Schuld
dinsdag 7 november 2017 om 20:17
Hallo,
Ik wil niet al te veel in details treden, maar ik zal kort uitleggen wat mijn situatie is.
op zoek gegaan naar een woning en deze zonder eigenlijk goed nagedacht te hebben meteen gekocht.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.
Deze boete moet vrijdag a.s. betaald zijn aan hun, maar ik heb dat geld niet.
Ik heb al van alles geprobeerd. Het enige wat er voor mij op zit is denk ik proberen om een betalingsregeling te treffen, maar ze zijn al coulant geweest en ik vraag mij af of ze daar nog op zitten te wachten.
Ik zie het allemaal niet meer zo zitten.
Iemand tips?
Ik wil niet al te veel in details treden, maar ik zal kort uitleggen wat mijn situatie is.
op zoek gegaan naar een woning en deze zonder eigenlijk goed nagedacht te hebben meteen gekocht.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.
Deze boete moet vrijdag a.s. betaald zijn aan hun, maar ik heb dat geld niet.
Ik heb al van alles geprobeerd. Het enige wat er voor mij op zit is denk ik proberen om een betalingsregeling te treffen, maar ze zijn al coulant geweest en ik vraag mij af of ze daar nog op zitten te wachten.
Ik zie het allemaal niet meer zo zitten.
Iemand tips?
dinsdag 7 november 2017 om 20:28
dinsdag 7 november 2017 om 20:29
Dat kan als je onder voorbehoud van financiering hebt gekocht. Maar je kunt ook zonder voorbehoud kopen en dan zit je aan de boete vast.
Wat zegt je makelaar? Of heb je die ook niet? Wat zegt je hypotheekadviseur?
dinsdag 7 november 2017 om 20:29
dinsdag 7 november 2017 om 20:33
Geen advies ben niet thuis in de materie maar wat een rotsituatie zeg! Hopelijk kun je er nog onderuit.
Wil/kun je het huis nog wel kopen? Kunnen ze de termijn niet verlengen? Als je dan wel rond krijgt hebben zij hun huis verkocht, iedereen blij toch? Misschien kan het in deze situatie met spoed.
Maar... van een kale kip kun je niet plukken toch? Als je het echt niet hebt.. of moet je dan verplicht een schuld/lening bij de bank aan gaan?
Bah... sterkte hoor!
Wil/kun je het huis nog wel kopen? Kunnen ze de termijn niet verlengen? Als je dan wel rond krijgt hebben zij hun huis verkocht, iedereen blij toch? Misschien kan het in deze situatie met spoed.
Maar... van een kale kip kun je niet plukken toch? Als je het echt niet hebt.. of moet je dan verplicht een schuld/lening bij de bank aan gaan?
Bah... sterkte hoor!
dinsdag 7 november 2017 om 20:37
Oef TO, je hebt jezelf wel in de nesten gewerkt zeg. Je hebt een voorlopig koopcontract getekend zonder voorbehoud van financiering? Dan heb je een probleem.
Om te beginnen: als je een rechtsbijstandverzekering hebt: schakel jouw verzekeraar direct in. Heb je er geen: laat je adviseren door het Juridisch Loket.
Zelf vermoed ik dat je - zonder voorbehoud van financiering - niet onder de boete uitkomt. Een betalingsregeling kan je natuurlijk voorstellen; nee heb je, ja kan je krijgen. Je kan ook eventueel proberen om alsnog over de hoogte van de boete te onderhandelen. Je bent in beide gevallen afhankelijk van de goodwill van de verkoper.
Kan of wil je de boete niet betalen, dan kan je deze voor de rechter natuurlijk betwisten, hopende dat de verkopende partij geen zin heeft in een zaak en het er verder bij laat. Laat deze het er niet zo makkelijk bij zitten, dan loop je natuurlijk wel het risico dat de kosten (advocaat, kosten zaak) nòg hoger voor je uitvallen.
Wat meer info: https://www.ad.nl/economie/zo-loopt-de- ... ~a5f1cc6e/
Sterkte!
Om te beginnen: als je een rechtsbijstandverzekering hebt: schakel jouw verzekeraar direct in. Heb je er geen: laat je adviseren door het Juridisch Loket.
Zelf vermoed ik dat je - zonder voorbehoud van financiering - niet onder de boete uitkomt. Een betalingsregeling kan je natuurlijk voorstellen; nee heb je, ja kan je krijgen. Je kan ook eventueel proberen om alsnog over de hoogte van de boete te onderhandelen. Je bent in beide gevallen afhankelijk van de goodwill van de verkoper.
Kan of wil je de boete niet betalen, dan kan je deze voor de rechter natuurlijk betwisten, hopende dat de verkopende partij geen zin heeft in een zaak en het er verder bij laat. Laat deze het er niet zo makkelijk bij zitten, dan loop je natuurlijk wel het risico dat de kosten (advocaat, kosten zaak) nòg hoger voor je uitvallen.
Wat meer info: https://www.ad.nl/economie/zo-loopt-de- ... ~a5f1cc6e/
Sterkte!
brightlights wijzigde dit bericht op 07-11-2017 20:44
1.98% gewijzigd
dinsdag 7 november 2017 om 20:44
Ik zou eigenlijk denken dat onder voorbehoud van financiering stamdaard in contract zou staan. Is toch logisch dat men eerst moet kijken of je het rond krijgt? Waarom zou het er niet instaan? Zodat de verkoper meer kams heeft dat de koop door gaat? Als je het zelf niet weet wordt je daar dan niet op gewezen door de makelaar? Of zou die ook denken ik zeg niks als jij niet erover begint.
dinsdag 7 november 2017 om 20:48
Je neemt een koopcontract toch niet door met een hypotheekadviseur?!
TO, Kom je de hier gestelde vragen nog beantwoorden?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 7 november 2017 om 20:51
Dit is erg simpel gesteld. In de periode dat de verkoper de koper in staat stelt de financiering rond te krijgen kunne zij het huis ook niet aan een ander verkopen. Vandaar de boeteclausule als de koper van de koop afziet. Als TO zich goed had voorbereid dan was dit niet gebeurd. En van een kale kip niet kunnen plukken? Dat is niet aan TO. Misschien is er inkomen of bezit waar beslag op gelegd kan worden. Als je het geld echt niet hebt, zoals jij stelt, dan moet je gewoon geen huis kopen. Want dat kun je dan gewoon niet.Bloemetjefresia schreef: ↑07-11-2017 20:33Geen advies ben niet thuis in de materie maar wat een rotsituatie zeg! Hopelijk kun je er nog onderuit.
Bah... sterkte hoor!
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 7 november 2017 om 20:52
Bloemetjefresia schreef: ↑07-11-2017 20:44Ik zou eigenlijk denken dat onder voorbehoud van financiering stamdaard in contract zou staan. Is toch logisch dat men eerst moet kijken of je het rond krijgt? Waarom zou het er niet instaan? Zodat de verkoper meer kams heeft dat de koop door gaat? Als je het zelf niet weet wordt je daar dan niet op gewezen door de makelaar? Of zou die ook denken ik zeg niks als jij niet erover begint.
Voorbehouden staan niet zomaar vanzelf in een voorlopig koopcontract, dit zijn voorwaarden die je als koper stelt. Deze zul je toch echt zelf (of jouw makelaar - als je met een makelaar werkt) moeten aandragen.
Dat geldt niet alleen voor een voorbehoud van financiering, maar ook voorbehouden wat betreft de uitkomst van een eventueel bouwkundig onderzoek (bijvoorbeeld het voorbehoud dat je van koop af kan zien als uit het onderzoek blijkt dat er bepaalde gebreken zijn / de kosten voor het te verwachten aanstaand onderhoud boven een X bedrag uitkomt).
dinsdag 7 november 2017 om 20:55
Hoe ik het lees heeft TO wel degelijk onder voorbehoud van financieren gekocht.
“De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn.”
Alleen ze heeft haar hypotheek dus niet rondgekregen. Dan kun je twee dingen doen, of je vraagt om uitstel of je annuleert de koop. TO heeft beide niet gedaan en dus hebben de verkopers recht op die 10%.
Bij ons zat onze hypotheekadviseur toen ook te slapen. Vriend moest naar het buitenland dus expres gevraagd of alles nu geregeld en aangevraagd was of dat hij nog dingen moest ondertekenen. Nee hoor geen probleem, alles zou aangevraagd zijn. Kwam ik er een paar dagen later zelf achter dat hij de bankgarantie helemaal nog niet aangevraagd had
, iets waar vriend dus ook voor moest tekenen...
We moesten toen uitstel vragen van onze termijn voor ontbindende voorwaarden. Gelukkig ging verkoper daarmee akkoord. Gelukkig ook voor de hypotheekadviseur want die had ik dan echt wel aangeklaagd anders.
Als ik dat toen niet door had gehad en we konden niet tijdig aan de verplichtingen voldoen dan had verkoper ook kunnen denken “goh we gaan ze aan die boete houden (want niet op tijd aan voorwaarden voldaan), wij knappen heel de kiet op voor die zak met geld en kunnen het dan wel goed verkopen”. Ons huis zag er namelijk echt gruwelijk uit qua kleur en smaak dus ze hebben het echt voor n lage prijs weg moeten doen.
TO hoe kan het dat je hypotheekadviseur die ontbindende voorwaarden niet in de gaten heeft gehouden? En jij trouwens ook niet..
“De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn.”
Alleen ze heeft haar hypotheek dus niet rondgekregen. Dan kun je twee dingen doen, of je vraagt om uitstel of je annuleert de koop. TO heeft beide niet gedaan en dus hebben de verkopers recht op die 10%.
Bij ons zat onze hypotheekadviseur toen ook te slapen. Vriend moest naar het buitenland dus expres gevraagd of alles nu geregeld en aangevraagd was of dat hij nog dingen moest ondertekenen. Nee hoor geen probleem, alles zou aangevraagd zijn. Kwam ik er een paar dagen later zelf achter dat hij de bankgarantie helemaal nog niet aangevraagd had
We moesten toen uitstel vragen van onze termijn voor ontbindende voorwaarden. Gelukkig ging verkoper daarmee akkoord. Gelukkig ook voor de hypotheekadviseur want die had ik dan echt wel aangeklaagd anders.
Als ik dat toen niet door had gehad en we konden niet tijdig aan de verplichtingen voldoen dan had verkoper ook kunnen denken “goh we gaan ze aan die boete houden (want niet op tijd aan voorwaarden voldaan), wij knappen heel de kiet op voor die zak met geld en kunnen het dan wel goed verkopen”. Ons huis zag er namelijk echt gruwelijk uit qua kleur en smaak dus ze hebben het echt voor n lage prijs weg moeten doen.
TO hoe kan het dat je hypotheekadviseur die ontbindende voorwaarden niet in de gaten heeft gehouden? En jij trouwens ook niet..
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 07-11-2017 20:57
1.28% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
dinsdag 7 november 2017 om 20:57
Bij mijn weten neemt de makelaar (zelfs al is het de makelaar van de verkopende partij) altijd het koopcontract met je door wanneer je tekent. Er wordt daarbij altijd extra gewezen op de betalingsverplichtingen. Ik begrijp niet hoe de verkopende partij zonder enige toezegging van een bank, of een aanbetaling de koopakte effectief heeft kunnen laten worden.
Iets klopt er niet in dit verhaal.
dinsdag 7 november 2017 om 20:59
Dat kan, maar hoeft niet perse. Wij gingen op vakantie dus er was nogal haast bij en verkopend makelaar heeft toen de akte in de brievenbus gestopt (hij had zijn agenda die dag volstaan). Dan konden wij tekenen en dan die enveloppe weer afgooien en daarna door op vakantie. Maar wij hadden net beide een vastgoed opleiding afgerond en ervaring binnen de makelaardij dus een koopakte was niet nieuw voor ons waardoor we dat risico wel aandurfden.Oakes schreef: ↑07-11-2017 20:57Bij mijn weten neemt de makelaar (zelfs al is het de makelaar van de verkopende partij) altijd het koopcontract met je door wanneer je tekent. Er wordt daarbij altijd extra gewezen op de betalingsverplichtingen. Ik begrijp niet hoe de verkopende partij zonder enige toezegging van een bank, of een aanbetaling de koopakte effectief heeft kunnen laten worden.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
dinsdag 7 november 2017 om 21:05
Nee hoor, waarom?Bloemetjefresia schreef: ↑07-11-2017 20:44Ik zou eigenlijk denken dat onder voorbehoud van financiering stamdaard in contract zou staan. Is toch logisch dat men eerst moet kijken of je het rond krijgt? Waarom zou het er niet instaan? Zodat de verkoper meer kams heeft dat de koop door gaat? Als je het zelf niet weet wordt je daar dan niet op gewezen door de makelaar? Of zou die ook denken ik zeg niks als jij niet erover begint.
Wij hebben net onze woning verkocht aan een stel dat het zonder voorbehoud van financiering deed. Denk dat ze zelf genoeg eigen geld hebben.
En het is meer logisch om van te voren te kijken of iets gaat lukken. Al is dat natuurlijk nooit 100%.
dinsdag 7 november 2017 om 21:09
Niet iedere verkoper heeft een makelaar hè? Er zijn ook mensen die hun huis zelf verkopen met een modelcontract.
Overigens woon ik op een plek waar je mét zo'n voorbehoud al bijna geen kans meer maakt op een huis. Dus hier is het helemaal niet zo gek voor de verkoper dat de koper er niet om vraagt om dit op te nemen in het contract. Iemand kan al een voorlopig ok hebben van een bank, eigen geld hebben, of het lenen bij bv familie, en daarom al zeker weten dat hij het rondkrijgt.
Overigens woon ik op een plek waar je mét zo'n voorbehoud al bijna geen kans meer maakt op een huis. Dus hier is het helemaal niet zo gek voor de verkoper dat de koper er niet om vraagt om dit op te nemen in het contract. Iemand kan al een voorlopig ok hebben van een bank, eigen geld hebben, of het lenen bij bv familie, en daarom al zeker weten dat hij het rondkrijgt.
dinsdag 7 november 2017 om 21:10
''op zoek gegaan naar een woning en deze zonder eigenlijk goed nagedacht te hebben meteen gekocht.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.''
Waarom is je hypotheek nog niet rond en waarom heb je geen uitstel gevraagd? Ik krijg het idee dat je van je impulsaankoop af wil en daarom ook maar niet heel erg je best doet om de hypotheek (alsnog) rond te krijgen. Heb je je kop in het zand gestoken en gedacht dat je er zo wel onderuit kon?
Ik zou als de wiedeweerga die hypotheek regelen en zorgen dat je het huis alsnog koopt. Anders wordt het een flinke strop.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.''
Waarom is je hypotheek nog niet rond en waarom heb je geen uitstel gevraagd? Ik krijg het idee dat je van je impulsaankoop af wil en daarom ook maar niet heel erg je best doet om de hypotheek (alsnog) rond te krijgen. Heb je je kop in het zand gestoken en gedacht dat je er zo wel onderuit kon?
Ik zou als de wiedeweerga die hypotheek regelen en zorgen dat je het huis alsnog koopt. Anders wordt het een flinke strop.