Taak ouders bruiloft
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:17
Hoi allemaal,
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:
volgend jaar ga ik trouwen en ik twijfel over mijn getuigen, aan de ene kant wil ik mijn beide ouders hier voor vragen omdat ik denk dat ze dat echt geweldig zullen vinden en ik vind het leuk ze zo'n 'eervolle taak' te geven.
Anderzijds wil ik graag een neef en nicht(zijn broer en zus) beide vragen omdat ik mijn hele leven al met ze deel, wij heel hecht zijn en het ook beide hele goede vrienden van mij zijn en ik het ontzettend leuk zou vinden en weet dat zij het ook geweldig zouden vinden.
Ik wil mijn ouders niet passeren omdat ze anders voor mijn gevoel het idee hebben geen belangrijke schakel te zijn op de bruiloft (ik bedoel ze hoeven geen taak o.i.d. te krijgen daar gaat het niet om maar het is een gevoel dat ik heb)
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, wat jullie zouden doen of eventueel een andere tip hoe ik mijn ouders er meer in kan betrekken?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:
volgend jaar ga ik trouwen en ik twijfel over mijn getuigen, aan de ene kant wil ik mijn beide ouders hier voor vragen omdat ik denk dat ze dat echt geweldig zullen vinden en ik vind het leuk ze zo'n 'eervolle taak' te geven.
Anderzijds wil ik graag een neef en nicht(zijn broer en zus) beide vragen omdat ik mijn hele leven al met ze deel, wij heel hecht zijn en het ook beide hele goede vrienden van mij zijn en ik het ontzettend leuk zou vinden en weet dat zij het ook geweldig zouden vinden.
Ik wil mijn ouders niet passeren omdat ze anders voor mijn gevoel het idee hebben geen belangrijke schakel te zijn op de bruiloft (ik bedoel ze hoeven geen taak o.i.d. te krijgen daar gaat het niet om maar het is een gevoel dat ik heb)
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, wat jullie zouden doen of eventueel een andere tip hoe ik mijn ouders er meer in kan betrekken?
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:02
Wat is daar mis mee? De mijne was ook bij mijn vrijgezellendag.
Bij goede vrienden van mij waren de ouders ook getuigen.
Bij mij zelf niet; ik had mijn broer, schoonzus en beste vriendin.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:05
Nee, 1-2 getuigen.
Ik heb m'n beste vriendin gekozen, mijn man z'n beste vriend.
Nooit meegemaakt dat ouders getuigen zijn. Ik vind dat zelf niet zo leuk. Ouders zijn er sowieso al de hele dag bij, worden genoemd, staan in de felicitatie rij etc. Getuigen zijn voor mij mensen die ik nodig heb buiten m'n ouderlijk gezin.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:07
Als stel mag je 2-4 getuigen hebben.Maud27 schreef: ↑20-10-2017 17:05Nee, 1-2 getuigen.
Ik heb m'n beste vriendin gekozen, mijn man z'n beste vriend.
Nooit meegemaakt dat ouders getuigen zijn. Ik vind dat zelf niet zo leuk. Ouders zijn er sowieso al de hele dag bij, worden genoemd, staan in de felicitatie rij etc. Getuigen zijn voor mij mensen die ik nodig heb buiten m'n ouderlijk gezin.
In totaal.
Misschien dat beter.laat dat bedoelt
vitamined wijzigde dit bericht op 20-10-2017 17:08
0.21% gewijzigd
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:07
Oh echt?minnimouse schreef: ↑20-10-2017 17:02Wat is daar mis mee? De mijne was ook bij mijn vrijgezellendag.
Bij goede vrienden van mij waren de ouders ook getuigen.
Bij mij zelf niet; ik had mijn broer, schoonzus en beste vriendin.
Dat is net zoiets als 'mn moeder is m'n beste vriendin
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:10
Mijn moeder is niet mijn beste vriendin. Wel heel belangrijk.
Mijn zussen waren er ook. Die hebben het georganiseerd. En daarnaast mijn vriendinnen.
Het is maar net hoe je er in staat en wat je gaat doen.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:10
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:13
De taak van je ouder is "ouders zijn". Ze zitten op een ereplekje tijdens de huwelijkssluiting, staan trots naast je tijdens het feliciteren en worden ook door alle gasten gefeliciteerd en daarnaast is het erg leuk als ouders een speech geven tijden het diner. Ouders van het bruidspaar is al een erebaan op zich. Het voordeel van getuigen vragen is nou juist dat je ook andere mensen die veel voor je betekenen een belangrijke rol kunt geven en zorgen dat ze vooraan zitten etc. Die ouders hebben dat allemaal al.
Verder lees ik opeens veel over "weggeven", waar komt dat opeens vandaan? Teveel Amerikaanse films gekeken ofzo? Ik heb al een aantal jaren geen bruiloften meer mee gemaakt, laatste was denk ik een jaar of 10 geleden in de tijd dat je ook nog geen babyshowers had etc, maar ik heb dat nog nooit in het echt op een Nederlandse bruiloft gezien. Die eveneens uit Amerika overgewaaide babyshowers kan ik nog om lachen hoor, is relatief onschuldig. Maar weggeven? We zijn als vrouw gewoon ook vanaf ons 18e handelingsbekwaam hoor, mogen stemmen, huizen kopen, contracten afsluiten, zelfstandig reizen, hebben een eigen paspoort. Het is hier gelukkig al enkele tientallen jaren niet meer zo dat wij vanuit de verantwoordelijkheid van onze vaders overgedragen worden aan die van onze man en niks mogen zonder de toestemming van 1 van beide. Laten we dat koesteren, hier is hard voor gestreden.
Verder lees ik opeens veel over "weggeven", waar komt dat opeens vandaan? Teveel Amerikaanse films gekeken ofzo? Ik heb al een aantal jaren geen bruiloften meer mee gemaakt, laatste was denk ik een jaar of 10 geleden in de tijd dat je ook nog geen babyshowers had etc, maar ik heb dat nog nooit in het echt op een Nederlandse bruiloft gezien. Die eveneens uit Amerika overgewaaide babyshowers kan ik nog om lachen hoor, is relatief onschuldig. Maar weggeven? We zijn als vrouw gewoon ook vanaf ons 18e handelingsbekwaam hoor, mogen stemmen, huizen kopen, contracten afsluiten, zelfstandig reizen, hebben een eigen paspoort. Het is hier gelukkig al enkele tientallen jaren niet meer zo dat wij vanuit de verantwoordelijkheid van onze vaders overgedragen worden aan die van onze man en niks mogen zonder de toestemming van 1 van beide. Laten we dat koesteren, hier is hard voor gestreden.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:18
In lijn met het om de hand vragen idd. Ook al zoiets zots.Lucylucille schreef: ↑20-10-2017 17:17Weggeven heb ik ook niet gedaan. Vind het een rare traditie. Zo van, hier heb je mijn eigendom, nu is het die van jouw. Zorg er maar voor.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:21
Bij een deel van mijn omgeving is het dan weer wel traditie.lattemachiato schreef: ↑20-10-2017 17:13De taak van je ouder is "ouders zijn". Ze zitten op een ereplekje tijdens de huwelijkssluiting, staan trots naast je tijdens het feliciteren en worden ook door alle gasten gefeliciteerd en daarnaast is het erg leuk als ouders een speech geven tijden het diner. Ouders van het bruidspaar is al een erebaan op zich. Het voordeel van getuigen vragen is nou juist dat je ook andere mensen die veel voor je betekenen een belangrijke rol kunt geven en zorgen dat ze vooraan zitten etc. Die ouders hebben dat allemaal al.
Zeker als er een kerk aan te pas komt.
Vader geeft bruid weg.
Moeder geeft bruidegom weg.
Dus niet alleen maar in 1 richting.
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:25
Mijn gevoel bij getuigen was vooral dat ik daarvoor mensen wilde hebben die ook, als het goed is, me gedurende het grootste deel van mijn huwelijk kunnen bijstaan. Die dus bijna mijn hele huwelijk ook echt meemaken. En dat zullen, hoe verdrietig het ook is, niet mijn ouders zijn want die overlijden veel eerder als het goed is. Ik heb dus mensen gevraagd van ongeveer mijn eigen leeftijd. Mijn broer en beste vriendin. Mijn man had zijn broertje en beste vriend.
Mijn man z’n ouders waren wel getuige bij de bruiloft van zijn zusje. Dus die hadden die taak sowieso al eens vervuld.
En wat de rest ook al aangeeft, ouders staan die dag toch al meer in het middelpunt. Ze worden genoemd bij de plechtigheid, staan bij het feliciteren naast het paar, worden in speeches genoemd en zitten naast het paar bij het diner (formeel gezien dan).
En hier ook weggegeven door mijn vader. Mooi moment was dat! Niet kerkelijk overigens hier.
En mijn moeder was wel mee met mijn vrijgezellenfeest. Zou het echt niet hebben gewild dat die er niet bij was! Ze hoort bij mijn “groepje vrouwen om me heen” vind ik. Net zoals mijn schoonmoeder, schoonzussen en vriendinnen. Maar goed, als ik het alleen had gevierd met mijn vriendinnen, dan waren we maar met 3
Wij hadden bij het vrijgezellenfeest overigens ook een diner met alle mannen erbij! Was een speciaal verzoek van ons, want ik wilde toch ook graag mijn broer erbij hebben op die dag maar dat zou raar zijn haha! Dus zo opgelost, vrijgezellenfeesten waren dus op dezelfde dag
Mijn man z’n ouders waren wel getuige bij de bruiloft van zijn zusje. Dus die hadden die taak sowieso al eens vervuld.
En wat de rest ook al aangeeft, ouders staan die dag toch al meer in het middelpunt. Ze worden genoemd bij de plechtigheid, staan bij het feliciteren naast het paar, worden in speeches genoemd en zitten naast het paar bij het diner (formeel gezien dan).
En hier ook weggegeven door mijn vader. Mooi moment was dat! Niet kerkelijk overigens hier.
En mijn moeder was wel mee met mijn vrijgezellenfeest. Zou het echt niet hebben gewild dat die er niet bij was! Ze hoort bij mijn “groepje vrouwen om me heen” vind ik. Net zoals mijn schoonmoeder, schoonzussen en vriendinnen. Maar goed, als ik het alleen had gevierd met mijn vriendinnen, dan waren we maar met 3
Wij hadden bij het vrijgezellenfeest overigens ook een diner met alle mannen erbij! Was een speciaal verzoek van ons, want ik wilde toch ook graag mijn broer erbij hebben op die dag maar dat zou raar zijn haha! Dus zo opgelost, vrijgezellenfeesten waren dus op dezelfde dag
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:28
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:12
Ben met Halloween 20 jaar getrouwd en ben toch echt weggegeven door mijn vader. Was overigens wel in de kerk.lattemachiato schreef: ↑20-10-2017 17:13
Verder lees ik opeens veel over "weggeven", waar komt dat opeens vandaan? Teveel Amerikaanse films gekeken ofzo? Ik heb al een aantal jaren geen bruiloften meer mee gemaakt, laatste was denk ik een jaar of 10 geleden in de tijd dat je ook nog geen babyshowers had etc, maar ik heb dat nog nooit in het echt op een Nederlandse bruiloft gezien.
Such a beautiful place to be with Friends.
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:24
Hier wel ouders die getuigen waren. het is maar net wat jullie willen toch? Alles kan. Dat lees je hier al. De een heeft wel ouders als getuigen gedaan, de ander vindt dat weer 'raar'. Man en ik hebben daar eigenlijk helemaal niet zo over nagedacht, vonden het logisch onze ouders daarvoor te vragen. Verder is mijn vader meegelopen met mij naar voren, in de kerk. Echt weggeven kan ik het zo niet noemen, maar ik vond 't wel mooi, vader/dochter moment. En hij vond het ook mooi.
En tja, ik ben altijd nogal nuchter, maar is het zo bijzonder om getuige te zijn? Het is even een handtekening zetten toch? Omdat je zegt: neef en nicht zullen het ook geweldig vinden. Tja, misschien wel hoor, maar misschien hebben ze wel 4 bruiloften in een jaar en vinden ze het wel leuk, maar niet zo geweldig als jij denkt. Dus doe vooral wat jij/jullie willen.
Ik lees hier ook: 4 stoelen voor de getuigen, 4-8 stoelen voor de ouders. Hier zaten de ouders gewoon voorin, bij alle andere gasten, maar dus wel op de eerste rij. En ze werden op het einde naar voren geroepen om de handtekening te zetten. Dat was het hele 'getuige zijn'. Ze zaten dus niet de hele tijd op een andere plaats. Maar goed, dat is wellicht overal anders.
En tja, ik ben altijd nogal nuchter, maar is het zo bijzonder om getuige te zijn? Het is even een handtekening zetten toch? Omdat je zegt: neef en nicht zullen het ook geweldig vinden. Tja, misschien wel hoor, maar misschien hebben ze wel 4 bruiloften in een jaar en vinden ze het wel leuk, maar niet zo geweldig als jij denkt. Dus doe vooral wat jij/jullie willen.
Ik lees hier ook: 4 stoelen voor de getuigen, 4-8 stoelen voor de ouders. Hier zaten de ouders gewoon voorin, bij alle andere gasten, maar dus wel op de eerste rij. En ze werden op het einde naar voren geroepen om de handtekening te zetten. Dat was het hele 'getuige zijn'. Ze zaten dus niet de hele tijd op een andere plaats. Maar goed, dat is wellicht overal anders.