Scheiding - woonconstructie
woensdag 1 november 2017 om 13:17
ik wil graag een constructie voorstellen na scheiding. Is dit mogelijk, is dit illegaal en wat zijn de nadelen? Ik hoop dat iemand hier mee verstand van heeft dan ik.
Er is een gezamelijke koopwoning. De man wil deze overnemen. De vrouw blijft dan in het huis wonen en betaald haar ex huur.
De man kan volgens mij niet ingeschreven staan, want dan ben je fiscale partner en dan heeft zij geen recht op toeslagen die zij wel echt nodig heeft.
De man woont elders, maar dit is in zijn bedrijfspand. Hij kan zich elders inschrijven.
Dit is illegaal lijkt mij. Wat zijn de nadelen voor hem en wat is het risico?
ALs hij wel elders woont waar hij zich in kan schrijven, is huurconstructie voor de ex dan wel gewoon legaal en haalbaar?
En zijn er dan nog consequenties waar ik niet aan gedacht heb? Nu kan ik alleen bedenken dat de man geen hypotheekrentaftrek kan krijgen omdat hij niet ingeschreven staat en de woning verhuurt. Dus dat dit een investeringsobject is. Klopt dat?
Hartelijk dank alvast.
Er is een gezamelijke koopwoning. De man wil deze overnemen. De vrouw blijft dan in het huis wonen en betaald haar ex huur.
De man kan volgens mij niet ingeschreven staan, want dan ben je fiscale partner en dan heeft zij geen recht op toeslagen die zij wel echt nodig heeft.
De man woont elders, maar dit is in zijn bedrijfspand. Hij kan zich elders inschrijven.
Dit is illegaal lijkt mij. Wat zijn de nadelen voor hem en wat is het risico?
ALs hij wel elders woont waar hij zich in kan schrijven, is huurconstructie voor de ex dan wel gewoon legaal en haalbaar?
En zijn er dan nog consequenties waar ik niet aan gedacht heb? Nu kan ik alleen bedenken dat de man geen hypotheekrentaftrek kan krijgen omdat hij niet ingeschreven staat en de woning verhuurt. Dus dat dit een investeringsobject is. Klopt dat?
Hartelijk dank alvast.
woensdag 1 november 2017 om 13:25
woensdag 1 november 2017 om 13:29
Nee niet melden, toestemming vragen, klein verschil en toestemming ga je haast niet krijgen. Voor de hypotheekverstrekker zitten daar meer nadelen dan voordelen aan.
woensdag 1 november 2017 om 13:39
En ik mag het niet zeggen maar doe het toch: als ex zijnde zou ik deze verhuur niet melden bij de hypotheekverstrekker.
Zolang ex altijd de hypotheek betaalt (ongeacht of jij je huur netjes betaalt) is er geen haan die er naar kraait.
Indien hij niet betaalt en geen goedkeuring heeft gevraagd is hij de sjaak. Maar dat is hij met toestemming (die je niet krijgt) in dat geval ook.
Zolang ex altijd de hypotheek betaalt (ongeacht of jij je huur netjes betaalt) is er geen haan die er naar kraait.
Indien hij niet betaalt en geen goedkeuring heeft gevraagd is hij de sjaak. Maar dat is hij met toestemming (die je niet krijgt) in dat geval ook.
woensdag 1 november 2017 om 13:45
Want die toeslagen zijn een stuk hoger dan het laten taxeren van je huis, het uitkopen van je ex, het aangaan van een nieuwe hypotheek en het doorlopen van het notaristraject?
woensdag 1 november 2017 om 15:14
Het kan wel eens lastig worden als een echtpaar naar de bank gaat met de volgende opmerkingen:
- wij hebben nu samen een hypotheek, die wil meneer alleen overnemen
- meneer gaat er dan niet wonen, mevrouw blijft en tekent een huurcontract
- meneers bedrijf blijft wel in dit pand
woensdag 1 november 2017 om 15:27
Neehoor, dan wordt het huis als beleggingspand gezien. Met dus een hoger rentepercentage en een lagere hypotheek._Marana_ schreef: ↑01-11-2017 15:14Het kan wel eens lastig worden als een echtpaar naar de bank gaat met de volgende opmerkingen:
- wij hebben nu samen een hypotheek, die wil meneer alleen overnemen
- meneer gaat er dan niet wonen, mevrouw blijft en tekent een huurcontract
- meneers bedrijf blijft wel in dit pand
woensdag 1 november 2017 om 15:31
Het gaat niet om mezelf gelukkig.Zalmsnipper schreef: ↑01-11-2017 13:34Fiscaal partner en toeslagpartner is iets anders. Hebben jullie kinderen?
Zij hebben 2 kinderen
woensdag 1 november 2017 om 15:32
Nee, dat mag volgens mij niet, vandaar het elders inschrijvenZalmsnipper schreef: ↑01-11-2017 13:40Ik zou zelf overigns nooit op die manier verbonden willen blijven aan een ex (van beide kanten bezien).
En mag je ex wel wonen in het bedrijfspand conform de bestemming?
woensdag 1 november 2017 om 15:33
Man wil het het liefst op zijn naam hebben. Hij wil er uitiendelijk ook in wonen.
Maar zoals ik jullie lees ljkt het me toch beter voor iedereen om nog gezamelijk de woning aan te houden.