hypotheekadviseur ja/nee?
zondag 8 oktober 2017 om 18:18
Hebben jullie wel of geen hypotheekadviseur in de hand genomen bij het kopen van een huis? Waarom en hoe is dat bevallen?
Ik ben met lief op zoek naar een huis, ookal wel een paar dingen op het oog. We hebben onze situatie al laten doorrekenen door een boekhouder, wat precies onze financieele/fiscale situatie is bij de koop van een huis in de range waarin we zoeken. We weten dus wat we kunnen betalen en in principe zou het geen probleem moeten zijn om een hypotheek te krijgen voor dit bedrag met onze inkomsten. We hebben net een test gedaan 'wat weet je van hypotheken?' en scoorden beiden goed, maar niet foutloos. We willen een annuiteiten hypotheek. Er is zoveel info over rentes en voorwaarden en vergelijkingssites op internet te vinden dat ik me afvraag, is het nodig om een hypotheekadviseur in te schakelen? Hoe makkelijk of moeilijk is het om een hypotheek te regelen bij een bank, zonder dat je eerst langs hun eigen hypotheekadviseur moet, die ook geld kost, en die alleen eigen product aanprijst?
Ik merk wel dat er wat zaken zijn die buiten alle online-tools invulopties vallen, zoals
- ik zit in de ziektewet, dat kan van invloed zijn op de zekerheid van mijn salaris en overlijdensrisicoverzekering (opzich is mijn inkomen sowieso wel een fractie van het zijne)
- vriend heeft al een koophuis, en houdt die aan voor verhuur.
- een deel van de hypotheek sluiten we particulier af bij schoonouders
Ik denk, dat door die complexiteiten, een onafhankelijk adviseur misschien wel handig is. Wat denken jullie?
Ik ben met lief op zoek naar een huis, ookal wel een paar dingen op het oog. We hebben onze situatie al laten doorrekenen door een boekhouder, wat precies onze financieele/fiscale situatie is bij de koop van een huis in de range waarin we zoeken. We weten dus wat we kunnen betalen en in principe zou het geen probleem moeten zijn om een hypotheek te krijgen voor dit bedrag met onze inkomsten. We hebben net een test gedaan 'wat weet je van hypotheken?' en scoorden beiden goed, maar niet foutloos. We willen een annuiteiten hypotheek. Er is zoveel info over rentes en voorwaarden en vergelijkingssites op internet te vinden dat ik me afvraag, is het nodig om een hypotheekadviseur in te schakelen? Hoe makkelijk of moeilijk is het om een hypotheek te regelen bij een bank, zonder dat je eerst langs hun eigen hypotheekadviseur moet, die ook geld kost, en die alleen eigen product aanprijst?
Ik merk wel dat er wat zaken zijn die buiten alle online-tools invulopties vallen, zoals
- ik zit in de ziektewet, dat kan van invloed zijn op de zekerheid van mijn salaris en overlijdensrisicoverzekering (opzich is mijn inkomen sowieso wel een fractie van het zijne)
Ik denk, dat door die complexiteiten, een onafhankelijk adviseur misschien wel handig is. Wat denken jullie?
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 08-10-2017 18:22
1.22% gewijzigd
maandag 9 oktober 2017 om 10:08
Wij zijn nog druk bezig met het verkoopklaar krijgen van onze huidige woning. Maar gaan op korte termijn dus wel verkopen en een ander huis kopen.
We weten precies wat we willen qua hypotheek. En omdat we geen orv hebben en ook niet makkelijk kunnen krijgen, hebben we erg weinig keus qua hypotheekverstrekker. We blijven dus bij de huidige.
Toch zullen we bemiddelings/advieskosten moeten betalen omdat de hypotheekverstrekker niet zonder adviseur werkt.
Gelukkig kan dat sinds kort wel via hun eigen adviseur, wat qua kosten flink scheelt.
Maar ik blijf het zonde van het geld vinden, dus ik snap je wel dat je het liefst zonder adviseur zou werken.
We weten precies wat we willen qua hypotheek. En omdat we geen orv hebben en ook niet makkelijk kunnen krijgen, hebben we erg weinig keus qua hypotheekverstrekker. We blijven dus bij de huidige.
Toch zullen we bemiddelings/advieskosten moeten betalen omdat de hypotheekverstrekker niet zonder adviseur werkt.
Gelukkig kan dat sinds kort wel via hun eigen adviseur, wat qua kosten flink scheelt.
Maar ik blijf het zonde van het geld vinden, dus ik snap je wel dat je het liefst zonder adviseur zou werken.
maandag 9 oktober 2017 om 10:17
Thanks HypoExpert! 
We hebben een afspraak gepland a.s. vrijdag, benieuwd wat er uit komt.
@Yasha, hmm ja ik vrees dat ik ook niet makkelijk een ORV krijg, ik heb een burnout, nu ga je daar niet dood aan maar je zal zien dat ze er toch een probleem mee hebben. Vriend heeft huidige hypotheek bij ABN, daar heeft ie ook geen ORV bij. Maar is ie wel ontevreden over, administratie nooit op orde en communicatie een groot probleem. Nu lees je dat in reviews bij alle hypotheekverstrekkers wel hier en daar, bij sommige mensen alles prima en bij anderen gaat alles mis. Wat vrij absurd is, je gaat er toch van uit dat de administratie bij een bank in orde is??? Raar.
Mag ik vragen welke bank/hypotheker jij hebt? Mochten we gedoe krijgen met ORV.
@Yasha, hmm ja ik vrees dat ik ook niet makkelijk een ORV krijg, ik heb een burnout, nu ga je daar niet dood aan maar je zal zien dat ze er toch een probleem mee hebben. Vriend heeft huidige hypotheek bij ABN, daar heeft ie ook geen ORV bij. Maar is ie wel ontevreden over, administratie nooit op orde en communicatie een groot probleem. Nu lees je dat in reviews bij alle hypotheekverstrekkers wel hier en daar, bij sommige mensen alles prima en bij anderen gaat alles mis. Wat vrij absurd is, je gaat er toch van uit dat de administratie bij een bank in orde is??? Raar.
maandag 9 oktober 2017 om 16:30
maandag 9 oktober 2017 om 16:49
Aflossen is zinvoller dan laten staan om geen belasting te betalen.
Stel dat je 1500 Eigenwoningforfait moet betalen en je rente is 1500. Krijg je niets terug van de Belastingdienst, maar betaald wel 1500 euro aan de bank. Broekzak/vestzak.
Als het huis van TO volledig afgelost is, kan zij de hypotheek laten royeren. Dit heeft als voordeel dat het huis gewoon verhuurd kan worden. Als er nog een hypotheekrecht op rust mag dit over het algemeen niet zonder dat de bank toestemming geeft. En daar zijn ze vaak niet happig op.
Ik heb geen gebruik van een tussenpersoon gemaakt, van te voren uitgezocht welk percentage we overal konden krijgen. Op gesprek geweest bij de bank zelf en getekend. Bij de bank moet je dezelfde gegevens aanleveren als bij een adviseur, maar in ons geval waren de kosten door het direct bij de bank te doen veel lager, namelijk 1200 bij bank en 3500 bij adviseur. Oké, 1 adviseur kon het voor hetzelfde bedrag doen als de bank, maar waarom zou ik het dan doen? Wij hebben wel een hypotheek zonder orv. Mijn vriend had nog een huis dat verkocht moest worden, dat kon ook gewoon meegenomen worden in het advies. Ik heb werkelijk geen idee wat de toegevoegde waarde van een adviseur is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 9 oktober 2017 om 16:56
Onze hypotheek loopt bij Florius. Nooit problemen gehad met contact of papierwerk. Ze zijn vlot met antwoorden als we vragen hebben en we zijn blij met hun voorwaarden voor bijvoorbeeld extra aflossen. Is overigens wel een 100% dochter van ABN als ik het goed heb.tigri schreef: ↑09-10-2017 10:17Thanks HypoExpert!
In ons geval overigens geen ORV vanwege (beide) een diagnose in het Autisme Spectrum. Ook bepaald niet iets waar je direct dood aan gaat.
maandag 9 oktober 2017 om 17:14
Wij hebben anderhalf jaar geleden ons huis gekocht. In eerste instantie wilden wij ook zelf de hypotheek afsluiten, ook omdat ik vanwege mijn werk redelijk wat ervaring heb met hypotheken. We hadden alles uitgezocht en gekeken welke hypotheek we wilden. Deze was execution only af te sluiten, maar ook daar moesten we toen nog iets van 1200 euro voor betalen ('advieskosten'). We hadden daarvoor al een gratis eerste gesprek met een onafhankelijke financieel adviseur gehad, en zij had aangegeven het voor (uit mijn hoofd) 2000 euro te doen, waarbij zij ons ook volledig zou begeleiden. Omdat het ons eerste huis toch met haar gaan praten (we mochten ook voor een tweede gratis gesprek komen nu we echt concreet een huis op het oog hadden) en omdat zij al onze gegevens al had had ze direct een voorstel klaarliggen voor een gunstigere hypotheek dan wij hadden gevonden.
Wij hebben toen dus toch voor haar gekozen en daar hebben we geen spijt van gehad. We zijn heel blij met onze hypotheek (nou ja, behalve dan als ik het afgeschreven bedrag op mijn bankafschrift zie staan
).
Wij hebben toen dus toch voor haar gekozen en daar hebben we geen spijt van gehad. We zijn heel blij met onze hypotheek (nou ja, behalve dan als ik het afgeschreven bedrag op mijn bankafschrift zie staan
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
maandag 9 oktober 2017 om 17:16
Ehm, nee dus. Jij hebt nu een hypotheek van Unive neem ik aan.
Een onafhankelijke hypotheekadviseur is niet verbonden aan een hypotheekverstrekker. En adviseert dus of je het beste een hypotheek kunt nemen bij Unive of bij Aegon of bij Interpolis (=Rabobank) of welke bank/verzekeraar dan ook.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:13
Ik heb een execution only hypotheek. Goed bevallen zou het zo weer doen. Maar ik ben goed op de hoogte wat de mogelijke hypotheekvormen zijn, welke financiële risico's ik loop en wat de belastingtechnische consequenties zijn.
Ik heb geen gekoppelde ORV afgesloten, die heb ik los afgesloten.
Ik kan niet beoordelen of jullie voldoende kennis bezitten om het ook zonder adviseur te doen. Als je twijfelt zou ik het niet doen, en die 2k betalen.
Ik heb geen gekoppelde ORV afgesloten, die heb ik los afgesloten.
Ik kan niet beoordelen of jullie voldoende kennis bezitten om het ook zonder adviseur te doen. Als je twijfelt zou ik het niet doen, en die 2k betalen.
dinsdag 10 oktober 2017 om 23:01
Ik zou het alleen zonder hypotheekadviseur doen als je situatie simpel is (geen eerdere huizen, vaste aanstelling of intentieverklaring voor het inkomen wat nodig is voor de hypotheek, geen maximale hypotheek nodig, geen andere leningen, enz) en als je er zelf de nodige kennis/ervaring in hebt. In ons geval (en ik ben financieel behoorlijk goed onderlegd) had de adviseur echt tips die ik helemaal nergens op forums of van vrienden/bekenden gehoord had. Dat heeft ons heel veel geld gescheeld.
donderdag 12 oktober 2017 om 10:18
Hé Loes, dit maakt me wel nieuwsgierig naar de tips die jullie van je adviseur hebben gekregen. Kun je die met ons delen?Loes10 schreef: ↑10-10-2017 23:01Ik zou het alleen zonder hypotheekadviseur doen als je situatie simpel is (geen eerdere huizen, vaste aanstelling of intentieverklaring voor het inkomen wat nodig is voor de hypotheek, geen maximale hypotheek nodig, geen andere leningen, enz) en als je er zelf de nodige kennis/ervaring in hebt. In ons geval (en ik ben financieel behoorlijk goed onderlegd) had de adviseur echt tips die ik helemaal nergens op forums of van vrienden/bekenden gehoord had. Dat heeft ons heel veel geld gescheeld.
Eerst begrijpen dan kiezen
donderdag 12 oktober 2017 om 15:53
Beetje laat, maar je verwisselt hier hypotheeknemer en hypotheekgever. De hypotheeknemer is de bank, de hypotheekgever de huizenkoper.patchouli_ schreef: ↑08-10-2017 21:35Ook met een adviseur moet je je eigen gezonde verstand blijven gebruiken.
Toen ik mijn vorige huis kocht wilde de adviseur mij graag aan een beleggingshypotheek helpen ( toen kregen ze nog betaald van de hypotheekgever, niet van de hypotheeknemer), maar dat wilde ik niet. Ze zeurde nog wat, maar ik wilde dat gewoon niet.
Dus kwamen we uit op een andere hypotheek (achteraf goddank, want een paar jaar erna stortte de markt in..).
Nu is de hypotheeknemer de betalende partij voor de adviseurs. Dat scheelt al een hoop.
donderdag 12 oktober 2017 om 15:59
Volgens mij geef je hier drie goede redenen om een adviseur op te zoeken.- ik zit in de ziektewet, dat kan van invloed zijn op de zekerheid van mijn salaris en overlijdensrisicoverzekering (opzich is mijn inkomen sowieso wel een fractie van het zijne)
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
donderdag 12 oktober 2017 om 17:40
Wat ik me vandaag bedacht: ga ook bij verschillende adviseurs langs. Het eerste gesprek is altijd gratis (zeg voor de zekerheid altijd dat je een vrijblijvend gesprek wilt). We kregen onze 'eigen' adviseur (degene die we eerst gesproken hadden voordat we een concreet huis op het oog hadden) niet te pakken nadat ons bod geaccepteerd was. We hebben daarom toen ook een andere adviseur gesproken (deze werkte samen met onze aankoopmakelaar). Ik schrok toen echter echt van de hypotheek die ze ons adviseerde. Wij hadden zelf veel lagere rentes gezien, maar zij kwam met allemaal redenen waarom die voor ons niet goed waren (die ik toen eigenlijk ook niet helemaal begreep en achteraf ook echt onzin waren). Wij kwamen daar echt helemaal beduusd en teleurgesteld vandaan, terwijl dat dus helemaal niet nodig was, want we hebben nu een hypotheek waar we erg tevreden mee zijn.
anna_c wijzigde dit bericht op 12-10-2017 17:41
Reden: essentieel woord vergeten te typen :)
Reden: essentieel woord vergeten te typen :)
0.40% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
vrijdag 13 oktober 2017 om 10:20
Nou, vanochtend gesprek gehad en het leek ons wel een geschikte kerel. Ik had hem gekozen wegens goede reviews. 2500,-. Maar daar krijgen we wel 2 hypotheken voor- een bij schoonouders, een bij bank. Adviseur adviseerde zelf uiteraard een adviseur, vanwege de complexiteiten. Weet niet of ik nou nog andere wil spreken, deze leek me best prima beschikt.