Gedachten bij eerste bevalling
zondag 22 oktober 2017 om 18:36
Die van mij was bijna 4 jaar geleden en stond er vrij open in. Gelukkig maar, want een bevalling gaat zeer zelden volgens plan. Zo wilde ik in principe geen pijnstilling, maar ben MEGA blij dat ik dat toch gedaan heb toen ik op 7cm bleef hangen.
Lees je in en ga er vervolgens open in. Ik dacht steeds m aar: miljarden vrouwen zijn me voorgegaan, dus het zal wel goedkomen. En dat deed het ook, had er eentje uit het boekje.
Succes met de zwangerschap en straks bevalling.
Lees je in en ga er vervolgens open in. Ik dacht steeds m aar: miljarden vrouwen zijn me voorgegaan, dus het zal wel goedkomen. En dat deed het ook, had er eentje uit het boekje.
Succes met de zwangerschap en straks bevalling.
zondag 22 oktober 2017 om 18:40
Haha, nou ik ben benieuwd! Heb dit jaar wel drie bevallingen bij mogen wonen, en het zag er op dat moment voor de moeder inderdaad wel zo uit..blauwuiltje schreef: ↑22-10-2017 18:39Zoals mijn wijze oma zei: als je denkt dat de wereld vergaat, is het kind er.
zondag 22 oktober 2017 om 18:51
Twee keer bevallen, eerste keer geen verwachtingen en vond het goed te doen. Toch denk je dan dat de tweede keer ook zo gaat. Qua pijn goed volte houden, ontsluiting ging heel snel, persen vond ik itt de eerste keer wel pijnlijk, binnen 2 persen was zoon er, wel totaalruptuur. Maar ook dat viel me mee. Je weet het niet, iedereen ervaart het anders. Ik kijk op beide bevallingen prima terug, heb geen moment gedacht dat ik dood ging of aan pijnstilling gedacht.
zondag 22 oktober 2017 om 19:12
Precies 4 weken geleden bevallen van de eerste.
Ik stond overal voor open en heb van tevoren niets uitgesloten, omdat ik gewoon niet wist hoe ik zou reageren. En je hoort zo vaak dat mensen terugkomen op zaken die van tevoren zijn bedacht, maar op dat moment gewoon niet haalbaar zijn/ niet werken. Ik vond het niet eng of spannend, ik was vooral heel nieuwsgierig naar hoe ik dat bevallen zou vinden en wat dat met me zou doen.
Na 6 uur over 1 cm ontsluiting te hebben gedaan ( de eerste 3 kreeg ik cadeau door een ballonkatheter, mijn bevalling werd ingeleid ivm medische problemen bij mij), hield ik het niet meer en heb op advies van de VK een ruggenprik gekregen.
De beste keuze voor mij ooit. Daarna ging het razendsnel, 4 uur later had ik onze baby in mijn armen en ik kijk met een heel goed gevoel terug op mijn bevalling.
Mocht ik ooit weer bevallen, dan sta ik weer overal voor open, al hoop ik dat ik dan een natuurlijke bevalling heb en geen ingeleide bevalling. Wellicht dat het dan zonder pijnstilling lukt.
Ik stond overal voor open en heb van tevoren niets uitgesloten, omdat ik gewoon niet wist hoe ik zou reageren. En je hoort zo vaak dat mensen terugkomen op zaken die van tevoren zijn bedacht, maar op dat moment gewoon niet haalbaar zijn/ niet werken. Ik vond het niet eng of spannend, ik was vooral heel nieuwsgierig naar hoe ik dat bevallen zou vinden en wat dat met me zou doen.
Na 6 uur over 1 cm ontsluiting te hebben gedaan ( de eerste 3 kreeg ik cadeau door een ballonkatheter, mijn bevalling werd ingeleid ivm medische problemen bij mij), hield ik het niet meer en heb op advies van de VK een ruggenprik gekregen.
De beste keuze voor mij ooit. Daarna ging het razendsnel, 4 uur later had ik onze baby in mijn armen en ik kijk met een heel goed gevoel terug op mijn bevalling.
Mocht ik ooit weer bevallen, dan sta ik weer overal voor open, al hoop ik dat ik dan een natuurlijke bevalling heb en geen ingeleide bevalling. Wellicht dat het dan zonder pijnstilling lukt.
zondag 22 oktober 2017 om 19:16
Lijkt me een hele gezonde gedachte, dat 'ik zie het allemaal wel'. Ik lees hier wel eens over geboorteplannen en weet ik wat voor onzin meer en volgens mij leiden dat soort dingen alleen maar tot narigheid, want een bevalling is toch niet te voorspellen. Gewoon lekker alles over je heen laten komen en op het moment zelf besluiten wat je dan wilt, dat lijkt me nog altijd het beste.
zondag 22 oktober 2017 om 19:17
Ik heb een lage pijngrens, dus ik wist van te voren al dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen met mogelijkheid tot medicatie. Van de ideeen die ik had over een baarkruk, skippybal en zolang mogelijk staand weeen opvangen is niks terecht gekomen. Ik werd ingeleid en na de weeenopwekkers kwam een weeenstorm opgang waarbij ik alleen maar kon liggen.
Je kan je goed verdiepen in de verschillende vormen van medicatie zodat je weet wat de verschillende risico’s zijn. Over het verdere verloop van je bevalling kun je ideen hebben, maar waarschijnlijk loopt het toch anders.
Je kan je goed verdiepen in de verschillende vormen van medicatie zodat je weet wat de verschillende risico’s zijn. Over het verdere verloop van je bevalling kun je ideen hebben, maar waarschijnlijk loopt het toch anders.
zondag 22 oktober 2017 om 19:24
Absoluut mee eens dat je niet weet hoe het gaat lopen.
Bij de eerste wilde ik alleen maar liggen en bij de tweede vond ik lopen echt het fijnst.
Bij de eerste wilde ik thuis bevallen, toen moest ik na 2 uur persen alsnog nar het zkh. Bij de tweede gelijk al naar het zkh gegaan, gelukkig maar want ten eerste had ik vruchtwater daar kon je de Noordzee mee vullen, had ik niet graag op m'n slaapkamervloer gehad én ik moest door naar de OK om te hechten, dus thank god was ik er al en hoefde ik niet met m'n ruptuur nog naar het zkh toe.
Bij de eerste wilde ik alleen maar liggen en bij de tweede vond ik lopen echt het fijnst.
Bij de eerste wilde ik thuis bevallen, toen moest ik na 2 uur persen alsnog nar het zkh. Bij de tweede gelijk al naar het zkh gegaan, gelukkig maar want ten eerste had ik vruchtwater daar kon je de Noordzee mee vullen, had ik niet graag op m'n slaapkamervloer gehad én ik moest door naar de OK om te hechten, dus thank god was ik er al en hoefde ik niet met m'n ruptuur nog naar het zkh toe.
zondag 22 oktober 2017 om 19:25
Ik stond er ook heel open in. Ik wist wanneer mijn bevalling zou beginnen omdat ik ingeleid zou worden en dat vond ik heel gek.
Uiteindelijk is de bevalling vanzelf begonnen in de ochtend van de inleiding en waren we 1,5 uur eerder dan dat de inleiding gepland stond in het ziekenhuis.
Ik ging uit van een hele lange dag, maar halverwege de ochtend was zoon al geboren. Ik hoop niet dat ik bij een eventuele volgende bevalling verwacht dat het weer zo snel gaat.
Uiteindelijk is de bevalling vanzelf begonnen in de ochtend van de inleiding en waren we 1,5 uur eerder dan dat de inleiding gepland stond in het ziekenhuis.
Ik ging uit van een hele lange dag, maar halverwege de ochtend was zoon al geboren. Ik hoop niet dat ik bij een eventuele volgende bevalling verwacht dat het weer zo snel gaat.
zondag 22 oktober 2017 om 19:27
Een geboorteplan is naar mijn idee zeker geen onzin. Ik ben beide keren heel open mijn bevalling in gegaan. Een bevalling gaat nooit zoals je van tevoren hebt bedacht en ik had dan ook geen verwachtingen van hoe het zou zijn. Ik liet het over me heen komen. Wél stonden er voor mij belangrijke dingen in het geboorteplan. Bijvoorbeeld dat partner bij baby zou blijven als we onverhoopt gescheiden zouden worden. Ook het laten uitkloppen van de navelstreng en zelf baby aan willen pakken indien mogelijk.Lady*Voldemort schreef: ↑22-10-2017 19:16Lijkt me een hele gezonde gedachte, dat 'ik zie het allemaal wel'. Ik lees hier wel eens over geboorteplannen en weet ik wat voor onzin meer en volgens mij leiden dat soort dingen alleen maar tot narigheid, want een bevalling is toch niet te voorspellen. Gewoon lekker alles over je heen laten komen en op het moment zelf besluiten wat je dan wilt, dat lijkt me nog altijd het beste.
Het is maar net wat je in het geboorteplan zet. Ik heb door het invullen van de vragen in dit plan goed na kunnen denken over mijn wensen rondom de geboorte. Zou TO dus ook aanraden om wel een geboorteplan in te vullen. Maar houd in gedachten dat het alleen wensen zijn: grote kans dat het toch wat anders loopt.
zondag 22 oktober 2017 om 19:32
Amen! Mijn gyn heeft ook verteld dat vrouwen die met geboorteplannen aan komen altijd zwaar teleurgesteld in zichzelf zijn en erg heftig kunnen reageren op veranderingen tijdens de bevalling. Bij het vooraf kijken bij de verloskamers ( wordt bij ons in groepsverband gedaan) vragen ze ook altijd wie er pijnstilling gaat nemen. Van de 20 vrouwen steken er misschien 3 hun hand op, en dan zegt de gyn dat er sowieso 18 om pijnstilling gaan vragen.Lady*Voldemort schreef: ↑22-10-2017 19:16Lijkt me een hele gezonde gedachte, dat 'ik zie het allemaal wel'. Ik lees hier wel eens over geboorteplannen en weet ik wat voor onzin meer en volgens mij leiden dat soort dingen alleen maar tot narigheid, want een bevalling is toch niet te voorspellen. Gewoon lekker alles over je heen laten komen en op het moment zelf besluiten wat je dan wilt, dat lijkt me nog altijd het beste.
Vrouwen die de instelling hebben van joh we zijn wel hebben die nare gevoelens vaak ook helemaal niet.
zondag 22 oktober 2017 om 19:34
Ik mag binnen nu en 2 weken voor het eerst.
Aanvankelijk was ik 100% pro ziekenhuis. Ondertussen wil ik liever thuis bevallen. En als dat uiteindelijk niet lukt (of ik er tijdens de bevalling toch anders over denk) dan kunnen we weer aanpassen. Heb het tot nu toe nog niet eng oid geworden. Ben vooral heel benieuwd aangezien je je er van tevoren geen voorstelling van moet maken.
En ik ben voorstander van een geboorteplan, maar dan wel een flexibel geboorteplan. Behandel het niet als een script van hoe je wilt dat je bevalling verloopt maar meer als een leidraad voor jullie zelf en het personeel dat bij je bevalling is zodat zij een beetje een idee hebben wat je voorkeuren zijn. Overigens zei mijn VK dat ook als de bevalling anders loopt dan je wilt, je vaak (als je dus een goed plan hebt gemaakt) nog 80% van het geboorteplan kunt volgen.
Aanvankelijk was ik 100% pro ziekenhuis. Ondertussen wil ik liever thuis bevallen. En als dat uiteindelijk niet lukt (of ik er tijdens de bevalling toch anders over denk) dan kunnen we weer aanpassen. Heb het tot nu toe nog niet eng oid geworden. Ben vooral heel benieuwd aangezien je je er van tevoren geen voorstelling van moet maken.
En ik ben voorstander van een geboorteplan, maar dan wel een flexibel geboorteplan. Behandel het niet als een script van hoe je wilt dat je bevalling verloopt maar meer als een leidraad voor jullie zelf en het personeel dat bij je bevalling is zodat zij een beetje een idee hebben wat je voorkeuren zijn. Overigens zei mijn VK dat ook als de bevalling anders loopt dan je wilt, je vaak (als je dus een goed plan hebt gemaakt) nog 80% van het geboorteplan kunt volgen.
zondag 22 oktober 2017 om 20:37
zondag 22 oktober 2017 om 21:45
Ik hoorde ook bij team ‘we zien wel’. Het enige wat ik wel graag wilde, was in het ziekenhuis bevallen. Vooral vanwege de troep. En vriend vond het ook een prettig idee (al zei hij dat het absoluut mijn beslissing was, het gaat toch ook om zijn gezin). Is uiteindelijk ook gebeurd. Ben wel met 10 cm ontsluiting nog naar het ziekenhuis gereden (nee, niet ikzelf, vriend reed. Een beetje te hard ook). Voor mij werkt dat, had alle vertrouwen dat de verloskundige me goed zou begeleiden, en dus ook niet echt behoefte aan beavllingsplannen (moet ik dat echt invullen, vroeg ik nog. Dat hoefde gelukkig niet). Maar als iemand anders daar rust uit haalt, is dat natuurlijk alleen maar mooi.
Uiteindelijk heb ik twee heel relaxte bevallingen gehad. Maar das ook gewoon mazzel, in beval blijkbaar vrij makkelijk.
Uiteindelijk heb ik twee heel relaxte bevallingen gehad. Maar das ook gewoon mazzel, in beval blijkbaar vrij makkelijk.
maandag 23 oktober 2017 om 10:37
ik had helemaal geen romantische ideeen over mijn bevalling, integendeel. Ik dacht: het wordt waarschijnlijk heel erg kut maar ik overleef het wel. Ik heb van tevoren goed gecheckt of mijn ziekenhuis een goed beleid had mbt pijnstilling etc., dat vond ik wel echt belangrijk want ik ben een watje met pijn. (bovendien zie ik urenlang kreperen niet als een meerwaarde, als je gewoon een ruggenprik oid kunt krijgen - waarom zou je dat niet doen? Ben je dan “beter” in bevallen?)
Uiteindelijk had ik meconium in het vruchtwater en kreeg ik weeënopwekkers, toen maar meteen ruggenprik laten zetten. Weinig pijn gehad, alleen na twee uur persweeën die niet sterk genoeg waten werd het toch een sectio. Op dat moment was ik wel opgelucht, alleen vond ik het heel erg dat ik mijn zoon niet meteen vast zou kunnen houden. Het ziekenhuis was geweldig en heeft er een soort gentle sectio van kunnen maken. Ik was achteraf ook heel blij dat ik niet met een totaal uitgescheurde toestand zat, wat toch vaak voorkomt.
Een hippievriendin beviel onlangs en zat eindeloos te wauwelen over haar fantastische holistische badbevalling, daarbij even vergetend dat ze erna twee weken niet kon lopen
Gewoon open erin gaan, niet te bang zijn maar ook geen geweldige ervaring verwachten. Dan kan het alleen maar meevallen
Uiteindelijk had ik meconium in het vruchtwater en kreeg ik weeënopwekkers, toen maar meteen ruggenprik laten zetten. Weinig pijn gehad, alleen na twee uur persweeën die niet sterk genoeg waten werd het toch een sectio. Op dat moment was ik wel opgelucht, alleen vond ik het heel erg dat ik mijn zoon niet meteen vast zou kunnen houden. Het ziekenhuis was geweldig en heeft er een soort gentle sectio van kunnen maken. Ik was achteraf ook heel blij dat ik niet met een totaal uitgescheurde toestand zat, wat toch vaak voorkomt.
Een hippievriendin beviel onlangs en zat eindeloos te wauwelen over haar fantastische holistische badbevalling, daarbij even vergetend dat ze erna twee weken niet kon lopen
Gewoon open erin gaan, niet te bang zijn maar ook geen geweldige ervaring verwachten. Dan kan het alleen maar meevallen