slimme meters

31-10-2017 16:32 69 berichten
Hallo allemaal!

Heb net een brief binnen gekregen van Stedin, dat ze slimme meters komen installeren.
Nou is er veel gedoe geweest over zowel een gasmeter als die voor stroom, de laatste zou veel te snel werken zodat je veel meer kwijt bent op jaarbasis.
Stedin stelt dat ik de meter kan weigeren, maar vertellen er ook bij dat het dag- en nachttarief voor oude meters wordt uitgezet, dus in feite ben ik gedwongen om die slimme meters wel te nemen.

Heeft iemand van jullie die meters al? Wat is de ervaring? Ben je echt meer kwijt voor stroom elk jaar of valt dat wel mee?
Hoe zit dat met die gasmeter, is dat probleem van die schroefdraad al verholpen, of zit ik met m'n gat op een tijdbom?

Ik twijfel. Wie helpt mij over de streep?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in de nieuwbouw woning kwam zat er een slimme meter in.

Ik vind het wel wat ver gaan dat instanties veel meer op kunnen maken dan alleen het verbruik.
Per dag kunnen ze van alles uitlezen en kan er ook veel data worden opgevraagd zonder dat je daar nee tegen kan zeggen van te voren
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook af, hoe een slimme meter zoveel besparing op kan leveren. Ik weet zelf echt wel welke apparaten veel stroom gebruiken, en dat ik de oplader van mijn telefoon en iPad eruit moet halen als ik niet aan het laden ben. Inzicht in mijn verbruik heb ik toch wel, en daarbij komt ook nog dat de energierekening voor een groot deel bestaat uit vaste lasten, waarop niet bespaard kan worden: netbeheer, vastrecht, belasting, transportkosten en nog zo wat. Het deel wat echt uit energiekosten bestaat is daar maar een klein onderdeel van.
Jonkheer schreef:
31-10-2017 17:35
Toen ik in de nieuwbouw woning kwam zat er een slimme meter in.

Zo gaan ze het over een tijdje overal doen denk ik. Gaat er iemand uit, dan een slimme meter erin voordat de nieuwe bewoners komen.
Alle reacties Link kopieren
Pantax schreef:
31-10-2017 16:33
Ik heb gewoon geweigerd.
Ik ook
Carooo1985 schreef:
31-10-2017 17:32
Dat zeggen ze, ja. Maar dat kun je dus zelf helemaal niet controleren. Misschien registreert die meter alsnog wel ieder uur je verbruik (zonder het meteen door te sturen) - en kunnen ze dat alsnog opvragen als er aanleiding is om dat te doen (bv als de gemeente wil controleren hoe vaak je thuis bent, ivm een controle op een uitkering ofzo - niet dat ik zeg dat dat per se op jou van toepassing is, maar op anderen mischien wel). Dat kun je niet weten - je moet ze maar op hun blauwe ogen vertrouwen. Je krijgt nooit zoveel zekerheid als met een oude analoge meter.
Sorry hoor, maar dat vind ik allemaal een beetje paranoïde.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:48
Sorry hoor, maar dat vind ik allemaal een beetje paranoïde.
Nou inderdaad, daarvoor hebben we hele strakke wetgeving...
thistle schreef:
31-10-2017 17:50
Nou inderdaad, daarvoor hebben we hele strakke wetgeving...
Zijn allemaal koude oorloggedachten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:52
Zijn allemaal koude oorloggedachten.
Dit soort schendingen van regels is paranoide ? https://www.volkskrant.nl/binnenland/fr ... ~a4512350/
Joyce48 schreef:
31-10-2017 17:15
De slimme meter zelf is voor zover ik weet gratis, maar om er zelf daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken (door middel van een display in je woonkamer en een app op je telefoon) moet je een maandbedrag betalen.
Oh zo.
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:20
Dat kan je uitzetten.
Volgens mij trek je je zelf wel over de streep. :sarcastic: (zie OP).
Carooo1985 schreef:
31-10-2017 18:04
Dit soort schendingen van regels is paranoide ? https://www.volkskrant.nl/binnenland/fr ... ~a4512350/
Niet netjes, maar dat neemt niet weg dat jouw gedachten over wat ze allemaal zouden kunnen gaan doen met die slimme meters wel degelijk paranoïde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:48
Sorry hoor, maar dat vind ik allemaal een beetje paranoïde.
realiteit tegenwoordig
Courage-- schreef:
31-10-2017 18:09
Volgens mij trek je je zelf wel over de streep. :sarcastic: (zie OP).
Ik geef gewoon info aan hen die er ook nog over nadenken.
Ik heb de slimme meters voor gas en elektra al een aantal jaren.
Nooit problemen mee gehad. Geen hogere afrekeningen, geen storingen etc.
Wel beter inzicht in je verbruik en bespaarmogelijkheden. Ik zweer erbij!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 18:10
Niet netjes, maar dat neemt niet weg dat jouw gedachten over wat ze allemaal zouden kunnen gaan doen met die slimme meters wel degelijk paranoïde zijn.
Sorry - maar als je denkt dat mensen (of bedrijven) zich laten tegenhouden door een regeltje dat zegt "dat het niet mag", terwijl zowel de pakkans als de sanctie die erop staat als ze het toch doen vrijwel 0 zijn - dan vind ik dat naief.
Cateautje schreef:
31-10-2017 18:11
Ik geef gewoon info aan hen die er ook nog over nadenken.
Tja, ik vraag me af waarom je in je OP schrijft: 'wie trekt me over de streep'?
Nou, niemand dus even. Jij zit zo te horen in het 'ja-kamp'. Dan doe je dat toch?
Hoef je geen topic over te openen.

En als je het alleen vroeg omdat je bang bent dat je meer moet betalen, dan hoef je dat ook niet hier te vragen.
Radar heeft er al een uitzending aan gewijd. Daar heb je vast over gehoord.
Of gaan 2 reacties van mensen hier die zeggen niets meer te zijn gaan betalen, je over de streep trekken t.o.v. de Radar-uitzending...?
Courage-- schreef:
31-10-2017 18:18
Tja, ik vraag me af waarom je in je OP schrijft: 'wie trekt me over de streep'?
Nou, niemand dus even. Jij zit zo te horen in het 'ja-kamp'. Dan doe je dat toch?
Hoef je geen topic over te openen.

En als je het alleen vroeg omdat je bang bent dat je meer moet betalen, dan hoef je dat ook niet hier te vragen.
Radar heeft er al een uitzending aan gewijd. Daar heb je vast over gehoord.
Of gaan 2 reacties van mensen hier die zeggen niets meer te zijn gaan betalen, je over de streep trekken t.o.v. de Radar-uitzending...?
Knap dat je me kan horen. Ik open een topic als ik dat wil. Ik ben nergens bang voor. Ik weet niet wat mij over de streep trekt, genoeg info hier.
Alle reacties Link kopieren
Carooo1985 schreef:
31-10-2017 18:16
Sorry - maar als je denkt dat mensen (of bedrijven) zich laten tegenhouden door een regeltje dat zegt "dat het niet mag", terwijl zowel de pakkans als de sanctie die erop staat als ze het toch doen vrijwel 0 zijn - dan vind ik dat naief.
Sorry hoor, maar die pakkans is echt niet 0. Ik kan op mijn werk geen scheet meer laten of de autoriteit persoonsgegevens beticht me van het lekken van persoonsgegevens.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
31-10-2017 18:35
Sorry hoor, maar die pakkans is echt niet 0. Ik kan op mijn werk geen scheet meer laten of de autoriteit persoonsgegevens beticht me van het lekken van persoonsgegevens.
Meterstanden zijn geen persoonsgegevens - en dus zijn de regels een stuk minder strikt.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
31-10-2017 17:22
ik heb geweigerd. er komt voorlopig geen slimme meter in huis.
1) de beveiliging is gewoon ruk
2) de energieleverancier kan dan ook een goede inschatting maken wat ik wel of niet doet. wanneer ik thuis ben, etc. dat geeft ze veel te veel informatie, wat weer tegen me gebruikt kan worden.
Wat negatief zeg! Al die angst voor het nieuwe. Het kan tegen je gebruikt worden, maar het kan ook vóor je werken. Aan gedacht??

Ik heb een slimme meter en slimme thermostaat. Ze helpen me allebei om bewust te zijn van mijn verbruik. Door de slimme meter kan ik halverwege het jaar al controleren of ik nog op schema loop of dat ik al teveel verbruikt heb. Dan kan ik dat nog bijsturen.

De slimme thermostaat zorgt ervoor dat ie niet aanslaat als ik er niet ben, ook niet als er een tijdschema staat ingesteld. En ik ben niet bang voor inbrekers die hacken, ze zien echt wel aan je huis of je er wel of niet bent. Ook met tijdschakelaars of dat soort onzin. Als ze de moeite nemen om jouw thermostaat te hacken, kunnen ze ook wel even kijken wanneer je de deur achter je dicht trekt.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
31-10-2017 17:38
Dat vraag ik me ook af, hoe een slimme meter zoveel besparing op kan leveren. Ik weet zelf echt wel welke apparaten veel stroom gebruiken, en dat ik de oplader van mijn telefoon en iPad eruit moet halen als ik niet aan het laden ben. Inzicht in mijn verbruik heb ik toch wel, en daarbij komt ook nog dat de energierekening voor een groot deel bestaat uit vaste lasten, waarop niet bespaard kan worden: netbeheer, vastrecht, belasting, transportkosten en nog zo wat. Het deel wat echt uit energiekosten bestaat is daar maar een klein onderdeel van.
Belasting wordt toch echt op je verbruik geheven, transportkosten zijn afhankelijk van de capaciteit van je meter.
Verder heb ik kunnen besparen doordat de meter mij meer inzicht geeft, waardoor ik gericht kan zoeken naar mogelijkheden om te besparen. Tuurlijk heb ik daarvoor meer nodig gehad dan alleen een slimme meter. Zo weet ik bv dat die oplader eruit trekken geen bal doet voor de energiebesparing, als ik de oplader er nooit uithaal verlies ik niet meer dan 2-3 euro per jaar (ik doe het trouwens wel hoor!). Dus misschien is een slimme meter en je in energiebesparing verdiepen juist wel iets voor jou, dan kan je ook op zoek gaan naar wat nu wel iets doet voor je energierekening ;)
Wij hebben ook geweigerd. Het biedt voor ons geen voordelen: meterkast en meters zijn supergoed te bereiken dus meterstanden doorgeven (en checken, elke 3 maanden) is geen gedoe; inzicht in ons verbruik is op orde. Ik moet er een dag voor thuis blijven en ze zijn niet altijd veilig (zie uitzending kassa: risico op gaslek bij bepaalde types).

Bezuinigen kan uiteindelijk alleen door apparaten uit te zetten. Inzicht kan je wel krijgen door je slimme meter op een slimme thermostaat en bijbehorende apps aan te sluiten, maar ik vraag me af hoe lang die apps ondersteund blijven (smartTVs uit 2014 worden bijvoorbeeld ook al niet allemaal meer ondersteund), en die apps geven weldegelijk een privacy- en veiligheidsrisico, wat mij betreft: want voor elk appje moet ik akkoord gaan met allerlei toegang & terms and conditions. Leuk dat de energieleverancier niet mee kijkt, maar wie allemaal wel? En waar kunnen die allemaal bij? Dat zal zich niet beperken tot de meterstanden.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 31-10-2017 18:53
11.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carooo1985 schreef:
31-10-2017 18:47
Meterstanden zijn geen persoonsgegevens - en dus zijn de regels een stuk minder strikt.
Jij beweerde toch dat je bang was dat bv een uitkeringsverstrekker kan zien dat jij thuis bent, daar zijn toch persoonsgegevens voor nodig om die ontdekking over jou te kunnen doen. Jouw anonieme verbruik hebben ze dan niks aan.
thistle schreef:
31-10-2017 18:48
Belasting wordt toch echt op je verbruik geheven, transportkosten zijn afhankelijk van de capaciteit van je meter.
De capaciteit van je meter is het hele jaar door onveranderlijk. Je hebt nu eenmaal die meter met die capaciteit of niet.
Dat hoort dus bij de 'vaste kosten' van je gas/licht-rekening. Je transportkosten ook.
Het enige dat echt variabel is, is het verbruik van gas, electriciteit en de belasting die daarover geheven wordt (percentage).

Wij hebben hier hetzelfde 'probleem'.
We zitten al zo'n beetje aan het minimum qua verbruik en de netwerk/aansluitkosten wegen relatief zwaar t.o.v. de variabele kosten.
Hier ook slimme meter moest van de woningbouw ik heb er niks aan want nog blokverwarming dus zie de meerwaarde niet in van die slimme meter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven