Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
14-11-2017 11:55
Waarom zou je met 1.78 geen maat 38 kunnen dragen?


Dat past gewoon niet. Mouwen en broekspijpen zijn tekort. Mijn borsten passen er niet in. En mijn heupen ook niet. Niet bij een bmi van boven de 20 (ok ik ben 1m80).
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-09-2017 13:19
Waarom waren vroeger de meeste mensen niet te dik en nu wel?
Toen aten ze/we ook gewoon koolhydraten....
Voor de komst van de wasmachines was het werk in het huishouden fysiek intensiever.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
_Marana_ schreef:
14-11-2017 12:04
Dat past gewoon niet. Mouwen en broekspijpen zijn tekort. Mijn borsten passen er niet in. En mijn heupen ook niet. Niet bij een bmi van boven de 20 (ok ik ben 1m80).
Ik (1.78m) heb bijvoorbeeld weer nauwelijks borsten, ik heb vooral lange benen. Broeken zijn bij mij ook kort, maar dat vind ik juist mooi, dus dat is voor mij geen probleem. Lengte 34 is voor mij prima. Ik draag nu maat 40, maar heb dus wel jaren in maat 38 gekund zonder gekkigheden.Het geeft maar weer aan dat BMI op zich niet zo veel zegt.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
14-11-2017 12:04
Dat past gewoon niet. Mouwen en broekspijpen zijn tekort. Mijn borsten passen er niet in. En mijn heupen ook niet. Niet bij een bmi van boven de 20 (ok ik ben 1m80).

Dat past jou niet, da's wat anders. Het is te algemeniserend om te zeggen dat mensen van die lengte maat 38 niet aankunnen.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
14-11-2017 11:55
Waarom zou je met 1.78 geen maat 38 kunnen dragen?

Solomio, hoe lang ben jij eigenlijk?
Ik ben 1,90 m. En als ik tegen ondergewicht aan zou zitten had ik nog maat 42.
Langer betekent namelijk meestal toch ook wat breder, al toont dat natuurlijk anders dan een maat 42 bij iemand van 1,60 m.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-11-2017 12:19
Ik (1.78m) heb bijvoorbeeld weer nauwelijks borsten, ik heb vooral lange benen. Broeken zijn bij mij ook kort, maar dat vind ik juist mooi, dus dat is voor mij geen probleem. Lengte 34 is voor mij prima. Ik draag nu maat 40, maar heb dus wel jaren in maat 38 gekund zonder gekkigheden.Het geeft maar weer aan dat BMI op zich niet zo veel zegt.
En maat 38 is dus echt tegen ondergewicht aan bij jou.
Kun je lang en kort over zijn, het is wat het is.

Ik zie veel vrouwen met een keurig gemiddeld BMI die zichzelf te dik vinden. Omdat, zoals ik al eerder schreef, we lijken te vergeten dat een beetje rondingen en vet gewoon gezond zijn.

Van mij mag je wel 10 kilo afvallen, als jij daar blij van wordt, maar ik mag dat ongezond vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
14-11-2017 12:33
Dat past jou niet, da's wat anders. Het is te algemeniserend om te zeggen dat mensen van die lengte maat 38 niet aankunnen.


Dat was dan ook niet de stelling. De stelling was dat maat 38 een heel normale maat is voor iemand van die lengte. Dat is alleen bij een bmi aan de ondergrens. Bij een normale bmi (21-22) is maat 40 een normale maat. Het is niet gezond dat ze allemaal naar een maat 38 zouden moeten streven.
Alle reacties Link kopieren
Wat een negatieve invalshoek om een bmi van 21.8 "tegen ondergewicht aan" te noemen... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
14-11-2017 13:35
Dat was dan ook niet de stelling. De stelling was dat maat 38 een heel normale maat is voor iemand van die lengte. Dat is alleen bij een bmi aan de ondergrens. Bij een normale bmi (21-22) is maat 40 een normale maat. Het is niet gezond dat ze allemaal naar een maat 38 zouden moeten streven.
Op jouw laatste zin ga ik niet direct in, omdat het weer heel erg algemeen is.

Ik heb een gezond bmi, ben 1.77 en draag maat 38. Ik denk dat het te makkelijk is om te concluderen dat dit enkel bij een (tegen het) ondergewicht (aan) bmi het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-11-2017 13:30
En maat 38 is dus echt tegen ondergewicht aan bij jou.
Kun je lang en kort over zijn, het is wat het is.

Ik zie veel vrouwen met een keurig gemiddeld BMI die zichzelf te dik vinden. Omdat, zoals ik al eerder schreef, we lijken te vergeten dat een beetje rondingen en vet gewoon gezond zijn.
ik ben 1.75, met een maatje 36 (jeansmaat 27) en heb een BMI van 19
ben zeer tenger gebouwd en heb een mooi figuur. Gewoon billen en borsten (oke een B-cup)
Solomio schreef:
14-11-2017 13:30
En maat 38 is dus echt tegen ondergewicht aan bij jou.
Kun je lang en kort over zijn, het is wat het is.

Ik zie veel vrouwen met een keurig gemiddeld BMI die zichzelf te dik vinden. Omdat, zoals ik al eerder schreef, we lijken te vergeten dat een beetje rondingen en vet gewoon gezond zijn.

Van mij mag je wel 10 kilo afvallen, als jij daar blij van wordt, maar ik mag dat ongezond vinden.
Ongezond om dat je wil af vallen en daar mee blijft op en gezond BMI? Tja.

Ook ik ben zo veel af gevallen op een gezond BMI, waar ik al wel een taille had die bijna in de ongezonde categorie zat. Ook zit er vaak 20 kilo tussen onder en bovengrens, of nog meer zelfs, dus ik zie het ongezonde niet. Daar bij gaan er veel meer mensen dood of bijna dood door overgewicht dan door ondergewicht. Ik vind dat we afvallen juist veel meer moeten pushen ipv de fat acceptance bullshit.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
14-11-2017 13:35
Wat een negatieve invalshoek om een bmi van 21.8 "tegen ondergewicht aan" te noemen... :facepalm:
Heb je het tegen mij?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
14-11-2017 13:49
Ongezond om dat je wil af vallen en daar mee blijft op en gezond BMI? Tja.

Ook ik ben zo veel af gevallen op een gezond BMI, waar ik al wel een taille had die bijna in de ongezonde categorie zat. Ook zit er vaak 20 kilo tussen onder en bovengrens, of nog meer zelfs, dus ik zie het ongezonde niet. Daar bij gaan er veel meer mensen dood of bijna dood door overgewicht dan door ondergewicht. Ik vind dat we afvallen juist veel meer moeten pushen ipv de fat acceptance bullshit.
Omdat er meer mensen met overgewicht zijn.

Procentueel is ondergewicht gevaarlijker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Om maar weer even naar het originele topic terug te gaan:
Ikgaervoor, goed dat je al wat bent afgevallen, hopelijk kun je dit vasthouden.
Je schrijft dat het nog een flinke puzzel is, is het dan niet verstandig om nu om hulp te vragen ipv eerst zelf aan te modderen? Volgens mij zijn er zat mensen die je goed kunnen helpen hiermee, kh-arm is vrij populair.
Wacht niet te lang, dan is de kans op teleurstelling zo groot.
Solomio schreef:
14-11-2017 14:13
Omdat er meer mensen met overgewicht zijn.

Procentueel is ondergewicht gevaarlijker.
Natuurlijk niet. Overgewicht is funest voor al je organen, je gewrichten, hormonen...ernstig ondergewicht is ook slecht voor je ja, maar gevaarlijk dan ernstig overgewicht waag ik zeer te betwijfelen.

Maar goed het is totaal geen issue, ondergewicht. De meeste mensen hebben overgewicht en worden steeds dikker. Dus zouden we gewoon afvallen best mogen behandelen als gewenst, aangezien de meeste mensen het ook nodig hebben medisch gezien. De mensen die het modisch nodig vinden, dat is hun eigen keuze en zeker niet ongezond als het binnen de gezonde BMI blijft.
lilalinda schreef:
14-11-2017 13:41
ik ben 1.75, met een maatje 36 (jeansmaat 27) en heb een BMI van 19
ben zeer tenger gebouwd en heb een mooi figuur. Gewoon billen en borsten (oke een B-cup)
Ik begrijp ook echt werkelijk niet waar dit over gaat. Ik heb echt altijd billen en dijen gehad, borsten minder, maar dat zit niet in de familie. Nooit mager geweest ook. En ik haal de 2000 calorieën per dag ruim (wel over te weinig maaltijden verdeeld, ik eet weinig tussendoor). Ik snap wel dat BMI niet van uiterlijkheden uitgaat, maar in Frankrijk of Italië pas ik niet eens in de grootste kledingmaten. Die zullen dan wel allemaal ondergewicht hebben.

Overigens heb ik juist altijd begrepen dat we de grenzen oprekken aan de bovenkant, en dat wat vroeger dik was nu normaal is (dus dat maten van nu groter zijn dan vroeger).

Hoe dan ook, conclusie is dus blijkbaar dat het voor afvallen vooral van belang is het eetpatroon aan te passen om stappen te maken, en daar ging het om. Fijn dat TO daar nu mee op weg is.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
14-11-2017 14:22
Natuurlijk niet. Overgewicht is funest voor al je organen, je gewrichten, hormonen...ernstig ondergewicht is ook slecht voor je ja, maar gevaarlijk dan ernstig overgewicht waag ik zeer te betwijfelen.

Maar goed het is totaal geen issue, ondergewicht. De meeste mensen hebben overgewicht en worden steeds dikker. Dus zouden we gewoon afvallen best mogen behandelen als gewenst, aangezien de meeste mensen het ook nodig hebben medisch gezien. De mensen die het modisch nodig vinden, dat is hun eigen keuze en zeker niet ongezond als het binnen de gezonde BMI blijft.
https://www.nu.nl/gezondheid/3740089/on ... ewicht.amp
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-11-2017 15:08
Ik begrijp ook echt werkelijk niet waar dit over gaat. Ik heb echt altijd billen en dijen gehad, borsten minder, maar dat zit niet in de familie. Nooit mager geweest ook. En ik haal de 2000 calorieën per dag ruim (wel over te weinig maaltijden verdeeld, ik eet weinig tussendoor). Ik snap wel dat BMI niet van uiterlijkheden uitgaat, maar in Frankrijk of Italië pas ik niet eens in de grootste kledingmaten. Die zullen dan wel allemaal ondergewicht hebben.

Overigens heb ik juist altijd begrepen dat we de grenzen oprekken aan de bovenkant, en dat wat vroeger dik was nu normaal is (dus dat maten van nu groter zijn dan vroeger).

Hoe dan ook, conclusie is dus blijkbaar dat het voor afvallen vooral van belang is het eetpatroon aan te passen om stappen te maken, en daar ging het om. Fijn dat TO daar nu mee op weg is.
Aan de onderkant wordt net zo goed aan de grenzen getornd. Toen ik jong was werd een BMI van 20 als ondergrens gezien, nu is dat 18,5.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-11-2017 16:30
Aan de onderkant wordt net zo goed aan de grenzen getornd. Toen ik jong was werd een BMI van 20 als ondergrens gezien, nu is dat 18,5.
Ik heb het in ieder geval altijd zo begrepen dat wat binnen een marge valt allemaal goed is, niet dat je aan de randen een minder goed gewicht hebt.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-11-2017 18:24
Ik heb het in ieder geval altijd zo begrepen dat wat binnen een marge valt allemaal goed is, niet dat je aan de randen een minder goed gewicht hebt.
Dus bij een BMI van 18,4 loop je fors risico en bij 18,5 niet? Of bij 25,0 geen risico en bij 25,1 ineens drama?
Lijkt me sterk.

Aan de randen is het risico dat je over het randje gaat natuurlijk veel reëler en ik gok dat de overige risico's ook geleidelijk zullen toenemen.

Poos geleden, ik denk een jaar ofzo, was er uit een onderzoek gekomen dat mensen met een BMI van 26 het minste kans hadden op vroegtijdig overlijden.
Eén onderzoek, dus (nog) lang niet genoeg om dat hele BMI-verhaal aan de kant te schuiven, maar toch.......

Ik denk dat er best veel marge is, maar wel aan beide kanten. En als je met een BMI van 21,8 zegt dat je echt niet slank bent denk ik dat je gewoon enorm beïnvloed bent door de huidige hoe-dunner-hoe-beter-trend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie niet beter een eigen topic starten?
Zoals iemand anders al zei, om in een topic van iemand met ernstig overgwicht gaan praten over ondergewicht is niet heel passend.
multomap schreef:
14-11-2017 18:55
Kunnen jullie niet beter een eigen topic starten?
Zoals iemand anders al zei, om in een topic van iemand met ernstig overgwicht gaan praten over ondergewicht is niet heel passend.
Het is niet passend om adviezen te geven waar de vraagsteller niks aan heeft, omdat die in een hele andere situatie zit dan veel anderen willen afvallen. Een half uurtje extra fietsen werkt misschien wel als je slechts een paar kilootjes eraf wil, maar misschien niet als je grotere doelstellingen hebt. Dan is het erg makkelijk om te zeggen, ga maar extra bewegen, dat werkte bij mij goed. Daar ging het om.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is inderdaad niet netjes om over dit onderwerp te discussiëren in een topic van iemand met zwaar overgewicht. Aan de andere kant gebeurd het vaak dat een topic een andere wending neemt. Zeker wanneer een TO niet meer actief meeschrijft. (wat ook de reden zal zijn hiervoor).
Ik denk dat het een zeer interessante discussie is, het hele BMI verhaal. Want is BMI nog wel zo'n goed meetmiddel? Zelfbeeld kan haast niet gemeten worden. Dus of je je beter voelt bij een BMI van 21 of 19, dat is aan jezelf. Wat je wel kunt meten is dat alles boven de 25 en onder de 18,5 reden is tot zorg. Maar wanneer moet je je zorgen gaan maken? Als je richting de 24 gaat? Of wanneer je met een BMI van 21 nog wil afvallen? Lastig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een vetmeting een beter zicht op je gezondheid geeft :)
LizBakker schreef:
14-11-2017 15:08
(wel over te weinig maaltijden verdeeld, ik eet weinig tussendoor).
Weinig maaltijden per dag is juist gezonder. Snacken en tussendoortjes eten maakt juist dikker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven