Werk & Studie alle pijlers

Fouten op het werk

04-11-2017 02:50 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Mijn topic gaat over het volgende; fouten op werk.
Ik maak ze, best vaak ook. Mijn baan is zeer stressvol en zo nu en dan gebeurd dit.
Vorige week zei een collega dat ik iedere dag wel een fout maak en haalde er een fout van enkele dagen daarvoor bij. Ik wist niet wat ik moet zeggen, ik deed heel nonchalant maar vond het zelf ook echt heel rot. Ik wil het zooo graag goed doen maar het lukt me niet. De houding van mijn collega's bevorderd mijn werk ook niet en op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen.
Hoe moet ik reageren? Wat kan ik hieraan doen? Ben ik de enige die constant faalt?
anoniem_358132 wijzigde dit bericht op 04-11-2017 02:51
Reden: Foutje
1.08% gewijzigd
Kun je een check inbouwen voordat je je acties definitief maakt? Als je een lijst moet invullen, kun je dan van achter naar voor even nakijken wat je hebt ingevuld voordat je ze activeert?
Hoi,
Super bedankt voor de reacties vandaag echt een foutloze werkdag gehad. Ik heb het probleem met mijn collega's besproken en deze zeiden dat ik het niet zo heftig moest opvatten.

Dat iedereen fouten maakt, zeker in het beroep wat wij doen. En dat ik ook vaak genoeg juist heel goed en foutloos werk. Waarom anders een vast contract?

De persoon van de uitspraak is aangesproken op het gedrag en dat je pas iemand op deze manier kan aanspreken als je zelf foutloos handelt.

Nu wil ik mezelf nog steeds verbeteren en besef ik door het plaatsen van deze topic dat mijn reactie heel belangrijk is.
Cinderella76 schreef:
04-11-2017 12:13
Hoi ,ik ken dit probleem. Ik werk nu al bijna 20 jaar bij dezelfde supermarkt. Altijd met veel plezier. Leuke collega’s en prettige werksfeer. Nu zijn we sinds 1,5 jaar verandert van formule. Alles veel strakker, veel meer moeten qua certificaten die je moet behalen. Nu ben ik er in maar/april drie weken uit geweest ivm met een operatie. In die afwezigheid zijn mijn taken(ik run de broodafdeling) waargenomen door de bazin. Nadat ik terug kwam, kreeg ik gelijk te horen dat ik dingen niet goed deed. Had meteen een functioneringsgesprek waar ik ook allerlei dingen te horen kreeg die anders moesten. Er werd toen ook gezegd dat dit eigenlijk al jaren zo speelde en dat ze dat toentertijd altijd door de vingers hadden gezien. Ik heb inderdaad bij eerdere functioneringsgesprekken wel te horen gekregen dat ik dingen moest veranderen, er is toen afgesproken dat ik hiermee aan de slag zou gaan en daar bleef het ook bij. Nu lijkt het wel of ze van de nieuwe formule uit strakker moeten zijn. Heb inmiddels al meerdere gesprekken gehad en hoe ik ook probeer te veranderen en mijn best probeer te doen, heb ik het vermoeden dat ik niks meer goed kan doen. Volgens mij willen ze mij gewoon kwijt. Zijn ook met een dossieropbouw bezig. Ik ben inmiddels druk aan het kijken naar wat anders en ook aan het overwegen om mij te laten omscholen. Ik heb een collega waar ik heel goed mee kan in vertrouwen genomen en zei zegt ook dat dit gewoon niet kan zo. Ik kan zo ook niet doorgaan, merk dat ik stiller ben,slaap slecht ga elke dag met buikpijn naar mijn werk. Ik houdt dit zo niet vol. Hoop dat ik snel wat anders kan vinden want ik wil liever gisteren nog dan vandaag weg. Ik moest dit even van me afschrijven. Gerdiene ik hoop voor jou dat je het kunt oplossen net zoals ik het hoop op te lossen.
Hallo,
Ik denk ook dat ik niet altijd binnen het gewenste val. Mensen hebben hun voorkeuren hellaas voor ons en ik denk dat dat een grote rol speelt.

Bij mezelf denk ik ook dat de fouten komen door het gevoel dat mensen me (willen) zien falen en de angst om te falen.

Het gevoel niet te worden geaccepteerd is echt zwaar klote. Ik hoop ook echt dat jij hier een oplossing voor vind. Zelf zit ik in een situatie waarin ik tijdelijk niet anders kan anders zou ik denk ik het zelfde doen.
Gerdine1994 schreef:
04-11-2017 23:48
Hoi,
Super bedankt voor de reacties vandaag echt een foutloze werkdag gehad. Ik heb het probleem met mijn collega's besproken en deze zeiden dat ik het niet zo heftig moest opvatten.

Dat iedereen fouten maakt, zeker in het beroep wat wij doen. En dat ik ook vaak genoeg juist heel goed en foutloos werk. Waarom anders een vast contract?

De persoon van de uitspraak is aangesproken op het gedrag en dat je pas iemand op deze manier kan aanspreken als je zelf foutloos handelt.

Nu wil ik mezelf nog steeds verbeteren en besef ik door het plaatsen van deze topic dat mijn reactie heel belangrijk is.

Oftewel, niemand mag ooit nog iets van een ander zeggen. Wat een vreemde uitspraak.
chocolol schreef:
05-11-2017 00:06
Oftewel, niemand mag ooit nog iets van een ander zeggen. Wat een vreemde uitspraak.
Dat was niet precies wat ik bedoelde, sorry als dat zo over kwam. Wat ik bedoelde was wanneer je kritiek geeft waarmee je iemand heel rot laat voelen over de fouten. Is het wel correct als je zelf ook niet vaker dezelfde fouten maakt. Waar dan niemand want van zegt. I.v.m. hogere rang.
Inderdaad of ze zelf alles goed doen en nooit iets fout. En wat het ook is.bij mij op het werk, dan wordt er gezegd je moet meer initiatief tonen. Doe je iets uit jezelf komt de bazin binnen en gaat alles waar jij druk mee bent geweest weer veranderen. Oftewel het is nooit goed. Dan denk je al gauw doe het lekker zelf. Ik heb zelf zo’n idee dat ik morgen weer op kantoor moet komen en dat er dan wordt gezegd dat ze niet meer met meer met me verder kunnen. Ben nu al bang😞
En wat het ook is, ik loop gewoon de gehele dag zenuwachtig rond op mijn werk. Ik mag niks fout doen,ik mag niks fout doen en dat is heel akelig. En dan ga je juist fouten maken. Ik heb het er met een collega over gehad die over mijn situatie op de hoogte is (collega waar ik heel goed mee kan) en gezegd, weet je wat zij moe5 doen? Zij moet een winkeltje beginnen waar zij alleen de scepter zwaait en waar zij alles kan doen hoe zij het wil. Deze collega vindt het ook erg naar allemaal hoe het gaat en is over bepaalde dingen ook niet te spreken. Ze heeft zelfs vrijdag gezegd, of zij eens met de bazin moet gaan praten. Maar dat wil ik niet, ik moet het zelf oplossen.
Cinderella76 schreef:
05-11-2017 07:54
En wat het ook is, ik loop gewoon de gehele dag zenuwachtig rond op mijn werk. Ik mag niks fout doen,ik mag niks fout doen en dat is heel akelig. En dan ga je juist fouten maken. Ik heb het er met een collega over gehad die over mijn situatie op de hoogte is (collega waar ik heel goed mee kan) en gezegd, weet je wat zij moe5 doen? Zij moet een winkeltje beginnen waar zij alleen de scepter zwaait en waar zij alles kan doen hoe zij het wil. Deze collega vindt het ook erg naar allemaal hoe het gaat en is over bepaalde dingen ook niet te spreken. Ze heeft zelfs vrijdag gezegd, of zij eens met de bazin moet gaan praten. Maar dat wil ik niet, ik moet het zelf oplossen.
Als je aangesproken wordt door je leidinggevende op de fouten, dan mag je dit gerust ook zo uitleggen: dat je je best doet om geen fouten te maken, maar dat je daar zo nerveus van wordt. Dat je graag samen eens zou willen kijken naar een methode van werken dat je de fouten niet maakt en ook je meer kunt focussen op het uitvoeren van je taken.
Ik heb al een lijst gemaakt met alle punten waar ik aan moet denken. Maar wat het ook is, dat als ik bijv de broodbestelling moet maken, ik het gevoel heb dat ik geen voldoende tijd heb om deze te maken. Zit ik op kantoor, komt er weer eentje binnenvallen, met de vraag, ben je bijna klaar want ik moet er achter. Of je moet weer de winkel in om kassa te doen, of de winkelvloer op omdat zij weer drukker denken te zijn als ik. Als ik er steeds af moet raak ik ook uit balans. En dan krijg je later weer te horen, je bent wel erg lang bezig en nog is het niet goed. Ik wil je niet steeds hoeven te controleren maar ik moet wel. Ik weer het niet meer. Had ik last maar wat anders gevonden. Ben hier zo ontzettend klaar. Maar ja geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. Mijn collega zei laatst al probeer er met een goede regeling uit te komen of met een uitkering via UWV. Maar ik voel me dan ook naar thuisfront/vrienden zo’n mislukkeling.
Ik herken het, en een cursus assertiviteit heeft me wel geholpen, want op een gegeven moment word het natuurlijk wel beladen, ben je bang om fouten te maken, en daardoor loop je op je tenen waardoor je angst krijgt voor die fouten. En je maakt je het liefst onzichtbaar, kruipt in je schulp, wat inderdaad overkomt op je collega's als geen interesse. De drempel naar een psycholoog is helemaal niet zo hoog als het misschien lijkt en kan je goed helpen om er anders mee om te gaan, dus ik zou zeggen ga langs de huisarts en leg je probleem voor. Die kan je dan eventueel doorverwijzen.
Bedankt voor je reactie Joni_de_ tweede, mijn zusje zei dit ook al dat het helemaal geen schande is om een x hulp te vragen. Doordat ik dichtklap ga ik dingen zeggen waar ik later spijt van heb. Ga deze week een afspraak maken bij de huisarts. Helpt het niet meer voor deze baan, dan vast voor een volgende.
Gerdine1994 schreef:
04-11-2017 10:34
Op mijn werk hebben we alleen een baas, verder werken we een teams. Maar de enige met wie ik erover kan praten is mijn bazin.
Een hond heeft een baas. Jij hebt een leidinggevende.
Hugh-Jazz schreef:
05-11-2017 11:00
Een hond heeft een baas. Jij hebt een leidinggevende.
Joh... verder nog iets zinnigs bij te dragen?
Cinderella76 schreef:
05-11-2017 08:59
Ik heb al een lijst gemaakt met alle punten waar ik aan moet denken. Maar wat het ook is, dat als ik bijv de broodbestelling moet maken, ik het gevoel heb dat ik geen voldoende tijd heb om deze te maken. Zit ik op kantoor, komt er weer eentje binnenvallen, met de vraag, ben je bijna klaar want ik moet er achter. Of je moet weer de winkel in om kassa te doen, of de winkelvloer op omdat zij weer drukker denken te zijn als ik. Als ik er steeds af moet raak ik ook uit balans. En dan krijg je later weer te horen, je bent wel erg lang bezig en nog is het niet goed. Ik wil je niet steeds hoeven te controleren maar ik moet wel. Ik weer het niet meer. Had ik last maar wat anders gevonden. Ben hier zo ontzettend klaar. Maar ja geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. Mijn collega zei laatst al probeer er met een goede regeling uit te komen of met een uitkering via UWV. Maar ik voel me dan ook naar thuisfront/vrienden zo’n mislukkeling.
Hier moet je echt strakker in gaan zitten: laat je niet afleiden van je werk. Hang desnoods een briefje op de deur en zet een koptelefoon op, maar maak je bestelling af en controleer hem daarna. Belangrijke dingen eerst.
Of, als dat kan, kies een ander moment uit voor deze bestelling. Als het wat minder druk is in de winkel?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Oh en: de vraag ben je bijna klaar want ik moet erachter, nou ja vraag... echt zeg. Persoonlijk zou ik alleen maar NEE zeggen.
Wat een onnozele, dwingende vraag.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven