Marktplaatsverkoper dreigt met aangifte
zondag 5 november 2017 om 18:27
Hoi,
Onlangs (25 oktober) heb ik voor 50 euro inc. een tas gekocht via Marktplaats. Je raadt het al: deze is nooit verzonden.
In de conversatie gaf de verkoper aan dat als de tas verkocht is ze mij de T&T code stuurt. Heeft ze niet gedaan. Ik heb gevraagd of ik die mag en of het artikel al is verzonden, want na meerdere dagen heb ik niks gehad. Geen antwoord.
Gelukkig stond wel haar volledige naam bij de advertentie en kon ik zo achterhalen dat ze bij een winkel werkt met toevallig vandaag koopzondag. Omdat de politie toch niks doet en opgeletopinternet is gestopt ben ik vandaag met een groep vrienden met de auto naar die winkel gegaan.
Wij hadden de MP conversatie, de advertentie (die tot de dag van vandaag nog steeds online staat) en mijn betaling van de ING uitgeprint en aan enkele, vooral jeugdige, medewerkers laten zien. Die begonnen hard te lachen en vroegen of "hun collega" dit echt heeft gedaan. Helaas was mevrouw vandaag niet aan het werk, meerdere collega's gaven aan dat ze die collega een whatsapp gaan sturen over dat ik langs ben geweest om haar te confronteren en dat ze of de tas moet sturen of geld terug.
Nu heb ik een bericht gekregen op Marktplaats met dat die verkoper aangifte gaat doen van smaad.
Mijn vraag is of die verkoper dat wel kan doen? Laten zien wat er gebeurd is inc. bewijs dat ik geen reacties krijg op mijn berichten is dat toch helemaal niet, en mag zij wel mensen oplichten dan?
Mijn vrienden en ik zijn overigens woonachtig in Zuid-Holland en de verkoopster in Utrecht, het was opzich wel een hele gezellige middag maar ik vind het desondanks echt irritant dat die verkoopster mij laat betalen voor niks en dan gaat dreigen met aangifte als ik haar ermee wil confronteren maar haar colelga's tref.
Onlangs (25 oktober) heb ik voor 50 euro inc. een tas gekocht via Marktplaats. Je raadt het al: deze is nooit verzonden.
In de conversatie gaf de verkoper aan dat als de tas verkocht is ze mij de T&T code stuurt. Heeft ze niet gedaan. Ik heb gevraagd of ik die mag en of het artikel al is verzonden, want na meerdere dagen heb ik niks gehad. Geen antwoord.
Gelukkig stond wel haar volledige naam bij de advertentie en kon ik zo achterhalen dat ze bij een winkel werkt met toevallig vandaag koopzondag. Omdat de politie toch niks doet en opgeletopinternet is gestopt ben ik vandaag met een groep vrienden met de auto naar die winkel gegaan.
Wij hadden de MP conversatie, de advertentie (die tot de dag van vandaag nog steeds online staat) en mijn betaling van de ING uitgeprint en aan enkele, vooral jeugdige, medewerkers laten zien. Die begonnen hard te lachen en vroegen of "hun collega" dit echt heeft gedaan. Helaas was mevrouw vandaag niet aan het werk, meerdere collega's gaven aan dat ze die collega een whatsapp gaan sturen over dat ik langs ben geweest om haar te confronteren en dat ze of de tas moet sturen of geld terug.
Nu heb ik een bericht gekregen op Marktplaats met dat die verkoper aangifte gaat doen van smaad.
Mijn vraag is of die verkoper dat wel kan doen? Laten zien wat er gebeurd is inc. bewijs dat ik geen reacties krijg op mijn berichten is dat toch helemaal niet, en mag zij wel mensen oplichten dan?
Mijn vrienden en ik zijn overigens woonachtig in Zuid-Holland en de verkoopster in Utrecht, het was opzich wel een hele gezellige middag maar ik vind het desondanks echt irritant dat die verkoopster mij laat betalen voor niks en dan gaat dreigen met aangifte als ik haar ermee wil confronteren maar haar colelga's tref.
zondag 5 november 2017 om 19:41
Als je net zo'n toon aanslaat als hier..DoodaandeMPtrollen schreef: ↑05-11-2017 19:38Dat laatste zou je denken ja. En als het al een vergissing is en ze perongeluk de tas al had verkocht of nog niet ogpestuurd, had ze dat wel gemeld. En niet mij genegeerd.
zondag 5 november 2017 om 19:42

zondag 5 november 2017 om 19:45
Tjongejongejonge, je bent er maar druk mee he TO?
Je zou bijna denken dat je dit expres zo uit de hand wil laten lopen. Wat als deze verkoopster er gewoon nog niet aan toe was gekomen door bijvoorbeeld calamiteiten binnen haar familie?
Ik vind dat je haar ook niet echt de kans hebt gegeven om te reageren. Ja, 1 mailtje met de vraag om een track and trace code te sturen.
Misschien had ze het pakket al wel kant en klaar liggen, maar nog niet de mogelijkheid om te versturen.
Je zou bijna denken dat je dit expres zo uit de hand wil laten lopen. Wat als deze verkoopster er gewoon nog niet aan toe was gekomen door bijvoorbeeld calamiteiten binnen haar familie?
Ik vind dat je haar ook niet echt de kans hebt gegeven om te reageren. Ja, 1 mailtje met de vraag om een track and trace code te sturen.
Misschien had ze het pakket al wel kant en klaar liggen, maar nog niet de mogelijkheid om te versturen.
zondag 5 november 2017 om 19:47
Nou, dan zal jij wel gewoon gelijk hebben en dan gaat het niet om een naamgenoot. Gelukkig maar, want dat zou wel erg lullig zijn! Als een van de weinigen vind ik wel dat je er goed aan doet dit serieus uit te zoeken. Als iedereen er niks aan zou doen als ze opgelicht werden dan zou het oplichten nooit stoppen...DoodaandeMPtrollen schreef: ↑05-11-2017 19:38Ja wij hebben idd de details uitgeplozen hoor. Er stonden ook eerder allemaal producten van die winkel te koop op dat MP account (en zo bekend is die winkel niet, het is een lokale merkkledingswinkel of zo met een bepaald merk dat alleen daar wordt verkocht), bankrekening gaf bij een vriend die 0,01 euro wilde overmaken een melding met de juiste naam (er was x ingevuld als naam), persoon bestaat echt gezien de familieleden op FB met allemaal actieve accounts, wij hebben op een site meertensinstituut namen gekeken hoe vaak de achternaam voor komt, ook uitgezocht of google/facebook andere mensen met die naam laten zien, gekeken in de telefoongids of Utrecht en die naam wat laat zien (geen resultaten helaas, zal wel geheim nummer hebben) maar nee hoor, er is er echt maar eentje van en die voldoet ook aan alle overeenkomsten met MP.
Je hebt trouwens ook nog deze site, die is niet van de politie: http://www.nepwekker.nl/ Ik ken hem verder niet overigens maar hij werd een paar dagen geleden hier op Viva genoemd.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
zondag 5 november 2017 om 19:48
Hoe kan jij nou weten of er nou een mailtje is verzonden of meerdere. Bovendien heb je vinkjes op Marktplaats.Theamuts schreef: ↑05-11-2017 19:45Tjongejongejonge, je bent er maar druk mee he TO?
En calamiteiten binnen de familie is niet mijn probleem, dan had ze maar moeten laten weten dat na meer dan een week verzending nog niet mogelijk is, wat flauwekul is. Risico van de verkoper. Een bericht terugsturen met "sorry ik heb het nog niet gepost" van 10 seconden is al teveel moeite.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
zondag 5 november 2017 om 19:49
Fijn dat er toch nog een alternatief is voor opgeletopinternet, ik ga kijken of daar iemand me kan helpen met mijn geld terugkrijgen, hartelijk bedankt!Mary-C schreef: ↑05-11-2017 19:47Nou, dan zal jij wel gewoon gelijk hebben en dan gaat het niet om een naamgenoot. Gelukkig maar, want dat zou wel erg lullig zijn! Als een van de weinigen vind ik wel dat je er goed aan doet dit serieus uit te zoeken. Als iedereen er niks aan zou doen als ze opgelicht werden dan zou het oplichten nooit stoppen...
Je hebt trouwens ook nog deze site, die is niet van de politie: http://www.nepwekker.nl/ Ik ken hem verder niet overigens maar hij werd een paar dagen geleden hier op Viva genoemd.

zondag 5 november 2017 om 19:50
Als je geen track en trace krijgt terwijl dit de afspraak is, het pakket nooit arriveert, berichten wel gelezen worden maar niet op geantwoord worden en de producten gewoon nog verkocht worden is geen oplichting bij jou?
zondag 5 november 2017 om 19:51
Dat moet ze afhandelen met de verkoopster, wel net zo netjes. Binnen twee weken hier klagen vind ik het nog geen oplichting.

zondag 5 november 2017 om 19:54
Afhandelen kan helemaal neit als de verkoopster niet reageert, dus zijn we gaan kijken of ze te traceren is en ja hoor haar werkgever was zo gevonden. Adres niet, anders gingen we daarheen.
zondag 5 november 2017 om 19:54
Geen dank! Je krijgt zelden je geld terug in zo'n situatie volgens mij, maar het is in elk geval al heel waardevol om anderen te laten weten dat deze persoon een oplichter is zodat mensen minder snel bij diegene iets kopen.DoodaandeMPtrollen schreef: ↑05-11-2017 19:49Fijn dat er toch nog een alternatief is voor opgeletopinternet, ik ga kijken of daar iemand me kan helpen met mijn geld terugkrijgen, hartelijk bedankt!
Als de verkoper trouwens echt een goede reden zou hebben om de tas niet te versturen dan had ze inmiddels wel iets laten horen. Berichtje is zo gestuurd toch? Zeker als je inmiddels hebt gehoord dat er iemand op je werk is geweest speciaal voor jou.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
zondag 5 november 2017 om 19:56
we?? Je durft niet alleen?DoodaandeMPtrollen schreef: ↑05-11-2017 19:54Afhandelen kan helemaal neit als de verkoopster niet reageert, dus zijn we gaan kijken of ze te traceren is en ja hoor haar werkgever was zo gevonden. Adres niet, anders gingen we daarheen.
zondag 5 november 2017 om 19:57
En wat nou als haar naam gebruikt is door de oplichter? Dan heb jij de collega’s van iemand ingelicht die er niks mee te maken heeft..
Als je wel 100% dat zij het is (check rekeningnummer/ kopie id) dan kan ik me nog voorstellen dat je er heen bent geweest, al vind ik het niet ok haar collega’s in te lichten
Als je wel 100% dat zij het is (check rekeningnummer/ kopie id) dan kan ik me nog voorstellen dat je er heen bent geweest, al vind ik het niet ok haar collega’s in te lichten

zondag 5 november 2017 om 19:59
Dan zou er toch geen bericht komen over smaad?bbianca schreef: ↑05-11-2017 19:57En wat nou als haar naam gebruikt is door de oplichter? Dan heb jij de collega’s van iemand ingelicht die er niks mee te maken heeft..
zondag 5 november 2017 om 19:59
Ja klopt, maar misschien denkt deze persoon voortaan na en weet ze dat ze toch gevonden kan worden. Als haar naam niet op MP stond hadden we haar alsnog kunnen traceren met haar bankrekeningsnummer. En haar FB en Marktplaats wezen uit dat het geen naamgenoot is.Mary-C schreef: ↑05-11-2017 19:54Geen dank! Je krijgt zelden je geld terug in zo'n situatie volgens mij, maar het is in elk geval al heel waardevol om anderen te laten weten dat deze persoon een oplichter is zodat mensen minder snel bij diegene iets kopen.
Als de verkoper trouwens echt een goede reden zou hebben om de tas niet te versturen dan had ze inmiddels wel iets laten horen. Berichtje is zo gestuurd toch? Zeker als je inmiddels hebt gehoord dat er iemand op je werk is geweest speciaal voor jou.
En inderdaad berichtje is binnen 10sec gestuurd. Een dag heeft 24 uur, ze had al meer dan een week niks laten horen, reken maar uit hoeveel tijd ze had voor die 10sec.
Ik heb ook een keer gehad dat iemand mij wilde beschuldigen van oplichting. In de advertentie stond duidelijk dat een kledingsstuk zwart is met een groene gloed inc. foto. Krijg ik een bericht "bedankt voor je zending maar het is niet zwart maar groen ik eis geld terug of ik ga aangifte doen".
Toen heb ik een foto teruggestuurd die in de advertentie stond en erbij geschreven "beste koper, dit kon u weten voordat u besloot het artikel te kopen, behalve dat het in de advertentie stond was het ook zichtbaar op deze foto die u heeft gezien in de advertentie."
Vervolgens nooit meer iets van gehoord, het was gewoon een persoon dat gratis producten wilde of die een product toch achteraf niet mooi vond.
zondag 5 november 2017 om 20:01
Ik begin het inmiddels wel grappig te vinden eigenlijk. Het was zo makkelijk om te achterhalen wie deze persoon is en waar ze werkt, vervolgens stelt een collega op de hoogte dat iemand vanwege haar oplichtingspraktijken graag in gesprek wilde maar ze niet op werk was, en nu dreigt ze met een aangifte tegen mij en is weer eens bevestigd wie deze persoon is. Volgens mij ben ik hier degene met recht van klagen, dat haar collega's hier nu van weten is een risico van het vak oplichting.

Dat kan TO toch niets schelen? Als ze maar iemand door het slijk kan halen!bbianca schreef: ↑05-11-2017 19:57En wat nou als haar naam gebruikt is door de oplichter? Dan heb jij de collega’s van iemand ingelicht die er niks mee te maken heeft..
Waarom zou ze dan gaan oplichten?DoodaandeMPtrollen schreef: ↑05-11-2017 20:01Ik begin het inmiddels wel grappig te vinden eigenlijk. Het was zo makkelijk om te achterhalen wie deze persoon is en waar ze werkt, vervolgens stelt een collega op de hoogte dat iemand vanwege haar oplichtingspraktijken graag in gesprek wilde maar ze niet op werk was, en nu dreigt ze met een aangifte tegen mij en is weer eens bevestigd wie deze persoon is. Volgens mij ben ik hier degene met recht van klagen, dat haar collega's hier nu van weten is een risico van het vak oplichting.
Ik zie totaal de logica niet.