Familie?

04-10-2017 11:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wanneer jullie iemand als familie beschouwen.

Mijn bloedverwanten zijn familie, die is makkelijk. Verder heb ik een ex-schoonfamilie die ik als familie van mijn oudste beschouw, maar het is niet (langer) familie van mij.
Dan heb ik nieuwe schoonfamilie, waar ik nog steeds een beetje aan moet wennen. Wel echt zwager en schoonzus inmiddels, schoonouders moet ik nog steeds een beetje aan wennen. Al zijn het nu opa en oma van de jongste. Voor oudste zijn het vader en moeder van mijn man. Hij ziet ze niet vaak en ziet ze ook niet als opa en oma.

Waarom ik dit vraag? Ex vertelt dat oudste op stap gaat met familie. Het is de familie van zijn vriendin sinds aantal maanden. Oudste had een aantal van hen 1 keer gezien. Voor hem zijn het nog vreemden. Naar mijn idee moet dat groeien. Of overschat ik het woord "familie"?

Nu ben ik niet zo van het expliciet benoemen. Mijn neefjes en nichtjes noemen mij ook geen tante.
Maakt het voor jou verschil als hij had gezegd 'op stap met familie van vriendin'?
Wat is precies je probleem?
Iekx schreef:
04-10-2017 11:07
Maakt het voor jou verschil als hij had gezegd 'op stap met familie van vriendin'?
Wat is precies je probleem?
Ja dat maakt voor mij verschil.

En ik vraag me inderdaad af waarom.
Ik laat het aan de kinderen over hoe ze mensen willen noemen. Zo heb ik een vriendin die tante x is. Noemen ze mijn schoonouders bij hun voornaam maar zijn echte opa en oma van de kant van mijn ex ook geen opa en oma maar noemen ze die bij hun voornaam omdat ze daar geen band mee hebben.

Maar wat is nu precies je probleem?
Val je over dat jouw ex ze familie noemt of omdat jouw zoon met ze op pad gaat terwijl hij ze niet goed kent?

Ik zou me over beide dingen niet zo druk maken als jouw zoon er geen last van heeft.
Als ik mensen een paar keer heb gezien, dan is het niet direct familie. Zoiets moet groeien. Maar naar verloop van tijd wordt het zeker wel familie. Ik ben daar zelf niet zo moeilijk mee. Iedereen mag erbij horen, maar duurt vaak wel even voordat het echt als familie voelt.
Familie is, in mijn familie, iedereen die er voor je is en voor je zorgt als dat nodig is. Ik heb heel veel familie van moederskant, ook niet-bloedverwant. Aan mijn vaders kant heb ik niets, grof gezegd.
Dus ik ben ook heel precies met wat ik familie noem, maar dat hoeft niet per se met bloedverwantschap te maken te hebben.
Waarom je het zo vervelend vind, weet ik niet. Maar dat je het opmerkelijk vind, begrijp ik.
Zeker geen familie.
Misschien zegt je ex dat om je te jennen en blijkbaar is dat gelukt.
Uiteraard is de familie van de nieuwe vriendin van pa niet binnen enkele maanden ook 'familie' voor je kinderen.
Tess1981 schreef:
04-10-2017 11:23
Ik laat het aan de kinderen over hoe ze mensen willen noemen. Zo heb ik een vriendin die tante x is. Noemen ze mijn schoonouders bij hun voornaam maar zijn echte opa en oma van de kant van mijn ex ook geen opa en oma maar noemen ze die bij hun voornaam omdat ze daar geen band mee hebben.

Maar wat is nu precies je probleem?
Val je over dat jouw ex ze familie noemt of omdat jouw zoon met ze op pad gaat terwijl hij ze niet goed kent?

Ik zou me over beide dingen niet zo druk maken als jouw zoon er geen last van heeft.
Zo zit ik er dus ook in. Noemde zelf de tweede man van mij moeder ook niet mijn stiefvader. En man hier thuis is ook gewoon "Henk", hij heeft ook geen label.

En zoon heeft problemen. Ik weet niet hiermee, maar er is veel spanning om naar papa te gaan. En ook om op stap te gaan met mensen die hij niet kent. Is best goed gegaan, maar hij doet erg veel indrukken op de laatste maanden.
Is het dat het je stoort dat het gelijk als familie wordt benoemd. Of ben je meer op de filosofische toer en bedenk je je ineens dat er er best een verschil is tussen wanneer iets wel of niet als familie wordt gezien (net als je met kennisen/vrienden hebt)?

En misschien is: Exvertelt dat oudste op stap gaat met familie. Gewoon kort voor met hem, vriendin en haar familie.

Edit: Sneu dat je zoon er last van hebt. Benadruk dat hij het sowieso moet zien als een leuk dagje weg, waarbij hij weer nieuwe mensen leert kennen.

Kan het ook zijn dat hij het spannend vindt om nieuwe mensen te leren kennen?
dianaf wijzigde dit bericht op 04-10-2017 11:43
23.52% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hadewychh schreef:
04-10-2017 11:30
Misschien zegt je ex dat om je te jennen en blijkbaar is dat gelukt.
Uiteraard is de familie van de nieuwe vriendin van pa niet binnen enkele maanden ook 'familie' voor je kinderen.
Zo is ex niet. Het is eerder dat hij zo snel mogelijk alles wil integreren.
Familie is, wat mij betreft, verwant aan mij of mijn partner. Maar het zegt niets over hoeveel ze voor mij betekenen. Zo betekenen mijn ouders meer voor mij dan mijn schoonouders, en mijn vriendin meer dan mijn schoonzus. Om maar wat te noemen. Het was ook vreemd geweest misschien als je ex had gezegd dat kind met vrienden op pad was. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
vrouwjagersma schreef:
04-10-2017 11:27
Familie is, in mijn familie, iedereen die er voor je is en voor je zorgt als dat nodig is. Ik heb heel veel familie van moederskant, ook niet-bloedverwant. Aan mijn vaders kant heb ik niets, grof gezegd.
Dus ik ben ook heel precies met wat ik familie noem, maar dat hoeft niet per se met bloedverwantschap te maken te hebben.
Waarom je het zo vervelend vind, weet ik niet. Maar dat je het opmerkelijk vind, begrijp ik.
Mijn favoriete tante is ook aangetrouwd :)
Ik vind idd dat zoiets moet groeien. De familie van mijn man zie ik niet als mijn familie. Maar de familie van mijn overleden echtgenoot beschouw ik wel als familie. Daar is het contact altijd ook intensiever geweest, nu nog.

Mijn jongste neefje en nichtje zeggen tante tegen mij en oom tegen mijn man. Oudste neef zegt tante tegen mij en gewoon voornaam tegen mijn man.

Maar de beste vriendin van mijn moeder noemde ik altijd tante. Zelfs nu ze beide zijn overleden heb ik het nog steeds over tante...

Het is zo persoonlijk maar ik stoor me er niet aan als andere familie zeggen daar waar ik dat zo niet beschouw. Zo noemt het zoontje van een vriendin van mijn man mij tante. Ik vind het prima maar het voelt niet als familie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Joostisandersgeaard2 schreef:
04-10-2017 11:04
Ik ben benieuwd wanneer jullie iemand als familie beschouwen.
Ik heb zussen en broers die ik niet (meer) als familie beschouw. Zeg ook rustig dat ik ze niet heb, als gevraagd wordt.
Mijn beste vriendin is wèl familie, op alle fronten. Ik voel me thuis bij haar. Zij is zelfs de enige familie die ik heb (ouders overleden)

. Of overschat ik het woord "familie"?
Het woord familie heeft bij mij een heel duidelijke grens. Ik zou zeggen: onderschat het woord familie niet.

Nu ben ik niet zo van het expliciet benoemen. Mijn neefjes en nichtjes noemen mij ook geen tante.
Met mijn neefjes en nichtjes heb ik heel goed contact, ik vind 'tante' zo'n eretitel. Ze hoeven niet, maar doen het al van kleins af aan
Gewoon lekker niet ingaand op je verhaal )))

Ik snap je wel, hoor. Dat is nog lang geen familie, ikzelf zou het ook zeker niet gebruiken bij een 'jonge' relatie.
If accidentally read, induce vomiting.
Het is wat het is. Als jij je er ook nog eens mee gaat bemoeien dan wordt de stress voor je kind alleen maar erger.
Maak het niet zo groot.
En soms voelen mensen als familie ondanks dat ze dat niet zijn en je het niet zo benoemd naar elkaar toe.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je klinkt jaloers. Een andere reden om hier een topic over te openen, kan ik niet bedenken.
Het is geen familie van de kinderen, maar ze kunnen voor je ex als familie voelen en dus noemt hij die mensen zo. Ik zie het probleem niet zo.
Onze kinderen maakten zich er druk om of ze mijn (ex)zwager nog oom moesten noemen of niet meer. En of de vriendin van mijn vader (sinds twee jaar) oma genoemd moest worden.
Wij hebben aangegeven dat ze dat zelf mogen weten, waar zij zich fijn bij voelen.
En het is nu gewoon nog oom, en oma.
Kan het zijn dat je ex dit gezegd heeft om je op de kast te jagen en dat dus gelukt is? mosterd.

Ik vind het trouwens geen familie. Ik weet niet of ik er in jouw situatie over zou vallen of niet.
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 12:15
4.10% gewijzigd
dianaf schreef:
04-10-2017 11:40
Is het dat het je stoort dat het gelijk als familie wordt benoemd. Of ben je meer op de filosofische toer en bedenk je je ineens dat er er best een verschil is tussen wanneer iets wel of niet als familie wordt gezien (net als je met kennisen/vrienden hebt)?

En misschien is: Exvertelt dat oudste op stap gaat met familie. Gewoon kort voor met hem, vriendin en haar familie.

Edit: Sneu dat je zoon er last van hebt. Benadruk dat hij het sowieso moet zien als een leuk dagje weg, waarbij hij weer nieuwe mensen leert kennen.

Kan het ook zijn dat hij het spannend vindt om nieuwe mensen te leren kennen?
Ja dat vindt hij spannend en hij had ook steun nodig dat het wel goed kwam.

En ik heb het idee dat ex vaker iets zegt waarvan hij zich niet realiseert hoe dat klinkt.
Zeg dat ex jansen heet, dan is Joost jr ook ooit thuis gekomen met de uitspraak "de jansens zijn mijn echte familie". Vond ik ook bijzonder.

Hij heeft een zus gekregen en vlak daarvoor is vriendin geïntroduceerd. Joost jr. was erg druk met dat man geen papa was. En dat hij niet zijn vader was. Hij is zelf dus ook erg druk met familiebanden. Joost jr en Henk zijn overigens 2 handen op 1 buik.

Ik laat het zelf open voor hem, omdat ik denk dat het een gevoel ook is.

Bij een vriendin thuis was ik het vierde zusje, ik deed ook overal aan mee. Ook een gevoel.

Enerzijds filosofisch, anderzijds stoort het me.
pamelacourson schreef:
04-10-2017 11:52
Je klinkt jaloers. Een andere reden om hier een topic over te openen, kan ik niet bedenken.
Het is geen familie van de kinderen, maar ze kunnen voor je ex als familie voelen en dus noemt hij die mensen zo. Ik zie het probleem niet zo.
Dat ben ik niet. Eerder verbaasd. Ex kent ze ook amper. Waarop zou ik jaloers moeten zijn?
sushilala schreef:
04-10-2017 11:51
Het is wat het is. Als jij je er ook nog eens mee gaat bemoeien dan wordt de stress voor je kind alleen maar erger.
Maak het niet zo groot.
Kind staat hier buiten. Zeg tegen hem daar niks over. Hij mag zelf voelen wat hij wil.
Het is ingewikkeld voor kinderen, die nieuwe partners, bijbehorende familie, halfbroertjes en -zusjes. Jij noemt zijn zusje toch ook zijn zusje? Omdat jij dat zo voelt en omdat jij vindt dat jouw beide kinderen evenveel bij je gezin horen.

Naar je zoon kun je benoemen dat hij het mag voelen en benoemen zoals hij het het prettigste vindt en dat het voor zijn vader vooral belangrijk is dat zoon erbij hoort, bij die familie. Ik denk niet dat je daar iets verkeerds van moet maken, ook al voelt het voor jou wel raar. Je ex voelt het als nieuwe familie en jullie zoon hoort bij hem. Beter dit dan dat ze hem het gevoel geven er niet bij te horen.
patchouli_ schreef:
04-10-2017 12:09
Het is ingewikkeld voor kinderen, die nieuwe partners, bijbehorende familie, halfbroertjes en -zusjes. Jij noemt zijn zusje toch ook zijn zusje? Omdat jij dat zo voelt en omdat jij vindt dat jouw beide kinderen evenveel bij je gezin horen.

Naar je zoon kun je benoemen dat hij het mag voelen en benoemen zoals hij het het prettigste vindt en dat het voor zijn vader vooral belangrijk is dat zoon erbij hoort, bij die familie. Ik denk niet dat je daar iets verkeerds van moet maken, ook al voelt het voor jou wel raar. Je ex voelt het als nieuwe familie en jullie zoon hoort bij hem. Beter dit dan dat ze hem het gevoel geven er niet bij te horen.
Dat laatste ben ik het zeker mee eens.
Ik ben meer van het open laten en van een rustiger tempo voor zoon, daarin ben ik anders dan ex. En het is niet voor niets mijn ex.

Ik denk dat het probleem is dat ik wellicht pms heb, dan sla ik wat harder aan op dingen :whip: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven