Vervelende stage
dinsdag 10 oktober 2017 om 18:25
Hallo allemaal,
Nou wil ik dit toch even kwijt. En heb toch wel advies nodig van hoe ik dit verder moet aanpakken.
Om te beginnen zit ik in mijn laatste jaar van mijn Verzorgende IG opleiding, en loop ik nu stage in een verpleeghuis. Ik zit heb er nu 6 weken opzitten en moet er nu nog 5. Ik moet hier ook proeve afleggen ( te vergelijken met praktijkexamens ).
Ik zou vandaag medicatie proeve afnemen. Ik heb hiervoor 2 weken geoefend en het ging voor mijn doen goed. Nou zat ik vanochtend helemaal klaar om het af te toetsen. Vroeg ze om beoordelingsformulieren van de collega's. Ik keek al met grote ogen en dacht sh*t wat??
Blijkbaar moet je op mijn huidige stage plek dus minimaal 3 keer de handeling oefenen en door een collega laten beoordelen. Ik had wel geoefend met collega's maar niet formulieren laten invullen. Want er was mij niet van te voren verteld dat dit moest en ik heb dit ook nooit op andere stages moeten doen. In de criteria staat '' Vraagt een collega om de voorbereiding op de handeling te controleren ''. Nou moest ik hier dus uithalen dat ik dus formulieren moest laten aftekenen.
Nou kon ik gelukkig ( na wat smeken ) de proeve verplaatsen naar een andere datum. Had ik die middag ook een tussen evaluatie, met mijn docent erbij. Kreeg ik toch wel veel kritiek, ze zei dat ik mezelf niet goed heb voorbereid want ik had dus geen ingevulde formulieren. Ik probeerde aan haar en mijn docent te vertellen dat mij niet is verteld dat het moest, en dat ik dit ook nooit op een andere stage moest doen. Ging ze mijn afgelopen stages afkraken en zei ze '' hoe kan jij nou laatste jaars zijn, je kan niet eens fatsoenlijk een proeve voorbereiden en lezen. Als je zo doorgaat haal jij je diploma niet '' Dit kwam best wel hard aan, ik vond het toen ook moeilijk om mijn tranen in te houden.
Verder vind ik deze stage al niet zo leuk omdat de sfeer niet gezellig is, ik krijg ook vaak alle klusjes. 's Ochtends moet ik de meeste verzorgen terwijl de gene waarmee ik dan werk aan het kletsen is met collega van het andere team. Ook 's middags komt alle was en schoonmaak op mij terwijl hun achter te computer verdwijnen.
Door alles kijk ik heel erg om op nog te gaan en mijn best te doen. Iemand die mij hiermee kan helpen?
Nou wil ik dit toch even kwijt. En heb toch wel advies nodig van hoe ik dit verder moet aanpakken.
Om te beginnen zit ik in mijn laatste jaar van mijn Verzorgende IG opleiding, en loop ik nu stage in een verpleeghuis. Ik zit heb er nu 6 weken opzitten en moet er nu nog 5. Ik moet hier ook proeve afleggen ( te vergelijken met praktijkexamens ).
Ik zou vandaag medicatie proeve afnemen. Ik heb hiervoor 2 weken geoefend en het ging voor mijn doen goed. Nou zat ik vanochtend helemaal klaar om het af te toetsen. Vroeg ze om beoordelingsformulieren van de collega's. Ik keek al met grote ogen en dacht sh*t wat??
Blijkbaar moet je op mijn huidige stage plek dus minimaal 3 keer de handeling oefenen en door een collega laten beoordelen. Ik had wel geoefend met collega's maar niet formulieren laten invullen. Want er was mij niet van te voren verteld dat dit moest en ik heb dit ook nooit op andere stages moeten doen. In de criteria staat '' Vraagt een collega om de voorbereiding op de handeling te controleren ''. Nou moest ik hier dus uithalen dat ik dus formulieren moest laten aftekenen.
Nou kon ik gelukkig ( na wat smeken ) de proeve verplaatsen naar een andere datum. Had ik die middag ook een tussen evaluatie, met mijn docent erbij. Kreeg ik toch wel veel kritiek, ze zei dat ik mezelf niet goed heb voorbereid want ik had dus geen ingevulde formulieren. Ik probeerde aan haar en mijn docent te vertellen dat mij niet is verteld dat het moest, en dat ik dit ook nooit op een andere stage moest doen. Ging ze mijn afgelopen stages afkraken en zei ze '' hoe kan jij nou laatste jaars zijn, je kan niet eens fatsoenlijk een proeve voorbereiden en lezen. Als je zo doorgaat haal jij je diploma niet '' Dit kwam best wel hard aan, ik vond het toen ook moeilijk om mijn tranen in te houden.
Verder vind ik deze stage al niet zo leuk omdat de sfeer niet gezellig is, ik krijg ook vaak alle klusjes. 's Ochtends moet ik de meeste verzorgen terwijl de gene waarmee ik dan werk aan het kletsen is met collega van het andere team. Ook 's middags komt alle was en schoonmaak op mij terwijl hun achter te computer verdwijnen.
Door alles kijk ik heel erg om op nog te gaan en mijn best te doen. Iemand die mij hiermee kan helpen?
dinsdag 10 oktober 2017 om 20:06
Zo te lezen ben jij ook operatie-assistent. Ik probeer leerlingen juist zo weinig mogelijk schoon te laten maken, dit hoort er idd bij, maar hier leren ze naar mijn insziens weinig van. Dan laat ik ze liever voorbereiden door klaar te zetten voor de volgende ingreep. Bovendien hebben we ook een schoonmaakster om de kamer tussendoor schoon te maken, dus laat ik de leerling liever iets nuttigers doen. De kamer bedrijfsklaar maken, en alles wat daarbij komt kijken, lijkt mij een stuk leerzamer!Pigwidgeon_ schreef: ↑10-10-2017 18:36Zaten die formulieren die afgetekend moesten worden dan niet ingevoegd in je map oid? Verder hoort het er wel bij dat je als stagiaire de minder leuke klussen krijgt. Je bent geen volledige collega dus doen wat de vaste medewerkers doen zit er vaak niet in, tenzij het in een opdracht staat dat je een bepaalde taak wel mag doen en zelfs dan onder begeleiding. Ik doe ander werk dan waar jij voor studeert maar bij ons maken stagiaires ook vaak schoon. Bij interessante operaties e.d. mogen ze altijd meekijken en soms zelfs assisteren maar we laten ze ook schoonmaken. Dat hoort bij het vak en moet ook een overweging zijn om er wel of niet voor te kiezen.
TO; nog even volhouden en dan ben je er vanaf! Je wilt toch niet riskeren dat je de stage moet herkansen en misschien zelfs later klaar bent met je opleiding daardoor? Ik vond mijn stage ook vreselijk (kreeg ook de rotklusjes terwijl de rest zat te koffie drinken en ook geen fijne sfeer), maar heb daardoor nu wel mijn diploma en deze baan. Als je eenmaal klaar bent is het allemaal anders en word je ook niet meer zo behandelt. Houd dat voor ogen! Succes nog even!
dinsdag 10 oktober 2017 om 20:42
Je moet niet blijven hangen in verwijten maken en jezelf verdedigen, maar focussen op je leerdoelen behalen. Dat houdt in dat je dat aangeeft bij je begeleiders. Zeg dan bijvoorbeeld dat jij graag de rapportage wil doen, zodat ze dit voor je laten liggen. Gewoon nu focussen op je stage halen. Achteraf (als je het eenmaal gehaald hebt) kan je altijd nog feedback geven op hoe je het hebt ervaren.
dinsdag 10 oktober 2017 om 23:15
Hoe weet jij dat nou? Ik werk ook in de zorg en gelukkig al jaren op een stabiele en prettige plek (hoewel ik wel wil switchen qua carriere, maar dat heeft een andere reden). En ik heb ook ervaren hoe het kan zijn als stagiaire. Ik heb hele leuke plekken meegemaakt, maar ook vreselijke. Dan zou je kunnen denken dat dat dan vast aan mij zal hebben gelegen, maar de grap is dat ik dus ook genoeg ervaring heb opgedaan op leuke plekken, om te weten dat dit echt niet zo hoeft te zijn. Ik heb zelf een vreselijke stageplek gehad die er bijna voor gezorgd heeft dat ik uberhaupt wilde stoppen met de opleiding.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑10-10-2017 18:47Ze verdwijnen vast niet achter de computer om minecraft te spelen... je komt over alsof je nog heel veel moet leren.
Mijn advies aan jou: rug recht, neus omhoog, je beste glimlach opzetten en op alles heel begripvol reageren, je zaakjes meer dan nodig voorbereiden en in drievoud vragen of en wanneer je aan je leerdoelen kunt gaan werken en dit proberen vast te leggen in de gezamenlijke agenda. Dus kan het niet nu? "Ah, snap ik, tis idd heeeeeel druk. Zal ik dan morgenmiddag een uurtje in de agenda inplannen op het rustige moment (bijv. als de oudjes slapen)?"
"Oh, komt niet handig uit? Geeft niks. Jij hebt meer ervaring. Wanneer is een goede tijd? Dan zet ik het er gelijk in. Fijn joh. En als ik vragen heb, wil jij het me vast wel uitleggen? Super"
Suck your way out of it.
En bedenk, nog maar een paar weken en dan ben je van ze af en niemand pakt jouw je diploma meer af en dan weet jij iig dat je niet dáár gaat werken.
Sterkte
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 23:28
0.06% gewijzigd
dinsdag 10 oktober 2017 om 23:25
Onder ideale omstandigheden krijg je hier idd de gelegenheid voor. Maar er zijn dus (zie mijn vorige reactie) afdelingen waar je als stagiair vooral wordt gebruikt om de gaten gevuld te krijgen in het personeelstekort en zijn er collega's die helemaal niet staan te springen om je ook maar iets te leren of daar de gelegenheid voor te geven. Dan ben je bijna een roepende in de woestijn en het fijne is dat je dan bij de eindbeoordeling nog eens lekker te horen krijgt dat je je leerdoelen niet gehaald hebt.chirpy schreef: ↑10-10-2017 19:58Ik denk dat je het werk op de afdeling in het algemeen meer los moet laten. Natuurlijk moet iedere bewoner hulp krijgen bij de ADL, maar jij bent hier om bovenal om te leren en iets minder om het werk van je collega's voor elkaar te krijgen. Ben je boventallig zodat ze jou niet mee zouden mogen tellen in de aanwezigheid van personeel?
Ik denk dat je er goed aan doet om een aantal "eigen" cliënten te nemen (misschien een stuk of 5? ik weet niet wat bij jullie gebruikelijk is) en dat je hen die dag van het begin van jouw dienst tot het einde van jouw dienst verzorgt, medicatie deelt, rapporteert, eventueel contact legt met andere disciplines, anamneses afneemt en zorgplannen maakt bij nieuwe bewoners, zorgplannen aanpast, enz. Wat je zelf kan en mag doe je zelf, voor de rest of waar je nog feedback voor nodig hebt, vraag je of iemand mee kijkt. Zo voorkom je dat je alleen maar met klusjes bezig bent. Leuk als je tijd over hebt, maar je komt hier toch echt om te leren. Desnoods ga je een keer een middag ofzo uit de zorg om aan je opdrachten te werken.
Verder zou ik je aanraden om een plan te maken hoe je je laatste vijf weken gaat invullen, hoe je aan verbeterpunten gaat werken en welke begeleiding je daarbij verwacht. Bespreek dit met je begeleider en ik zou toch duidelijk proberen te maken dat je ontevreden bent over het verloop van je tussenevaluatie, dat je je rot voelt. Plan nog een voortgangsgesprek in voor je eindevaluatie. Blijf initiatief nemen in je leerproces.
Succes!
Kortom, ik zeg niet dat het er zo bij to aan toegaat. Maar ik heb mijn porties afdelingen wel gezien om te weten dat er (zeker binnen het nivo van de verzorgenden, maar ook daarbuiten) ook veel rotte afdelingen bijzitten.