Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Solomio schreef:
03-10-2017 23:01
Degene die die laatste uitspraak gedaan heeft, heeft daar alweer spijt van.

Maar ik denk dat je duidelijk de clou van mijn vraag niet begrijpt: je noemt voorbeelden van nadelen van een inactief leven. Maar die nadelen, wat is daarvan het probleem? Botontkalking? Meer kans op breuken. Kleinere longinhoud? Bloeddruk? Wat merk ik daarvan?

Je kunt wel van alles roepen, maar hoe ongezond is mijn niet-sport-leven nou eigenlijk? Nogmaals: ik beweeg wel, uiteraard, maar nooit als doel, altijd als middel: om ergens te komen, om iets gedaan te krijgen.

Ik begrijp die 'angst' voor al die ellende gewoon niet.

Meen je dat nu?!
Ik zie in mijn naaste omgeving verschillende mensen die richting 60 gaan (en te zwaar zijn) die niet meer te voet naar het dorp kunnen voor boodschappen, niet meer zonder gehijg en gesteun hun veters dichtkrijgen, niet meer kunnen fietsen,....
Wat als ze over een paar jaar op pensioen zijn? Wat kunnen ze dan nog? Zelfs een dagje weg wordt te vermoeiend.
Ik ken ook iemand met osteoporose, mede door haar ongezonde inactieve levensstijl. Veel pijn en ongemak. Het leuke van haar leven is er nu wel af.

Is dat hetgene wat je voor ogen hebt op pensioenleeftijd?
Solomio schreef:
03-10-2017 23:28
Nogmaals: het begon er in dit topic mee dat sport niet onmisbaar is als je wilt afvallen. Dat vind ik nog steeds heel belangrijk om te herhalen, omdat ik idd ook denk dat als dat sporten niet lukt mensen gedemotiveerd raken en denken dat afvallen niet gaat lukken.
Wat je link betreft: dat is niet nieuw, ook al is dit weer een nieuw onderzoek.
Alleen moet je uitkijken met dit soort artikelen: ja, bewegen kan helpen bij een depressie, het kan zelfs helpen bij het voorkomen van een depressie, maar dan moet iemand er wel een beetje plezier aan beleven. Anders gaat het niet werken. Om nog maar te zwijgen over of het een oorzakelijk verband betteft.

Als je geen enkel plezier beleeft aan sporten doe je het lekker niet. Ik denk dat we daar wat minder spastisch over zouden moeten doen.

Sport vooral, maar doe niet net alsof dat voor iedereen het beste zou zijn.
En nogmaals ik heb je op pagina 9 gelijk gegeven met sporten en afvallen. Alleen begon jij daarna het nut van bewegen (en hiermee bedoel ik juist niet het sporten!) voor je lichaam in twijfel te trekken. En dat laatste lijkt mij niet de juiste instelling. Daarnaast moet je jezelf soms tot iets zetten, omdat het beter voor je is. En hoe moeilijk is het om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen? Pak eens wat vaker de fiets, loop eens een blokje om, stap een halte eerder uit, doe je huishouden, werk in de tuin, ruim iets op, etc. Alles waarbij je je lichaam in beweging brengt telt mee.
FarFarAway schreef:
04-10-2017 07:06
Meen je dat nu?!
Ik zie in mijn naaste omgeving verschillende mensen die richting 60 gaan (en te zwaar zijn) die niet meer te voet naar het dorp kunnen voor boodschappen, niet meer zonder gehijg en gesteun hun veters dichtkrijgen, niet meer kunnen fietsen,....
Wat als ze over een paar jaar op pensioen zijn? Wat kunnen ze dan nog? Zelfs een dagje weg wordt te vermoeiend.
Ik ken ook iemand met osteoporose, mede door haar ongezonde inactieve levensstijl. Veel pijn en ongemak. Het leuke van haar leven is er nu wel af.

Is dat hetgene wat je voor ogen hebt op pensioenleeftijd?
Ik blijf het niet begrijpen. Mijn overgewicht belemmerde me in dingen die ik wilde doen, dus heb ik dat overgewicht aangepakt.
Maar als ik nu geen enkele behoefte heb om een dagje weg te kunnen, ga ik toch niet nu enorm mijn best doen om te zorgen dat ik over 20 jaar wel een dagje weg kan?

Ik heb geen enkele behoefte om 5 km te kunnen wandelen en die behoefte zal hoogstwaarschijnlijk ook niet komen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
04-10-2017 07:32
Ik blijf het niet begrijpen. Mijn overgewicht belemmerde me in dingen die ik wilde doen, dus heb ik dat overgewicht aangepakt.
Maar als ik nu geen enkele behoefte heb om een dagje weg te kunnen, ga ik toch niet nu enorm mijn best doen om te zorgen dat ik over 20 jaar wel een dagje weg kan?

Ik heb geen enkele behoefte om 5 km te kunnen wandelen en die behoefte zal hoogstwaarschijnlijk ook niet komen.
Wat farfaraway als vb geeft heeft niets te maken met 5 km kunnen wandelen. Dat is meteen weer sporten. Wat zij, denk ik, wil zeggen (en dat probeer ik ook te zeggen), is dat een inactief leven kan leiden tot vervelende klachten op latere leeftijd. Als jij dat voor lief neemt, hoef je echt niet te gaan bewegen. Overigens zijn dat geen klachten die opspelen bij het bewegen, maar die er de hele dag zijn, ook als je niet beweegt.
jules schreef:
04-10-2017 07:26
En nogmaals ik heb je op pagina 9 gelijk gegeven met sporten en afvallen. Alleen begon jij daarna het nut van bewegen (en hiermee bedoel ik juist niet het sporten!) voor je lichaam in twijfel te trekken. En dat laatste lijkt mij niet de juiste instelling. Daarnaast moet je jezelf soms tot iets zetten, omdat het beter voor je is. En hoe moeilijk is het om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen? Pak eens wat vaker de fiets, loop eens een blokje om, stap een halte eerder uit, doe je huishouden, werk in de tuin, ruim iets op, etc. Alles waarbij je je lichaam in beweging brengt telt mee.
Maar nog steeds heb ik geen idee wat het me op zou leveren, behalve het wat mij betreft betekenisloze 'het is goed voor je gezondheid'.
Gewoon praktisch: wat kan ik niet wat wel heel belangrijk is?
Die 5 km lopen? Dat dagje weg? Waarom moet ik dat een probleem vinden als ik dat niet kan?

Je zegt: van sporten word je gezonder. En ik vraag dan: waarom moet ik gezonder zijn dan ik nu ben?
En dan komt het: je noemt voorbeelden van dingen die ik niet belangrijk vind.
Grotere longinhoud, nou, fijn. Maar waar heb ik die voor nodig?
Bloeddruk? Was iets te hoog toen ik te zwaar was, is nu weer prachtig.
Botontkalking, ja, kan een dingetje worden, helaas.

En nogmaals: als jij wilt sporten moet je dat vooral doen. Maar overdrijf die voordelen niet.
Ik doe dagelijks dingen die ik niet leuk vind, dat vind ik zo'n raar argument. Alsof ik als een soort verwende kleuter stampvoetend alleen maar leuke dingen wil doen.
Ik trek idd het algemene nut van heel veel algemeen aanvaarde ideeën in twijfel. Dat is mijn kracht, maar heel veel mensen zijn niet in staat om van enige afstand naar hun drijfveren te kijken.

En echt antwoord op de vraag hoe ongezond ik dan eigenlijk ben heb ik ook al niet gekregen.

En ook ik wil graag lang en prettig leven: ik ben gestopt met roken, heb mijn overgewicht aangepakt, allemaal om een prettiger leven te krijgen.
Maar dat ik van sporten een prettiger leven zou krijgen, nee, daar ben ik niet van overtuigd.

David Dunning
jules schreef:
04-10-2017 07:45
Wat farfaraway als vb geeft heeft niets te maken met 5 km kunnen wandelen. Dat is meteen weer sporten. Wat zij, denk ik, wil zeggen (en dat probeer ik ook te zeggen), is dat een inactief leven kan leiden tot vervelende klachten op latere leeftijd. Als jij dat voor lief neemt, hoef je echt niet te gaan bewegen. Overigens zijn dat geen klachten die opspelen bij het bewegen, maar die er de hele dag zijn, ook als je niet beweegt.
Inactief is helaas een vrij onduidelijk begrip.
Als ik bijv naar 'my 600 lbs life' kijk zie ik mensen die vrijwel de hele dag in bed liggen, omdat ze vanwege hun gewicht niets meer kunnen. Dat noem ik inactief.
Ik doe gewoon mijn dagelijkse dingen, dat vind ik actief.
Een ander zal mijn levensstijl inactief noemen.

David Dunning
Solomio schreef:
04-10-2017 07:47
Maar nog steeds heb ik geen idee wat het me op zou leveren, behalve het wat mij betreft betekenisloze 'het is goed voor je gezondheid'.
Gewoon praktisch: wat kan ik niet wat wel heel belangrijk is?
Die 5 km lopen? Dat dagje weg? Waarom moet ik dat een probleem vinden als ik dat niet kan?

Je zegt: van sporten word je gezonder. En ik vraag dan: waarom moet ik gezonder zijn dan ik nu ben?
En dan komt het: je noemt voorbeelden van dingen die ik niet belangrijk vind.
Grotere longinhoud, nou, fijn. Maar waar heb ik die voor nodig?
Bloeddruk? Was iets te hoog toen ik te zwaar was, is nu weer prachtig.
Botontkalking, ja, kan een dingetje worden, helaas.

En nogmaals: als jij wilt sporten moet je dat vooral doen. Maar overdrijf die voordelen niet.
Ik doe dagelijks dingen die ik niet leuk vind, dat vind ik zo'n raar argument. Alsof ik als een soort verwende kleuter stampvoetend alleen maar leuke dingen wil doen.
Ik trek idd het algemene nut van heel veel algemeen aanvaarde ideeën in twijfel. Dat is mijn kracht, maar heel veel mensen zijn niet in staat om van enige afstand naar hun drijfveren te kijken.

En echt antwoord op de vraag hoe ongezond ik dan eigenlijk ben heb ik ook al niet gekregen.

En ook ik wil graag lang en prettig leven: ik ben gestopt met roken, heb mijn overgewicht aangepakt, allemaal om een prettiger leven te krijgen.
Maar dat ik van sporten een prettiger leven zou krijgen, nee, daar ben ik niet van overtuigd.
Jij hebt in dit topic aangegeven dat je het zo lastig vindt dat niemand goed leest wat je schrijft. Ik merk nu hetzelfde bij jou. Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik het NIET over sporten heb, MAAR over bewegen! Pffff het lijkt niet tot je door te dringen, je leest blijkbaar zelf erg selectief.
Solomio schreef:
04-10-2017 07:51
Inactief is helaas een vrij onduidelijk begrip.
Als ik bijv naar 'my 600 lbs life' kijk zie ik mensen die vrijwel de hele dag in bed liggen, omdat ze vanwege hun gewicht niets meer kunnen. Dat noem ik inactief.
Ik doe gewoon mijn dagelijkse dingen, dat vind ik actief.
Een ander zal mijn levensstijl inactief noemen.
Nee hoor, het is door de gezondheidsraad erg goed omschreven. Je bent op een juiste manier matig intensief aan het bewegen als je dit 5x per week een half uur doet met minimaal aaneengesloten blokken van 10 minuten.

Alle daaronder is inactief.
jules schreef:
04-10-2017 08:02
Jij hebt in dit topic aangegeven dat je het zo lastig vindt dat niemand goed leest wat je schrijft. Ik merk nu hetzelfde bij jou. Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik het NIET over sporten heb, MAAR over bewegen! Pffff het lijkt niet tot je door te dringen, je leest blijkbaar zelf erg selectief.
Maar ik weet nog steeds niet wat dat bewegen dan precies voor voordelen heeft.
En ik beweeg gewoon dagelijks, dus ik vind dat genoeg.

David Dunning
jules schreef:
04-10-2017 08:04
Nee hoor, het is door de gezondheidsraad erg goed omschreven. Je bent op een juiste manier matig intensief aan het bewegen als je dit 5x per week een half uur doet met minimaal aaneengesloten blokken van 10 minuten.

Alle daaronder is inactief.
Dus mijn huis stofzuigen is matig intensief. Klaar.
En wat gebeurt er als ik dat niet doe, want daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Ga ik dan 10 jaar eerder dood? Word ik bedlegerig op mijn 60e? Begint de Alzheimer 10 jaar eerder?
Of 'zit ik beter in mijn vel', wat in mijn geval dus al bewezen niet opgaat?

David Dunning
Solomio schreef:
03-10-2017 21:26
Ik vraag me echt af wat daar dan zo erg aan is.
Ga je eerder dood?
Want uiteindelijk is het dat natuurlijk: doodsangst. Zo gezond mogelijk leven houdt die dood op afstand. Denken we.
Geen idee hoe veel langer je leeft als je 3x per week sport, maar wat mij betreft is het dat niet waard.

Hmm, daar kijk ik toch heel anders tegenaan. Tussen 'leven' en 'dood' zit als het goed is een jaartje of zeventig, tachtig, negentig. Je hebt maar één lichaam en daar moet je het mee doen. Dus ook zuinig op zijn.

Het zal toch niet zo zijn dat als je onverwacht door een bus geschept wordt, je dan denkt, had ik maar minder gewandeld, of lekker twee pakjes sigaretten gerookt per dag want het is toch zinloos. Het is maar net waar je je levensvreugde uithaalt.

Ik vind het nogal een schrikbeeld om geen simpele basisconditie te hebben, wat met de jaren alleen maar voor problemen zal zorgen. En dat heeft niets met dun zijn of de sportschool te maken.
De Hartstichting schrijft: Een half uur bewegen per dag is gezond. Genoeg bewegen houdt hart en bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk. Dat maakt de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte kleiner. [...] Door lichaamsbeweging verdwijnen zorgen en spanningen naar de achtergrond. Mensen die genoeg bewegen, slapen lekkerder en staan in de ochtend fitter op.[...]
- een betere verhouding tussen de cholesterolgehaltes LDL en HDL: een verhoogd LDL cholesterolgehalte kan leiden tot slagaderverkalking (vernauwing in de slagaders). Door voldoende te bewegen stijgt het goede cholesterol (HDL). Dat is goed voor de bloedvaten. [...]Bewegen:
verbetert de spijsvertering
gaat botontkalking tegen
heeft een gunstig effect op diabetes (suikerziekte)
Bron: https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/bewegen

Een te hoog cholesterol, diabetes en te hoge bloeddruk zijn allemaal risicofactoren die de kans op bijv een hartinfarct of een herseninfarct vergroten. Net als roken en overgewicht dat doen. Die laatste 2, daar heb je al bewust aan gewerkt. Maar die andere 3 factoren werk je dus in de hand door niet voldoende te bewegen.
Het is niet gezegd dat je dus eerder dood gaat als je niet genoeg beweegt, maar je verhoogt wel de kans op doodgaan of ziek worden.

Het NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Zorgmodule Bewegen ontwikkeld. De tekst van de zorgmodule kun je hier lezen: https://www.nhg.org/sites/default/files ... egen_0.pdf
Alvast het meest relevante deel voor je vraagstelling hier:
Bij chronische aandoeningen is er veelal sprake van een afgenomen lichamelijke capaciteit en functioneren.
Fysieke, vitale, cognitieve en/of psychologische beperkingen, als gevolg van de chronische aandoening, kunnen een belemmerende invloed hebben op het beweeggedrag. Chronische aandoeningen hebben vaak ook een negatieve invloed op het dagelijks functioneren en kunnen een belemmering vormen voor het uitvoeren van de dagelijkse taken.
Voor patiënten met een chronische aandoening is het van belang voldoende te bewegen om bijkomende complicaties te voorkomen, verergering van de aandoening te verminderen en ook het risico op het ontstaan van meerdere chronische aandoeningen te verminderen.
Ook het risico op het krijgen van chronische aandoeningen, zoals diabetes, cardiovasculaire ziekten en borstkanker wordt verminderd door beweging.
Voldoende lichaamsbeweging, lichamelijke fitheid en gezonde voeding hebben een positief effect op de metabole factoren die samenhangen met het risico op het ontstaan van chronische aandoeningen zoals lichaamssamenstelling (o.a. BMI, vetpercentage), bloeddruk, cholesterolgehalte en bloedsuikergehalte.
Gezond bewegen heeft ook een positieve invloed op de lichamelijke fitheid (zoals spierkracht, coördinatievermogen en
uithoudingsvermogen) en draagt bij aan een verlaagde mortaliteit.
Daarnaast heeft lichaamsbeweging een positief effect op het psychosociale welbevinden, zoals bijvoorbeeld vermindering van depressieve gevoelens.
Solomio schreef:
04-10-2017 08:12
Dus mijn huis stofzuigen is matig intensief. Klaar.
En wat gebeurt er als ik dat niet doe, want daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Ga ik dan 10 jaar eerder dood? Word ik bedlegerig op mijn 60e? Begint de Alzheimer 10 jaar eerder?
Of 'zit ik beter in mijn vel', wat in mijn geval dus al bewezen niet opgaat?
Maar wederom lees je niet de hele inhoud. Je huis stofzuigen is inderdaad matig intensief, maar als dat het enige is dat je doet qua matig intensief bewegen, dan moet je dat dus 5 keer per week en half uur doen. Ik vraag me af of je dat doet. Doe je dat niet, dan ben je dus inactief volgens de norm.

De consequenties zijn mooi omschreven via verschillende bronnen door de andere dames.
Solomio schreef:
04-10-2017 08:09
Maar ik weet nog steeds niet wat dat bewegen dan precies voor voordelen heeft.
En ik beweeg gewoon dagelijks, dus ik vind dat genoeg.
Check de posts van Marana en Mienbilletjesjeuken! Daarin staan precies de voordelen van bewegen (dus niet sporten, maar bewegen, ik benoem het voor de zekerheid nog maar een keer).
jules schreef:
04-10-2017 09:47
Check de posts van Marana en Mienbilletjesjeuken! Daarin staan precies de voordelen van bewegen (dus niet sporten, maar bewegen, ik benoem het voor de zekerheid nog maar een keer).
Het verschil tussen sporten en bewegen is me glashelder. Ik sport niet, ik beweeg wel.
Niet genoeg volgens de richtlijnen, dat dan weer niet.

Toch begon het in dit topic over sporten, waar ik dus steeds over doorga.

David Dunning
jules schreef:
04-10-2017 09:44
Maar wederom lees je niet de hele inhoud. Je huis stofzuigen is inderdaad matig intensief, maar als dat het enige is dat je doet qua matig intensief bewegen, dan moet je dat dus 5 keer per week en half uur doen. Ik vraag me af of je dat doet. Doe je dat niet, dan ben je dus inactief volgens de norm.

De consequenties zijn mooi omschreven via verschillende bronnen door de andere dames.
De post van Marana is de eerste post waarin de consequenties beschreven staan. Geen kwestie van dat ik niet goed lees, maar een kwestie van eerder niet duidelijk omschrijven.

Ik bedacht me onder de douche trouwens dat ik bijv twee tafels in huis heb: eentje om aan te zitten en eentje om aan te staan. Omdat ik vaak staand wil werken.
Ik ervaar dat niet als actief, want ik sta vrij stil, maar in het kader van het 'zitten is het nieuwe roken' ben ik toch al jaren hartstikke goed bezig.

Wat ik toch ook opvallend vind: in één van de linkjes las ik dat intensief sporten net zo riskant is als dat levensgevaarlijke zitten, maar daar hoor je dan weer niemand over.

En ja, ik snap natuurlijk best dat er een enorm scala zit tussen niet bewegen en intensief sporten, maar ik verzet me meer tegen de eenzijdige argumentatie dan tegen de exacte inhoud.

David Dunning
Solomio schreef:
04-10-2017 09:54
Het verschil tussen sporten en bewegen is me glashelder. Ik sport niet, ik beweeg wel.
Niet genoeg volgens de richtlijnen, dat dan weer niet.

Toch begon het in dit topic over sporten, waar ik dus steeds over doorga.
Ik quote hier even een reactie van jou waarmee het gesprek over bewegen begon. Hiermee heb jij zelf de toon gezet dat jij bewegen minstens net zo onbelangrijk vindt als sporten. Hier ben ik op doorgegaan.
Solomio schreef:
03-10-2017 16:21
Maar goed, dan kun je geen 1,5e kilometer lopen, en dan?
Ik heb geen fantastisch uithoudingsvermogen en dat heb ik ook niet nodig.
En als jij het alleen over sporten wil hebben, waarom geef je dat dan niet aan? Dan hadden we die discussie al lang geleden kunnen sluiten. Ik wil namelijk niemand overhalen om meer te bewegen, maar ik wil wel dat duidelijk is wat de consequenties kunnen zijn als je niet voldoende beweegt.
Solomio schreef:
04-10-2017 10:02
De post van Marana is de eerste post waarin de consequenties beschreven staan. Geen kwestie van dat ik niet goed lees, maar een kwestie van eerder niet duidelijk omschrijven.

Ik bedacht me onder de douche trouwens dat ik bijv twee tafels in huis heb: eentje om aan te zitten en eentje om aan te staan. Omdat ik vaak staand wil werken.
Ik ervaar dat niet als actief, want ik sta vrij stil, maar in het kader van het 'zitten is het nieuwe roken' ben ik toch al jaren hartstikke goed bezig.

Wat ik toch ook opvallend vind: in één van de linkjes las ik dat intensief sporten net zo riskant is als dat levensgevaarlijke zitten, maar daar hoor je dan weer niemand over.

En ja, ik snap natuurlijk best dat er een enorm scala zit tussen niet bewegen en intensief sporten, maar ik verzet me meer tegen de eenzijdige argumentatie dan tegen de exacte inhoud.
Maar, zoals ik al eerder heb aangegeven, ben ik het met je eens dat sporten ook niet altijd goed voor je is. Sporten is geen nummer 1 truc om af te vallen, zeker niet. Te intensief sporten (vaak op een verkeerde manier) kan leiden tot enorme blessures. Maar dan heb ik het niet over twee keer per week een lesje bodypump of bootcamp of zo. Dan heb ik het over dagelijkse krachttraining waarbij je telkens je spieren teveel belast of hardlopen, maar dan veel te veel en te vaak zonder deskundige begeleiding.

Mijn persoonlijke conclusie uit alles wat ik lees is het volgende:
Probeer dagelijks een half uur matig intensief actief te zijn en daarnaast 2 à 3 keer per week te sporten.

En dat doe ik dus ook en ik voel me er fantastisch bij. Maar dat is voor mij persoonlijk een keuze om dit te doen. Ik ben er ook niet te star in. Als ik op vakantie ga, dan ga ik niet naar een gym of zo. Dan ben ik die week of weken met andere dingen bezig. Als ik weer thuis ben, pak ik de draad weer op. Als ik terugkijk op mijn leven tot nu toe, kan ik me niet voorstellen dat ik me ooit beter voelde. Ben bijna 40 heb 3 kinderen en een eigen bedrijf, maar heb energie voor 10, zelfs bij al die gebroken nachten.
Het lijkt me echt naar dat je zo je best doet en dat het niets oplevert. Ik heb geen idee hoe dat kan. Wat ik wel merk aan mensen die geen overgewicht hebben, is dat ze over het algemeen beweeglijker zijn. Ik let niet op wat ik eet, maar ik kan moeilijk stilzitten.
Er is trouwens onderzoek gedaan naar de resultaten op de lange termijn van mensen die een gbp kregen en mensen die afvielen zonder operatie en het bleek dat van de groep die geen operatie had ondergaan, het effect op de lange termijn groter was.

Ik zou in jouw geval toch meer gaan sporten.
Cum non tum age
Hoe bedoel je groter effect?
Dat de groep zonder operatie gemiddeld meer gewicht verloor of dat ze niet weer dik werden?
Heb je een link van dit onderzoek, want daar ben ik wel benieuwd naar.
In de onderzoeken die ik ken/gelezen heb en wat het ziekenhuis mij ook voorschotelde was dat maar 5% van morbide obese mensen zonder operatie op gewicht zijn gebleven en dus niet weer dik zijn geworden na het afvallen.
rosepudding schreef:
04-10-2017 14:45
Hoe bedoel je groter effect?
Dat de groep zonder operatie gemiddeld meer gewicht verloor of dat ze niet weer dik werden?
Heb je een link van dit onderzoek, want daar ben ik wel benieuwd naar.
In de onderzoeken die ik ken/gelezen heb en wat het ziekenhuis mij ook voorschotelde was dat maar 5% van morbide obese mensen zonder operatie op gewicht zijn gebleven en dus niet weer dik zijn geworden na het afvallen.
Ik heb geen idee meer, zou ik echt moeten zoeken. De strekking was dat de groep zonder operatie minder moeite had om op gewicht te blijven. Maar goed, tegenover ieder onderzoek staat weer een onderzoek dat het tegendeel beweert. Ik geloof zelf ook meer in een complete verandering van levensstijl. Daarmee zeg ik niet dat ik een gbp niets vind, want ik kan me zo voorstellen dat je er op een gegeven moedeloos wordt als je niet afvalt.
Cum non tum age
Ik was op mijn zwaarst 120 kilo. Dat was 3 jaar geleden, nu schommel ik tussen de (zwanger) 79-81 kilo. Ik heb langzaam kleine veranderingen doorgevoerd: elke dag minimaal een half uur wandelen bijvoorbeeld, eens in de week zwemmen. Daarna langzaam meer aanpassingen in mijn voeding. Niet alles tegelijk, maar één aanpassing in de zoveel tijd. Meer fruit, minder brood, minder vlees, geen frisdrank meer of alleen maar fruit of groente als tussendoortje. Ik heb al die tijd wel gewoon een borreltje gedronken en in het weekend genoten van pizza, patat of chips - maar gewoon letterlijk minder eten en meer bewegen. Ik probeerde veel uit en veranderde zo'n beetje elke maand wel iets in mijn voedingspatroon. Daarna ben ik gaan hardlopen et cetera. Ik viel misschien 15 kilo per jaar af, maar het blijft er wel af ;) Wat bij mij echt echt echt hielp is het bijhouden van een eet- en drinkdagboek. Niet digitaal, maar juist in een notitieboekje zodat je bewuster bent van wat je opschrijft. Dat heb ik 2 jaar consistent elke dag (en heel eerlijk) gedaan en heeft me veel inzicht gegeven.
TO, als je nog mee leest: Google eens op Lipoedeem. Dit is een aandoening die verergert bij hormonale veranderingen (zwangerschap). Kenmerkend is dat het vet zich op de armen/benen concentreerd. Ik denk hier aan omdat je schrijft dat je dunne polsen/enkels hebt en enorm bent aangekomen... Het is maar een idee, maar als je er meer over leest, herken je jezelf er misschien in (of niet).
Toch zit er iets tegenstrijdigs in de sporten versus minder eten om af te vallen -discussie. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat het uitgangspunt is.

Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld niet weten waar ik op mijn eten zou moeten minderen zonder echt te weinig caloriën binnen te krijgen. Dus voor mij is sporten veel effectiever én realistischer. Ik weeg 69 kilo bij 1.78m, dat is misschien geen medisch probleem, maar ik zou toch echt wel ruim 7 kilo eraf willen. Ik drink al geen frisdrank of sappen, ik snoep en snack niet tussendoor, maar ik eet vooral veel bij de warme maaltijd. Misschien zou het daar wat minder kunnen, maar echt niet heel veel. En misschien minder alcohol, maar verder blijft er weinig over. Dus een paar keer per week hardlopen is voor mij de meest snelle manier om af te vallen (of belangrijker voor mij; een kleinere maat aan te kunnen). En bij mij vliegen de kilo's er dan per week af (al heb ik momenteel geen puf om veel te sporten...).

Maar dan hebben we het over 5-10 kilo afvallen. Met wat extra sporten is het misschien niet voldoende om 30 of meer kilo af te vallen. Ik kan me voorstellen dat het dan inderdaad beter is om vooral het eetpatroon aan te passen. Ik denk dat daar het verschil in zit. Veel mensen bekijken het vanuit het perspectief om een paar kilootje af te vallen, terwijl iemand die morbide obees is misschien grotere sprongen wil maken.

Het lastige is alleen vaak wel dat veel mensen zeggen al erg weinig te eten. Als dat inderdaad zo is, dan kan er dus bijna niet minder gegeten worden. Bovendien is het moeilijk om écht te minderen, vooral als dat voor langere duur is. Dus dan is sporten in combinatie met een aangepast eetpatroon misschien toch een betere optie.
Dank voor al jullie reacties.
Ondertussen nog door de medische molen gegaan. Kwam niks geks uit.
Ik heb de huisarts ook geopperd over lipoedeem, maar omdat ik vet rondom mijn buik heb kon dit uitgesloten worden.
Ik heb sinds 2 weken sinds ik weet dat niks "anders" speelt, de avondmaal volledig koolhydraatarm en... 2,1 kg eraf!
Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn dagschema zo kan maken dat ik voldoende van alles binnenkrijg. Ik lees veel over koolhydraten momenteel maar weet nog niet goed hoe ik het moet inplannen. Misschien dat ik nog een dietist ga raadplegen om een schema voor me op te stellen, even kijken hoe ik het ga doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven