slimme meters

31-10-2017 16:32 69 berichten
Hallo allemaal!

Heb net een brief binnen gekregen van Stedin, dat ze slimme meters komen installeren.
Nou is er veel gedoe geweest over zowel een gasmeter als die voor stroom, de laatste zou veel te snel werken zodat je veel meer kwijt bent op jaarbasis.
Stedin stelt dat ik de meter kan weigeren, maar vertellen er ook bij dat het dag- en nachttarief voor oude meters wordt uitgezet, dus in feite ben ik gedwongen om die slimme meters wel te nemen.

Heeft iemand van jullie die meters al? Wat is de ervaring? Ben je echt meer kwijt voor stroom elk jaar of valt dat wel mee?
Hoe zit dat met die gasmeter, is dat probleem van die schroefdraad al verholpen, of zit ik met m'n gat op een tijdbom?

Ik twijfel. Wie helpt mij over de streep?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
31-10-2017 18:51
Jij beweerde toch dat je bang was dat bv een uitkeringsverstrekker kan zien dat jij thuis bent, daar zijn toch persoonsgegevens voor nodig om die ontdekking over jou te kunnen doen. Jouw anonieme verbruik hebben ze dan niks aan.
De uitkeringsverstrekker heeft jouw persoonsgegevens al. Als die uitkeringsverstrekker aan je energie-bedrijf vraagt hoe het energie-verbruik van het huis op Kerkstraat 1 eruit ziet, en jouw energie-bedrijf geeft dat, dan zijn er geen persoonsgegevens uitgewisseld.
Ook iets om mee rekening te houden:
https://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2020/
Alle reacties Link kopieren
Carooo1985 schreef:
31-10-2017 18:57
De uitkeringsverstrekker heeft jouw persoonsgegevens al. Als die uitkeringsverstrekker aan je energie-bedrijf vraagt hoe het energie-verbruik van het huis op Kerkstraat 1 eruit ziet, en jouw energie-bedrijf geeft dat, dan zijn er geen persoonsgegevens uitgewisseld.
Je adres is wel een persoonsgegeven. Prima als je wilt gillen over privacy, maar weet dan ook waarover je het hebt. Ik heb dan ook geen behoefte om verder te reageren op dit alu-hoedje-dwaalspoor van dit topic.
thistle schreef:
31-10-2017 19:07
Je adres is wel een persoonsgegeven. Prima als je wilt gillen over privacy, maar weet dan ook waarover je het hebt. Ik heb dan ook geen behoefte om verder te reageren op dit alu-hoedje-dwaalspoor van dit topic.
:D ben benieuwd hoe alu hoedje je mijn eerdere reactie vindt?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
31-10-2017 17:22
Nee, energiebelasting heeft niks slimme meters te maken.

Ik heb al jaaaaaaren een slimme meter, het heeft mij tot nu toe vooral besparing opgeleverd omdat ik beter inzicht krijg in mijn verbruik en dus gericht kan besparen. Ik ben van 250 naar 80 euro per maand gegaan :)

Verder heb ik een zeer ongeregeld huishouden, knappe jongen die aan de hand van mijn verbruik er uit kan halen wanneer ik thuis ben.
Dit In mijn nieuwe huis zaten die dingen al Ik heb dus wel aangezet dat ie ieder kwartier meet en dat is superhandig. Dan zie je waar de uitschieters zitten en kun je daar makkelijk mee besparen Ik ben tot nu toe zo'n 1000 kw minder kwijt dan in mijn oude huis! Per máánd dus hé.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
31-10-2017 19:07
Je adres is wel een persoonsgegeven. Prima als je wilt gillen over privacy, maar weet dan ook waarover je het hebt. Ik heb dan ook geen behoefte om verder te reageren op dit alu-hoedje-dwaalspoor van dit topic.
Apart dat je de aanname doet dat ik niet weet waarover ik het heb.

Kijk dan ook even in de Gedragscode Leveranciers Slimme Meters, 2012, waar de Autoriteit Verwerking Persoonsgegevens mee akkoord is gegaan ( https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... nciers.pdf ) :

Paragraaf 3.4.1, lid e : "Persoonlijke Meetgegevens worden, onverminderd het bepaalde in paragraaf 3.3 van deze Gedragscode, alleen Verwerkt indien" .... "de Verwerking van Persoonlijke Meetgegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de publieke taak van een bestuursorgaan waaraan de Persoonlijke Meetgegevens worden Verstrekt" .

Uitkeringsfraude bestrijden is volgens mij een schoolboek voorbeeld van iets dat valt onder de "publieke taak van een bestuursorgaan". En dan is die toestemming van de eindgebruiker dus ineens niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik had destijds net de slimme meter laten instaleren toen de verhalen over de veiligheid enzo opdoken, toen baalde ik wel even dat ik dat niet eerder wist

maar goed, mijn gebruik is ong hetzelfde ( iets verminderd maar dat komt omdat ik vaak bij mijn vriend ben)

En verder ben ik nu totaal niet meer met de meter bezig
Alle reacties Link kopieren
Je koopt er niets voor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Courage-- schreef:
31-10-2017 18:18
Tja, ik vraag me af waarom je in je OP schrijft: 'wie trekt me over de streep'?
Nou, niemand dus even. Jij zit zo te horen in het 'ja-kamp'. Dan doe je dat toch?
Hoef je geen topic over te openen.

En als je het alleen vroeg omdat je bang bent dat je meer moet betalen, dan hoef je dat ook niet hier te vragen.
Radar heeft er al een uitzending aan gewijd. Daar heb je vast over gehoord.
Of gaan 2 reacties van mensen hier die zeggen niets meer te zijn gaan betalen, je over de streep trekken t.o.v. de Radar-uitzending...?
Ohhh breek me de bek niet open over die Radar uitzending. Wat een aanfluiting. Leverancier en netbeheerder werden constant door elkaar gehaald. Het werd tijdens de tweede uitzending in oktober heel erg duidelijk dat hoger verbruik praktisch nooit aan de slimme meter lag (Radar zei in 3 procent van de gevallen maar in de werkelijkheid is het nog veel minder). Maar wat doet Radar: gewoon lekker wantrouwend blijven en de feiten negeren. Negeren dat mensen te dom om te poepen zijn. En dus niet snappen dat als er in het verleden altijd (te laag) geschat is, dat de werkelijke rekening (en afrekening op de oude meter) dan hoger uitvallen. Niet snappen dat als ze een zonnebank in huis nemen dat je verbruik dan omhoog gaat. Niet snappen dat als je vorig jaar 3000 euro terugkreeg, dat je dan nu 5000 euro moet bijbetalen (omdat er vorig jaar een fout is gemaakt). Juist de slimme meter gaat dit soort misstanden allemaal tegen. Er wordt niet meer geschat, je krijgt gewoon een werkelijke afrekening.
En dat gemiep over de veiligheid... Al dat wantrouwen en iedereen is maar out to get you. Wist je dat in de meeste landen de meters gewoon aan straat hangen? OMG dan kan dus iedereen zien wanneer je thuis bent aaaahhhhh!!!....... Dus. Als een inbreker aanbelt en je doet niet open, weet ie ook vrij zeker dat je niet thuis bent. Het zelfde geldt voor als je verbruik op dat moment misschien aan de lage kant is. Misschien slaap je wel of heb je alleen je laptop op een batterij aan. Die meters zijn harstikke veilig. Er is in Nederland nog nooit een slimme meter gehackt.

Slimme meters dragen bij aan CO2-vermindering en worden geïmplementeerd als onderdeel van de energietransitie. Mensen krijgen meer inzage in hun verbruik (mits er een slimme thermostaat of app gekoppeld wordt aan de meter, iets waar energieleveranciers voor moeten zorgen, maar wat ze nog ontzettend aan het verzaken zijn), en kunnen op die manier besparen en zo milieuvriendelijker zijn.

Ik word zo moe van zo veel domheid en gepapagaai over 'slimme meters zijn alleen slim voor de energieleverancier'. Het enige wat een slimme meter doet, is je verbruik registreren. Net zoals je huidige meter dat doet. Het enige wat de meter slim maakt, is dat hij de standen op afstand kan doorsturen. Niets meer. Niets minder. Als jij nu netjes je meterstanden doorgeeft en checkt op je afrekening, is er nul reden om aan te nemen dat je verbruik gaat stijgen met een andere meter. Alsof je in een andere auto ineens extra kilometers gaat rijden op hetzelfde stukje. Dat kan gewoon niet.
Ik heb het even nagevraagd.

Antwoord Liander:
Het is niet zo dat Liander via de slimme meter continu het energieverbruik van de klant in de gaten houdt. De meterstanden worden alleen uitgelezen:
·         voor de jaarafrekening (één keer per jaar);
·         voor verbruiksoverzichten (tweemaandelijks);
·         bij verhuizing of leveranciersswitch;
·         als dit nodig is voor beheer of onderhoud van de meter of het net
Liander mag de gegevens niet voor andere doeleinden gebruiken. Zij krijgen via de slimme meter ook géén informatie over de apparatuur of binnenhuisinstallatie van de klant. Liander bewaart de meterstanden die zes maal per jaar worden opgehaald maximaal 10 dagen, dagstanden maximaal 40 dagen en maandstanden maximaal 13 maanden.  Daarnaast geven zij de data niet door aan derden, tenzij de klant daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.
 
Standaard maakt Liander elke week contact met de meter om de meter te controleren op foutmeldingen. Zo bepalen we of er storingen zijn waarop we actie moeten ondernemen. Ook klanten die het uitlezen van meterstanden hebben geblokkeerd kunnen de melding zien dat de netbeheerder de meter uitleest. Het gaat dan om technische gegevens, niet om meterstanden.
 
De slimme meter slaat ieder kwartier de standen van de elektriciteitsmeter op. Dit noemen we kwartierwaarden. Per dag zijn er dus 96 blokken met gegevens met daarin de standen van de geleverde energie en de teruggeleverde energie. Deze informatie is niet zichtbaar op het display van de meter. (Op het display zie je altijd de actuele meterstanden.)
De slimme meter slaat de standen van gas niet ieder kwartier op, maar ieder uur. Per dag zijn er dus 24 uurwaarden. Deze informatie is ook niet zichtbaar op het display.
 
Vraag: De slimme meter zelf is gratis, maar om er zelf daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken (door middel van een display in je woonkamer en een app op je telefoon) moet je een maandbedrag betalen.
---------------------------------------------
 
Antwoord:
U kunt hem “slim” maken door er energiemanagers aan toe te voegen. Deze zijn te koop en sommige energieleverancier leveren deze ook. Zelf kun je altijd je verbruik zien op de slimme meter. Tevens kunt u op https://www.energieverbruiksmanagers.nl/ allerlei verbruikmanagers zoeken.
 
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:20
Dat kan je uitzetten.
Nee, dat gekoekeloer kan je niet uitzetten. Je kan wel aangeven dat zij het moeten uitzetten voor jouw meter. En dan maar hopen dat ze het echt doen en dat het dan zo blijft.
ñuca schreef:
31-10-2017 17:40
Zo gaan ze het over een tijdje overal doen denk ik. Gaat er iemand uit, dan een slimme meter erin voordat de nieuwe bewoners komen.
Er is een dekkingspercentage verplicht gesteld. Ik meen 95%. Je komt vanzelf aan de beurt.


Een paar jaar geleden lag er een brief in de bus over plaatsing van de slimme meter. Ze waren dan en dan in de wijk. Dus heb ik nogmaals alles gecheckt en het was echt niet verplicht. Dus toen en toen heb ik niet op de bel gelet. Heb er verder niets meer over gehoord. Ze hebben natuurlijk de rustige wetenschap dat over een aantal jaren de huidige meter vervangen moet worden en dat wordt dan een slimme meter. Het is absoluut een lepe meter. Niet het slim wat vaak abusievelijk gebruikt wordt voor intelligent. Hij doet zijn werk zoals hij geprogrammeerd is. Hij is dus hardstikke dom, maar hij is wel heel slim/leep programmeerbaar.

Ik zie het nut van die meter niet. Ik kan nu ook gewoon naar het verbruik op de meter kijken. Ik wéét dat elektrische apparaten die aan staan energie gebruiken en dat je drastisch kan bezuinigen door op een houtje te bijten en in de kou te gaan zitten. Daar heb ik die "slimme" meter niet voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
sueann schreef:
01-11-2017 15:16
Nee, dat gekoekeloer kan je niet uitzetten. Je kan wel aangeven dat zij het moeten uitzetten voor jouw meter. En dan maar hopen dat ze het echt doen en dat het dan zo blijft.


Er is een dekkingspercentage verplicht gesteld. Ik meen 95%. Je komt vanzelf aan de beurt.


Een paar jaar geleden lag er een brief in de bus over plaatsing van de slimme meter. Ze waren dan en dan in de wijk. Dus heb ik nogmaals alles gecheckt en het was echt niet verplicht. Dus toen en toen heb ik niet op de bel gelet. Heb er verder niets meer over gehoord. Ze hebben natuurlijk de rustige wetenschap dat over een aantal jaren de huidige meter vervangen moet worden en dat wordt dan een slimme meter. Het is absoluut een lepe meter. Niet het slim wat vaak abusievelijk gebruikt wordt voor intelligent. Hij doet zijn werk zoals hij geprogrammeerd is. Hij is dus hardstikke dom, maar hij is wel heel slim/leep programmeerbaar.

Ik zie het nut van die meter niet. Ik kan nu ook gewoon naar het verbruik op de meter kijken. Ik wéét dat elektrische apparaten die aan staan energie gebruiken en dat je drastisch kan bezuinigen door op een houtje te bijten en in de kou te gaan zitten. Daar heb ik die "slimme" meter niet voor nodig.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem geweigerd; vanwege de privacy en de negatieve berichtgeving. Vorige week weer dat er x aantal slimme meters weer vervangen/aangepast moeten omdat ze niet juist bevestigd zijn. En dan komt er eerst iemand voor installatie van de meter, dan eventueel nog iemand voor kwaliteitscontrole..zit er allemaal niet zo op te wachten. En ik heb mn afrekening 2016 erbij gepakt en doorgerekend; als ik geen slimme meter neem scheelt dat op basis van het verbruik 2016 nog geen 3 tientjes per jaar, dus heel spannend is dat ook niet.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik houd al 12 jaar maandelijks mijn verbruik bij. Ruim een jaar geleden hebben we met het geheel vernieuwen van de elektra (na ook wat overwegingen) een slimme meter laten plaatsen. Dat was gratis, er kwam niemand extra langs behalve de installateur noch was er een dubbelcheck of zo en ik betaal er geen cent extra om per maand ("huur" noch verbruikskosten). Ik heb geen "Toon" of zo, maar een eigen Home Domotica en ik vind het super handig om op afstand van alles aan of uit te kunnen zetten en mijn verbruik in de gaten te houden. We verbruiken onregelmatig, dus daaraan kan je weinig logica ontdekken wanneer we thuis (zullen) zijn. We hebben nu ruim 2 maanden zonnepanelen en ik krijg netjes elke maand een overzicht van de energiemaatschappij wat ik heb gebruikt en wat ik heb terug geleverd.

Ik herken dus niets van de vele opmerkingen hierboven. Maar ik vind het wel goed dat het genoemd wordt en dat je altijd kritisch nadenkt voor je iets doet natuurlijk.

En ik las nog iets over de schroefdraad in de gasmeter: dat was alleen in geplaatste meters in juni en juli dit jaar.
Jonkheer schreef:
31-10-2017 18:11
realiteit tegenwoordig
Even heel flauw, maar heb je enig idee bij hoeveel partijen je gegevens terecht zijn gekomen nadat je de cookies van deze site hebt geaccepteerd? Dat zijn er echt veel meer dan jij denkt.

Lees het boek 'Je hebt wél iets te verbergen' maar eens. Zodra je je op internet waagt of een mobiele telefoon hebt, heb je nagenoeg geen privacy meer.

En ja dat geldt inderdaad ook voor slimme meters, die je voorlopig nog wel kunt weigeren.
Pfff weer al dat geneuzel over privacy.

Alsof jij zo reuze interessant bent.

Weet je hoe onhandig het is als NIEMAND je energieverbruik weet? Dat is toch niet te doen? Dan betaal je of altijd veel te veel, of je moet ineens keiveel bijbetalen.

Die meter in je huis is niet eens van jezelf. Die is van de netbeheerder. Ik vind het al heel wat dat ze mensen überhaupt de keuze nog geven. Maar dat moest blijkbaar van de Tweede Kamer.
Door dit topic heb ik de app van Eneco maar eens gedownload. Handig om zo je verbruik te zien.

Nu zag ik dat ik vandaag nu al meer stroom heb verbruikt dan gisteren, maar ik heb nog helemaal niets gedaan in huis. Hoe kun je er nou achter komen waar dat verbruik vandaan komt? Iemand een idee?
Ik haal even dit oude topic naar boven. Ze zijn hier in de wijk nu bezig met die slimme meters en er werd me gewoon een afspraak door de strot geduwd, na twee eerdere brieven waar ik niet op had gereageerd: 'omdat u niet gereageerd heeft hebben we zelf maar een afspraak ingepland, zonder tegenbericht komen we dan en dan langs en als u het dan niet laat doen en u wilt het over een tijdje dan gaat u er flink geld voor betalen'.

Wat mij achterdochtig maakt is dat ze zoveel moeite doen om dat ding hier te installeren, waarom is dat? What's in it for them?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven