Netwerken, hoe doe jij het?
dinsdag 10 oktober 2017 om 09:34
Voor mijn werk moet ik binnenkort naar een congres. Mijn eerste. En ik vind het best wel spannend.
Ik ga als enige van de hele EMEA divisie naar dit event.
De opdracht die ik heb gekregen is te netwerken in mijn beroepsgroep.
Maar hoe doe je dat, netwerken?
Ik ben best een sociaal mens, extravert, maar moet ik daar dan dus zomaar op de mensen afstappen? Dat vind ik dan ook weer spannend.
En moeten die gesprekken dan alleen maar diepgaand over het werk gaan? Ik word daar een beetje onzeker van.
Dus mijn vraag aan jullie: Hoe netwerk jij? Wat zijn je tips en tricks?
Ik ga als enige van de hele EMEA divisie naar dit event.
De opdracht die ik heb gekregen is te netwerken in mijn beroepsgroep.
Maar hoe doe je dat, netwerken?
Ik ben best een sociaal mens, extravert, maar moet ik daar dan dus zomaar op de mensen afstappen? Dat vind ik dan ook weer spannend.
En moeten die gesprekken dan alleen maar diepgaand over het werk gaan? Ik word daar een beetje onzeker van.
Dus mijn vraag aan jullie: Hoe netwerk jij? Wat zijn je tips en tricks?
dinsdag 10 oktober 2017 om 09:57
Ik vind dit soort evenementen altijd erg leuk. Veel mensen komen er om te netwerken en veel mensen vinden dat een beetje spannend. En niemand wil alleen staan. Dus als je de eerste stap zet, zijn de meesten daar alleen maar blij mee.
Neem in ieder geval genoeg visitekaartjes mee en een pen. Dan kan je evt nog wat extra info op een kaartje zetten. Voornaam, een project, iets waar je privé over hebt gesproken.
En neem binnen een paar dagen na het congres contact op met degene die je gesproken hebt om het een beetje warm te houden.
Neem in ieder geval genoeg visitekaartjes mee en een pen. Dan kan je evt nog wat extra info op een kaartje zetten. Voornaam, een project, iets waar je privé over hebt gesproken.
En neem binnen een paar dagen na het congres contact op met degene die je gesproken hebt om het een beetje warm te houden.
dinsdag 10 oktober 2017 om 10:12
Maar wat is het doel van het netwerken dan precies? Bedoel, ik hou best van een praatje maken op zo'n evenement maar netwerken om het netwerken vind ik echt verschrikkelijk.
Heb je vooraf een deelnemerslijst gekregen? Dan zou ik daar eens goed naar kijken om te zien welke mensen je graag zou willen spreken. En is er verder een lunch of borrel o.i.d. bij? Bij dat soort dingen kun je prima bij mensen aan een tafeltje gaan staan en een praatje aanknopen. Of even een hand geven en je voorstellen aan de mensen die bij een presentatie naast je zitten.
Heb je vooraf een deelnemerslijst gekregen? Dan zou ik daar eens goed naar kijken om te zien welke mensen je graag zou willen spreken. En is er verder een lunch of borrel o.i.d. bij? Bij dat soort dingen kun je prima bij mensen aan een tafeltje gaan staan en een praatje aanknopen. Of even een hand geven en je voorstellen aan de mensen die bij een presentatie naast je zitten.
dinsdag 10 oktober 2017 om 10:21
Een praatje maken is toch ook gewoon netwerken. Netwerken klinkt als iets heel ingewikkelds en engs, maar eigenlijk is het gewoon kennismaken met nieuwe mensen. Je kan dus prima eerst over de koffie beginnen, over de spreker, waarom je aanwezig bent enz.
Hoe herken je je beroepsgroep? Staan die op een bepaalde plek, gaan die naar een bepaalde spreker, heb je een namenlijst?
Hoe herken je je beroepsgroep? Staan die op een bepaalde plek, gaan die naar een bepaalde spreker, heb je een namenlijst?
dinsdag 10 oktober 2017 om 10:45
Verdiep je in wie je zou willen ontmoeten, bekijk eventueel de linkedin profielen van een aantal mensen, zodat je een gesprek op gang kunt houden. Wissel informatie uit over jullie werk, gedeelde interesses.
Netwerken gaat om contacten leggen, professioneel gezien. Die contacten hoeven niet direct iets op te leveren.
Ik netwerk heel veel de laatste tijd, maar meer 1-op-1, dat vind ik heel leuk om te doen. Grote evenementen zijn minder mijn ding. Maar als je daar iemand ontmoet die professioneel interessant is, kun je ook voorstellen om eens 1-op-1 af te spreken etc.
Netwerken gaat om contacten leggen, professioneel gezien. Die contacten hoeven niet direct iets op te leveren.
Ik netwerk heel veel de laatste tijd, maar meer 1-op-1, dat vind ik heel leuk om te doen. Grote evenementen zijn minder mijn ding. Maar als je daar iemand ontmoet die professioneel interessant is, kun je ook voorstellen om eens 1-op-1 af te spreken etc.
dinsdag 10 oktober 2017 om 11:00
Ik merk dat ik het lastig vind om iets "belangrijks" te vertellen over mijn werk. Doordat ik met allemaal slimme mensen in mijn vakgebied daar zal zijn. Ik ben bang om iets stoms te zeggen. Wat is nou belangrijk om te vermelden? Hoe kom ik niet te dom over?
Kijk, ik snap dat ik niet voor niks uitgenodigd word om aan dit congres deel te nemen, ik ben naar voren geschoven om dit te doen. Dat is natuurlijk niet voor niets. Er zijn mensen die dus denken dat ik dit kan. Het zijn allemaal mensen in mijn vakgebied. Een vakgebied waar ik niet voor geleerd heb, maar mezelf heb aangeleerd. Een vakgebied waar ik inmiddels 10 jaar ervaring in heb en van beginneling naar hoofdverantwoordelijke van een hele regio heb geschopt. Dus ik ben best trots op mezelf.
Maar om me nu tussen allemaal "slimme/belangrijke" mensen te begeven... En ik dan iets slims moet zeggen over mijn werk/het bedrijf waarvoor ik (pas 1 jaar) werk/mijn regio.
Ik vind het bere spannend
Kijk, ik snap dat ik niet voor niks uitgenodigd word om aan dit congres deel te nemen, ik ben naar voren geschoven om dit te doen. Dat is natuurlijk niet voor niets. Er zijn mensen die dus denken dat ik dit kan. Het zijn allemaal mensen in mijn vakgebied. Een vakgebied waar ik niet voor geleerd heb, maar mezelf heb aangeleerd. Een vakgebied waar ik inmiddels 10 jaar ervaring in heb en van beginneling naar hoofdverantwoordelijke van een hele regio heb geschopt. Dus ik ben best trots op mezelf.
Maar om me nu tussen allemaal "slimme/belangrijke" mensen te begeven... En ik dan iets slims moet zeggen over mijn werk/het bedrijf waarvoor ik (pas 1 jaar) werk/mijn regio.
dinsdag 10 oktober 2017 om 12:24
Bij netwerken gaat het erom dat men je sympathiek vindt en dat ligt natuurlijk aan wat en hoe je dat zegt, maar ook aan je non-verbale communicatie. Wees vrolijk en optimistisch. En echt niet alleen vakgericht praten maar juist ook sociaal zijn.
Juist door jezelf niet arrogant op te stellen bereik je dat. Wees niet onder de indruk van de zwaargewichten maar toon interesse door een vraag te stellen. Mensen houden ervan om te praten!
Ik pak congressen zo aan: ik bekijk welke mensen en zijn en met welke ik wil connecten. Dat kan zijn wie ik al ken, maar ook nieuwe mensen. Ik ga dan bijvoorbeeld naar hun lezing tijdens dat congress toe en zorg dat ik dan later (op de beursvloer of bij een borrel) in gesprek raak met een vraag over dit onderwerp en een inhoudelijk compliment over de sessie. Als ik iets van hen wil, dan vraag ik daarom en dan ben ik ALTIJD positief. Dus als er iets uit komt wat eventueel een obstakel voor mij zou vormen, zou ik dat nooit zeggen maar los ik het op en regel ik het.
Ik ben ook heus zenuwachtig hoor, maar laat het niet blijken. En ja, ik zeg ook wel eens domme dingen maar ja wie niet. Lach erom en blijf er niet in hangen.
Verder is er meer dan werk en vakinhoud. Lees je bijvoorbeeld in over de stad waar het congress gehouden wordt, en begin over een feit wat je gelezen hebt. NIET klagen, blijf positief in wat je zegt. Dus niet van "Nou de rij bij de kassa van het Empire State Building was echt ontzettend lang..." Maar "Man toen ik eindelijk bovenin het Empire State Building stond was het uitzicht echt fenomenaal!". Enthousiast en positief.
Ohja en follow up. Maak desnoods dezelfde avond nog aantekeningen over wat gezegd is en mail de week na het congres die persoon met een opmerking in de mail over hoe leuk en interessant het congress was, hoe leuk je het vond om hem/haar te ontmoeten en dan iets waarover jullie gesproken hebben. Dan houd je het persoonlijk en weet die persoon wie je bent.
En bovenal HAVE FUN. Congressen zijn leuk en leerzaam
Juist door jezelf niet arrogant op te stellen bereik je dat. Wees niet onder de indruk van de zwaargewichten maar toon interesse door een vraag te stellen. Mensen houden ervan om te praten!
Ik pak congressen zo aan: ik bekijk welke mensen en zijn en met welke ik wil connecten. Dat kan zijn wie ik al ken, maar ook nieuwe mensen. Ik ga dan bijvoorbeeld naar hun lezing tijdens dat congress toe en zorg dat ik dan later (op de beursvloer of bij een borrel) in gesprek raak met een vraag over dit onderwerp en een inhoudelijk compliment over de sessie. Als ik iets van hen wil, dan vraag ik daarom en dan ben ik ALTIJD positief. Dus als er iets uit komt wat eventueel een obstakel voor mij zou vormen, zou ik dat nooit zeggen maar los ik het op en regel ik het.
Ik ben ook heus zenuwachtig hoor, maar laat het niet blijken. En ja, ik zeg ook wel eens domme dingen maar ja wie niet. Lach erom en blijf er niet in hangen.
Verder is er meer dan werk en vakinhoud. Lees je bijvoorbeeld in over de stad waar het congress gehouden wordt, en begin over een feit wat je gelezen hebt. NIET klagen, blijf positief in wat je zegt. Dus niet van "Nou de rij bij de kassa van het Empire State Building was echt ontzettend lang..." Maar "Man toen ik eindelijk bovenin het Empire State Building stond was het uitzicht echt fenomenaal!". Enthousiast en positief.
Ohja en follow up. Maak desnoods dezelfde avond nog aantekeningen over wat gezegd is en mail de week na het congres die persoon met een opmerking in de mail over hoe leuk en interessant het congress was, hoe leuk je het vond om hem/haar te ontmoeten en dan iets waarover jullie gesproken hebben. Dan houd je het persoonlijk en weet die persoon wie je bent.
En bovenal HAVE FUN. Congressen zijn leuk en leerzaam
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
dinsdag 10 oktober 2017 om 12:28
Je hoeft ook niets belangrijks te vertellen. Gewoon vertellen wat globaal jouw werk inhoud. Netwerken doe zodat iemand die een persoon of bedrijf in een bepaalde branche zoekt of met bepaalde expertise direct aan jou denkt .Asinum schreef: ↑10-10-2017 11:00Ik merk dat ik het lastig vind om iets "belangrijks" te vertellen over mijn werk. Doordat ik met allemaal slimme mensen in mijn vakgebied daar zal zijn. Ik ben bang om iets stoms te zeggen. Wat is nou belangrijk om te vermelden? Hoe kom ik niet te dom over?
Het gaat er dus meer om dat ze jouw naam/gezicht gaan associëren met jouw vak/bedrijf. Dat mensen je leren kennen.
dinsdag 10 oktober 2017 om 16:30
Bedankt voor jullie reacties. Wat een super goede tips!!!
Ik heb linea recta business kaartjes laten drukken (vond ik altijd onnodig, zonde van het geld).
Ik heb nog geen lijst gekregen van mensen die er komen. Wel wie er uitgenodigd zijn, maar ik ben ook via via uitgenodigd. Zou ik daar nog over geinformeerd worden? Of moet ik daar zelf achteraan bij de organisator?
Ik heb linea recta business kaartjes laten drukken (vond ik altijd onnodig, zonde van het geld).
Ik heb nog geen lijst gekregen van mensen die er komen. Wel wie er uitgenodigd zijn, maar ik ben ook via via uitgenodigd. Zou ik daar nog over geinformeerd worden? Of moet ik daar zelf achteraan bij de organisator?
woensdag 11 oktober 2017 om 09:10
Ik ben ook niet zo'n ster in netwerken en 'praten met vreemd mensen'. Wat een hele handige vraag is om paraat te hebben is: "waar ben jij op dit moment druk mee bezig"? Dat geeft de ander de gelegenheid om over zichzelf en zijn werk te vertellen (en mensen vinden het vaak heel fijn om dat te vertellen) en dat verhaal geeft jou dan vast wel weer aanknopingspunten om op in te haken. Kun je kijken wat jullie gemeenschappelijk hebben, je kunt de ander wellicht om tips vragen over een bepaald onderwerp, etc.
Veel plezier op je congres!
Veel plezier op je congres!
het is wat het is
woensdag 11 oktober 2017 om 12:34
Ik vind dat een rotvraag om te krijgen, zeker als ik iemand niet ken. Dat zijn de vragen waar ik juist niet direct zin in heb. Zit ik weer vastgezogen aan iemand die te eager is om te scoren op contacten / deals enz.
Meestal is tijdens zo'n bijeenkomst een deel van de groep al erg vertrouwd met elkaar. Zij kennen elkaar vanuit het werkveld en zullen elkaar opzoeken omdat ze elkaar willen bijpraten enz. Richt je vooral op de mensen die net zoals jij voor het eerst zijn. Zij zullen er waarschijnlijk op dezelfde manier instaan als jij en dezelfde behoefte hebben.
Meestal is tijdens zo'n bijeenkomst een deel van de groep al erg vertrouwd met elkaar. Zij kennen elkaar vanuit het werkveld en zullen elkaar opzoeken omdat ze elkaar willen bijpraten enz. Richt je vooral op de mensen die net zoals jij voor het eerst zijn. Zij zullen er waarschijnlijk op dezelfde manier instaan als jij en dezelfde behoefte hebben.
woensdag 11 oktober 2017 om 12:51
Asinum schreef: ↑10-10-2017 11:00Ik merk dat ik het lastig vind om iets "belangrijks" te vertellen over mijn werk. Doordat ik met allemaal slimme mensen in mijn vakgebied daar zal zijn. Ik ben bang om iets stoms te zeggen. Wat is nou belangrijk om te vermelden? Hoe kom ik niet te dom over?
Probeer in ieder geval wat van je onzekerheid los te laten. Moet je zien wat je al bereikt hebt! Waarom zou iemand dommer/slimmer overkomen dan iemand anders? Gewoon jezelf zijn, je bent terecht trots. Misschien is het fijn om een korte 'pitch' voor te bereiden over wie je bent, waar je werkt en waar je mee bezig bent. Dan kun je dat opdreunen als iemand vraagt wat jij zoal doet.
De beste netwerkgesprekken die ik heb gaan overigens maar voor maximaal 20% over werk, verder is het gewoon kletsen over hobby's, actualiteiten, enz.
donderdag 12 oktober 2017 om 09:55
Zoveel mensen, zoveel wensen. Niet iedereen zit natuurlijk op dezelfde openingszin te wachten.
Tja dat van die onzekerheid is wel een ding voor mij. Dat zei mijn manager 15 jaar geleden al, en hij heeft me met success deze richting opgeduwd.
Een pitch voorbereiden is ook een goed idee. Dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ik niets zinnigs heb te zeggen/ ga stotteren / niets meer weet uit te brengen.
Het zal vast allemaal wel mee vallen, maar nu vind ik het lastig.
Nemen jullie altijd je laptop mee? Of moet je die juist thuis laten?
Tja dat van die onzekerheid is wel een ding voor mij. Dat zei mijn manager 15 jaar geleden al, en hij heeft me met success deze richting opgeduwd.
Een pitch voorbereiden is ook een goed idee. Dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ik niets zinnigs heb te zeggen/ ga stotteren / niets meer weet uit te brengen.
Het zal vast allemaal wel mee vallen, maar nu vind ik het lastig.
Nemen jullie altijd je laptop mee? Of moet je die juist thuis laten?
donderdag 12 oktober 2017 om 10:31
Ik ben denk ik de enige die er een bloedhekel aan heeft en de tijd vooruit kijkt
Natuurlijk doe ik sociaal wenselijk wat er van me verwacht wordt maar mijn god wat heb ik er een pesthekel aan... en het stomme is dat er helemaal geen reden voor is want ik heb een vlotte babbel en ben open en sociaal maar ik vind het vaak zo nep en iedereen staat een kunstje op te voeren, dat vind ik het verachtelijke ervan en dan dan gaan ze achteraf vragen wat je ervan vondt. Superleuk en leerzaam... braaaakkk
Laat mij maar gewoon mijn werk doen dan zit ik het best op mijn plek.
Natuurlijk doe ik sociaal wenselijk wat er van me verwacht wordt maar mijn god wat heb ik er een pesthekel aan... en het stomme is dat er helemaal geen reden voor is want ik heb een vlotte babbel en ben open en sociaal maar ik vind het vaak zo nep en iedereen staat een kunstje op te voeren, dat vind ik het verachtelijke ervan en dan dan gaan ze achteraf vragen wat je ervan vondt. Superleuk en leerzaam... braaaakkk
Laat mij maar gewoon mijn werk doen dan zit ik het best op mijn plek.
Ja en?
donderdag 12 oktober 2017 om 10:34
Ik ga altijd midden in de zaal staan. Niet ergens langs een muur. Er komen dan namelijk altijd mensen op je af en beginnen een gesprek met je. Ook mijn hobby is het niet, maar door de jaren heen ben ik er wel goed in geworden. vwb linkedin heb ik meer dan 3200 contacten. Niet allemaal 'warme' contacten, ook soms via via, maar het werkt wel. Ik gebruik het om mijn publicaties over mijn vakgebied op te posten en mensen volgen deze. Ik deel dus kennis. Doordat je kennis deelt over je expertise en veel publiceert gaan mensen je automatisch als een 'autoriteit' zien op je vakgebied en komen je volgers automatisch (en dus contacten). LinkedIn werkt alleen als je brengt. Als je alleen 'haalt' gaat dat niet vliegen. Social marketing is een vak apart. Je kunt niet zomaar iemand een inmail sturen met je verkooppraatje. Als mensen ergens een hekel aan hebben is dat het wel en wordt je meteen 'ontlinked'.
Inmiddels spreek ik zelf op congressen waarna meestal een borrel is. Ik kan het niet maken om meteen na mijn praatje naar huis te gaan.
Inmiddels spreek ik zelf op congressen waarna meestal een borrel is. Ik kan het niet maken om meteen na mijn praatje naar huis te gaan.
donderdag 12 oktober 2017 om 11:52
Het is een congres, dus er zijn vast lezingen/presentaties/workshops etc. Dan zit je dus naast mensen, die blijkbaar in hetzelfde geïnteresseerd zijn als jij. Dat is een prima aanleiding voor een gesprekje. Vaak haakt diegene die dáár weer naast zit, of voor je, dan ook aan. Iets in de trant van 'interessant verhaal, maar ik weet nog even niet hoe ik dit toe zou kunnen passen, ik werk bij... of ik doe...' Zoiets?
LinkedIn: is er een groep (ik weet even niet meer hoe dat heet op LinkedIn, maar bijv. een gebruikersgroep van een softwareprogramma of merk apparatuur) waar je lid van bent? Misschien kun je daar vragen wie er ook naar dit congres gaat? En wellicht is er een event-pagina van dit congres, kijken of mensen die je op LinkedIn als contact hebt van plan zijn er heen te gaan? Dan heb je al een bekende, en die kent vast weer anderen. Zo ben ik ook aan een aantal interessante mensen gekomen.
LinkedIn: is er een groep (ik weet even niet meer hoe dat heet op LinkedIn, maar bijv. een gebruikersgroep van een softwareprogramma of merk apparatuur) waar je lid van bent? Misschien kun je daar vragen wie er ook naar dit congres gaat? En wellicht is er een event-pagina van dit congres, kijken of mensen die je op LinkedIn als contact hebt van plan zijn er heen te gaan? Dan heb je al een bekende, en die kent vast weer anderen. Zo ben ik ook aan een aantal interessante mensen gekomen.
The owls are not what they seem