Geld & Recht alle pijlers

hypotheekadviseur ja/nee?

08-10-2017 18:18 42 berichten
Hebben jullie wel of geen hypotheekadviseur in de hand genomen bij het kopen van een huis? Waarom en hoe is dat bevallen?

Ik ben met lief op zoek naar een huis, ookal wel een paar dingen op het oog. We hebben onze situatie al laten doorrekenen door een boekhouder, wat precies onze financieele/fiscale situatie is bij de koop van een huis in de range waarin we zoeken. We weten dus wat we kunnen betalen en in principe zou het geen probleem moeten zijn om een hypotheek te krijgen voor dit bedrag met onze inkomsten. We hebben net een test gedaan 'wat weet je van hypotheken?' en scoorden beiden goed, maar niet foutloos. We willen een annuiteiten hypotheek. Er is zoveel info over rentes en voorwaarden en vergelijkingssites op internet te vinden dat ik me afvraag, is het nodig om een hypotheekadviseur in te schakelen? Hoe makkelijk of moeilijk is het om een hypotheek te regelen bij een bank, zonder dat je eerst langs hun eigen hypotheekadviseur moet, die ook geld kost, en die alleen eigen product aanprijst?

Ik merk wel dat er wat zaken zijn die buiten alle online-tools invulopties vallen, zoals
- ik zit in de ziektewet, dat kan van invloed zijn op de zekerheid van mijn salaris en overlijdensrisicoverzekering (opzich is mijn inkomen sowieso wel een fractie van het zijne)
- vriend heeft al een koophuis, en houdt die aan voor verhuur.
- een deel van de hypotheek sluiten we particulier af bij schoonouders

Ik denk, dat door die complexiteiten, een onafhankelijk adviseur misschien wel handig is. Wat denken jullie?
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 08-10-2017 18:22
1.22% gewijzigd
Wij hadden er op zich geen behoefte aan, maar de hypotheek die we wilden kon alleen via een tussenpersoon. Onze eigen banken hadden een stuk slechtere voorwaarden. Qua 'bemiddeling' heb je niet veel aan een adviseur. Je krijgt de lening alleen als je aan de voorwaarden voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via vereniging eigen huis toch maar een adviseur in de hand genomen: capabel, goed op de hoogte, veel kennis van zaken. Ik ben heel goed geholpen door hen en ben heel tevreden. Zelf wist ik er al heel wat van, maar er is mij zoveel werk uit handen genomen... Dat had ik toch liever niet allemaal zelf gedaan.
Je krijgt bij een bank geen hypotheek zonder tussenkomst van een adviseur. Een adviseur bekijkt wat de mogelijkheden zijn en moet een rapport schrijven waarom jullie een hypotheek kunnen krijgen.

En gezien jullie situatie is het zelfs nog complexer. Als er al een koophuis is en jullie willen nog een huis kopen gelden er heel andere regels! Je kunt niet zomaar even naar verstrekker 1 voor het ene huis en naar verstrekker 2 voor een 2e huis....
Caar24 schreef:
08-10-2017 18:25
Je krijgt bij een bank geen hypotheek zonder tussenkomst van een adviseur. Een adviseur bekijkt wat de mogelijkheden zijn en moet een rapport schrijven waarom jullie een hypotheek kunnen krijgen.
ok, maar dat kan die onafhankelijke adviseur wel doen toch? Niet dat je dan óók de bankadviseur moet betalen?
Caar24 schreef:
08-10-2017 18:25
En gezien jullie situatie is het zelfs nog complexer. Als er al een koophuis is en jullie willen nog een huis kopen gelden er heel andere regels! Je kunt niet zomaar even naar verstrekker 1 voor het ene huis en naar verstrekker 2 voor een 2e huis....
Nee? Hm. Huis 1 is wel zo goed als afbetaald (25.000 te gaan, kan meteen afgelost worden maar is fiscaal minder gunstig)

@anderen, thanks voor de input! Goed jullie ervaringen te lezen.
Een onafhankelijke adviseur is niet per definitie goedkoper dan een adviseur bij een bank.
anoniem_72944 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 09:48
57.45% gewijzigd
Ja ik denk inderdaad wel dat we dat gaan doen Caar. Thanks
Graag gedaan.
anoniem_72944 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 09:49
82.31% gewijzigd
Wij zijn ook bezig met de koop van een nieuw huis. Vaker gedaan en kopen doen we zonder makelaar. Oude huis verkopen wél met makelaar.

We gaan wel naar een hypotheekadviseur, want die materie begrijpen we wel maar kan het niet overzien, zoveel mogelijkheden als er zijn.

Ook een bank zal eerst met jullie gaan zitten voor een berekening en een plan, en daar betaal je advieskosten over.
We zijn wel met drie verschillende adviseurs voor oriëntatie om tafel gegaan en merken dat ze allemaal net even andere input hebben. Die andere input hebben we wel meegenomen naar de adviseur van onze keuze en kwam goed van pas.

Wij hebben gemerkt dat ze allemaal tegen de 2.500 zitten.
Ooh ok Patchouli, dus zelfs met de ervaring die je hebt, vind je het nog steeds slim om een hypotheekadviseur erbij te betrekken. interesting.
Dus niemand heeft het zonder adviseur gedaan?
tigri schreef:
08-10-2017 19:36
Een adviseur doet niet alleen advies hè, die begeleidt ook alle te nemen stappen.

Als jij met een kant en klaar plan komt wat kloppend is, en je regelt alles helemaal zelf verder en je hypotheekverstrekker gaat akkoord en hoeft alleen maar stappen te nemen als jij zegt dat hij ze moet doen, dan zou het in theorie kunnen. Kunnen jullie dat?

Banken hebben de ervaring dat zelfs ervaren mensen met een goede kennis van zaken, dat zelf niet kunnen. En daarom werken ze niet zonder adviseur. Of hun eigen, of een tussenpersoon.

Mijn man heeft al zes huizen gekocht en ik twee. Maar nee, wij gaan dat niet aan. Willen we ook niet.
Wij hebben een hypotheeekadviseur gebruikt van Unive. Onafhankelijk dus. Hij heeft uitgebreid onze financiele situatie en wensen besproken om vervolgens met een passende hypotheek te komen, en alles te regelen wat ervoor nodig is om de hypotheek af te sluiten. Daarnaast heeft ie ook met ons de wat als- zaken besproken, wat als een van ons overlijdt, wat als man arbeidsongeschikt wordt. Dat zijn dingen die gewoon fijn zijn om met iemand te bespreken die er verstand van heeft en goed advies kan geven. Ja, het kost wel wat (2400 dacht ik) maar je krijgt er ook heel wat voor terug.
anoniem_346835 wijzigde dit bericht op 08-10-2017 19:52
Reden: Schrijffoutjes
0.17% gewijzigd
Er zijn partijen waar je execution only kan doen zoals Independer en Knab (voorheen eyeopen). Zij regelen dan alsnog het hypotheek voor je maar geven geen advies.

Bij de aankoop van mijn woning had ik ook niet het gevoel een hypotheekadviseur nodig te hebben maar toch gedaan. Achteraf misschien niet nodig want wist zelf alles wel, maar voelde toch fijn met aankoop 1e huis, maar ik had verder ook geen complexe situatie.

Qua tarief zit echt een groot verschil tussen de adviseurs. Ik kwam bij mijne terecht via een vergelijking op Independer, was echt een goede adviseurskantoor en snel en we waren €1500 all-in kwijt. De bekende Hypotheker is een stuk duurder en niet eens beter.
Wij zijn naar de hypotheker gegaan, beviel heel goed! Die kan de laagste rente berekenen en kijken waar je nou het beste mee uitkomt.
Er zijn al heel veel goede dingen gezegd over het in de arm nemen van een onafhankelijk adviseur, ik wil er nog een ding aan toevoegen. De onze benadert ons nog steeds (4 jaar na aankoop woning) een a twee keer per jaar met adviezen op basis van onze hypotheek. Mogelijkheden om over te sluiten bijvoorbeeld, als banken hun voorwaarden veranderen. Ook heeft ze wel eens (gratis) uitgerekend wat het zou kosten als we wilden oversluiten.
Ik kan me niet voorstellen dat ik het zonder een professional zou willen doen.
Meerdere keren al wat gekocht en altijd met een onafhankelijk adviseur. Om goed te kunnen vergelijken en voor begeleiding tijdens alle stappen. Ben daarvoor nooit bij de (eigen) bank geweest, want die adviseren natuurlijk alleen hun eigen producten.

Laatste keer hadden we een situatie die ook (ver) buiten alle online-tools viel en die hadden we onmogelijk zelf kunnen regelen. We zijn uiteindelijk met het maatwerk van de adviseur bij een bank met goede rente en voorwaarden terecht gekomen die je niet eens particulier kunt afsluiten omdat ze alleen met adviseurs werken. Dat kwam zelfs beter uit dan de 'reguliere' banken. Dus ik vond het de advieskosten meer dan waard.
Okee, ja het is natuurlijk ook al snel dat als je een tiende procentje winst pakt, je over de hele rit die advieskosten er makkelijk uit hebt.

Weet wel dat mijn vriend 10 jaar terug via een hypotheekadviseur zo'n woekerpolis kreeg aangesmeerd. Wat toentertijd ook heel hot was natuurlijk... Dus hyptheekadviseurs hadden met de crisis niet een goede naam. Nu is er wel wat regelgeving veranderd natuurlijk. Maar goed om te lezen dat jullie het allemaal echt de moeite/kosten waard vinden.
tigri schreef:
08-10-2017 21:19
Okee, ja het is natuurlijk ook al snel dat als je een tiende procentje winst pakt, je over de hele rit die advieskosten er makkelijk uit hebt.

Weet wel dat mijn vriend 10 jaar terug via een hypotheekadviseur zo'n woekerpolis kreeg aangesmeerd. Wat toentertijd ook heel hot was natuurlijk... Dus hyptheekadviseurs hadden met de crisis niet een goede naam. Nu is er wel wat regelgeving veranderd natuurlijk. Maar goed om te lezen dat jullie het allemaal echt de moeite/kosten waard vinden.
Ook met een adviseur moet je je eigen gezonde verstand blijven gebruiken.
Toen ik mijn vorige huis kocht wilde de adviseur mij graag aan een beleggingshypotheek helpen ( toen kregen ze nog betaald van de hypotheekgever, niet van de hypotheeknemer), maar dat wilde ik niet. Ze zeurde nog wat, maar ik wilde dat gewoon niet.
Dus kwamen we uit op een andere hypotheek (achteraf goddank, want een paar jaar erna stortte de markt in..).

Nu is de hypotheeknemer de betalende partij voor de adviseurs. Dat scheelt al een hoop.
tigri schreef:
08-10-2017 18:31
ok, maar dat kan die onafhankelijke adviseur wel doen toch? Niet dat je dan óók de bankadviseur moet betalen?

Nee? Hm. Huis 1 is wel zo goed als afbetaald (25.000 te gaan, kan meteen afgelost worden maar is fiscaal minder gunstig)

@anderen, thanks voor de input! Goed jullie ervaringen te lezen.

Heb je dat goed doorgerekend? Als je zelf niet in het huis woont mag je de hypotheekrente niet aftrekken, dus dat voordeel valt alweer weg. Dan nog het EWF wat je juist af mag trekken als je hypotheek onder een bepaald percentage van de waarde van het huis komt.
tigri schreef:
08-10-2017 19:36
Wij wel.
Onze situatie was niet heel ingewikkeld. De hypotheek was laag in verhouding tot de waarde van het huis, overlijdensrisicoverzekering wilden we niet (was een weloverwogen beslissing). Dat we een deel bij familie leenden maakte het niet echt moeilijker. We hebben een hypotheek bij MoneYou, maar er zijn meer aanbieders waar je het zelf kunt regelen.
S-Groot schreef:
08-10-2017 22:18
Heb je dat goed doorgerekend? Als je zelf niet in het huis woont mag je de hypotheekrente niet aftrekken, dus dat voordeel valt alweer weg. Dan nog het EWF wat je juist af mag trekken als je hypotheek onder een bepaald percentage van de waarde van het huis komt.
Het nieuwe kabinet gaat dat veranderen.
@S-groot, ja vanwege dat soort dingen hebben we alles met een boekhouder doorgenomen.

@Eze, okee, ga dat ook even bekijken!
Wij hebben toevallig net een huis gekocht.
Ik had dat niet zonder mijn adviseur willen doen.
Ik heb werkelijk niets uit hoeven zoeken, en alleen een paar krabbels moeten zetten.

Nu is hij bij ons in de familie sowieso de man die alles met financiën doet dus ik heb een grenzeloos vertrouwen in wat hij doet,

Onze nieuwe hypotheek bestaat uit een paar delen omdat we beide van een eigen huis kwamen en dit voor ons de meeste gunstige maandlasten geeft
Dit had ik echt in mijn uppie niet bij elkaar kunnen verzinnen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
De tarieven zijn inderdaad heel verschillend. Bij een onafhankelijk hypotheekadviseur betaal je €2.500 tot €3.000, bij een bank betaal je ongeveer €1.500 en een doe-het-zelf hypotheek (execution only) heb je vanaf €300. Een compleet overzicht van alle tarieven voor een doe-het-zelf hypotheek vind je hier: https://www.hypotheekdoehetzelver.nl/ov ... anbieders/

Als ik jou was zou ik eerst een oriënterend gesprek bij 2 of 3 onafhankelijk adviseurs doen. Dit kost je niets. Heb je daarna nog steeds het gevoel dat je financiële situatie overzichtelijk is en je precies weet wat je wilt? Dan kun je de hypotheek ook zelf afsluiten. Scheelt je een hoop geld.
Eerst begrijpen dan kiezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven