Wie al verwarming aan?

maandag 2 oktober 2017 om 09:16
Dat doen wij ook hoor. Wij zetten hem handmatig aan als we vinden dat het nodig is.Cateautje schreef: ↑01-10-2017 21:23Mijn thermostaat staat op 5 graden, lager kan niet en ik zet hem hoger als ik wil verwarmen. Lees dat velen van jullie dat ding rond de 20 hebben staan, dat betekent dat de verwarming ook aan kan slaan als er niemand thuis is en dat vind ik zonde. Ik wil volledig de regie hebben over wanneer ik mijn huis verwarm.

maandag 2 oktober 2017 om 09:38
Cateautje schreef: ↑01-10-2017 21:23Mijn thermostaat staat op 5 graden, lager kan niet en ik zet hem hoger als ik wil verwarmen. Lees dat velen van jullie dat ding rond de 20 hebben staan, dat betekent dat de verwarming ook aan kan slaan als er niemand thuis is en dat vind ik zonde. Ik wil volledig de regie hebben over wanneer ik mijn huis verwarm.
Bij ons staat hij nu op 16 graden om te voorkomen dat hij bijvoorbeeld 's nachts gaat branden. Als het echt koud genoeg wordt om de verwarming echt aan te zetten zet ik 'm op 19 graden en daar blijft 'ie dan op tot het voorjaar. We hebben namelijk vloerverwarming, en die werkt beter als die continu op dezelfde temperatuur blijft (omdat het vrij lang duurt voor hij is opgewarmd).
dinsdag 3 oktober 2017 om 13:52
Bij ons ook nog geen kachel aan, en ook wij hebben geen huis met label A maar eerder E.
We wonen in een oud boerderijtje wat (nog) voor geen meter is geisoleerd.
Als de zon op ons huis schijnt is het wel binnen no-time weer lekker aangenaam in huis. Maar tegen de avond koelt het ook wel weer sneller af. Maar vinden het nog niet koud genoeg in huis om de kachel aan te gooien.
Mocht het écht onaangenaam worden dan gaat zeker de kachel aan, we gaan niet lopen blauwbekken op de bank.
Maar als het nog een uur oid is tot we toch naar bed gaan vind ik het wel weer onzin om hem aan te slingeren.
We wonen in een oud boerderijtje wat (nog) voor geen meter is geisoleerd.
Als de zon op ons huis schijnt is het wel binnen no-time weer lekker aangenaam in huis. Maar tegen de avond koelt het ook wel weer sneller af. Maar vinden het nog niet koud genoeg in huis om de kachel aan te gooien.
Mocht het écht onaangenaam worden dan gaat zeker de kachel aan, we gaan niet lopen blauwbekken op de bank.
Maar als het nog een uur oid is tot we toch naar bed gaan vind ik het wel weer onzin om hem aan te slingeren.
dinsdag 3 oktober 2017 om 15:40
Label F dacht ik. Maar de achterkant staat op het zuidwesten dus we hebben de hele dag zon. Het is nu 19 graden in huis, dus verwarming gaat nog lang niet aan.Lady_Grey schreef: ↑01-10-2017 06:18(Even voor mijn informatie) Mensen die de verwarming nu nog niet aan hoeven te hebben: hebben jullie huizen dan ook allemaal energielabel A enzo? Of hebben jullie mazzel met hoe er zon het huis in komt?
Vind het wel relaxed om te weten in het geval dat ik ga verhuizen, want ik ben wel enigszins jaloers![]()

dinsdag 3 oktober 2017 om 16:31
Hier nog steeds geen verwarming aangehad. Als de zon op de woonkamer staat (we hebben veel ramen) wordt het zelfs nog aan de warme kant. Alleen 's avonds wordt het een beetje kil, maar dat gaat nog prima met een vest of een dekentje op de bank.
Denk dat het nog een een week à 2 weken gaat duren als ik de vooruitzichten zo eens bekijk. Blijft wel fris komende tijd.
Denk dat het nog een een week à 2 weken gaat duren als ik de vooruitzichten zo eens bekijk. Blijft wel fris komende tijd.

woensdag 4 oktober 2017 om 10:56
Je en vergeet niet de gevoelstemperatuur. De stralingskoude van iemand zelf is niet weg te krijgen zonder daadwerkelijk contact met een omgeving die warm genoeg is om op temperatuur te kunnen komen. Daar mis ik de ouderwetse kachel. Bij het hoger zetten van de verwarming zijn de radiatoren wel gloeiend heet en dat is lekker.
De rest weg gehaald, omdat er altijd mensen zijn die van alles zeggen en waar ze zitten is niet duidelijk.
Dat kan ook in het warme Europese Zuiden zijn. Dat maakt nogal verschil.
De rest weg gehaald, omdat er altijd mensen zijn die van alles zeggen en waar ze zitten is niet duidelijk.
Dat kan ook in het warme Europese Zuiden zijn. Dat maakt nogal verschil.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 04-10-2017 12:15
51.74% gewijzigd

woensdag 4 oktober 2017 om 11:07
Hier ook nog geen verwarming aan. We zitten midden in een badkamerverbouwing dus de ketel ligt eruit. Gelukkig valt het wel mee, wel een jaren 30 woning maar we hebben dit jaar werkelijk alles laten isoleren! Ben ook heel benieuw hoe dat gaat worden van de winter. Afgelopen winter was er totaal geen isolatie namelijk.
woensdag 4 oktober 2017 om 11:12
Dat werkt alleen maar als je dagen lang niet thuis bent. Denk zomaar dat jij meer kosten kwijt bent dan ik die de thermo altijd boven de 20 heeft.Cateautje schreef: ↑01-10-2017 21:23Mijn thermostaat staat op 5 graden, lager kan niet en ik zet hem hoger als ik wil verwarmen. Lees dat velen van jullie dat ding rond de 20 hebben staan, dat betekent dat de verwarming ook aan kan slaan als er niemand thuis is en dat vind ik zonde. Ik wil volledig de regie hebben over wanneer ik mijn huis verwarm.
Je huis koelt af, de muren, de vloer etc. Wil je het warm krijgen moet je verwarming zo lang en hard stoken en dat kost heel veel gas. Bij warmen, af en toe aanslaan, scheelt enorm veel.
Was tot nu toe zo'n 400 a 500 kwijt per jaar. Douche lang, laat de kraan lopen met schoonmaken en heb de kachel dus altijd op lekker warm. Heb al eens een nieuwe meter gekregen omdat ze dachten dat ie stuk was

woensdag 4 oktober 2017 om 11:17
Nou ja ik dus. En het bewijs van 30 jaar stoken is er, ik betaal minder dan de meesten.Pumps_italiaans schreef: ↑04-10-2017 10:56
Ik vraag me echt af of er mensen zijn die werkelijk een heel huis permanent op 20 of hoger zetten. Dat is bijna niet te betalen.
Te volgen ook niet, want het anoniem gaan is toch onnavolgbaar een commercieel gericht deel van dit forum.
Ik heb manuele besturing en de zogenaamde comfort en dan energie sparen er op zetten.
Als ik het zelf stuur bespaar ik. Bij automatische instellingen is er meer nodig. Bij mij geen besparing, maar juist een gigantische toename in het verbruik. Het instellen van het verbruik op de overal andere ruimte.
Dat is een klus en kan niet worden behaald via automatische instellingen. Er is zoveel waarmee rekening moet worden gehouden.
Luchten als de verwarming laag staat of als je in beweging bent. Dat is in ieder huishouden verschillend. Hier haak ik af op het forum, want ik moet denken aan de onzinnige reacties die dat niet nodig vinden. De aarde is van ons allemaal en veel natuurgeweld.
Maar idd wel een gewone gaskachel. Nu cv maar ik laat de gaskachel weer installeren, dat is het me wel waard. Ik vind 22 a 23 graden pas behaaglijk en ook snachts is het hier echt niet kouder dan 19.
woensdag 4 oktober 2017 om 12:01
Hier (ben op vakantie bij mijn ouders) staat de thermostaat ook gewoon het hele jaar op 20/21 hoor. Het is een groot huis met grote ruimtes en hoge plafonds dus dat koelt gewoon snel af. Wel zit de thermostaat in de keuken/eetkamer en niet in de zit/tuinkamer die het meest gebruikt wordt. In een keuken is het snel warm, door ovens en zo, dus de thermostaat slaat snel af. Daarom elke avond (en als ik er zin in heb overdag) lekker de houtkachel aan in de zitkamer, zo heerlijk knus!
Misschien veel gasgebruik hier dus, maar door zonnepanelen wel volledig zelfvoorzienend in elektriciteit. Ik vraag me af of iedereen die zo overtuigd de CV uit houden ook zo met elektrische apparaten bezig zijn?
Misschien veel gasgebruik hier dus, maar door zonnepanelen wel volledig zelfvoorzienend in elektriciteit. Ik vraag me af of iedereen die zo overtuigd de CV uit houden ook zo met elektrische apparaten bezig zijn?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

woensdag 4 oktober 2017 om 12:14
woensdag 4 oktober 2017 om 14:01
Ik ga hetzelfde doen, maar dan na-isoleren want hij is al geïsoleerd maar nu gaan ze het isoleren zodat ik dezelfde Rd waarde haal als in nieuwbouwhuizen.
Mag ik vragen welke effecten je nu al merkt? Warmere vloer? Minder stookkosten?
We gaan ook de bestaande spouwmuurisolatie upgraden, zal mij benieuwen deze winter

woensdag 4 oktober 2017 om 15:01
Ik wel. Mijn vriend minder. We hebben het afgelopen half jaar 630kWh gebruikt. De eerste maand woonden we er nog niet, maar hebben we wel veel elektriciteit gebruikt voor het klussen. En er is bijna altijd wel iemand thuis.
Qua water zitten wij ook al ruim onder het gemiddelde.

woensdag 4 oktober 2017 om 15:21
Ik bezuinig nergens op. Mijn verbruik voor dit jaar is 730 dal, 990 dag en 605 gas. Toch zit ik ver onder het gemiddelde van mijn gebouw, mijn stad en het land.
Het enige vertrek dat verwarmt wordt is de woonkamer en ik braad dagelijks mijn vlees en daar gaat wel een uur in zitten, plus dagelijks douchen en dan kom ik aan zo'n uitkomst.
Heb voor het grootste deel ledlampen en spaarlampen , maar een oude koel/vrieskast die veel verbruikt en ik heb een jaar geleden een wasdroger gekocht en dat doet ook een aardige duit in het zakje.
Ach, ik vind het niet zo erg, ik leef comfortabel en dat vind ik belangrijker dan een extra centje terug. Zit je dan met je beurs vol geld te vernikkelen van de kou.
Ik krijg toch veel terug, dus wat meer of minder maakt me niet zoveel uit.
Het enige vertrek dat verwarmt wordt is de woonkamer en ik braad dagelijks mijn vlees en daar gaat wel een uur in zitten, plus dagelijks douchen en dan kom ik aan zo'n uitkomst.
Heb voor het grootste deel ledlampen en spaarlampen , maar een oude koel/vrieskast die veel verbruikt en ik heb een jaar geleden een wasdroger gekocht en dat doet ook een aardige duit in het zakje.
Ach, ik vind het niet zo erg, ik leef comfortabel en dat vind ik belangrijker dan een extra centje terug. Zit je dan met je beurs vol geld te vernikkelen van de kou.
woensdag 4 oktober 2017 om 15:49
Bezuinig nergens op? Je schrijft eerder dat je de thermostaat op 5 gr hebt staan. Dat is wel degelijk bezuinigen hoor.Cateautje schreef: ↑04-10-2017 15:21Ik bezuinig nergens op. Mijn verbruik voor dit jaar is 730 dal, 990 dag en 605 gas. Toch zit ik ver onder het gemiddelde van mijn gebouw, mijn stad en het land.

woensdag 4 oktober 2017 om 15:57
Ik stook niet voor de spoken, daar leg ik mijn grens, maar als ik thuis ben dan stook ik de hut lekker warm. Tuurlijk hou ik rekening met een aantal zaken, zoals een uur voor ik ga slapen de verwarming uitzetten, maar dat heeft ook weer met die spoken te maken en ik brand geen licht in vertrekken waar ik niet ben, maar ik zie dat niet zozeer als strak bezuinigen als wel op een redelijke manier met alle energie omgaan. Ik doe dat al zo sinds het begin van de jaren 80 en toen vroeg niemand nog om zuinig te zijn met energie. Ik hou gewoon niet van verspilling, altijd al zo geweest, blijft ook zo.
woensdag 4 oktober 2017 om 16:05
Ik woon in Zweden en heb in ons huis een aardwarmtepomp. Geen gas dus. We verbruiken nu rond de 200-900 kwH per maand. Zomers dus vooral huishouden, koken, licht en oparmen van tapwater voor de douche. 's-winters knalt het opwarmen van het huis er flink in. Een koude wintermaand doet het verbruik tijgen naar rond de 1000 Kwh. Natuurlijk heb je 's-winters ook langer het licht aan. En dan heb je ook de voorverwarming van de auto's.
Qua calorische waarde kun je een m3 gas trouwens vergelijken met ong. 10 kwH energe. Met een geschat verbruik van rond de 8000 Kwh zit ik dus niet zo heel gek ver boven deze waarde van 1300 kwh en 470 m3.
Op de bovenverdieping (daar waar het meest vertoeven) 3 dubbel glas en op de benedenverdieping ouder dubbelglas. IN dit huis leest de vwrarming af wat de buitentemperatuur is en regelt aan de hand daarvan de binnentemperatuur. Geen gedoe met thermostaten laag als we weggaan. Het huis wordt dus contstant op dezelfde temperatuur gehouden. Boven zo ron de 20 graden, beneden 18 graden. Zou je warmtepomp uitzetten, dan kost het ook veel tijd om het huis weer warm te krijgen. Zo'n warmtebron heeft veel minder piek capaciteit dan een gasketel.
Verder een ventilatiessyteem dat de lucht continu ververst en de uitgaande lucht gebruikt om ingezogen lucht te verwarmen.

woensdag 4 oktober 2017 om 16:19
Het gaat toch ook niet alleen om geld? Sterker nog: het gaat mij meer om het milieu dan om geld. Helaas vinden veel mensen luxe en comfort veel belangrijker.Cateautje schreef: ↑04-10-2017 15:21Ik bezuinig nergens op. Mijn verbruik voor dit jaar is 730 dal, 990 dag en 605 gas. Toch zit ik ver onder het gemiddelde van mijn gebouw, mijn stad en het land.

woensdag 4 oktober 2017 om 16:24
Hier staat nog steeds niks aan.
Woon driehoog (bovenste etage van gebouw) geen onderburen, wel naast ons en voorbij de galerij.
Energielabel G (tja vooroorlogs-gebouw) wel zolderisolatie en deels dubbelglas.
We hebben gaskachel, verwarmen in feite alleen woonkamer/keuken voor slaapkamer hebben we een elektrisch kacheltje.
Maar hier staan de ramen gewoon nog op kiep (alleen 's avonds niet) en voorlopig hebben we het nog niet koud.
Ik ben wel benieuwd naar nieuwe huis, hoe het dan gaat:
Centrale verwarming, huis uit 2002, energielabel A, geïsoleerd overal (zolder/muren/vloer/etc), dubbelglas en warmtewisselaar (schijn je veel energie mee te kunnen besparen?) Dus ja.
Woon driehoog (bovenste etage van gebouw) geen onderburen, wel naast ons en voorbij de galerij.
Energielabel G (tja vooroorlogs-gebouw) wel zolderisolatie en deels dubbelglas.
We hebben gaskachel, verwarmen in feite alleen woonkamer/keuken voor slaapkamer hebben we een elektrisch kacheltje.
Maar hier staan de ramen gewoon nog op kiep (alleen 's avonds niet) en voorlopig hebben we het nog niet koud.
Ik ben wel benieuwd naar nieuwe huis, hoe het dan gaat:
Centrale verwarming, huis uit 2002, energielabel A, geïsoleerd overal (zolder/muren/vloer/etc), dubbelglas en warmtewisselaar (schijn je veel energie mee te kunnen besparen?) Dus ja.

woensdag 4 oktober 2017 om 16:27
lunaleeflang schreef: ↑04-10-2017 16:19Het gaat toch ook niet alleen om geld? Sterker nog: het gaat mij meer om het milieu dan om geld.
Mij ook hoor! Ik vind het gewoon zonde om de hele kamer of zelfs het hele huis warm te stoken als ik ook even een vestje kan aandoen.

woensdag 4 oktober 2017 om 16:42
Als ik in de zomer een laken ophang om de zon een beetje weg te houden van mijn loggia, dan is deze binnen een paar dagen bruin, dus ik denk dat mijn graadje meer of minder weinig uit zal maken waar het gaat om het redden van de aarde.
Heb overigens nog steeds de deur open, dus ik stook niet omdat ik bang ben van een beetje frisse lucht.
woensdag 4 oktober 2017 om 17:13