Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
ModuleX schreef:
30-09-2017 09:12
Jammer voor jou dan, maar meer dan dit is het niet. Ik heb geen zin om me meer bloot te geven openbaar ivm herkenbaarheid.
Tja op gewicht blijven is een/mijn uitdaging. Maar ik vind ook dat te snel naar gbp gegrepen wordt, een operatie en klaar.... ik doe het liever zelf.
Dream on.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Yggdrasil- schreef:
30-09-2017 09:20
Ja want met een GBP doe je het niet zelf.

Doeidoei
Daarbij: 22 kilo is niks vergeleken met wat mensen met een gbp kwijt moeten.
De meeste mensen die een gbp krijgen zijn in hun leven zeker wel eens 20+ kilo afgevallen.
En daarna 30+ kilo aangekomen.
Enz.
Enz.

Vandaar dat ik zeg: op gewicht blijven is veel lastiger dan afvallen, dus over een jaar of 5 kun je pas zeggen of jouw manier succesvol was.

David Dunning
Ik vind het pb-verhaal ook raar, waarom is het herkenbaar als je hier opschrijft wat je zo gemiddeld eet per dag?
En alsof het met een gbp zo vreselijk makkelijk wordt ineens om af te vallen. Jammer dat je zo neerkijkt op andere mensen, die tot het dubbele aan het gewicht verloren.
In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die een gb hebben ondergaan die 25 kg af moesten vallen. En 9 van de 10 mensen die ik tegen kom en die veel zijn afgevallen hebben dat via een gb gedaan.
Jammer dat je je zo aangevallen voelt en denkt dat ik op je/jullie neerkijk. Dit is mijn beleving betreffende de gb. Jullie verhaal kan heel anders zijn.
Het gaat mij niet om de eetlijstjes wat ik pb wil delen maar wat voor mij de trigger was om aan mezelf te gaan werken en hoe, dat is heel herkenbaar voor anderen.
En ik denk dat jullie niet blij worden van schemaatjes van hoeveel ik welke dag heb gelopen, zeker niet als ik lees hier dat sporten/bewegen niet veel bijdraagt.
Maar goed, mijn bericht was bestemd voor TO dus wat mij betreft kunnen we weer OT.
ModuleX schreef:
30-09-2017 11:13
In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die een gb hebben ondergaan die 25 kg af moesten vallen.
Dan ken jij blijkbaar veel kleine mensen.
Om in aanmerking te komen voor een gbp moet je een bmi van minimaal 40 hebben.
Als je dan maar 25 kilo overgewicht hebt ben je ongeveer 1,30 lang.

David Dunning
Die eerste 20kg kon ik ook wel zelf.. Maar dan moest ik er nog ruim 40..en dat lukte me dan weer niet. Ik heb met 54kg gewichtsverlies nog overgewicht (en een enorm huidoverschot dat ook weegt)
Je 'krijgt' een gbp bij een bmi van boven de 40 of boven de 35 maar dan moet je minstens 2 aantoonbare klachten hebben die het gevolg zijn van je overgewicht (althans,bij 'mijn' ziekenhuis en verzekering)
obelix84 schreef:
30-09-2017 11:58
Die eerste 20kg kon ik ook wel zelf.. Maar dan moest ik er nog ruim 40..en dat lukte me dan weer niet. Ik heb met 54kg gewichtsverlies nog overgewicht (en een enorm huidoverschot dat ook weegt)
Je 'krijgt' een gbp bij een bmi van boven de 40 of boven de 35 maar dan moet je minstens 2 aantoonbare klachten hebben die het gevolg zijn van je overgewicht (althans,bij 'mijn' ziekenhuis en verzekering)
In mijn ziekenhuis idd ook.
Maar zelfs als je bij een bmi van 35 'slechts' 25 kilo hoeft af te vallen ben je nog maar 1,58 m.
Dat valt in de categorie onzin dus.

Ik ben lang, dus ik kwam pas in aanmerking toen ik ruim 50 kilo overgewicht had.

David Dunning
Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen zeggen dat je het bij een gbp niet zelf hebt gedaan. Ik merk ook dat ik me daardoor persoonlijk aangesproken voel. Want naar mijn idee heb ik het niet kado gekregen. En het was voor mij ook zeker niet een kwestie van de makkelijkste weg.. Ik heb er 4 jaar over getwijfeld en nagedacht. In die 4 jaar ook therapie gevolgd voor een eetbuienstoornis(binge eating disorder) , diverse afvalpogingen gedaan, veel gesport. (die laatste 2 de jaren ervoor natuurlijk ook al)
Toen mij voor de eerste keer een GBP werd geadviseerd (in therapie) dacht ik ook dat dat de gemakkelijkste weg was en gaf ik stoer aan dat ik het zelf wel kon. Maar mijn stofwisseling en lichaam waren zo van slag door al dat lijnen en overgewicht dat het gewoon nooit lukte. De eerste 20/25 kg lukte goed ja.. Daarna kon ik de andere 40kg niet meer overzien. Na lang wikken en wegen en veel gesprekken (en me er echt serieus in verdiept te hebben) besloot ik er voor te gaan. Ja, de eerste maanden vliegen de kilo's er inderdaad af.. Althans, bij mij.. Nu komt het neer op mijn eigen discipline en 'gezonde' verstand.
Eigenlijk net zoals bij mensen die, zoals jij het noemt, zelf afvallen.
Het enige verschil dat ik had, met mijn operatie, is dat mijn lijf gereset is en dat ik de eerste kilo's kado kreeg.
Ik weet dat ik me niet hoef te verantwoorden maar toch voel ik me een beetje rot als mensen insinueren dat je met een gbp de makkelijkste weg kiest.
ModuleX schreef:
30-09-2017 11:13
In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die een gb hebben ondergaan die 25 kg af moesten vallen. En 9 van de 10 mensen die ik tegen kom en die veel zijn afgevallen hebben dat via een gb gedaan.
Jammer dat je je zo aangevallen voelt en denkt dat ik op je/jullie neerkijk. Dit is mijn beleving betreffende de gb. Jullie verhaal kan heel anders zijn.
Het gaat mij niet om de eetlijstjes wat ik pb wil delen maar wat voor mij de trigger was om aan mezelf te gaan werken en hoe, dat is heel herkenbaar voor anderen.
En ik denk dat jullie niet blij worden van schemaatjes van hoeveel ik welke dag heb gelopen, zeker niet als ik lees hier dat sporten/bewegen niet veel bijdraagt.
Maar goed, mijn bericht was bestemd voor TO dus wat mij betreft kunnen we weer OT.
Ik weet niet of je mij bedoelt met je 'jullie' maar ik heb geen gbp gehad. Noch ben ik ooit zoveel afgevallen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het echt niet gemakkelijk is om zoveel af te vallen, met of zonder gbp. Ik wil er iedere paar jaar 5 kilo vanaf hebben, en dat vind ik al lastig genoeg (en ik kan dus ook niet op gewicht blijven).
obelix84 schreef:
30-09-2017 13:00

Ik weet dat ik me niet hoef te verantwoorden maar toch voel ik me een beetje rot als mensen insinueren dat je met een gbp de makkelijkste weg kiest.
Ik vind die gbp wel de makkelijkste weg, maar ik vind het wel heel vervelend dat daar zo op neergekeken wordt. Er is namelijk niks mis met de makkelijkste weg.
Sterker nog: ik gok dat iedereen die hier zo laatdunkend over doet op andere gebieden ook voor de makkelijkste weg kiest. Van je werk naar huis bijvoorbeeld, dan neemt iedereen de makkelijkste weg. Terecht.

En ik heb gekozen voor mijn gezondheid en daarin de makkelijkste weg gekozen. De voor mij makkelijkste weg. Want diegenen die zonder gbp veel afvallen vinden dat dan weer de makkelijkste weg. Want omdat ze zo neerkijken op mensen met een gbp zouden ze na een operatie op zichzelf neerkijken en om dat te voorkomen doen ze het anders. Maar ook dat is dan in hun geval weer de makkelijkste weg. En daar is niks mis mee.

Maar ik ben geloof ik in een filosofische bui.

David Dunning
Je hebt wel een punt denk ik.. Filosofisch of niet ;-)
Hoi to,

Best herkenbaar jouw verhaal.
In mijn zwangerschappen viel ik ook alleen maar af. De laatste keer 17 kilo. Helaas zat het er zo weer aan. Nu 6 jaar verder en diverse dieetpogingen verder zit ik bijna op de 120 kg en heb ik professionele hulp gezocht.
Vorige week de gang naar de huisarts gemaakte en hij verwijst me door naar de obesitas poli hier in het streekziekenhuis. Ben erg benieuwd wat dat gaat brengen. Ik wil geen operatie. Ben bang dat ik me na verloop van tijd weer volvreet en dan is alles voor niets geweest.
Je schrijf dat je, je aangemeld hebt voor een operatie, zit je nog niet in het voortraject?
Pinaco schreef:
28-09-2017 19:40
Ja ik snap gewoon niet hoe je kunt zeggen dat sporten weinig bijdraagt aan een afvaltraject. Natuurlijk is dit een combinatie met voeding (70-30 was de verhouding geloof ik), maar ik ben er echt van overtuigd dat je meer resultaat boekt met bewegen dan met stilzitten.
Ik lees dit ook met stijgende verbazing. Beweging is zo belangrijk. Ik ging een tijd niet meer met de fiets naar werk, half uur heen en half uur terug fietste ik altijd. Ik kwam meteen binnen een paar maanden 5 kilo aan, zonder dat mijn eetpatroon was gewijzigd. Ik heb het hier dus niet eens over intensief sporten, maar gewoon een uur fietsen per dag op een normaal tempo! Toen ik weer kon fietsen was het er ook meteen weer af.

De periodes dat ik trainde voor een halve marathon, was ik het slankst van mijn hele leven, terwijl ik veel meer at!

Ik ben vrij lang en heb een gemiddeld gewicht, dus misschien dat 5 kilo bij mij meer opvalt, maar een beetje beweging (niet eens intensief), maakt bij mij in ieder geval al een wereld van verschil.
LizBon schreef:
02-10-2017 23:09
Ik lees dit ook met stijgende verbazing. Beweging is zo belangrijk. Ik ging een tijd niet meer met de fiets naar werk, half uur heen en half uur terug fietste ik altijd. Ik kwam meteen binnen een paar maanden 5 kilo aan, zonder dat mijn eetpatroon was gewijzigd. Ik heb het hier dus niet eens over intensief sporten, maar gewoon een uur fietsen per dag op een normaal tempo! Toen ik weer kon fietsen was het er ook meteen weer af.

De periodes dat ik trainde voor een halve marathon, was ik het slankst van mijn hele leven, terwijl ik veel meer at!

Ik ben vrij lang en heb een gemiddeld gewicht, dus misschien dat 5 kilo bij mij meer opvalt, maar een beetje beweging (niet eens intensief), maakt bij mij in ieder geval al een wereld van verschil.
Bij mij valt 5 kilo idd totaal niet op. Juist bij lange mensen, die dus gewoon meer lengte hebben om dat gewicht over te verdelen, moeten er neer kilo's af of bij voordat je het ziet.

Maar met je hele verhaal ga je voorbij aan het feit dat het gewoon een simpel rekensommetje is: wat je aan calorieën verbruikt door sporten is erg weinig in verhouding tot de winst die je kunt behalen (als je wilt afvallen) door minder te gaan eten.
Tenzij je idd traint voor een (halve) marathon ofzo.

Daarbij blijkt vaak dat mensen als ze gaan sporten ook meer gaan eten, wat afvaltechnisch dus ook geen zoden aan de dijk zet.

David Dunning
Daarbij is een uur per dag fietsen voor jou blijkbaar niet intensief, voor mij zou het topsport zijn.
Een snel rondje Google leert mij dat dat uur fietsen per dag zo'n 350 kcal verbruikt. Dat is na 4 a 5 weken dus een kilo verschil. Als je verder je eten gelijk houdt.
Maar de meeste mensen moeten zo'n uur sporten ergens in hun vrije tijd gaan doen, waarin ook nog tig andere verplichtingen zitten, dus dagelijks lukt dan al helemaal niet.
Dan mag je blij zijn als dat 3x per week lukt. Moet je er ook nog een beetje plezier aan beleven, anders hou je het niet vol.
Komt dan neer op hooguit 1000 kcal per week. Wat dan weer zo'n 150 kcal per dag is.
Elke maaltijd een klein beetje minder eten heeft hetzelfde effect.

David Dunning
Het is inderdaad een simpel rekensommetje.
Stel je krijgt normaal gesproken 2000 kcal per dag binnen en hiermee blijf je aankomen.
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je 1800 kcal per dag verbrand.
Je krijgt per week dus 14.000 kcal binnen en verbruikt er 12.600 = 1400 teveel, dus je komt aan.

Nu wil je gaan afvallen en je gaat je eetgedrag aanpassen en ipv 2000 kcal ga je naar de 1600 kcal per dag.
Je hebt je verdere gedrag nog niet aangepast dus laten we stellen dat je nog steeds die 1800 kcal verbruikt.
Dan krijg je per dag 200 kcal minder binnen dan je verbruikt.
Per week krijg je nu 11.200 kcal binnen en verbruikt er (nog steeds) 12.600 kcal = 1400 minder, dus je zal langzaam afvallen.

Dan ga je je hele levensstijl aanpassen, je gaat dagelijks iets meer bewegen en 3 keer in de week iets intensiever sporten.
Stel dat je elke dag in zijn totaliteit een uur gaat wandelen/fietsen/bewegen en pak em beet 100 kcal daarmee méér verbruikt dan voorheen.
Laten we voor de 3 keer in de week 350 kcal per keer aanhouden.
Dan krijg je nog steeds 11.200 kcal per week binnen tegenover een verbruik van 12.600 + 1750 (7x100 + 3x350) = 14350 verbruik
Dat is per week een verschil van 3150 kcal die je meer verbruikt dan binnen krijgt.

3 keer raden wanneer je meer/sneller resultaat ziet
Solomio, jij hebt het steeds over OF sporten OF minder eten.
En ja, dan zal minder eten misschien sneller iets opleveren.
Maar het is niet OF, het is EN.
En je eetgedrag aanpassen, en meer bewegen/sporten voor het beste resultaat.
rosepudding schreef:
03-10-2017 08:23
Solomio, jij hebt het steeds over OF sporten OF minder eten.
En ja, dan zal minder eten misschien sneller iets opleveren.
Maar het is niet OF, het is EN.
En je eetgedrag aanpassen, en meer bewegen/sporten voor het beste resultaat.
Dat snap ik wel, maar het belang van sporten wordt m.i. schromelijk overdreven en dat blijkt gewoon ook uit de getalletjes en onderzoeken.

En aangezien het vooral van belang is dat je een leefstijlverandering lang kunt volhouden moet je dus kijken of je dat gaat lukken met sporten.
En dan is het heel goed om je te realiseren dat je ook zonder sporten kunt afvallen.
Net zoals mensen die dol zijn op sporten kunnen afvallen door meer te gaan sporten, zonder dat ze minder gaan eten.

En de meeste mensen lukt het nou eenmaal niet om structureel die bijv 1000 kcal per week weg te sporten.

David Dunning
Het is simpel. Door minder te eten val je af. Door minder te eten en meer te sporten val je iets meer af. Maar door alleen te gaan sporten val je niet af (ook omdat mensen geneigd zijn om dan iets meer te gaan eten). Minder eten is de key om af te vallen, sporten kan je ondersteunen maar je hoeft niet te sporten om af te vallen.
In theorie wel ja.
Als je flink gewicht wil verliezen, dan vraagt dat nu eenmaal inzet, het lukt de meeste mensen namelijk ook niet (op lange termijn) om structureel 1000 kcal minder per week te eten.
En als je dat wel doet, structureel minder eten, dan is het voor je lichaam het makkelijkste om eerst je spieren als energiebron aan te spreken.

Ik was dik, maar ik was ook sterk, ook omdat ik al jaren een zwaar lijf mee moest zeulen natuurlijk.
Ik sportte al wel, maar had inderdaad mijn voeding niet onder controle zodat ik niet afviel.
Na de operatie ben ik na 4 weken weer begonnen met opbouwen, en hoe meer gewicht ik verloor, hoe minder sterk ik werd.
Dit heeft echt weer even moeten opbouwen.
Daarom zijn, vooral na een operatie, de eiwitten en het sporten zo belangrijk. Niet om gewicht te verliezen, want dat (in het begin) gaat zo snel en bijna 'vanzelf' maar voor behoud van je spieren en een gezond(er) lijf.

Dus sporten is voor puur het gewichtsverlies inderdaad niet noodzakelijk, maar ter ondersteuning van je lijf tijdens het afvallen wel heel belangrijk.
_Marana_ schreef:
03-10-2017 08:53
Het is simpel. Door minder te eten val je af. Door minder te eten en meer te sporten val je iets meer af. Maar door alleen te gaan sporten val je niet af (ook omdat mensen geneigd zijn om dan iets meer te gaan eten). Minder eten is de key om af te vallen, sporten kan je ondersteunen maar je hoeft niet te sporten om af te vallen.
Dit dus.

Ik sport niet, vroeger wel gedaan, zonder succes.
Ben in het verleden meerdere keren (veel) afgevallen door minder te gaan eten, zonder sporten.
Nu, na mijn gbp, sport ik nog steeds niet. Wel beweeg ik makkelijker, waardoor ik iets vaker een stukje loop i.p.v. dat ik de bus neem. Maar dat is zo weinig dat dat qua calorieën niet veel uitmaakt.
En mss als ik wel ging sporten dat ik dan nog een paar kilo zou afvallen, maar daarvoor vind ik sporten niet leuk genoeg (lees: echt afschuwelijk).

David Dunning
rosepudding schreef:
03-10-2017 09:16

Dus sporten is voor puur het gewichtsverlies inderdaad niet noodzakelijk, maar ter ondersteuning van je lijf tijdens het afvallen wel heel belangrijk.
Over dat eerste gaat het hier in dit topic en dat tweede vind ik persoonlijk dus niet zo nodig .

Mij is uitgelegd dat je veel eiwitten moet eten omdat a) die beter verzadigen (wat bij mij echt niet werkt) en b) je lichaam dan niet je spieren gaat afbreken omdat er voldoende eiwit voorhanden is uit je voeding.

Overtollig vel is sowieso niet te voorkomen door sporten of wat dan ook. Dat heb je, of dat heb je niet.

David Dunning
LizBon schreef:
02-10-2017 23:09

En niet alleen voor je gewicht. Jammer dat dan zo vaak de focus op ligt. Gezondheid zou voorop moeten staan. En dan heb je heus nog een flinke marge.

Van sporten/bewegen word je fitter, je traint je spieren en je uithoudingsvermogen en zit je beter in je vel. Wat iets anders is dan dat je er per se slank van wordt. Iedereen zit anders in elkaar.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je én te veel en slecht eet, én niet beweegt, en dan heb ik het over fietsen en wandelen, beetje zwemmen, niet eens over de sportschool. Slecht voor iedereen en een recept voor algehele lamlendigheid, ook tussen de oren. Maar ja, ieder zijn keuze.

Afvallen is overigens zéker geen simpel rekensommetje zoals hier wel wordt gesuggereerd door sommigen. Daarvoor is ons voedingspatroon maar ook veel gefabriceerde voeding te veel veranderd, de afgelopen zeg dertig jaar.
Bewegen is gewoon noodzakelijk. Spieren functioneren op Glycogeen, door spieren te gebruiken wordt deze in de spieren opgeslagen voorraad aangesproken, daarna gaat het lichaam aan de slag om de verbruikte voorraad weer aan te vullen door de glucose in het bloed aan te spreken en om te zetten in glycogeen. Gebruik je je spieren niet, hoeft die voorraad ook niet aangevuld te worden, dus slaat het lichaam de glucose op als vet en tevens breekt het de spieren af omdat die toch niet nodig zijn.
Dus zelfs al eet je minder, dan zal het lichaam juist eerst die spieren afbreken om de balans te herstellen want spieren zijn nu eenmaal 'kostbaar' in onderhoud.

Wanneer je echter je spieren actief houdt, dan zal het lichaam wel gedwongen worden om de vet massa in de reserves aan te spreken. Om zowel de glycogeen aan te vullen, het herstel en onderhoud en omdat die spieren ook zichzelf mee moeten sjouwen wat energie kost.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik maak wel onderscheid tussen 'gewoon' bewegen: huishoudelijk bezig zijn, naar de winkel fietsen, dat soort dingen, of extra bewegen.
Ik zit niet de hele dag lamlendig op de bank, maar ik doe ook niet veel extra aan beweging bovenop de beweging die ik gewoon dagelijks krijg.

Ik heb een vriendin die dagelijks naar de sportschool gaat, die vindt dat heerlijk en voelt zich daarna ook prettiger 'tussen de oren'. Ik studeer dagelijks een paar uur, waardoor ik me prettiger 'tussen de oren' voel.
Zij moet er niet aan denken om te moeten studeren, ik moet er niet aan denken om naar de sportschool te moeten.
Maar zij leest heus wel eens een boek en ik beweeg heus wel eens.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven