Geld & Recht alle pijlers

Marktplaatsverkoper dreigt met aangifte

05-11-2017 18:27 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onlangs (25 oktober) heb ik voor 50 euro inc. een tas gekocht via Marktplaats. Je raadt het al: deze is nooit verzonden.

In de conversatie gaf de verkoper aan dat als de tas verkocht is ze mij de T&T code stuurt. Heeft ze niet gedaan. Ik heb gevraagd of ik die mag en of het artikel al is verzonden, want na meerdere dagen heb ik niks gehad. Geen antwoord.

Gelukkig stond wel haar volledige naam bij de advertentie en kon ik zo achterhalen dat ze bij een winkel werkt met toevallig vandaag koopzondag. Omdat de politie toch niks doet en opgeletopinternet is gestopt ben ik vandaag met een groep vrienden met de auto naar die winkel gegaan.

Wij hadden de MP conversatie, de advertentie (die tot de dag van vandaag nog steeds online staat) en mijn betaling van de ING uitgeprint en aan enkele, vooral jeugdige, medewerkers laten zien. Die begonnen hard te lachen en vroegen of "hun collega" dit echt heeft gedaan. Helaas was mevrouw vandaag niet aan het werk, meerdere collega's gaven aan dat ze die collega een whatsapp gaan sturen over dat ik langs ben geweest om haar te confronteren en dat ze of de tas moet sturen of geld terug.

Nu heb ik een bericht gekregen op Marktplaats met dat die verkoper aangifte gaat doen van smaad.

Mijn vraag is of die verkoper dat wel kan doen? Laten zien wat er gebeurd is inc. bewijs dat ik geen reacties krijg op mijn berichten is dat toch helemaal niet, en mag zij wel mensen oplichten dan?

Mijn vrienden en ik zijn overigens woonachtig in Zuid-Holland en de verkoopster in Utrecht, het was opzich wel een hele gezellige middag maar ik vind het desondanks echt irritant dat die verkoopster mij laat betalen voor niks en dan gaat dreigen met aangifte als ik haar ermee wil confronteren maar haar colelga's tref.
DoodaandeMPtrollen schreef:
05-11-2017 18:51
Haar adres kan ik niet achterhalen, haar werkgever heeft ze zelf op Facebook gezet. Ik kan niet ruiken op welke dagen zij wel en niet werkt, en vandaag had ik toevallig tijd en was er koopzondag.
Dus jij denkt dat iemand die met de hele naam én werkgever te vinden is bewust de boel oplicht? Hoe dom ben je dan. En sorry maar ik vind het super asociaal dat je die teksten aan haar collega's laat lezen.
Ander scenario. Deze mevrouw bestaat helemaal niet echt en je bent opgelicht door de meiden waarmee je zo lekker stond te lachen. Valse facebook met de goede winkel zodat ze je achter je rug nog even uit konden lachen .
Kan ook nog hé.
05-11-2017 19:02
Ik heb meestal zelf helemaal geen tijd alleen vandaag toevallig wel. En bovendien, als ze weet dat iemand haar zoekt, gaat ze wel zorgen dat we elkaar niet treffen.
Ze kan een dagje ruilen met collega's, maar niet telkens.......
Pluisi schreef:
05-11-2017 18:28
Welke smaad? Je hebt alleen feiten laten zien.
Laster is als het onwaar is, smaad kan ook met dingen die wel waar zijn. Smaad is bijvoorbeeld ook het achter de kassa ophangen van een foto van iedereen die iets gestolen heeft bij de supermarkt. Dat het waar is betekend niet dat je het maar tegen zo veel mogelijk mensen mag zeggen met het doel iemands goede naam en reputatie te verpesten. Dat is nou precies wat tot gedaan heeft.
nina1966 schreef:
05-11-2017 19:04

Ander scenario. Deze mevrouw bestaat helemaal niet echt en je bent opgelicht door de meiden waarmee je zo lekker stond te lachen. Valse facebook met de goede winkel zodat ze je achter je rug nog even uit konden lachen .
Kan ook nog hé.
Dat kan ook nog.
nina1966 schreef:
05-11-2017 19:04
Dus jij denkt dat iemand die met de hele naam én werkgever te vinden is bewust de boel oplicht? Hoe dom ben je dan. En sorry maar ik vind het super asociaal dat je die teksten aan haar collega's laat lezen.
Kan ook nog hé.
Hoe kan het dan dat via Marktplaats ik vandaag de bewuste berichten heb gekregen? Account is gewoon van haar hoor.
En dat rekeningsnummer kan je ook gewoon laten natrekken van op welke naam die staat.
05-11-2017 19:06
Hoe kan het dan dat via Marktplaats ik vandaag de bewuste berichten heb gekregen? Account is gewoon van haar hoor.
En dat rekeningsnummer kan je ook gewoon laten natrekken van op welke naam die staat.
en dat allemaal voor 50 euro.
Ik vind jezelf ook niet echt vriendelijk, je gaat naar haar werk praat met haar collega's en blaast hoog van de toren terwijl je 25 oktober die tas van haar zou hebben gekocht.
Je zet haar nu te kakken voor al haar collega's wat als ze haar baan kwijt raakt door jou en je vrienden?
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 05-11-2017 19:11
31.07% gewijzigd
En sinds wanneer is iedereen op mp een webwinkel met 3 dagen levertijd? Je hebt 25 oktober betaald, voor het geld op een andere rekening staat, dat die persoon dat ook gezien heeft, het ingepakt heeft en heeft kunnen verzenden kan het best wel even duren. Als je het snel binnen had willen hebben had je voor het sluiten van de koop moeten informeren of ze het de dag van de betaling goed nog kon verzenden.

Bizar dat jij 7 werkdagen na het sluiten van een koop al doet alsof het om bewezen oplichting gaat. En dan nog wel bij iemand die haar hele naam gebruikt en niet opeens de advertentie verwijderd en van mp verdwijnt.
7102 schreef:
05-11-2017 19:07
en dat allemaal voor 50 euro.
Ik vind jezelf ook niet echt vriendelijk, je gaat naar haar werk praat met haar collega's en blaast hoog van de toren terwijl je 25 oktober die tas van haar zou hebben gekocht.
Je zet haar nu te kakken voor al haar collega's wat als ze haar baan kwijt raakt door jou en je vrienden?
Dan heeft ze haar verdiende loon. Waarom kom jij zo voor een oplichter op? 50 euro is voor veel mensen een hoop geld hoor. En dan heb je ook nog zoiets als principes.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Bluesheep schreef:
05-11-2017 18:38
Omdat de politie helemaal niets doet aan dit soort dingen misschien ?
En hoezo bizar om iemand op haar werk op te zoeken.
Ik vind het eerder bizar om iemand via marktplaats op te lichten en nu dat diegene zelf er iets aan doet, naar de politie te stappen om zielig te gaan doen.

Ik zou aangeven dat je al het bewijs hebt mbt oplichting en het geld deze week alsnog wel weer komt ophalen.

Bah, heb zo'n hekel aan mensen die maar denken weg te komen met oplichten op marktplaats.

Een oog voor een oog maakt de hele wereld blind.

Belachelijke actie van je TO. Als jij niet kan bewijzen dat zij jou heeft opgelicht en je vertelt haar collega's van wel, is het inderdaad smaad. Enige voordeel van jou is dat het niet zo snel juridisch opgelost zal worden, tenzij degene met wie jij dit conflict heeft erg volhardend is.
DoodaandeMPtrollen

:woa:

En dit;

Bizar dat jij 7 werkdagen na het sluiten van een koop al doet alsof het om bewezen oplichting gaat. En dan nog wel bij iemand die haar hele naam gebruikt en niet opeens de advertentie verwijderd en van mp verdwijnt.
05-11-2017 19:06
Ik vind m steengoed.
Maar: heb je zelf al een klacht ingediend bij Marktplaats?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Mary-C schreef:
05-11-2017 19:13
Dan heeft ze haar verdiende loon. Waarom kom jij zo voor een oplichter op? 50 euro is voor veel mensen een hoop geld hoor. En dan heb je ook nog zoiets als principes.
Verdiende loon? To weet prive zaken niet te onderscheiden van werk.
Ze zijn nog geen eens 2 weken bezig of ze komt op haar werk, met haar vrienden naar haar collega's. Terwijl het een prive zaak is
Met een groepje vrienden iemand opzoeken , lekker intimiderend durfde je niet alleen ?
Wat als het een naamgenoot is ?
KyloRen schreef:
05-11-2017 19:14
Wat nou als de dame in kwestie niet een oplichter is, maar iemand met toevallig dezelfde naam (tenzij een unieke naam, natuurlijk), of iemand die haar naam gebruikt?

Maar goed. Oplichten blijft triest.
Ja, dat zou inderdaad rot zijn voor die medewerker, maar als die medewerker onschuldig is dan kan ze dat gewoon uitleggen en dan staat ze helemaal niet meer voor lul. Het feit dat die jongeren in die winkel erom stonden te lachen zegt al wel genoeg over het sociale milieu van die medeweker/oplichter. Ik weet het niet hoor, maar als iemand zo naar mijn collega's zou gaan dan zouden mijn collega's verontwaardigd zijn en niet gaan giechelen oid. Aan de berichten van TO te lezen weet ze volgens mij wel zeker dat het om dezelfde persoon gaat aangezien het rekeningnummer ook overeenkomt. Ik heb wel een paar keer meegemaakt dat de bank de naam van de rekeninghouder zelf voor mij corrigeerde (bij internetbankieren), zodat ik de juiste naam had staan. Dat kun je dan vrij eenvoudig nagaan denk ik.
7102 schreef:
05-11-2017 19:15
Verdiende loon? To weet prive zaken niet te onderscheiden van werk.
Ze zijn nog geen eens 2 weken bezig of ze komt op haar werk, met haar vrienden naar haar collega's. Terwijl het een prive zaak is
Als je iemand voor 50 euro gaat oplichten is het logisch dat de andere partij boos wordt en misschien stappen onderneemt. De privacy van de oplichtster lijkt me dan niet zo relevant meer. Mij zou het in ieder geval helemaal niets interesseren. Daar had ze maar aan moeten denken voordat ze besloot iemand op te lichten.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Mary-C schreef:
05-11-2017 19:25

Als je iemand voor 50 euro gaat oplichten is het logisch dat de andere partij boos wordt en misschien stappen onderneemt. De privacy van de oplichtster lijkt me dan niet zo relevant meer. Mij zou het in ieder geval helemaal niets interesseren. Daar had ze maar aan moeten denken voordat ze besloot iemand op te lichten.
Binnen twee weken spreken over oplichting. Dat is al apart. Maar goed blijkbaar vind je alles prima, ben jij die nieuwe to soms?
Mary-C schreef:
05-11-2017 19:13
Ik heb zonet de politie gebeld en uiteindelijk toch maar dat aangifteformulier online ingevuld. Ik heb er ook bij gezet dat ik zelf tot een oplossing heb geprobeerd te komen maar dat dat niet mogelijk is gezien de latere berichten op Marktplaats en dat totdat wij gingen uitzoeken waar we haar kunnen treffen ze helemaal niet reageerde.

Ik ga zo maar even de screenshots via MP sturen van de aangifte, kijken wat nu de reactie wordt.
7102 schreef:
05-11-2017 19:27
Binnen twee weken spreken over oplichting. Dat is al apart. Maar goed blijkbaar vind je alles prima, ben jij die nieuwe to soms?
Tas zou meteen verzonden worden, ik zou direct T&T krijgen, verkoopster reageert niet op berichten waar de code en de tas blijven, je bent wel heel naief als je denkt dat dit geen oplichting is. Of ben jij de oplichtster die zich herkend in dit topic.
stuur haar via facebook de link van dit topic kan ze haar weerwoord geven.
Mary-C schreef:
Ja, dat zou inderdaad rot zijn voor die medewerker, maar als die medewerker onschuldig is dan kan ze dat gewoon uitleggen en dan staat ze helemaal niet meer voor lul. Het feit dat die jongeren in die winkel erom stonden te lachen zegt al wel genoeg over het sociale milieu van die medeweker/oplichter. Ik weet het niet hoor, maar als iemand zo naar mijn collega's zou gaan dan zouden mijn collega's verontwaardigd zijn en niet gaan giechelen oid. Aan de berichten van TO te lezen weet ze volgens mij wel zeker dat het om dezelfde persoon gaat aangezien het rekeningnummer ook overeenkomt. Ik heb wel een paar keer meegemaakt dat de bank de naam van de rekeninghouder zelf voor mij corrigeerde (bij internetbankieren), zodat ik de juiste naam had staan. Dat kun je dan vrij eenvoudig nagaan denk ik.

Ik heb zonet nog even nagedacht, en ik noemde die site opgeletopinternet.nl al eerder. Ik kende die site al jaren, gebruikte het nooit, maar zij zetten altijd oplichters hun naam, gegeven adressen, bankrekeningsnummers etc. online. Als dat niet strafbaar is hoe kan ik dan strafbaar zijn omdat een beperkte kring mensen de oplichting hebben gezien, terwijl bij opgeletopinternet het gaat om dat het hele internet het kan zien met naam en toenaam.
7102 schreef:
05-11-2017 19:32
stuur haar via facebook de link van dit topic kan ze haar weerwoord geven.
Wat moet ze hier plaatsen dan? Dat ze boos is dat iemand openbaar maakt wat zij heeft gedaan?
En jij meld je speciaal aan bij Viva om dit topic te kunnen starten.?
Nou to je doet je nick eer aan.
05-11-2017 19:33
Wat moet ze hier plaatsen dan? Dat ze boos is dat iemand openbaar maakt wat zij heeft gedaan?
Jij mag wel boos zijn?
Mary-C schreef:
Ja, dat zou inderdaad rot zijn voor die medewerker, maar als die medewerker onschuldig is dan kan ze dat gewoon uitleggen en dan staat ze helemaal niet meer voor lul. Het feit dat die jongeren in die winkel erom stonden te lachen zegt al wel genoeg over het sociale milieu van die medeweker/oplichter. Ik weet het niet hoor, maar als iemand zo naar mijn collega's zou gaan dan zouden mijn collega's verontwaardigd zijn en niet gaan giechelen oid.
Ik denk dat ze moesten lachen om TO, op de manier waarop ze binnenkwam en deed.

Iemand die besluit iemand op te lichten vermeld niet haar echte naam!
Mary-C schreef:

Ja wij hebben idd de details uitgeplozen hoor. Er stonden ook eerder allemaal producten van die winkel te koop op dat MP account (en zo bekend is die winkel niet, het is een lokale merkkledingswinkel of zo met een bepaald merk dat alleen daar wordt verkocht), bankrekening gaf bij een vriend die 0,01 euro wilde overmaken een melding met de juiste naam (er was x ingevuld als naam), persoon bestaat echt gezien de familieleden op FB met allemaal actieve accounts, wij hebben op een site meertensinstituut namen gekeken hoe vaak de achternaam voor komt, ook uitgezocht of google/facebook andere mensen met die naam laten zien, gekeken in de telefoongids of Utrecht en die naam wat laat zien (geen resultaten helaas, zal wel geheim nummer hebben) maar nee hoor, er is er echt maar eentje van en die voldoet ook aan alle overeenkomsten met MP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven