Geld & Recht alle pijlers

Pakketjesfraude

06-11-2017 22:45 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al vaker van gehoord, maar nog nooit zelf mee te maken gehad.
Tot nu.

Pakket is door de buren aangenomen (appartement) op zaterdag. Op zondag stond er in alle vroegte iemand beneden aan de deur met een vaag verhaal. Wij hadden dat pakket toen überhaupt nog niet, dus gezegd dat we niks hebben.

Vanavond stonden de buren aan de deur en blijken het vijf mega grote pakketten te zijn van een bekende webwinkel. Alle vijf met ons adres en 5 x dezelfde achternaam maar 5 x verschillende voornamen.

Heb de webwinkel al gemaild met ‘bewijs’. Maar moet je hier eigenlijk aangifte van doen? Ik lees op internet tegenstrijdige verhalen.
Het voelt toch raar als ze je proberen op te lichten, ook al is het niet persoonlijk.
redbulletje schreef:
07-11-2017 00:26
Wat zat er in die pakketten? Als de webwinkel toch niet staat te springen t terug te krijgen zou ik t houden en evt op MP verkopen.
Dat lijkt me niet zo'n goed advies. :nope:
Als de goederen nog niet betaald zijn, krijg jij straks een betaalherinnering in de bus en nog later de deurwaarder aan de deur!
*Beeldig* schreef:
07-11-2017 01:12
De webwinkel zal waarschijnlijk vragen om aangifte te doen. Maar het probleem is dat ik geen enkel strafbaar feit kan verzinnen dat de bewoner van het postadres is aangedaan. En de politie die ik belde toen ik het aan de hand had, kon dat ook niet. Dus een aangifte van mij werd niet opgenomen. De webwinkel kan wel aangifte doen, zij worden immers opgelicht.

Maar misschien dat de zaken inmiddels anders liggen, dus nogmaals de vraag aan degenen die adviseren om aangifte te doen: waarvan dan?
Artikel 231b Hij die opzettelijk en wederrechtelijk identificerende persoonsgegevens, niet zijnde biometrische persoonsgegevens, van een ander gebruikt met het oogmerk om zijn identiteit te verhelen of de identiteit van de ander te verhelen of misbruiken, waardoor uit dat gebruik enig nadeel kan ontstaan, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Als ik voor de deur een pakket aantref met de naam "familie Huppelepup" op miin adres dan haal ik het niet naar binnen maar zet het ergens verderop aan de straatrand. Niemand kan mij verplichten er iets mee te doen. Zou wat moois zijn! Dat kon je iedereen gezellig verplicht aan het werk zetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou de webwinkel toch ook voor de zekerheid even bellen of er niet op jouw naam nota's zijn aangemaakt.
gizzmo-returns schreef:
07-11-2017 08:03
Ik zou de webwinkel toch ook voor de zekerheid even bellen of er niet op jouw naam nota's zijn aangemaakt.
DIe pakketten zijn vaak van te voren betaald (met gestolen creditcard nummers) de winkel zal het dus een worst wezen want die hebben gewoon hun geld gehad. Visa heeft blijkbaar niet heel veel voorrang bij de politie.
Bellen zou ik tóch altijd doen want als ze er wel achteraan gaan ben je als ontvanger de pineut. Terugsturen "moet u zelf weten" dus je kan het net zo goed houden :D
nina1966 schreef:
07-11-2017 08:18
DIe pakketten zijn vaak van te voren betaald (met gestolen creditcard nummers) de winkel zal het dus een worst wezen want die hebben gewoon hun geld gehad. Visa heeft blijkbaar niet heel veel voorrang bij de politie.
Bellen zou ik tóch altijd doen want als ze er wel achteraan gaan ben je als ontvanger de pineut. Terugsturen "moet u zelf weten" dus je kan het net zo goed houden :D
Wat de webwinkel ook zegt, zorg ervoor dat je het op papier/mail hebt staan!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik weet wel dat dit een groot probleem is voor webwinkels en dat de wetgeving eigenlijk achterloopt wat dit soort misdrijven betreft. Altijd de webwinkel inlichten, zij nemen deze gegevens wel mee. Soms zijn het bendes en regelmatig gebruiken ze achteraf betalen (dan krijg jij de rekening). Het is hoe dan ook een misdrijf natuurlijk. Jammer dat de politie weinig doet nog.
florita schreef:
07-11-2017 08:44
Ik weet wel dat dit een groot probleem is voor webwinkels en dat de wetgeving eigenlijk achterloopt wat dit soort misdrijven betreft. Altijd de webwinkel inlichten, zij nemen deze gegevens wel mee. Soms zijn het bendes en regelmatig gebruiken ze achteraf betalen (dan krijg jij de rekening). Het is hoe dan ook een misdrijf natuurlijk. Jammer dat de politie weinig doet nog.

Idd altijd contact opnemen met de webwinkel en de politie. Want stel je doet het niet, dan is de kans aanwezig dat jij de facturen (of deurwaarders) ontvangt of dat je misschien op een zwarte lijst terecht komt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Politie zegt dat aangifte doen geen zin heeft. H&M zegt dat het ons probleem is en dat wij een incassobureau op ons dak krijgen als we het niet retour sturen.
Had gevraagd om het op te komen halen; zijn echt 5 mega dozen. Maar ophalen doen ze dus niet, lekker dan. Krijg je ongevraagd iets terug gestuurd en jij zit met het gezeik.

De accounts hebben ze wel geblokkeerd nu. Bleek voor 900 euro aan kleding besteld te zijn.
Ooit bij Opsporing verzocht. Leeg huis. De daders hadden speciaal een leegstaand huis gezocht. Gingen zo met de andere bewoners mee de deur door.
Bleven daar wachten op allemaal dure I Phones.

Toen de bezorger met een aantal telefoons binnen de flat wilden gaan.
Werd deze overvallen. De bezorger in elkaar geslagen. En ze namen de hele buit aan telefoons mee.
Ja ze zijn gehaaid, Mara.
Ze zullen bij ons wel gebaald hebben dat ons huis niet leeg staat (ondanks Funda) en dat we de deur niet open deden zondag en zeiden geen pakket te hebben.
retrostar schreef:
07-11-2017 07:59
Als ik voor de deur een pakket aantref met de naam "familie Huppelepup" op miin adres dan haal ik het niet naar binnen maar zet het ergens verderop aan de straatrand. Niemand kan mij verplichten er iets mee te doen. Zou wat moois zijn! Dat kon je iedereen gezellig verplicht aan het werk zetten.
Klopt.
Echter bij ons hebben de onderburen het aangenomen. Daar laten staan is ook geen optie want als de dieven het daar ophalen krijgen wij alsnog de rekening. Vandaar toch de dozen maar mee naar binnen genomen.
minnimouse schreef:
07-11-2017 09:18
Politie zegt dat aangifte doen geen zin heeft. H&M zegt dat het ons probleem is en dat wij een incassobureau op ons dak krijgen als we het niet retour sturen.
Had gevraagd om het op te komen halen; zijn echt 5 mega dozen. Maar ophalen doen ze dus niet, lekker dan. Krijg je ongevraagd iets terug gestuurd en jij zit met het gezeik.

De accounts hebben ze wel geblokkeerd nu. Bleek voor 900 euro aan kleding besteld te zijn.
Vraag of ze een retourformulier voor je aanmaken + mailen.

Anders versturen naar:
Het adres van de H&M:

H&M Retourservice
Antwoordnummer 54060
5004 VB Tilburg

Dus je kunt het gratis terugsturen. Maak een foto van het originele etiket + retoursticker van postnl (bij voorkeur als ze naas elkaar zitten), bewaar je verzendbewijs.
minnimouse schreef:
07-11-2017 09:18

Dat valt nog maar te bezien. Als jij iets besteld hebt, ben jij verantwoordelijk voor de betaling. Maar dan moet de winkel wel eerst bewijzen dat jij een bestelling hebt geplaatst. En dat zal ze waarschijnlijk niet lukken. Ze zullen misschien wel een incassobureau inschakelen, maar als het recht aan jou zijde staat kun je daar schijt aan hebben.
nosceteipsum wijzigde dit bericht op 07-11-2017 09:43
0.88% gewijzigd
Natuurlijk aangifte doen. Misschien is er wel meer besteld en sta je wat sterker als iemand geld van je wil hebben voor spullen die jij niet hebt besteld.

Spullen bij je houden en idd retourneren naar de webwinkel. Met de melding dat er sprake is van fraude.
dianaf schreef:
07-11-2017 09:33
Vraag of ze een retourformulier voor je aanmaken + mailen.

Anders versturen naar:
Het adres van de H&M:

H&M Retourservice
Antwoordnummer 54060
5004 VB Tilburg

Dus je kunt het gratis terugsturen. Maak een foto van het originele etiket + retoursticker van postnl (bij voorkeur als ze naas elkaar zitten), bewaar je verzendbewijs.
Bedankt Diana, ga ik straks doen!
minnimouse schreef:
07-11-2017 09:24
Ja ze zijn gehaaid, Mara.
Ze zullen bij ons wel gebaald hebben dat ons huis niet leeg staat (ondanks Funda) en dat we de deur niet open deden zondag en zeiden geen pakket te hebben.
Die griet die hier aan de deur was zal d'r eigen ook niet meer laten zien :D ik vroeg te veel en was te achterdochtig. Echt jammer dat ik de buurt nog niet zo goed ken want dan had ze het pakket echt niet meegekregen.
nina1966 schreef:
07-11-2017 10:01
Die griet die hier aan de deur was zal d'r eigen ook niet meer laten zien :D ik vroeg te veel en was te achterdochtig. Echt jammer dat ik de buurt nog niet zo goed ken want dan had ze het pakket echt niet meegekregen.
:rofl:
Baal nu wel dat ik niet uit het raam gekeken heb om een foto te maken.
Wat klantonvriendelijk van H&M; jij hebt ze een financiële sof bespaard, maar moet nu wel zelf gaan slepen met de spullen.
Fijn dat dianaf een antwoordnummer voor je heeft en inderdaad leg alles vast en bewaar die verzendbewijzen zodat ze jou niks in de schoenen kunnen schuiven.
Brommerpech
To waarom retourneer je het niet in de winkel, dat is bij de h&m geen probleem toch?
Op hun site staat dat je een gift card krijgt wanneer je internet aankopen in de winkel terugbrengt om openstaand saldo te betalen.
Dus mochten er dan betalingsherinneringen komen dan betaal je toch daar mee! Anders snel €900 verdient...
Ayoo schreef:
07-11-2017 12:35
To waarom retourneer je het niet in de winkel, dat is bij de h&m geen probleem toch?
Op hun site staat dat je een gift card krijgt wanneer je internet aankopen in de winkel terugbrengt om openstaand saldo te betalen.
Dus mochten er dan betalingsherinneringen komen dan betaal je toch daar mee! Anders snel €900 verdient...
Misschien omdat het hele hele grote dozen zijn en niet iedereen vervoer heeft en het nogal veel gedoe is terwijl je er niets mee te maken hebt?
Kwabbernoot te veel gedoe snap ik, maar wel een van de weinige manieren om het op safe te spelen als h&m niet mee werkt!
Ayoo schreef:
07-11-2017 12:35
Je kunt webbestellingen niet retourneren in de winkel volgens de H&M klantenservice.
En ik ga geen giftcards aannemen. Ik heb hier niets mee te maken. Kost mij weer gedoe.

Ik heb een antwoordnummer, dus ga de pakjes daar naar toesturen.
Overigens heb ik wel een auto, maar dan moet ik vijf mega dozen naar beneden sjouwen (geen lift, 8 trappen). Met de bus naar de stad om daar naar de H&M te gaan of met de auto naar een andere H&M te gaan en daar parkeerkosten betalen.

Ik ga het wel doen zoals ik zei. Ik baal gewoon dat een stel oplichters je op deze manier erin proberen te luizen en dat je er weer werk van hebt, of je nou wil of niet.
Volgens mij kan H&M je niet verplichten de dozen retour te sturen. Ik zou ze een mail sturen met daarin het verhaal. Er zijn pakketten bezorgd die niet van jou zijn en je hebt zelf ook geen bestelling geplaatst. Je laat de pakketten in je woning staan en je geeft H&M een maand de tijd om de pakketten op te komen halen. Wanneer de maand verstreken is, zul je de dozen 'weg gooien' of doneren.

Terugbrengen is een coulance vanuit jou, maar volgens mij geen verplichting. Als het nou een klein pakket was, wat eenvoudig te tillen en te vervoeren is zou ik het persoonlijk wel doen. Maar 5 grote pakketten gaat me toch iets te ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven