Vervelende stage
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:25
Hallo allemaal,
Nou wil ik dit toch even kwijt. En heb toch wel advies nodig van hoe ik dit verder moet aanpakken.
Om te beginnen zit ik in mijn laatste jaar van mijn Verzorgende IG opleiding, en loop ik nu stage in een verpleeghuis. Ik zit heb er nu 6 weken opzitten en moet er nu nog 5. Ik moet hier ook proeve afleggen ( te vergelijken met praktijkexamens ).
Ik zou vandaag medicatie proeve afnemen. Ik heb hiervoor 2 weken geoefend en het ging voor mijn doen goed. Nou zat ik vanochtend helemaal klaar om het af te toetsen. Vroeg ze om beoordelingsformulieren van de collega's. Ik keek al met grote ogen en dacht sh*t wat??
Blijkbaar moet je op mijn huidige stage plek dus minimaal 3 keer de handeling oefenen en door een collega laten beoordelen. Ik had wel geoefend met collega's maar niet formulieren laten invullen. Want er was mij niet van te voren verteld dat dit moest en ik heb dit ook nooit op andere stages moeten doen. In de criteria staat '' Vraagt een collega om de voorbereiding op de handeling te controleren ''. Nou moest ik hier dus uithalen dat ik dus formulieren moest laten aftekenen.
Nou kon ik gelukkig ( na wat smeken ) de proeve verplaatsen naar een andere datum. Had ik die middag ook een tussen evaluatie, met mijn docent erbij. Kreeg ik toch wel veel kritiek, ze zei dat ik mezelf niet goed heb voorbereid want ik had dus geen ingevulde formulieren. Ik probeerde aan haar en mijn docent te vertellen dat mij niet is verteld dat het moest, en dat ik dit ook nooit op een andere stage moest doen. Ging ze mijn afgelopen stages afkraken en zei ze '' hoe kan jij nou laatste jaars zijn, je kan niet eens fatsoenlijk een proeve voorbereiden en lezen. Als je zo doorgaat haal jij je diploma niet '' Dit kwam best wel hard aan, ik vond het toen ook moeilijk om mijn tranen in te houden.
Verder vind ik deze stage al niet zo leuk omdat de sfeer niet gezellig is, ik krijg ook vaak alle klusjes. 's Ochtends moet ik de meeste verzorgen terwijl de gene waarmee ik dan werk aan het kletsen is met collega van het andere team. Ook 's middags komt alle was en schoonmaak op mij terwijl hun achter te computer verdwijnen.
Door alles kijk ik heel erg om op nog te gaan en mijn best te doen. Iemand die mij hiermee kan helpen?
Nou wil ik dit toch even kwijt. En heb toch wel advies nodig van hoe ik dit verder moet aanpakken.
Om te beginnen zit ik in mijn laatste jaar van mijn Verzorgende IG opleiding, en loop ik nu stage in een verpleeghuis. Ik zit heb er nu 6 weken opzitten en moet er nu nog 5. Ik moet hier ook proeve afleggen ( te vergelijken met praktijkexamens ).
Ik zou vandaag medicatie proeve afnemen. Ik heb hiervoor 2 weken geoefend en het ging voor mijn doen goed. Nou zat ik vanochtend helemaal klaar om het af te toetsen. Vroeg ze om beoordelingsformulieren van de collega's. Ik keek al met grote ogen en dacht sh*t wat??
Blijkbaar moet je op mijn huidige stage plek dus minimaal 3 keer de handeling oefenen en door een collega laten beoordelen. Ik had wel geoefend met collega's maar niet formulieren laten invullen. Want er was mij niet van te voren verteld dat dit moest en ik heb dit ook nooit op andere stages moeten doen. In de criteria staat '' Vraagt een collega om de voorbereiding op de handeling te controleren ''. Nou moest ik hier dus uithalen dat ik dus formulieren moest laten aftekenen.
Nou kon ik gelukkig ( na wat smeken ) de proeve verplaatsen naar een andere datum. Had ik die middag ook een tussen evaluatie, met mijn docent erbij. Kreeg ik toch wel veel kritiek, ze zei dat ik mezelf niet goed heb voorbereid want ik had dus geen ingevulde formulieren. Ik probeerde aan haar en mijn docent te vertellen dat mij niet is verteld dat het moest, en dat ik dit ook nooit op een andere stage moest doen. Ging ze mijn afgelopen stages afkraken en zei ze '' hoe kan jij nou laatste jaars zijn, je kan niet eens fatsoenlijk een proeve voorbereiden en lezen. Als je zo doorgaat haal jij je diploma niet '' Dit kwam best wel hard aan, ik vond het toen ook moeilijk om mijn tranen in te houden.
Verder vind ik deze stage al niet zo leuk omdat de sfeer niet gezellig is, ik krijg ook vaak alle klusjes. 's Ochtends moet ik de meeste verzorgen terwijl de gene waarmee ik dan werk aan het kletsen is met collega van het andere team. Ook 's middags komt alle was en schoonmaak op mij terwijl hun achter te computer verdwijnen.
Door alles kijk ik heel erg om op nog te gaan en mijn best te doen. Iemand die mij hiermee kan helpen?
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:35
Morgen naar de stagebegeleidster gaan en haar zeggen dat je vanaf nu die forumulieren zal gaan inzetten. Die formulieren stuk voor stuk voorbereiden en precies doen wat er op staat. Precies uitzoeken voor welke handelingen er formulieren zijn en ze dus invullen en vooraf ter controle aanbieden bij een collega.
Gewoon doen wat er gevraagd wordt en in je achterhoofd houden dat je nog maar 5 weken hoeft. Vrolijk blijven lachen en vooral alle punten van reflectie oppakken en omzetten in handelen.
Gewoon doen wat er gevraagd wordt en in je achterhoofd houden dat je nog maar 5 weken hoeft. Vrolijk blijven lachen en vooral alle punten van reflectie oppakken en omzetten in handelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:36
Zaten die formulieren die afgetekend moesten worden dan niet ingevoegd in je map oid? Verder hoort het er wel bij dat je als stagiaire de minder leuke klussen krijgt. Je bent geen volledige collega dus doen wat de vaste medewerkers doen zit er vaak niet in, tenzij het in een opdracht staat dat je een bepaalde taak wel mag doen en zelfs dan onder begeleiding. Ik doe ander werk dan waar jij voor studeert maar bij ons maken stagiaires ook vaak schoon. Bij interessante operaties e.d. mogen ze altijd meekijken en soms zelfs assisteren maar we laten ze ook schoonmaken. Dat hoort bij het vak en moet ook een overweging zijn om er wel of niet voor te kiezen.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:45
Ik mag zelf ook rapporteren maar krijg hier nooit de kans voor want zij hebben dit meestal al gedaanblijfgewoonbianca schreef: ↑10-10-2017 18:36Iemand zal er moeten rapporteren en jij mag het waarschijnlijk nog niet. Daarom zitten zij achter de pc.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:46
Wat zei je leraar dan van het afkraken?
Bij ons moeten de stagiaires ook vaak klusjes doen, gewoon omdat wij daar door de (administratieve) werkdruk niet aan toe komen. Stagiaires mogen vaak ook leuke dingen doen met cliënten, waar wij dan ook geen tijd voor hebben. Dus dat deel is niet raar.
Qua zorg kun je vragen aan het begin van je dienst een soort van planning te maken. Daar kun je met je begeleider besluiten wie je verzorgt. Als je klaar bent met jou 'deel' kun je misschien al aan het ontbijt beginnen.
Vaak is er ook een stagecoördinator. Als je er echt niet uit komt kun je ook met hem/haar gaan praten. Of nog een gesprek met school erbij en dan goed voorbereiden waar je tegenaan loopt.
Heel veel succes! Het is nog maar 5 weken, je bent over de helft, dus ik zou niet opgeven.
Bij ons moeten de stagiaires ook vaak klusjes doen, gewoon omdat wij daar door de (administratieve) werkdruk niet aan toe komen. Stagiaires mogen vaak ook leuke dingen doen met cliënten, waar wij dan ook geen tijd voor hebben. Dus dat deel is niet raar.
Qua zorg kun je vragen aan het begin van je dienst een soort van planning te maken. Daar kun je met je begeleider besluiten wie je verzorgt. Als je klaar bent met jou 'deel' kun je misschien al aan het ontbijt beginnen.
Vaak is er ook een stagecoördinator. Als je er echt niet uit komt kun je ook met hem/haar gaan praten. Of nog een gesprek met school erbij en dan goed voorbereiden waar je tegenaan loopt.
Heel veel succes! Het is nog maar 5 weken, je bent over de helft, dus ik zou niet opgeven.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:47
Ik vind het ook totaal niet erg om de klusjes te doen, als ik was ga vouwen doe ik dit meestal samen met een cliënt. Kunnen we praten, dit vind ik dan gezellig. Maar ik kreeg dus ook te horen bij mijn evaluatie dat ik niet vaak genoeg op de computer werk en teveel op klusjes richt. Echter krijg ik hier nooit de kans voor want als ik aangeef van zal ik rapporteren, of kan ik even iets opzoeken in het zorgplan voor een opdracht. Krijg ik altijd als antwoord als ik klaar ben kan jij, kan je nu eerst was vouwen. Daarom vind ik dit heel dubbel op.Pigwidgeon_ schreef: ↑10-10-2017 18:36Zaten die formulieren die afgetekend moesten worden dan niet ingevoegd in je map oid? Verder hoort het er wel bij dat je als stagiaire de minder leuke klussen krijgt. Je bent geen volledige collega dus doen wat de vaste medewerkers doen zit er vaak niet in, tenzij het in een opdracht staat dat je een bepaalde taak wel mag doen en zelfs dan onder begeleiding. Ik doe ander werk dan waar jij voor studeert maar bij ons maken stagiaires ook vaak schoon. Bij interessante operaties e.d. mogen ze altijd meekijken en soms zelfs assisteren maar we laten ze ook schoonmaken. Dat hoort bij het vak en moet ook een overweging zijn om er wel of niet voor te kiezen.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:52
Mijn laatste stage van mijn 1e opleiding heb ik als heel akelig ervaren en heb ik niet afgemaakt. Toen moest ik ook nog 5 weken. Het was de herkansingsstage. Als deze niet lukte kon ik dat beroep niet doen. Bij de vorige voldeed ik niet. Ik was gewoon niet geschikt voor dat vak, terwijl ik het wel interessant vond. Ik ging er al met een onzeker gevoel heen. Op mijn vorige stage te horen gekregen dat ik heel vermoeiend was om mee te werken. Bij de intake van de laatste stage maakte ik ook kennis met de assistente die me ging begeleiden. Mijn 1e indruk van haar was meteen al "Oei". Er kon geen lachje af en ze haar stem klonk bazig. Het bleek ook waar te zijn. Na 2 weken sprak ze haar eerste irritaties uit. Het werd steeds meer. Ik was te langzaam, luisterde niet goed (concentratieproblemen), had niet de goede blik in mijn ogen, te weinig inlevingsvermogen. Ik werd als een 1e jaars behandeld. Handelingen die in andere praktijken wel mocht doen, mocht daar niet. Van alle kritiek werd ik steeds zenuwachtiger en kon dan niet meer goed denken. Zodat ik nog meer fouten maakte. Van de 4 dagen kwam ik er 2 huilend thuis omdat ik wéér niks goed kon doen. Raakte ook overspannen. Ik heb daarna nog met de mensen daar gepraat en die vonden het ook beter met de opleiding te stoppen. Ze zagen dat ik het niet ging redden.
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:54
Je goed voorbereiden op de komende vijf weken.
Die proeven zijn niet voor niks hè. Jij moet aan kunnen tonen dat je de handelingen beheerst. Je bent straks verantwoordelijk voor zaken die voor je patiënten van levensbelang kunnen zijn.
Je kunt de collega’s die eerder jou hebben beoordeeld, vragen of ze alsnog het formulier voor je in willen vullen.
En zeuren dat jij alle verzorging moet doen en je collega’s achter de computer duiken?
Wil je nu de verzorging in, of de ICT?
Die proeven zijn niet voor niks hè. Jij moet aan kunnen tonen dat je de handelingen beheerst. Je bent straks verantwoordelijk voor zaken die voor je patiënten van levensbelang kunnen zijn.
Je kunt de collega’s die eerder jou hebben beoordeeld, vragen of ze alsnog het formulier voor je in willen vullen.
En zeuren dat jij alle verzorging moet doen en je collega’s achter de computer duiken?
Wil je nu de verzorging in, of de ICT?
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:54
Ik ben al aan sinds de eerste dag aan het meelopen met de medicatie ronden en baxter wisselen. Daarvoor heb ik al wel al geoefend met bijv. oogdruppels en pleisters en vernevelaars. Maar laatste 2 weken heb ik onder begeleiding alle medicatie zelf uitgezet en toegereikt. Het is niet dat ik pas ben mee gaan kijken etc. 2 weken van te voren, het mee kijken en oefenen en verslagen erover maken ben ik al sinds de eerste week mee bezig
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:05
Dat vind ik wel heel raar, of hoort schoonmaken ook bij het vak dat de stagiaire aan het leren is? Een stage is toch een voorbereiding op het uiteindelijke beroep? Hoe moet diegene dat dan leren?Pigwidgeon_ schreef: ↑10-10-2017 18:36Zaten die formulieren die afgetekend moesten worden dan niet ingevoegd in je map oid? Verder hoort het er wel bij dat je als stagiaire de minder leuke klussen krijgt. Je bent geen volledige collega dus doen wat de vaste medewerkers doen zit er vaak niet in, tenzij het in een opdracht staat dat je een bepaalde taak wel mag doen en zelfs dan onder begeleiding. Ik doe ander werk dan waar jij voor studeert maar bij ons maken stagiaires ook vaak schoon. Bij interessante operaties e.d. mogen ze altijd meekijken en soms zelfs assisteren maar we laten ze ook schoonmaken. Dat hoort bij het vak en moet ook een overweging zijn om er wel of niet voor te kiezen.
Winter is coming...
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:11
Die docent spoort niet.
Nog even 5 weekjes volhouden. Logboek bijhouden hoort hier bij de stage, dit per stagedag doen en dan aangeven wanneer je hebt gevraagd aan wie of je je missende taken mag uitvoeren en wat je hebt gedaan.
Als het goed is heb je om de zoveel tijd contact met een begeleider vanuit stage en dat ook aangeven in die gesprekken.
School zou je hierin moeten steunen maar die maken zich er makkelijk vanaf. Misschien kun je thuis of in de trein oid een rapportage maken in het format van de stage, soort pro forma rapportage en dat bespreken op stage.
Nog even 5 weekjes volhouden. Logboek bijhouden hoort hier bij de stage, dit per stagedag doen en dan aangeven wanneer je hebt gevraagd aan wie of je je missende taken mag uitvoeren en wat je hebt gedaan.
Als het goed is heb je om de zoveel tijd contact met een begeleider vanuit stage en dat ook aangeven in die gesprekken.
School zou je hierin moeten steunen maar die maken zich er makkelijk vanaf. Misschien kun je thuis of in de trein oid een rapportage maken in het format van de stage, soort pro forma rapportage en dat bespreken op stage.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:12
Ik snap wat de meesten bedoelen, ik vind klusjes doen niet erg. Maar ik wil ook leren om te rapporteren, en bijv. het bestellen van de voorraad en dat soort dergelijke dingen, zorgleefplan maken. Want dat hoort ook eenmaal bij het vak.
Maar voor opdrachten heb ik ook gegevens nodig over ziektebeeld etc van de cliënt. Je kan alleen op het werk in dat programma waar je dat kan vinden. Ik vind het niet erg om thuis mijn verslagen te maken, maar ik moet ook de kans krijgen om de info op te zoeken op stage zelf.
Maar voor opdrachten heb ik ook gegevens nodig over ziektebeeld etc van de cliënt. Je kan alleen op het werk in dat programma waar je dat kan vinden. Ik vind het niet erg om thuis mijn verslagen te maken, maar ik moet ook de kans krijgen om de info op te zoeken op stage zelf.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:12
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:16
Schoonmaken hoort er zeker bij voor mijn beroep. Je hebt leuke taken (assisteren bij operaties, in de spreekkamer, labwerkzaamheden etc.) Maar ook instrumenten schoonmaken, stofzuigen, dweilen etc. Ik denk dat een verzorgende ook veel schoonmaakt. Als we de stagiaires alleen maar de "leuke" dingen laten doen voelen ze zich alleen maar bedrogen als ze uiteindelijk een baan vinden. En bij alle bijzondere gevallen die voor komen schuiven we juist de stagiaire naar voren, is juist leuk om mee te maken! Ook al zouden we er zelf ook weer graag bij staanwinterqueen schreef: ↑10-10-2017 19:05Dat vind ik wel heel raar, of hoort schoonmaken ook bij het vak dat de stagiaire aan het leren is? Een stage is toch een voorbereiding op het uiteindelijke beroep? Hoe moet diegene dat dan leren?
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:22
Zo werkt het in de echte wereld inderdaad, zeker als je niet zo assertief bent. Twintig jaar geleden voelde ik me ook zo op stage, en geloof mij maar: Je leert door ervaring, zal harder worden, maar makkelijk zal het nooit worden. Iedereen wil zijn plekje bewaren en een goed oordeel van de baas. Het is een jungle. Daar kan je voor een deel mee leren omgaan, maar wijzen naar anderen hoort daar niet bij. Je zult jezelf moeten zien te redden, en dat moet je zelf doen. De maatschappij en de pikorde/rangorde in een baan gaat niet veranderen puur omdat jij roept dat het oneerlijk is. Het maakt niet uit hoeveel gelijk jij hebt, het zal nog steeds niet veranderen. Het enige wat verandert, is wat jij kan veranderen. Verder gaat het niet. Dat wist ik twintig jaar geleden niet, dat weet ik nu na twintig jaar ervaring in werkvelden wel.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:32
Je klinkt heel redelijk en zeker niet als iemand die geen zin heeft in 'rotklusjes' , ik denk dat je het dus af en toe moet herhalen op stage.Rebecca123 schreef: ↑10-10-2017 19:12Ik snap wat de meesten bedoelen, ik vind klusjes doen niet erg. Maar ik wil ook leren om te rapporteren, en bijv. het bestellen van de voorraad en dat soort dergelijke dingen, zorgleefplan maken. Want dat hoort ook eenmaal bij het vak.
Misschien bij een ochtend overleg oid als dat er is.
'ik moet voor school nog dit en dit doen, mag ik om zo laat de rapportage maken?'.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:55
In de meeste verzorghuizen is het volgens mij niet vanzelfsprekend dat verzorgende schoonmaakt.. Immers werken er (volgens mij) bij de meesten ook schoonmakers.Pigwidgeon_ schreef: ↑10-10-2017 19:16Schoonmaken hoort er zeker bij voor mijn beroep. Je hebt leuke taken (assisteren bij operaties, in de spreekkamer, labwerkzaamheden etc.) Maar ook instrumenten schoonmaken, stofzuigen, dweilen etc. Ik denk dat een verzorgende ook veel schoonmaakt. Als we de stagiaires alleen maar de "leuke" dingen laten doen voelen ze zich alleen maar bedrogen als ze uiteindelijk een baan vinden. En bij alle bijzondere gevallen die voor komen schuiven we juist de stagiaire naar voren, is juist leuk om mee te maken! Ook al zouden we er zelf ook weer graag bij staan![]()
Wie wat wil die moet wat.
dinsdag 10 oktober 2017 om 19:58
Ik denk dat je het werk op de afdeling in het algemeen meer los moet laten. Natuurlijk moet iedere bewoner hulp krijgen bij de ADL, maar jij bent hier om bovenal om te leren en iets minder om het werk van je collega's voor elkaar te krijgen. Ben je boventallig zodat ze jou niet mee zouden mogen tellen in de aanwezigheid van personeel?
Ik denk dat je er goed aan doet om een aantal "eigen" cliënten te nemen (misschien een stuk of 5? ik weet niet wat bij jullie gebruikelijk is) en dat je hen die dag van het begin van jouw dienst tot het einde van jouw dienst verzorgt, medicatie deelt, rapporteert, eventueel contact legt met andere disciplines, anamneses afneemt en zorgplannen maakt bij nieuwe bewoners, zorgplannen aanpast, enz. Wat je zelf kan en mag doe je zelf, voor de rest of waar je nog feedback voor nodig hebt, vraag je of iemand mee kijkt. Zo voorkom je dat je alleen maar met klusjes bezig bent. Leuk als je tijd over hebt, maar je komt hier toch echt om te leren. Desnoods ga je een keer een middag ofzo uit de zorg om aan je opdrachten te werken.
Verder zou ik je aanraden om een plan te maken hoe je je laatste vijf weken gaat invullen, hoe je aan verbeterpunten gaat werken en welke begeleiding je daarbij verwacht. Bespreek dit met je begeleider en ik zou toch duidelijk proberen te maken dat je ontevreden bent over het verloop van je tussenevaluatie, dat je je rot voelt. Plan nog een voortgangsgesprek in voor je eindevaluatie. Blijf initiatief nemen in je leerproces.
Succes!
Ik denk dat je er goed aan doet om een aantal "eigen" cliënten te nemen (misschien een stuk of 5? ik weet niet wat bij jullie gebruikelijk is) en dat je hen die dag van het begin van jouw dienst tot het einde van jouw dienst verzorgt, medicatie deelt, rapporteert, eventueel contact legt met andere disciplines, anamneses afneemt en zorgplannen maakt bij nieuwe bewoners, zorgplannen aanpast, enz. Wat je zelf kan en mag doe je zelf, voor de rest of waar je nog feedback voor nodig hebt, vraag je of iemand mee kijkt. Zo voorkom je dat je alleen maar met klusjes bezig bent. Leuk als je tijd over hebt, maar je komt hier toch echt om te leren. Desnoods ga je een keer een middag ofzo uit de zorg om aan je opdrachten te werken.
Verder zou ik je aanraden om een plan te maken hoe je je laatste vijf weken gaat invullen, hoe je aan verbeterpunten gaat werken en welke begeleiding je daarbij verwacht. Bespreek dit met je begeleider en ik zou toch duidelijk proberen te maken dat je ontevreden bent over het verloop van je tussenevaluatie, dat je je rot voelt. Plan nog een voortgangsgesprek in voor je eindevaluatie. Blijf initiatief nemen in je leerproces.
Succes!