Gezondheid alle pijlers

Anuspijn

21-10-2017 14:55 14 berichten
Sorry voor de stomme topic titel maar op een andere manier kan ik mijn klacht niet omschrijven. Ik heb dus soms pijn in m’n anus, het lijkt op een krampachtige pijn, niet m’n huid dus die pijn doet. Het komt uit het niets, vaak ‘s avonds of ‘s nachts (eigenlijk nooit overdag) en het is echt een hele akelige pijn. Meestal ga ik naar de wc om te drukken (alsof je gaat poepen) en dat helpt wat. Dat doe ik dan net zo lang tot het weg is wat meestal een paar minuten tot een kwartiertje duurt. Zijn er meer mensen die dit hebben. No way dat ik dit aan vrienden ga vragen of naar de huisarts ga. Ik heb het thank god niet vaak maar vraag me gewoon af wat het is.
klinkt als ( beginnende ) aambeien. En daar moet je nooit te lang mee wachten met richting dokter gaan.
Waarschijnlijk bedoel je dit?

https://www.henw.org/archief/volledig/i ... fugax.html

Heeft niets met aambeien te maken.
Onder proctalgia fugax verstaat men een meestal hevige, krampachtige pijn rond het rectum gedurende enkele seconden/minuten tot een half uur, die vooral ’s nachts optreedt. De pijn komt doorgaans met tussenpozen van weken tot vele maanden terug.
Alle reacties Link kopieren
Zo Regine, ik ben onder de indruk, da's knap googlen. :)

Maar als dat het nou niet is, heb je wel eens in de gaten gehouden of het gelijke tred houdt met je cyclus?
Pijn in je anus (klinkt idd raar) kun je ook hebben als je net ongesteld geworden bent.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik heb dit ook al jaren af en toe. Altijd 's nachts, ik word dan wakker met die kramp. Ik ga ook naar het toilet, persen helpt, ofschoon er nooit wat komt, hoogstens een klein windje. Ik heb verder geen last van aambeien of darmproblemen, het is echt een kramp van de anusspier net zoals je kramp in je kuiten kunt hebben. Gelukkig duurt het nooit erg lang!
RégineFilange schreef:
21-10-2017 15:02
Onder proctalgia fugax verstaat men een meestal hevige, krampachtige pijn rond het rectum gedurende enkele seconden/minuten tot een half uur, die vooral ’s nachts optreedt. De pijn komt doorgaans met tussenpozen van weken tot vele maanden terug.
Ik zal straks eens dit op Google zoeken maar dit klinkt wel alsof dat het is! Bedankt voor de tip. Heb uiteraard ook wel eens op Google gezocht maar kon nooit echt wat vinden.

Aambeien zijn het denk ik niet, heb het ook echt al jaren. Omdat ik het niet vaak heb is het goed uit te houden maar het is de angst dat het erger wordt.
Nee hoor, geen aambeien, klinkt als anuskramp. Voor zover ik weet kun je er niet echt veel tegen doen behalve wachten tot het weer over is.
Delite_ schreef:
21-10-2017 15:04
Zo Regine, ik ben onder de indruk, da's knap googlen. :)

Het is omdat ik het herken, zelf heb ik het niet, maar een ex van me had er last van. Om de zoveel maanden had hij ineens een aanval.
Oh wauw... ik heb dit nu ook 3x gehad. En elke keer was het alsof ik wel door de pot kon zakken. Wat doet dát pijn af en toe.
Wat mij helpt is een paracetamol nemen, dan zwakt het vrij snel wel af. Of het écht helpt of dat het gewoon als placebo-effect werkt weet ik niet.
Heb het ook af en toe, en soms ook weer maanden niet. Heeft helemaal niks met aambeien te maken trouwens... ( bijzonder toch dat mensen direct reageren zonder enige notie of ervaring)

Ik ga dan op de wc zitten, want dan ontspan je en kun je een beetje persen

Is inderdaad een vervelende pijn, soms word ik er wat misselijk van
Heb ik ook soms.
Heeft volgens mij ook met de hormonencyclus te maken.
Ik noem het een mes in je anus :p:
Hoi allemaal,

In het geval dat er geen sprake is van chronische darmontstekeking, infectie, tumor, magnesium deficiëntie heeft de kramp mogelijk te maken met het niet goed functioneren van de endeldarm. Normaal wordt de endeldarm aan de onderkant (bij de anus) leeg gehouden. Naarmate de endeldarm voldoende gevuld is duwt deze de ontlasting naar beneden tegen de anus aan waardoor men aandrang krijgt. Als men deze negeert trekt na verloop van tijd de endeldarm de ontlasting terug (en vermindert de aandrang) om het later nog een keer opnieuw te proberen. De anus bestaat uit een anuskanaal en twee kringspieren die deze afsluiten. Bij sommige mensen werkt het “terugtrek mechanisme” niet zo goed en komt/blijft er ontlasting achter die tegen de anus drukt. Deze druk is net te licht om het als aandrang te voelen maar irriteert de eerste kringspier (interne kringspier), waardoor soms spontaan kramp kan ontstaan. Dit is gemakkelijk te voelen door een vinger in de anus te steken, je zult dan een paar cm naar binnen al een stuk poep voelen. Door de kramp lukt poepen vaak niet en doet dat bovendien pijn.

De oplossing is simpel steek een vinger in de anus en zet lichtjes druk zoals je bij het poepen doet en help met je vinger de poep in de anus ( tot 5 cm naar binnen) te verwijderen. Zet niet teveel kracht want dat kan de verkrampt spier extra pijnlijk maken. Een andere oplossing is een klysma, bij de sexshop kun je daar een makkelijk tooltje voor vinden. Bijvoorbeeld: https://www.easytoys.nl/intieme-douche/ ... 21753.html.

Vul het met lauw water, voer de klysma uit en wacht even 5 minuten en poep het dan weer uit (Kijk uit dat gaat harder dan je denkt!). De pijn verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Neen dank je, geen vinger in mijn anus .....
En geen poep eruit pulken, en geen klysma. Is ook niet nodig, mijn stoelgang is zeer regelmatig, iedere morgen een half uur na het opstaan prima ontlasting.

Bij mij zijn het echt gewoon krampen in mijn anus, die na enige tijd vanzelf weer overgaan, net zoals je kramp in je kuit kunt hebben, dat gaat ook vanzelf weer over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven