Verlatingsangst bij hond

11-10-2017 12:46 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al lange tijd lees ik mee op dit forum maar nooit actief geweest.
Nu hebben wij een probleem waar we hopen hier misschien tips op te doen en ervaringsverhalen te horen, dus dacht ik ga me aanmelden!

Sinds ruim 2 weken hebben we een lieve hond, ze is een herplaatser van 5 jaar oud. We zijn dolgelukkig met haar en ze doet het hartstikke goed.
Ze is lief in huis, ze gaat keurig naar haar plaats ook uit zich zelf. Lief voor de kinderen, ze schooit niet, ze is niet onrustig, begroet bezoek op een nette manier hooguit even 1 a 2 blaffen en meer niet, even aanhalen en het is goed, springt niet tegen iemand op. Buiten zowel aan de riem als los luistert ze prima, kortom een hond om trots op te zijn en dat zijn we dan ook.

Alleen is ze erg aanhankelijk en dat uit ze als ze even alleen moet zijn, dan blaft en jankt ze en heeft ze verlatingsangst.
Dat heeft ze vermoedelijk ook al gehad bij haar eerste baas. Haar tweede waar wij haar vandaan hebben gehaald hadden die ervaring niet maar wel dat ze niet alleen buiten wilde zijn. Voor een boerderijhond, waar voor ze bedoelt was niet handig.

Maar goed dat doet er denk ik ook niet zoveel meer toe, we willen en hopen dit probleem op te kunnen lossen.
Ze is 5 jaar en een kruising tussen een friese stabij en een markiesje, dit is niet helemaal zeker. En ze moet 3x in de week 3 a 4 uur even alleen kunnen zijn.
We hebben de radio al aan gedaan, en een Kong gegeven bij het weg gaan, die wel leeg is als we terug komen.
We zijn al op verschillende manieren weggegaan, niet altijd dezelfde volgorde van jas aan, sleutels pakken en hond naar haar plek etc.
'S nachts gaat ze in haar bench zonder problemen, als we weg gaan wil ze dat eigenlijk niet. Nu haar vanmorgen uit de Bench gelaten maar ook dan blaft ze . Ze sloopt niet. Ze vind het prima als ik in een andere ruimte ben, bijvoorbeeld ik boven en zij in de huiskamer dus die zelfstandigheid heeft ze wel

Heeft er iemand van jullie tips en/of succesverhalen om dit probleem te verhelpen. Ook ervaringen met een gedragsdeskundige zou ik graag willen horen.
Een camera kopen waardoor je beeld en geluid hebt. Je kunt dan praten tegen de hond via een app waardoor hij misschien denkt niet alleen te zijn.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
oefenen, oefenen, oefenen. Heel kort beginnen en steeds iets langer wegblijven. Jullie zijn het 3e huis voor het beestje? Dan is het niet zo gek dat ze verlatingsangst heeft
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je hebt haar twee weken geleden opgehaald en je verwacht dat ze alleen kan blijven?

Luister, denk nou maar niet dat ze in twee weken volledig gewend is bij jullie. Dit kan maanden duren! Daarbij zijn jullie haar derde baasje? Vind je het gek dat ze niet alleen kan blijven? Elke keer wordt ze herplaatst, dat beestje snapt dat echt niet hoor.

Alleen blijven zal je, net als met een pup, rustig moeten opbouwen. Zij moet er vertrouwen in krijgen dat jullie terug komen. Dus langzaam opbouwen en niet in 1x 4 uur alleen laten.

Als haar eerste eigenaren dit al niet goed aangepakt hebben, heb je hier nog een hele kluif aan.

Maak haar eerst moe, lang wandelen in combinatie met een denkspel. Daarna geef je haar een kong. Ga je 5 minuten naar buiten en kom je weer thuis. Oo die manier ga je het opbouwen.

Het was handiger geweest om eerst een aantal weken vakantie op te nemen om dit alvast te trainen ipv ineens alleen laten.

Wel wil ik zeggen dat ik het onwijs fijn vind dat jullie voor een herplaatser hebben gekozen ipv een pup.

Succes!
Ik denk net zo opbouwen als met een pup. Zoals Rosanna zegt: oefenen. Steeds ietsje langer weg gaan, beginnen met 5 minuten bij wijze van spreken. Belonen als dat goed gaat, en steeds beetje langer.
rosanna08 schreef:
11-10-2017 12:56
oefenen, oefenen, oefenen. Heel kort beginnen en steeds iets langer wegblijven. Jullie zijn het 3e huis voor het beestje? Dan is het niet zo gek dat ze verlatingsangst heeft
Dus dat!
Mijn hond had het ook.
Hij was een mishandeld hondje die maar 1 iemand vertrouwde in het begin....mij
Dus zodra ik uit zicht was was er paniek
Ik ben gaan opbouwen vanaf een minuut
Dus het duurt wel even voor je zover bent dat je haar een paar uur alleen kan laten

De kunst is om weer in zicht te zijn voor de hond in paniek schiet
Daarom zijn wij begonnen met een minuut alleen.

Verder heb ik destijds de buren ingeschakeld, want het is echt een horror geluid, een jankende hond
Hier hadden ze gelukkig alle begrip, en toen mijn hond na jaren een terugval kreeg was ik er heel snel bij om het er weer uit te trainen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Leuk te horen dat jullie deze hond een (3e) nieuwe kans hebben gegeven

Fijn dat eigenlijk alles zo voortvarend verloopt
behalve het puntje verlatingsangst.

zoals meerdere hiervoor hebben aangegeven wordt het een kwestie van langzaam maar zeker opbouwen.
gelukkig zijn er handige hulpmiddeltjes die je kan inzetten: Adaptil of/en CBD olie
hiermee los je het probleem niet in 1 klap op maar het trainen op het alleen blijven gaat wel gemakkelijker en sneller

leg trouwens de buurtjes uit dat je er druk mee bezig bent om de (eventuele) overlast te beperken.

succes
Hoe vaak moet ze elke dag alleen zijn? Of is er meestal wel iemand thuis? Ik ben geen honden expert, maar mijn onderburen hebben ook twee honden met verlatingsangst en die blaffen dus de hele dag door. Voor mij enorm irritant, voor die beesten heel zielig.

Vind het wel echt heel tof dat jullie een opvang hond genomen hebben. Hoop dat het snel beter gaat met haar.
Bedankt voor de reacties!

Ze is niet veel alleen, 2 a 3x in de week 3 a 4 uur in de ochtend en 2x komt vaker voor dan 3 x, meer eigenlijk niet dus het is niet veel, aan een kant een buurman en die zegt ik heb er geen last van, ben toch meestal aan het werk dus in die zin veroorzaken we niet veel overlast. Daar komt bij dat ze echt nooit blaft als wij er zijn.

Iemand zei dat ik eerst vakantie had moeten nemen, dat had ik ook hoor, alleen moest vanochtend wel weer even 3 uurtjes werken. Afgelopen weken ging een half uurtje alleen zijn goed. Ze is ook een keer een uurtje alleen geweest en had niet het idee dat ze geblaft had. De buurman was er toen niet.

Ik ga mij even inlezen over het hulpmiddel Adaptil. Wij hebben bewust gekozen voor een herplaatser en hebben ook niet impulsief
voor haar gekozen. We hebben er eerst koffie gedronken, konden zo goed zien hoe ze reageerde en hoe ze in de omgang is.

Denk dat we gewoon opnieuw moeten beginnen met opbouwen en als ik moet werken opvang/oppas regelen.
Dit kan echt een kwestie van wennen zijn.
Ik heb een hond uit spanje gehaald die erg getraumatiseerd was (mishandeld) en in het begin was hij erg afstandelijk naar mij toe. Maar hoe meer hij zich begon te hechten hoe erger de verlatingsangst werd.
Ik kon nog niet eens alleen naar de wc, of douchen. Piepend voor de deur..
Ik bleef toch oefenen en weg gaan, en na ongeveer anderhalf jaar was hij gewend aan alleen zijn.
In het begin gaf ik hem vaak een bezigheid als ik weg ging, bijvoorbeeld een botje. Nu geef ik dat alleen nog maar als ik lang weg ben. Hij piept niet meer wanneer hij alleen is, hij kijkt altijd verheugt naar de snoepjeskast als ik mijn jas aantrek :lol:

Succes ermee, fijn dat het verder zo'n lief beest is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven