hem: "he sought out the limits to knowledge [Wissen] in order to “make room for faith [Glaube]”” (https://plato.stanford.edu/entries/kant ... dPreCriPer).
Volgens Kant is God een idee. Behoeft geen verdere uitleg. Iedereen weet wel wat een idee is.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 15:44
7.00% gewijzigd
Iedereen heeft wel een idee van het idee "idee". :-D
Voor mij was de enige manier om rust te vinden hierin te beseffen dat er geen universele waarheid bestaat in dit vraagstuk, iedereen zijn eigen gedachten erover heeft maar ook niemand er echt een antwoord op zal hebben, simpelweg omdat we het niet weten.
En daar ook niet achter gaan komen waarschijnlijk.

Dus ik kan er heel lang en diep over nadenken en van alles op los fantaseren, ik kom er niet achter. Dus heeft het geen nut om bang te zijn voor iets wat je niet weet. Het is rustgevender om te leven in het hier en nu, dingen te doen waar ik achter kan staan vanuit mezelf, niet vanuit een ander, of vanuit een of ander hiernamaals idee.

En ik heb wel bepaalde gedachten over leven en dood maar deze voelen meer als geruststellend, net als de gedachten dat ik niks zeker kan weten en het vraagstuk daarom heen los mag laten.
Siofra schreef:
02-10-2017 12:13
Ik zeg je, alle filosofie die na Kant kwam is op zijn eh... noem 't gedachtenexperimenten, gebaseerd. Kant schiep het denkraam waardoor alle filosofen van betekenis na hem kijken en vele lichten zien, zeg maar. Dat is een feit. Zo keek Nietzsche door dat denkraam en zag God dood liggen. Raar om te lezen dat iemand over Kant spreekt als zijnde slechts 1 filosoof. Is geen filosofische insteek.

Er bestaat niet zoiets als het denkbeeld van slechts 1 filosoof. Dat is dan geen denkbeeld en ook geen filosoof. ;-) Misschien heet zo iemand in de volksmond wel profeet met slechts een visioen.

Dat je Immanuel Kant een gelovig mens noemt doet de deur helemaal dicht (groot hangslot erop). Carpe diem heeft Immanuel Kant overigens zelf ooit eens als motto gebruikt in een van zijn essays. Maakt verder niets uit joh. :proud:
Daar heb je gelijk in, een filosoof reduceren tot een enkel denkbeeld is te kort door de bocht en bovendien is een bepaalde manier van denken nooit bij één enkele persoon ontstaan. Dat is overigens ook niet de strekking van wat ik zeg; je valt iets aan wat zijdelings ter sprake komt en gaat daarmee voorbij aan de kern van wat ik zeg. Maar goed, ik houd zelf ook wel van wat zout op slakken leggen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd bij welk essay Kant als motto "carpe diem" gebruikt. Ik ken namelijk wel het motto "sapere aude" (durf te weten/denken) dat hij in zijn essay "Wat is Verlichting?" gebruikt, maar jij vertelt me nu iets nieuws (wat zeker mogelijk is, want ik ben geen Kant-kenner). Nog wat zout op een andere slak: waar baseer jij op dat Kant niet gelovig is? Hierboven haal ik de volgende link al aan: https://plato.stanford.edu/entries/kant-religion/#Chu. Hierin kan ik wel vinden dat hij kritisch staat ten opzichte van kerkelijke instanties, maar ook dat volgens hem ons idee van God besloten ligt in ons moreel besef.

Jouw vaststelling dat alle filosofie na Kant op de één of andere manier op zijn gedachten is gebaseerd vind ik niet zo veel zeggen. Net zoiets als de uitspraak dat alle filosofie slechts een voetnoot is bij Plato. Klopt, veel filosofen hebben het over dezelfde onderwerpen (wat kunnen we weten? wat is goed om te doen? wat is schoonheid?), maar de manier waarop ze de materie doordenken en onder woorden brengen kan heel eigen en nieuw zijn (al is niemand natuurlijk volkomen origineel, volgens de postmoderne gedachte). Ook meen ik dat er filosofen zijn, zoals Deleuze, die met een denkraam proberen te komen dat werkelijk anders is dan dat van Kant. Of vallen die filosofen volgens jouw redenering dan automatisch niet onder "filosofen van betekenis". Maar goed, je merkt waarschijnlijk al dat ik filosofie een warm hart toedraag en het als vak en levenshouding serieus neem en dat kan voor jou anders zijn.

Wat betreft de gedachtespinsels van TO: de strekking van mijn posts is dat het kan helpen om filosofen te lezen die zich met dezelfde vragen hebben beziggehouden. Het kan je troost bieden te weten dat je niet de enige bent die hierover peinst en het kan bovendien structuur aanbrengen in je eigen gedachten. Maar ik realiseer me dat dit niet voor iedereen zo zal werken.
WestCovina schreef:
02-10-2017 15:28
Waar baseer je dit op?

Kant heeft het over het onkenbare van de wereld op zichzelf, los van onze waarneming. Dat betreft niet een bovennatuurlijke wereld. Ik ben ook wel benieuwd welke bron je hebt dat Kant het bestaan van God ontkent. Hij zegt misschien dat we geen (objectieve) kennis van hem kunnen hebben, maar dat doet niet af aan de waarde van ons geloof in hem: "he sought out the limits to knowledge [Wissen] in order to “make room for faith [Glaube]”” (https://plato.stanford.edu/entries/kant ... dPreCriPer).
waar baseer ik dat op? Op Kant natuurlijk. Misschien Kant lezen?
LeesMee schreef:
02-10-2017 19:20
waar baseer ik dat op? Op Kant natuurlijk. Misschien Kant lezen?
Jammer dat je niet inhoudelijk wilt reageren. Ik heb inderdaad niet al het werk van Kant gelezen en jij misschien wel, zoals je het doet voorkomen. Ik meen dat jij Kant op dit punt verkeerd interpreteert, maar ik kan het zeker mis hebben. Overigens is het heel normaal om in de filosofie van mening te verschillen over de betekenis van een tekst, maar ik ben wel gewend om dan argumenten uit te wisselen. Uit jouw reactie kan ik echter niets opmaken. Vandaar mijn vraag waar je die interpretatie op baseert.

Sorry TO, ik ga nogal off topic met mijn geneuzel over Kant. Ik zal even indammen, maar ik vind het een waardevol onderwerp, dat moge duidelijk zijn!
anoniem_314121 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 20:21
Reden: Toevoeging, off topic
10.46% gewijzigd
WestCovina schreef:
02-10-2017 19:28
Jammer dat je niet inhoudelijk wilt reageren. Ik heb inderdaad niet al het werk van Kant gelezen en jij misschien wel, zoals je het doet voorkomen. Ik meen dat jij Kant op dit punt verkeerd interpreteert, maar ik kan het zeker mis hebben. Overigens is het heel normaal om in de filosofie van mening te verschillen over de betekenis van een tekst, maar ik ben wel gewend om dan argumenten uit te wisselen. Uit jouw reactie kan ik echter niets opmaken. Vandaar mijn vraag waar je die interpretatie op baseert.
Gewoon letterlijk afkomstig uit de Kritiek der zuivere rede. Letterlijk.

Heb je filosofie gestudeerd?
LeesMee schreef:
02-10-2017 20:20
Gewoon letterlijk afkomstig uit de Kritiek der zuivere rede. Letterlijk.

Heb je filosofie gestudeerd?

Het is een dik boek, dus daarom vroeg ik om een verwijzing, om erachter te komen wat ik precies anders opvat dan jij. Maar goed, zoals ik hierboven al zeg, ik ga nogal off topic met deze discussie, dus ik laat het even voor wat het is.
WestCovina schreef:
02-10-2017 20:25
Het is een dik boek, dus daarom vroeg ik om een verwijzing, om erachter te komen wat ik precies anders opvat dan jij. Maar goed, zoals ik hierboven al zeg, ik ga nogal off topic met deze discussie, dus ik laat het even voor wat het is.
Geen filosofie gestudeerd dus. Autodidact?
LeesMee schreef:
02-10-2017 20:39
Geen filosofie gestudeerd dus. Autodidact?
Sorry, ik vond je vraag nogal aanmatigend, dus ik dacht hem te negeren. Vind ik toch lastig merk ik, zwak puntje van mij, gevoelig voor gekrenkte trots. Master cum laude afgerond, bezig met promotie-onderzoek, jij? Ik heb overigens van jou nog steeds geen citaat van Kant gekregen op basis waarvan jij concludeert dat hij letterlijk zegt dat God niet bestaat. Je kunt alsnog gelijk hebben, want zoals ik al zei heb ik niet al zijn werk van voor naar achteren gelezen, maar tot nu toe heb je vooral je gelijk proberen te krijgen met retoriek en dat vind ik jammer. Zullen we er maar een punt achter zetten? Dit lijkt me voor TO verder ook niet echt interessant. Ik laat het hier in ieder geval bij, ik vind het nooit zo leuk als ik mezelf zo op hoge poten in een discussie laat trekken.
WestCovina schreef:
02-10-2017 20:58
Sorry, ik vond je vraag nogal aanmatigend, dus ik dacht hem te negeren. Vind ik toch lastig merk ik, zwak puntje van mij, gevoelig voor gekrenkte trots. Master cum laude afgerond, bezig met promotie-onderzoek, jij? Ik heb overigens van jou nog steeds geen citaat van Kant gekregen op basis waarvan jij concludeert dat hij letterlijk zegt dat God niet bestaat. Je kunt alsnog gelijk hebben, want zoals ik al zei heb ik niet al zijn werk van voor naar achteren gelezen, maar tot nu toe heb je vooral je gelijk proberen te krijgen met retoriek en dat vind ik jammer. Zullen we er maar een punt achter zetten? Dit lijkt me voor TO verder ook niet echt interessant. Ik laat het hier in ieder geval bij, ik vind het nooit zo leuk als ik mezelf zo op hoge poten in een discussie laat trekken.
Ik vond het iig erg leuk om je te lezen :)
Ik ben niet bang voor de dood. Wel voor ziekenhuizen, dokters en naalden dus ik hoop gewoon ooit over heel veel jaar in mijn slaap het loodje te leggen.
Verder geloof ik niet in het hiernamaals dus ik lef mijn leven ten volle in het nu want wie weet is er geen morgen. Kinderen heb ik niet dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Ja en?
MoirenPhae schreef:
02-10-2017 21:00
Ik vond het iig erg leuk om je te lezen :)
Dank je ;)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2017 00:30
Reden: provoceren
92.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven