Agenda-topic
zondag 8 oktober 2017 om 21:29
Ik hou van agenda's en voordat het jaar om is heb ik eigenlijk alweer zin om een nieuwe te kopen. Er zijn zoveel handige agenda's dat ik telkens toch weer moeite met kiezen heb. Voor mij staat functionaliteit voorop maar soms kan ik er ook echt van genieten om een agenda of weekplanner te kopen die er stijlvol uitziet, van Paperblanks of Quattro Colori bijvoorbeeld
Wat voor agenda hebben jullie? Wat vinden jullie handig (papier, digitaal, bepaalde indeling)?
Een tijdje heb ik een digitale agenda geprobeerd maar dat vond ik niks.
Ik twijfel voor volgend jaar tussen een klassieke kleine Moleskine met verso indeling (dus links de week en rechts lijntjes) of eentje van Legami of Paperblanks met een verticale indeling. Verder heb ik nog een oude Filofax liggen, maar ik heb daar qua schrijfruimte helaas niet genoeg aan.
Nu heb ik deze, de Maya Blue van Paperblanks (verso).
Wat voor agenda hebben jullie? Wat vinden jullie handig (papier, digitaal, bepaalde indeling)?
Een tijdje heb ik een digitale agenda geprobeerd maar dat vond ik niks.
Ik twijfel voor volgend jaar tussen een klassieke kleine Moleskine met verso indeling (dus links de week en rechts lijntjes) of eentje van Legami of Paperblanks met een verticale indeling. Verder heb ik nog een oude Filofax liggen, maar ik heb daar qua schrijfruimte helaas niet genoeg aan.
Nu heb ik deze, de Maya Blue van Paperblanks (verso).
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
maandag 9 oktober 2017 om 10:03
maandag 9 oktober 2017 om 10:54
Die van mij van Moleskine loopt van juli 2017 t/m december 2018.Bloemetjesolifant schreef: ↑09-10-2017 09:23Veel agenda's en kalenders zijn 'gewoon' 12-maands, dus van januari t/m december of van september t/m augustus. Dan kun je dus niet doorplannen. Ik zoek mijn agenda er op uit dat 'ie van september t/m december loopt, zodat ik 'm van sept-aug kan gebruiken en niet in juni of juli al een tweede agenda in mijn tas moet stoppen om afspraken voor volgend jaar te kunnen maken. Het kan zijn dat mijn boekhandel(s) een heel vreemd assortiment hebben, maar ik ken maar een paar merken die daadwerkelijk 14- of 16-maands agenda's hebben, de meesten houden gewoon op bij 12.
maandag 9 oktober 2017 om 11:52
Ik heb een Leuchtturm1917, een gestippeld leeg boekje wat ik als bullet journal gebruik. Al ben ik niet zo dat ik echt alles erin bijhoud. Heb voorin een aantal pagina's met bijvoorbeeld een wishlist, een lijstje met boeken die ik nog wil lezen en hoe ver ik in de series ben die ik kijk. In het begin van elke maand heb ik een maandoverzicht en een algemene to do lijst (dus met dingetjes die ik ooit die maand moet doen, maar waarvan het niet uitmaakt wanneer) en een tracker waar ik een paar dingetjes bijhoud (of ik gesport heb die dag , of ik gezond gegeten heb, of ik 7,5 of meer uur geslapen heb en of ik gelezen heb) en nog een caloriën tracker. De rest is steeds een normaal weekoverzicht.
Ik merkte dat ik geen agenda kon vinden waar ik genoeg schrijfruimte in had en dat ik graag per maand het wilde kunnen aanpassen.
Bijkomend voordeel is dat ik tekenen altijd heel leuk gevonden heb, maar het de laatste jaren nauwelijks meer deed omdat ik geen inspiratie meer had en hierbij wordt ik 'gedwongen' om steeds weer een stukje nieuwe agenda te tekenen, waardoor ik ook weer veel inspiratie heb en er veel doodles bij teken. Hoewel het systeem eigenlijk zo ontworpen is dat je elke week de spread voor de week erna tekent ben ik nu al klaar met de volledige maand november en heb ik heel veel zin om aan december te gaan beginnen.
Heb eerder altijd gewone schoolagenda's gehad en vorig jaar heb ik vrijwel alles digitaal gedaan. Maar ik merkte toch dat ik een papieren agenda heel erg mistte.
Ik merkte dat ik geen agenda kon vinden waar ik genoeg schrijfruimte in had en dat ik graag per maand het wilde kunnen aanpassen.
Bijkomend voordeel is dat ik tekenen altijd heel leuk gevonden heb, maar het de laatste jaren nauwelijks meer deed omdat ik geen inspiratie meer had en hierbij wordt ik 'gedwongen' om steeds weer een stukje nieuwe agenda te tekenen, waardoor ik ook weer veel inspiratie heb en er veel doodles bij teken. Hoewel het systeem eigenlijk zo ontworpen is dat je elke week de spread voor de week erna tekent ben ik nu al klaar met de volledige maand november en heb ik heel veel zin om aan december te gaan beginnen.
Heb eerder altijd gewone schoolagenda's gehad en vorig jaar heb ik vrijwel alles digitaal gedaan. Maar ik merkte toch dat ik een papieren agenda heel erg mistte.
maandag 9 oktober 2017 om 11:56
Klopt, Moleskine is er 1 van
maandag 9 oktober 2017 om 20:31
Het klinkt misschien een beetje als een domme vraag; maar de mensen die hun agenda zelf maken; maken jullie dan ook echt de 52 weken en verdelen je die dan echt in 7 dagen?
Vind het erg leuk dat sommige dit doen!
Twijfel wel of het iets voor mij is, of ik het echt zo precies en perfect krijg als ik zou willen. Gezien mijn zeer onregelmatige rooster/uren en plaatsen waar ik werk, moet het wel nog heel erg duidelijk en overzichtelijk zijn. Daar ligt dus een beetje mijn twijfel punt. Nu snap ik wel dat dat maar net is hoe precies je het zelf maakt. Maar ben benieuwd of jullie er ook nog nadelen van inzien?
Twijfel wel of het iets voor mij is, of ik het echt zo precies en perfect krijg als ik zou willen. Gezien mijn zeer onregelmatige rooster/uren en plaatsen waar ik werk, moet het wel nog heel erg duidelijk en overzichtelijk zijn. Daar ligt dus een beetje mijn twijfel punt. Nu snap ik wel dat dat maar net is hoe precies je het zelf maakt. Maar ben benieuwd of jullie er ook nog nadelen van inzien?
maandag 9 oktober 2017 om 20:52
Ja ik maak over het algemeen voor elke week een 'spread' net zoals een normale agenda, alleen is de indeling hiervan vaak wat anders dan de gewone horizontale verdeling van een gemiddelde agenda. Maar voor bijvoorbeeld augustus heb ik dit niet gedaan. Ik was toen net afgestudeerd en wist dat ik in mijn vakgebied in die maand toch nog niet aan de slag kon, dus toen heb ik alleen een maandoverzicht gemaakt en een extra groot gebied (één pagina) voor mijn todo lijstjes, dus had uiteindelijk een agenda voor die maand van alleen de titelpagina, een pagina met een tracker en een maandoverzicht en een pagina met een enorme to do list.
Het nadeel is voor mij alleen dat je tijd kwijt bent aan het maken van de agenda, en dat ik nu nog niks kan inplannen voor bijvoorbeeld juli 2018, omdat die maand simpelweg nog niet bestaat in mijn agenda. Voor dat soort grotere afspraken op de lange termijn heb ik nog wel mijn digitale agenda. Dit is ook de reden waarom ik wel verder vooruit werk, ben zojuist met december begonnen. Als ik die af heb kan ik een future log maken voor 2018 (jaaroverzicht) en kan ik die grotere afspraken wel weer maken.
Het nadeel is voor mij alleen dat je tijd kwijt bent aan het maken van de agenda, en dat ik nu nog niks kan inplannen voor bijvoorbeeld juli 2018, omdat die maand simpelweg nog niet bestaat in mijn agenda. Voor dat soort grotere afspraken op de lange termijn heb ik nog wel mijn digitale agenda. Dit is ook de reden waarom ik wel verder vooruit werk, ben zojuist met december begonnen. Als ik die af heb kan ik een future log maken voor 2018 (jaaroverzicht) en kan ik die grotere afspraken wel weer maken.
maandag 9 oktober 2017 om 21:30
Ik doe het per week. Dus op zondag of maandag maak ik de week pas, zodat ik extra bladen kan gebruiken als dat nodig is. Ook gebruik ik veel post its erin. Ik doe het in combinatie met mijn digitale agenda ( gedeeld met partner) en magister.motorbloemetje schreef: ↑09-10-2017 20:31Het klinkt misschien een beetje als een domme vraag; maar de mensen die hun agenda zelf maken; maken jullie dan ook echt de 52 weken en verdelen je die dan echt in 7 dagen?
maandag 9 oktober 2017 om 22:19
dinsdag 10 oktober 2017 om 13:59
Oh, die is tof!! Jammer dat ze die niet in A4 formaat hebben. Heb toch echt wel zo'n grote nodig. Maar Moleskine producten vind ik echt super fijn.Ikwilslaap schreef: ↑10-10-2017 13:47Dankzij dit topic heb ik zojuist een Moleskine agenda gekocht. Ze hadden echt hele gave van Alice in wonderland. Dus Moleskine posters, bedankt!haha
lady_day wijzigde dit bericht op 14-10-2017 09:39
0.27% gewijzigd
vrijdag 13 oktober 2017 om 22:48
Leuk, al de reacties
@Ikwilslaap: die Alice in Wonderland agenda is inderdaad heel gaaf! Ik moest me echt inhouden toen ik die zag, haha.
Bij de Bruna heb ik leuke mini-organizers gespot. Wel van karton, en je kunt ze niet hergebruiken. Maar wel schattig. Helaas kan ik nu even geen foto vinden.
Bij de Bruna heb ik leuke mini-organizers gespot. Wel van karton, en je kunt ze niet hergebruiken. Maar wel schattig. Helaas kan ik nu even geen foto vinden.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
donderdag 19 oktober 2017 om 17:17
Ik wil voor volgend jaar de Passion Planner gaan gebruiken. Wilde dat vorig jaar al doen maar een beetje onhandig dat hij uit Amerika moet komen. Heb nu een simpele papieren agenda. Een kennis van mij komt binnenkort naar NL vanuit Amerika en wil hem eventueel meenemen. Voor wie hem gebruikt: hoe bevalt hij?
Tjezus, wat vals
zondag 22 oktober 2017 om 17:15
Ik vind het een life-changer, ik ben echt zóveel productiever en een gelukkiger mens daardoor. Mensen kijken me wel altijd vreemd aan als ik hem op tafel leg ("zo'n groot ding en plan je je dag echt zo streng? wat een gedoe"), beetje Hollandse mentaliteit geloof ikMevrouwJack schreef: ↑19-10-2017 17:17Ik wil voor volgend jaar de Passion Planner gaan gebruiken. Wilde dat vorig jaar al doen maar een beetje onhandig dat hij uit Amerika moet komen. Heb nu een simpele papieren agenda. Een kennis van mij komt binnenkort naar NL vanuit Amerika en wil hem eventueel meenemen. Voor wie hem gebruikt: hoe bevalt hij?
Maar ik wil hierna de Law of Attraction Planner kopen, zo goed als hetzelfde maar dan meer gericht op persoonlijke doelen behalen / focus.
zondag 22 oktober 2017 om 18:13
Thanks! Ik ben heel benieuwd! Ik voelde me al instant succesvol worden toen ik de site bekeek 
Ik heb de compacte versie gekozen, wel wat getwijfeld maar ik heb nooit een grote tas bij me naar mijn werk. Ik ga hem een half jaar uitproberen en dan kijken hoe het bevalt. Als ik toch een grotere wil wissel ik halverwege het jaar, want een academische versie (startend vanaf augustus) is voor mijn werk eigenlijk handiger,
Ik heb de compacte versie gekozen, wel wat getwijfeld maar ik heb nooit een grote tas bij me naar mijn werk. Ik ga hem een half jaar uitproberen en dan kijken hoe het bevalt. Als ik toch een grotere wil wissel ik halverwege het jaar, want een academische versie (startend vanaf augustus) is voor mijn werk eigenlijk handiger,
Tjezus, wat vals
dinsdag 24 oktober 2017 om 23:36
Ik gebruik de google agenda op mijn telefoon. Maar ik ben bezig een bullet journal te maken voor 2018. Leuk om te doen en zo krijg ik em precies zoals het voor mij handig is.
Hoewel ik waarschijnlijk mijn google agenda ernaast zal blijven gebruiken voor de maanden die ik nog niet af heb in mijn bullet journal.
Hoewel ik waarschijnlijk mijn google agenda ernaast zal blijven gebruiken voor de maanden die ik nog niet af heb in mijn bullet journal.
donderdag 26 oktober 2017 om 17:37
Stoer! Een bulletjournal-achtige aanpak? Ik heb het overwogen maar vond dat wel een hele grote stap na een paar jaar mijn telefoon als agenda
Tjezus, wat vals
donderdag 26 oktober 2017 om 17:48
Ja, iets dergelijks. Ik gebruik voor elke week 2 bladzijdes: op de ene kant een schema voor mijn gezin (we zijn met 3 personen, dus per persoon een vak waar in staat wat er die dag qua afspraken op de planning staat.MevrouwJack schreef: ↑26-10-2017 17:37Stoer! Een bulletjournal-achtige aanpak? Ik heb het overwogen maar vond dat wel een hele grote stap na een paar jaar mijn telefoon als agenda![]()
Op de andere bladzijde zit ik nog te twijfelen tussen ruimte voor to do's of ook een raster, waar ik dan weekmenu, huishoudelijke taken en andere to do's per dag kan opschrijven. Ik ben nu de komende maanden diverse lay outs aan het uitproberen, zodat ik straks zeker weet wat het prettigste werkt
vrijdag 27 oktober 2017 om 19:40
Ik heb ook een bullet journal sinds ik dit topic las. Ik heb een boekje met lijntjespapier gebruikt dat ik al had. Als het echt leuk blijft wil ik volgende keer zo'n dotted ding. Mijne loopt tot december 2018 heb ik bedacht. Ik heb voor elke week 2 pagina's gereserveerd en weeknummers alvast opgeschreven tot 52 2018. De linkerkant wordt een soort agenda indeling met 6 vakjes voor de dagen van de week (weekend ipv zaterdag en zondag). De rechterkant gebruik ik om afspraken te noteren als ik de linkerpagina nog niet gemaakt heb en is later voor notities uit die week. Na week 52 heb ik pagina's over om lijstjes bij te houden die voor mij relevant zijn.
Voorin heb ik een boodschappenlijstjespagina met een stapeltje post-its met lijntjes zodat ik daar elke keer opnieuw mn boodschappen kan noteren.
Ik vind 'm heel erg fijn in gebruik tot nu toe.
Voorin heb ik een boodschappenlijstjespagina met een stapeltje post-its met lijntjes zodat ik daar elke keer opnieuw mn boodschappen kan noteren.
Ik vind 'm heel erg fijn in gebruik tot nu toe.
Het Viva forum is papaja.
zaterdag 28 oktober 2017 om 11:26
zaterdag 28 oktober 2017 om 13:02
Niet voor mij, ik vind ze erg lievig en daarom niet geschikt voor mij en mijn werk. Ik had op de middelbare school een agenda met een spiraal, maar vind de linkerpagina niet zo lekker schrijven en de pagina eruit halen zo'n gedoe.Habbekratz schreef: ↑28-10-2017 11:26https://www.bing.com/images/search?q=ki ... &FORM=IGRE
Leukste agenda is de kiki planner
Heb na even wikken en wegen mijn bestelling bij passion planner aangepast, naar toch een grote versie van zwart leer. Heb voor nu even de pdf gedownload, kan ik even experimenteren tot januari!
Tjezus, wat vals
zaterdag 28 oktober 2017 om 14:57
Veel geld ook voor een planner. Vond de Mascha planner al duur met z'n 25 euro, deze zijn gemiddeld al meer dan 50 euro...Habbekratz schreef: ↑28-10-2017 11:26https://www.bing.com/images/search?q=ki ... &FORM=IGRE
Leukste agenda is de kiki planner