Wie al verwarming aan?

09-09-2017 21:30 728 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer tijd voor het jaarlijkse verwarmingtopic. :-)

Hier is ie vandaag voor het eerst aan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

slobberbone schreef:
05-10-2017 13:02
Ok, ik weet enkel wat van gas stoken dmv ketel. Maar aandacht voor dimensionering is heel goed.

Stook hier bijna ltv met stookregime van 55/35 om tot goede delta T te komen van 20. Ketel stookt op max van 30 procent van zijn vermogen en komt overeen met 8,5 kw en heb 12 kw aan radiatoren hangen ruimschoots voldoende. Binnen uur alles op temperatuur en getest en winterproef tot -15.

Eengezinswoning 120 M2 met 6 personen behoort ons gasverbruik tot laagste 5 procent van Nederland.
ltv?

Wat is dat gasverbruik dat zo waanzinnig laag is?
Hoe is je huis geisoleerd? Heb je balansventilatie? Kook je op gas? Het zegt niet zoveel. Moeten die 6 personen in truien rondlopen? Of kan je peuter ook met blote beentjes in de winter over de laminaatvloer tijgeren zonder een longongsteking te krijgen?

Ik heb zelf balansventilatie en dus een warmtepomp van 12 KW. Die kan overigens ook op lager vermogen produceren (doch minimaal 3 KW).

Dat het goed configureren van een CV ketel geen kwaad kan, kan ik mij herinneren van een vroeger studentenhuis. Daar woonde een kerel die het graag erg warm had (hij was van aruba ook zei te vernikkelen bij 20 graden). De CV ketel sloeg om de 10 minuten aan op vol vermogen. Alle leidingen bloedheet (tik, tik, tik deden ze) en na 5 minuten ging de ketel weer uit en koelde alles weer af. Ik werd er horendol van. Toen heb ik wat in de gebruiksaanwijzing zitten ploegen en een instelling gevonden waarbij de ketel niet gelijk op vol vermogen ging, maar langzaam naar vol vermogen toeklimt. Gevolg was dat de ketel langer aan was, maar op lager vermogen. Veel comfortabeler. Die kerel was zelf zo grappig om de verwarming gewoon op standje tropisch te laten staan (we hadden eigen thermostaten in elke kamer) toen hiij 3 maanden op stage was en hij in die tijd bij zijn vriendin (in een andere stad) woonde. Totaal geen benul van kosten.
kastella schreef:
05-10-2017 13:59
ltv?

Wat is dat gasverbruik dat zo waanzinnig laag is?
Hoe is je huis geisoleerd? Heb je balansventilatie? Kook je op gas? Het zegt niet zoveel. Moeten die 6 personen in truien rondlopen? Of kan je peuter ook met blote beentjes in de winter over de laminaatvloer tijgeren zonder een longongsteking te krijgen?

Ik heb zelf balansventilatie en dus een warmtepomp van 12 KW. Die kan overigens ook op lager vermogen produceren (doch minimaal 3 KW).

Dat het goed configureren van een CV ketel geen kwaad kan, kan ik mij herinneren van een vroeger studentenhuis. Daar woonde een kerel die het graag erg warm had (hij was van aruba ook zei te vernikkelen bij 20 graden). De CV ketel sloeg om de 10 minuten aan op vol vermogen. Alle leidingen bloedheet (tik, tik, tik deden ze) en na 5 minuten ging de ketel weer uit en koelde alles weer af. Ik werd er horendol van. Toen heb ik wat in de gebruiksaanwijzing zitten ploegen en een instelling gevonden waarbij de ketel niet gelijk op vol vermogen ging, maar langzaam naar vol vermogen toeklimt. Gevolg was dat de ketel langer aan was, maar op lager vermogen. Veel comfortabeler. Die kerel was zelf zo grappig om de verwarming gewoon op standje tropisch te laten staan (we hadden eigen thermostaten in elke kamer) toen hiij 3 maanden op stage was en hij in die tijd bij zijn vriendin (in een andere stad) woonde. Totaal geen benul van kosten.
Ltv is lage temperatuur verwarming.

Komt hoofdzakelijk door ketel in te regelen te tunen. Huis is van 2009 en is nu energie B en zeker bij nu nieuwbouw niet bijzonder extra goed geïsoleerd. En ook alle radiatoren zijn ook waterzijdig ingeregeld. Nee, enkel mechanische ventilatie. Koken op gas en geregeld staat hier ook enorme (ruim 100 liter) gasoven aan. Ook vaatwasser en wasmachine gebruiken gas.Kinderen spelen hier ook op de vloer en er geen laminaat aanwezig en het is heerlijk nu met 21,5 graden in de woonkamer.

Anekdote is leuk...

Balansventilatie zeker met wtw is erg fraai. Warmtepomp is ook leuk spul en ik neem aan dat dak vol zonnepanelen ligt?
Nee, geen zonnepanelen. Misschien nog eens. Maar dat is weer een behoorlijke investering. Met lange terugverdientijd.

Nog steeds geen gasverbruik genoemd? Ik kan momenteel anog geen jaarverbruik noemen omdat we het systeem ngo niet eens een jaar hebben. IN de koude wintermaanden lag het totale energieverbruik (2 maandjes geheel op elektricitieit moeten stoken vaoor dat het klaar was) op rond de 3500 KwH per maand. Dat ging met warmtepomp terug naar ong. 800-1000 kwh. Niet helemaal te vergelijken. Februari en Maart waren iets minder koud dan december en januari.

Wat ook wel grappig is, hoeveel effect het 3 dubbele glas heeft in de woonkamer. We hebben daar een flink aantal ramen op het zuidoosten en als de zon lekker schijnt dat kan het ook 's-winter flink opwarmen. De balansventilatie (met WTW) spreidt dat dan weer wat uit in het huis.

Toen we het huis kochten stond er eook nog een oude koelkast in de kelder. De vorige eigenaar van het huis vermeldde vol trots "dat is nog oduerwetse kwaliteit". NIet kapot te krijgen. Maar het viel me wel op dat ding bijna continu stond te brommen. en nog steeds niet superkoud werd. Ik denk een megaslurper. Ik heb dat ding maar gelijk weggedaan.

Ik vind dat slimme besparen wel lollig, maar je moet het niet overdrijven. Ik mag graag de sauna aanzetten. Het leuke is dat de balansventilatie de warmte van de sauna ook weer hergebruikt.
Zo, vandaag voor het eerst de verwarming aan. Wel maar voor 2 graadjes warmer, maar dat scheelt toch kippevel.
Denk dat het wel vaker zal gebeuren de komende week, want er is geen zon voorspeld, dus het huis wordt daardoor niet meer opgewarmd.

Getekend: 7 oktober 2017
Gisteravond voor het eerst de verwarming even opgedraaid. De thermometer gaf 19.5 aan maar die hangt boven de t.v. aan de muur (waar ook warmte af komt) dus die vertrouw ik niet helemaal. Het voelde kil aan, dus ik heb hem een half graadje hoger gedraaid, naar 20. Na een uurtje kreeg ik het al zo warm dat ik hem heb uitgezet. De rest van de avond was het behaaglijk.
Nu regent het hier en is het frissig maar niet koud. Ik zit lekker in de kamer met koffie, een lekker taartje en waxinelichtjes aan voor de gezelligheid.
Als het blijft regenen zal de verwarmjng vanavond misschien weer een uurtje aan gaan.
Het is vandaag voor het eerst onder de 20 graden gekomen in de woonkamer!

Ergens deze dagen zullen we 'm dus wel aan gaan doen.
Hier nu ook voor het eerst aan. 18 graden binnen en icm die regen voelt het nu wel echt als herfst.
De cv staat nog af, maar de houtkachel staat voor het eerst aan!
En vandaag voor het eerst de verwarming weer aan! De thermostaat gaf 19 aan en het voelde kil in huis. Lekker knus zo met de regen buiten en wat kaarsjes aan in huis, straks een kop cappuccino erbij :koffie:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ook hier vandaag voor het eerst aan. Temperatuur ging richting 17,5 graad en dan wordt het echt kil. 18 tot 18,5 gaat nog wel en heeft dan weinig effect om hem met verwarming naar 19 of 19,5 te krijgen, maar nu hebben we de ondergrens bereikt. Voelt toch ook wel weer lekker.
Drie uur en 9 blokken verder maar weer uitgezet, warm genoeg intussen
Verwarming slaat automatisch aan. Ik heb gemerkt dat hij al weer een poosje brand. De vloerverwarming heb ik nog niet aan.
herfstappeltaart schreef:
07-10-2017 13:36
Gisteravond voor het eerst de verwarming even opgedraaid. De thermometer gaf 19.5 aan maar die hangt boven de t.v. aan de muur (waar ook warmte af komt) dus die vertrouw ik niet helemaal. Het voelde kil aan, dus ik heb hem een half graadje hoger gedraaid, naar 20. Na een uurtje kreeg ik het al zo warm dat ik hem heb uitgezet. De rest van de avond was het behaaglijk.
Nu regent het hier en is het frissig maar niet koud. Ik zit lekker in de kamer met koffie, een lekker taartje en waxinelichtjes aan voor de gezelligheid.
Als het blijft regenen zal de verwarmjng vanavond misschien weer een uurtje aan gaan.
De CV slechts voor een uurtje gebruiken is echt duur stoken want die opstart zijn de kosten laat hem dan de hele dag aanstaan. Nu wil je deze opstart 2 maal doen en dat is duurder stoken.
kastella schreef:
05-10-2017 15:05
Nee, geen zonnepanelen. Misschien nog eens. Maar dat is weer een behoorlijke investering. Met lange terugverdientijd.

Nog steeds geen gasverbruik genoemd?
Afgelopen jaar 380 M3 gas verbruikt.
slobberbone schreef:
08-10-2017 15:03
De CV slechts voor een uurtje gebruiken is echt duur stoken want die opstart zijn de kosten laat hem dan de hele dag aanstaan. Nu wil je deze opstart 2 maal doen en dat is duurder stoken.
Ik heb gister de verwarming voor een uurtje gestookt naar 20 graden. Vanmorgen werd ik wakker en was het nog 19 graden in huis, dat betekent dat het 16 uur heeft geduurd om 1 graad af te koelen. Vandaag schijnt de zon en is het weer opgewarmd tot 21 graden en jij wil beweren dat ik nu duur bezig ben. Dat is curieus.
yoshe schreef:
09-09-2017 21:33
Verwarming aan?? Echt niet. o_o :O Het is september en nog steeds rond de 20 graden in huis. Wordt het kouder dan trek ik wel een vest/trui aan of ga met een plaid op de bank.
Precies dit!!
Cateautje schreef:
08-10-2017 15:08
Ik heb gister de verwarming voor een uurtje gestookt naar 20 graden. Vanmorgen werd ik wakker en was het nog 19 graden in huis, dat betekent dat het 16 uur heeft geduurd om 1 graad af te koelen. Vandaag schijnt de zon en is het weer opgewarmd tot 21 graden en jij wil beweren dat ik nu duur bezig ben. Dat is curieus.
Volgens mij was mijn reactie gericht op een andere reageerder. En hoeveel je woning afkoelt is niet relevant want vaak is een modulerende thermostaat gemonteerd die al bij hogere temperaturen aanslaat om zo de boel op temperatuur te houden.
Cateautje schreef:
08-10-2017 15:08
Curieus ? Ja iemand die zich heeft verdiept in de materie en met bovenstaand gasverbruik.Heeft iets meer van spreken :whip:
Je blaast veel te hoog van de toren Slobbertje. Ik mag overigens gewoon op iedereen reageren, dus ook op jou.
Cateautje schreef:
08-10-2017 15:51
Je blaast veel te hoog van de toren Slobbertje. Ik mag overigens gewoon op iedereen reageren, dus ook op jou.
Tuurlijk was ook ironisch bedoeld, kadootje :-D
Ik heb hem nog steeds niet aangehad.
Ik ga het oude gebruik tot 17 oktober (datum zuidlaardermarkt) geen verwarming aan wel halen zo:)
En volgend weekend willen ze 20 graden hebben, heb ik op de radio opgevangen.

Wel voor nu een trui erbij gehaald.
Heb ook een altijd deken op de bank liggen, alleen moet ik eerst dan die 2 poezekoppen aan de kant schuiven ;)
Ik ben gisteren "bezweken", het was hier in huis 17,5 graden en het deed gewoon pijn in mijn gewrichten. Kachel aangezet en bij 18,5 graden had ik het al zo warm dat ik 'm weer uitgezet heb. Sindsdien geen kachel meer aan.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Hier ( helaas ) blokverwarming.
Sommige mensen stoken als een gek, waardoor het bij mij heel warm is.
Zit zelfs nog met ramen open.

In de slaapkamer is het zo warm dat ik 24/7 , 3 ramen open heb staan.
Hier 19 graden. Nog niet aangehad. Nu ik druk bezig ben in het huishouden is dat prima. Maar als ik straks aan mijn schoolwerk zit zal ik het wel weer fris krijgen. Morgen en overmorgen kom ik niet thuis, daarna wordt het 20 graden. Ik denk dat ik het ook red tot 17 oktober.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
slobberbone schreef:
08-10-2017 15:03

Welnee dat is al lang achterhaald. Geadviseerd wordt om zelfs als je maar een paar uur niet thuis bent de verwarming laag te draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven