Werk & Studie alle pijlers

Statistiek: iemand tips? :(

21-10-2017 18:03 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een tentamen voor statistiek 2 en ik zie er ontzettend tegenop. Het lijkt soms echt of ik Chinees aan het lezen ben, zo weinig begrijp ik van sommige onderwerpen.

Heeft iemand van jullie wellicht tips? Ik heb al gekeken of bijles een optie is, maar dat is helaas te duur of niet op tijd te regelen.

Ik weet dat ik niet de enige ben die zo baalt van statistiek (als ik het snap vind ik het eigenlijk heel leuk, maar helaas snap ik veel dingen gewoon echt niet), dus vroeg me af hoe jullie het zijn doorgekomen en hoe jullie het gehaald hebben.

Alvast heel erg bedankt! :)
uva bijles statistiek wordt geregeld via

http://www.comenius-uva.nl/bijles.html

bel ze anders en leg je probleem voor.
recurring schreef:
22-10-2017 12:36
Bedoel je van A. Slotboom, die vind ik net op internet. En zijn er wellicht nog andere Nederlandstalige boeken die nuttig zijn?

Ik werk nu namelijk met Engelstalige boeken en ik denk dat wat uitleg in het Nederlands wellicht nog wel zou kunnen helpen.
Ja klopt. Ik had nog wel een paar andere Nederlands talige boeken, maar die waren specifiek gericht op mijn vakgebied, dus weet niet hoe nuttig die zijn 'in het algemeen'.

Verder hielp het mij ook om gericht te googelen, er zijn verschillende universiteiten/studies die goede Nederlandstalige (SPSS) handleidingen online hebben staan. Maar dan moet je wel al gericht weten wat je zoekt. En bij statistiek (en wiskunde in het algemeen) is het ook gewoon een kwestie van doen, dat werkt veel beter dan leren.
Statistiek, heerlijk vak :)

Geniet er van. Nee, echt, dat is mijn serieuze tip. Geniet er van, zie de schoonheid en geniet. Maakt het stukken makkelijker
swifty schreef:
22-10-2017 10:38
JE hebt ook pakket cursus gericht op bepaalde tentamens. Dan krijg je goedkoper bijles in pakketformaat, qua eruo per uur is dit vele malen minder dan officiele bijlesdocenten.

Een voorbeeld,

https://www.debijlespartner.nl/cursus?e ... oupID=1158

https://www.tentamentrainingen.nl/unive ... istiek/331

http://www.youtopiasupport.nl/opleiding/psychologie/

etc
Ah heel fijn! Die bovenste geeft binnenkort een training gericht op mijn tentamen. Ik studeer aan de EUR :)

Wel moet ik dan even afstemmen of het oke is als ik later binnenkom, of ik moet iets op mijn werk regelen, maar hoop dat dat gaat lukken. Heel fijn dat je dit voor me hebt gevonden, want ik heb wel een boel tentamentrainingen en bijles gevonden verder. Maar dat ging dan vaak om andere universiteiten of andere studies. Gek dat ik deze nooit zelf heb kunnen vinden.

De andere 2 sluiten helaas niet aan bij wat ik nodig heb.
ha mooi, deze is er ook nog en is op 1 dag, een zondag, al snel trouwens. Je kan je inschrijven nog.

https://www.tentamentrainingen.nl/erasm ... icting/406
Ah die is helaas in het Engels! En die in het Nederlands is overdag op een maandag helaas...
Ik zoek wel echt een training in het Nederlands, want de colleges en lesstof zijn ook in het Engels en ik denk dat het Nederlands me toch al meer gaat brengen.

Ik zie nu trouwens dat het wel om psychologie gaat en zij volgen deels andere colleges binnen dit vak, dus ik weet niet of wij hetzelfde tentamen hebben. Maar er zal altijd een hoop overlap zijn.
recurring schreef:
22-10-2017 12:35
Juist daarom valt dit me zo tegen: ik krijg veel meer college en begeleiding en toch snap ik regressie en ANOVA maar niet.

Gaat het alleen om regressie en anova? Dit zou ik je eventueel ook kunnen uitleggen. Ik woon zelf in Zuid-Holland, vlakbij Den-Haag, mocht je in de buurt wonen kan het persoonlijk. En anders kan ik je digitaal ook wel helpen :) Het is echt makkelijk als je eenmaal ziet hoe het werkt, maar ik snap dat het in het begin lastig is om het patroon erin te zien.
Ik had met groepjebijles, betaalde dan 7.50€ pp per uur. Nam voor de toets 2 uur individueel af a 25€ per uur.

Zij gaf heel duidelijk bijles, mocht je in Utrecht of Rotterdam studeren dan kan je wel een pb sturen dan geef ik haar naam wel door
recurring schreef:
22-10-2017 12:37
Hoe kan ik in contact komen met ouderejaars? Ik heb al gekeken of er een facebookgroep is, maar die hebben ze niet. Ik zou dus niet zo goed weten hoe ik dat moet doen. Komend blok zit met ik met derdejaars, maar ja daar heb ik nu niet zo veel aan :P
Lid worden van de studievereniging. Mag ook gewoon als je pre-master doet volgens mij.
recurring schreef:
21-10-2017 19:37
LilyP, bedankt voor je berichtje! Ik houd alles bij, ga naar elk college, stel vragen, houd de stof goed bij en maak alle opdrachten. Maar zodra ik een onderwerp niet snap heeft nog eens de stof lezen geen zin, ik begrijp het gewoon niet. Ik heb ook al eens op youtube gekeken en voor sommige dingen werkt dat, maar anderen niet. Nu loop ik tegen Regressie aan, de basis snap ik, maar wanneer we er verder op in gaan en al die formules en termen voorbij komen haak ik af en begrijp ik het echt niet meer. Tijdens het college gaat het heel snel en is er weinig tijd voor vragen. Werkgroepen hebben we wel, maar die zijn anders dan normale werkgroepen. Het is in elk geval niet de bedoeling dat je uitgebreid vragen stelt over de stof of over de sommen.

De blokken zijn kort, dus het tempo is hoog en ik merk dat ik daardoor snel achterloop wanneer ik iets niet begrijp. Als ik A niet begrijp, het college erna wordt B behandeld wat voortborduurt op A en daarna wordt C behandeld wat voortborduurt op B, dan gaat het heel snel met het niet begrijpen van de stof. Helaas.

Ik kan geen bijles van studenten vinden, alleen van professionals en dan kom je aan 30-40 euro per uur. Ik heb al best wat gegoogled en het ook al op de universiteit gevraagd, dus mocht je weten waar ik voor 10 euro per uur iemand kan vinden zou dat heel fijn zijn :)
Wat ik heb geleerd is dat de stof doorlezen bij statistiek niet veel zin heeft, maar dat praktisch bezig zijn de key is. Ik was in het begin ook zo, hield alles bij en las alles twintig keer door maar haalde toch onvoldoendes.

Je zegt dat als er wordt ingegaan op formules en technologie je afhaakt. Dit is waar je in mijn ogen de mist in gaat. Gooi je boeken aan de kant en ga formules ontleden. Maak al je opdrachten 5 keer tot dat je doorhebt wat een formule doet. Veel analyses bouwen voort op elkaar inderdaad, zodra je de basis snapt kan je daar mee door. Het heeft geen zin om je bezig te houden met regressies als je bij wijze van niet eens weet hoe je een standaarddeviatie berekent.

Laat de theoretische achtergrond links liggen en ga aan de slag. Zoek naast de opdrachten in je boek/colleges verder op internet. Youtube heeft veel filmpjes van instructors die uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Wanneer je snapt wat een formule doet en hoe hij in elkaar zit kan je overgaan naar de theoretische achtergrond en de randvoorwaarden van een toets. Ik zou je aanraden om dit niet als basis te nemen omdat het in mijn ogen het verwarrender maakt. Uiteindelijk zul je een eigen interpretatie geven aan verschillende tests die misschien afwijken van wat het boek of je leraar zegt maar je wel tot het goede antwoord leiden.

Statistiek is inderdaad heel leuk als je het snapt, maar je moet zelf het initiatief in handen nemen.
Wow heel toevallig. Ik heb deze week een tentamen statistiek en ik ben als de dood. Heb er ook heel veel moeite mee!
'You can't always get what you want'
Bijles via skype van deze man https://hulpbijonderzoek.nl . Met z'n tweetjes wat het te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven