Gezondheid alle pijlers

Mondverzorging

21-10-2017 20:52 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat vast raar klinken. Ik kan wel advies gebruiken voor mondverzorging.
Poetsen alleen is niet genoeg, dat is de merken. Moet 2 keer per jaar langs de mondhygieniste. Heb ook regelmatig ontstoken tandvlees en gevoelige tanden.
Flossen en stokken vind ik moeilijk. Komt door mijn slechte fijne motoriek. Als ik mijn mondhygieniste vraag voor tips krijg ik te horen, blijf flossen en stokken proberen, zelf als ik zeg dat ik dit lastig vind. Flossen kan ik echt niet. Stoken blijft ook lastig. Houten stokers snij ik mij altijd mee. Gebruik daarom nu rubberen stokers. Daar snij ik mij soms ook mee. Stook te weinig, omdat het zo k-klus is, zon 2 keer per week. Kan ook niet overal bij, omdat sommige tanden te dicht op elkaar staan.
Poets 2 keer per dag elektrisch, en gebruik mond water. Tandpasta en mondwater van parodontax. Mijn tandvlees is al minder vaak ontstoken.
Toch kan mijn mondverzorging beter. Hebben jullie tips voor mij?
Ik gebruik zelf de stokers van GUM om tussen mijn tanden, die dicht op elkaar staan, te komen. Niet goedkoop, maar redelijk vaak in de aanbieding. Misschien kun je ook opletten of je niet te kort na het eten je tanden poetst. Dan is je glazuur nog zacht en kun je het beschadigen met de tandenborstel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Genoeg water drinken en tussendoor spoelen met water. Ken je tandenragers? Zou je ook kunnen proberen.
We should have each other with cream.
Gebruik je die stokers van G U M? Die vind ik heel fijn, ik heb ze in mijn tas zitten en als ik in de auto zit en dan stoker ik een rondje. Verder poets ik met de S onicare van P hilips, die werkt voor mij echt veel beter dan de gewone elektrische tandenborstel.
Een waterpik? Zo’n apparaat wat een dot water tussen je tanden spuit?

En je hebt ragers en rubberen stokers in allerlei maten, het lijkt me sterk dat er niet 1 tussen je tanden past.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De GUM-stokers zitten vanaf afgelopen vrijdag in de aanbieding bij de Aldi, 2,99. Misschien hebben ze ze nog. En bij het Kruidvat heb ik ze vorige week gehaald, 1+1 gratis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gebruik de stokers van Gum. De licht groene. Daarmee kom ik niet tussen alle tanden.
Vaker spoelen met water tussen door is een goede tip.
Hoe lang kun je het beste wachten na het eten om te poetsen?
Ragers gebruiken inderdaad. Wel raar dat de mondhygiënist je die niet heeft aangeraden, en laten zien hoe je die gebruikt.
In dit filmpje gebruiken ze de driehoekige, maar je moet de rechte gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=L075oefRsCg
Als je fijne motoriek lastig is, zijn ragers denk ik sowieso niet ideaal. Zo'n ding zou wel moeten lukken denk ik; al gaat het mis dan gebeurt er niks ernstigs. Het kost wel wat, maar als je continu ragers moet kopen (en vaak weggooien omdat ze breken of scheef staan) sta je na een jaar of anderhalf quitte denk ik.

https://www.philips.nl/c-p/HX8431_01/so ... e-reiniger
himalaya schreef:
21-10-2017 21:01
Een waterpik? Zo’n apparaat wat een dot water tussen je tanden spuit?

En je hebt ragers en rubberen stokers in allerlei maten, het lijkt me sterk dat er niet 1 tussen je tanden past.
Volgens mijn tandarts en mondhygieniste helpt zon waterpik niet. Dus dat heb ik nog nooit gebruikt
Theamuts schreef:
21-10-2017 21:05
Ragers gebruiken inderdaad. Wel raar dat de mondhygiënist je die niet heeft aangeraden, en laten zien hoe je die gebruikt.
In dit filmpje gebruiken ze de driehoekige, maar je moet de rechte gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=L075oefRsCg
Dat filmpje is handig. Ga toch eens ragers proberen.
Zit de laatste tijd te denken om naar een andere mondhygienist te gaan.

Woepsie96 schreef:
21-10-2017 21:08
Als je fijne motoriek lastig is, zijn ragers denk ik sowieso niet ideaal. Zo'n ding zou wel moeten lukken denk ik; al gaat het mis dan gebeurt er niks ernstigs. Het kost wel wat, maar als je continu ragers moet kopen (en vaak weggooien omdat ze breken of scheef staan) sta je na een jaar of anderhalf quitte denk ik.

https://www.philips.nl/c-p/HX8431_01/so ... e-reiniger
Ga van de week toch eens ragers proberen.
Volgens mijn tandars en ook volgens mijn mondhygieniste helpt die airfloss niets. Heb het ze als eens gevraagd.
Bij mij breken de ragertjes van gum wel eens af of er blijft een stukje ervan tussen de tanden zitten. Ook niet ideaal.
Ik gebruik de 3 in 1 flos van Jordan en ragers van Interprox

Afbeelding
Afbeelding

GUM heb ik heel lang gebruikt maar kreeg steeds vaker last van loslatend rubber tussen mijn tanden en kiezen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
De ragers van Lactona zijn wel iets duurder, maar die zijn wel het beste.
Ik zou een airfloss of waterfloss wel de moeite waard vinden om te proberen.

Verder heeft q10 slikken de conditie van mijn tandvlees wel verbeterd.
Zal maandag even langs de Etos. Zien voor ragers.
Hebben jullie ook nog tips voor tandpasta en mondwater? Wie wel eens een ander merk proberen.
Zit ook te twijfelen of ik een waterpik of de airfloss zou kopen

Als sommige merken duurder zijn, maakt mij niets uit hoor. Als het maar helpt
Wil graag minder vaak langs de mondhygieniste. Al zit ik ook wel eens te denken om naar een andere te gaan
Op advies van mijn parodontist en mondhygiënist gebruik ik parodontax.
Op mijn elektrische tandenborstel doe ik de zachte borstels van kruitvat merk.
Mondwater schijnt niet echt wat te doen.
Ik flos nooit, dat is echt zoiets wat ik mezelf voorhoud om te doen en na een paar keer weer vergeet dat ik eraan begonnen was.
Ik heb nooit gaatjes of andere problemen met mijn gebit gehad dus het zal wel goed zijn.
Poets je wel goed?
Theamuts schreef:
21-10-2017 22:35
Op advies van mijn parodontist en mondhygiënist gebruik ik parodontax.
Op mijn elektrische tandenborstel doe ik de zachte borstels van kruitvat merk.
Mondwater schijnt niet echt wat te doen.
Van mijn mondhygieniste moest ik ook mondwater gebruiken. Dus dat gebruik ik maar.
Beide van parodontax
Bblientje schreef:
21-10-2017 22:39
Ik flos nooit, dat is echt zoiets wat ik mezelf voorhoud om te doen en na een paar keer weer vergeet dat ik eraan begonnen was.
Ik heb nooit gaatjes of andere problemen met mijn gebit gehad dus het zal wel goed zijn.
Poets je wel goed?
Volgens mij mondhygieniste poets ik niet goed. Gebruik wel een elektrische tandenborstel met ronde kop.
Ik zocht een andere mondhygiëniste.. dat het allemaal beter kan is hartstikke leuk en vast heel erg waar maar help dan ook om het daadwerkelijk beter te doen.
Mensen vergeten vaak de achterkant van de tanden, kiezen, ik poets werkelijk alles me tandvlees, tong, gehemelte.
Gewoon zorgen dat je geen plekje overslaat en daar heb je geen handboek voor nodig hoor.
Ik vind wel dat het kauwen op Wasa Knäckebröd Zemelrijk mijn tanden goed van plak ontdoet.
En dan daarna zo'n xylitol kauwgumpje om dat zetmeel weg te krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een andere tip is het gebruiken van desinfecterende tandpasta. Er moet dan echt een werkzaam middel in zitten waardoor bacteriën het loodje leggen, bijvoorbeeld Hexetidine. Ikzelf heb een tube Hextril staan. Al tien jaar. Ik gebruk het als ik ergens heenmoet waar ik absoluut geurvrij moet zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bblientje schreef:
21-10-2017 23:29
Mensen vergeten vaak de achterkant van de tanden, kiezen, ik poets werkelijk alles me tandvlees, tong, gehemelte.
Gewoon zorgen dat je geen plekje overslaat en daar heb je geen handboek voor nodig hoor.
Het verschilt heel erg per persoon hoe gevoelig je bent voor tandvleesproblemen, erfelijkheid speelt een rol. Natuurlijk is op de juiste manier poetsen heel belangrijk, maar als je snel tandvleesproblemen hebt, dan heb je daar niet voldoende aan. Stokers gebruiken is dan een must.

Ik heb heel snel last van bloedend tandvlees en dan echt in mijn hele mond! Het enige wat bij mij helpt, is naast goed poetsen, die witte haakdingen gebruiken met aan een kant een flosdraadje (die hierboven ergens al op een foto staan). Was voor mij ook even zoeken, veel stokers en ragers pasten simpelweg niet tussen al mijn tanden :-[ . Ik gebruik ze dagelijks, soms twee keer per dag en als ik het een paar dagen niet doe, is mijn bloedend tandvlees alweer terug (en enorme stank tijdens het stoken, heel smerig!). Op advies van de mondhygiënist gebruik ik geen mondwater. Ze zeiden dat als ik dat toch zou willen gebruiken, ik een speciale zou moeten gebruiken die ze niet bij het kruidvat o.i.d. verkopen. Ook poets ik elektrisch, philips sonicare, met parodontax.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven