Sollicitatiegesprek in het Engels?
woensdag 8 november 2017 om 17:55
Als de HR-manager Engels is en niet voldoende Nederlands spreekt om een sollicitatiegesprek te voeren, neem ik aan dat op de werkvloer ook regelmatig Engels gesproken zal worden. Dan is dit meteen een goede test hoe goed je daarmee uit de voeten kunt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 8 november 2017 om 17:58
Wat ga je doen als je straks op de werkvloer staat en daar wordt de helft van de tijd of meer in 't Engels gecommuniceerd?
Omdat het moederbedrijf bijvoorbeeld Engels of Amerikaans is, alle klanten of leveranciers buitenlands zijn, ...
Mooie test om te zien of je het dan lukt.
En jep, tuurlijk mag het.
Hoogstens eventueel bij een overheidsinstantie niet.
Omdat het moederbedrijf bijvoorbeeld Engels of Amerikaans is, alle klanten of leveranciers buitenlands zijn, ...
Mooie test om te zien of je het dan lukt.
En jep, tuurlijk mag het.
Hoogstens eventueel bij een overheidsinstantie niet.
woensdag 8 november 2017 om 18:02
Als je solliciteert in Schuddekrabbeveen kan het best vreemd zijn bij Appie.gizzmo-returns schreef: ↑08-11-2017 17:58Over wat voor een soort functie gaat het? Als je solliciteert als kassière bij de appie, zou dat best raar zijn. Maar bij bv een sales functie in een groot bedrijf niet.
Als je solliciteert in hartje Amsterdam waar de helft van je klandizie toeristen zijn, kan een mondje Engels spreken wel es handig zijn.
woensdag 8 november 2017 om 18:11
woensdag 8 november 2017 om 18:17
Bij mijn werkgever voeren we sollicitatiegesprekken in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Mensen kunnen van alles op hun CV zetten, maar soms is het best handig om even te kunnen horen hoe accuraat hun inschatting van hun taalvaardigheden is.
Ik vraag me af, TO, heb jij op je CV ook genoemd dat je kennis van het Engels hebt?
Ik vraag me af, TO, heb jij op je CV ook genoemd dat je kennis van het Engels hebt?
woensdag 8 november 2017 om 18:28
Sollicitatiegesprekken worden bij ons ook veel in Engels gevoerd. Ligt net aan de supervisor. Sommige supervisors zijn namelijk buitenlands en spreken alleen Engels.
Voertaal is bij ons dan ook Engels omdat we veel buitenlandse collega's hebben.
Dus ik vind het niet raar.
Maar als je je hier al druk om maakt kun je er misschien beter vanaf zien. Is het een internationaal bedrijf? Want grote kans dat de voertaal ook Engels is namelijk.
Voertaal is bij ons dan ook Engels omdat we veel buitenlandse collega's hebben.
Dus ik vind het niet raar.
Maar als je je hier al druk om maakt kun je er misschien beter vanaf zien. Is het een internationaal bedrijf? Want grote kans dat de voertaal ook Engels is namelijk.
woensdag 8 november 2017 om 18:55
Aan de kassa een toerist weghelpen is natuurlijk heel wat anders dan een volledig sollicitatiegesprek in het Engels voeren...Tornacense schreef: ↑08-11-2017 18:02Als je solliciteert in Schuddekrabbeveen kan het best vreemd zijn bij Appie.
Als je solliciteert in hartje Amsterdam waar de helft van je klandizie toeristen zijn, kan een mondje Engels spreken wel es handig zijn.
woensdag 8 november 2017 om 19:01
Als er in de vacature van je verlangd wordt dat je fatsoenlijk Engels spreekt dan is het best logisch dat ze je sollicitatie in het Engels willen houden. Als het niet in de vacature staat en het is voor je eventuele toekomstige functie niet relevant dan is het wel een beetje apart. Maar het mag wel..in de laatste situatie kun je dan volgens mij ook niet afgerekend worden op slecht Engels dus dan zou ik me er ook niet super druk om maken.
Als je gesolliciteerd hebt op een functie waarvoor Engels gevraagd wordt dan moet het ook geen probleem zijn toch?
Als je gesolliciteerd hebt op een functie waarvoor Engels gevraagd wordt dan moet het ook geen probleem zijn toch?
woensdag 8 november 2017 om 19:01
Grapjas, de manager werkt er al, die heeft geen probleem. Daarnaast een erg kortzichtige reactie als je niet weet wat de functieinhoud en eisen zijn.
woensdag 8 november 2017 om 19:13
woensdag 8 november 2017 om 19:17
In veel winkels in Amsterdam werken ook mensen die geen eens Nederlands spreken, maar je gewoon in het Engels aanspreken. Hier in de stad trouwens ook.gizzmo-returns schreef: ↑08-11-2017 18:55Aan de kassa een toerist weghelpen is natuurlijk heel wat anders dan een volledig sollicitatiegesprek in het Engels voeren...
woensdag 8 november 2017 om 19:28
Dat dus.GenieInABottle schreef: ↑08-11-2017 19:01Grapjas, de manager werkt er al, die heeft geen probleem. Daarnaast een erg kortzichtige reactie als je niet weet wat de functieinhoud en eisen zijn.
Het bedrijf waar ik voor werk is ook internationaal en toen ze een kantoor openden in NL was er enkel engels sprekend management. Wij verkochten dan misschien gewoon aan Nederlandse bedrijven maar sollicitatie gesprekken, training en meetings werden in het engels gehouden.
Management probeerde op hun manier best rekening te houden met het feit dat het voor personeel een 2e taal was..(langzamer praten, dingen opnieuw of anders uitleggen en zeggen etc) maar verder, het is natuurlijk aan ieder de keuze of ze wel of niet voor een bedrijf willen werken waar er engels gepraat word.
Toen ik later de sollicitatie gesprekken ging voeren heb ik mensen aangenomen die echt bijna geen woord engels konden. Sommigen daarvan werken er al jaren en behoren tot de groep top verkopers en kunnen inmiddels goed engels en zijn daar alleen maar blij mee.