Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?
vrijdag 22 september 2017 om 09:45
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
maandag 13 november 2017 om 11:24
Groente, vlees, zuivel. Hoe je vochtbalans in de gaten, kan best dat je dagelijks een halve liter bouillon zal moeten drinken om voldoende van de verschillende zouten binnen te krijgen welke anders via brood meekomen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 13 november 2017 om 12:00
Als je 1,78 bent en 69 kilo weegt heb je een prachtig gezond gewicht. Niks meer aan doen.LizBakker schreef: ↑19-10-2017 19:57Toch zit er iets tegenstrijdigs in de sporten versus minder eten om af te vallen -discussie. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat het uitgangspunt is.
Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld niet weten waar ik op mijn eten zou moeten minderen zonder echt te weinig caloriën binnen te krijgen. Dus voor mij is sporten veel effectiever én realistischer. Ik weeg 69 kilo bij 1.78m, dat is misschien geen medisch probleem, maar ik zou toch echt wel ruim 7 kilo eraf willen. Ik drink al geen frisdrank of sappen, ik snoep en snack niet tussendoor, maar ik eet vooral veel bij de warme maaltijd. Misschien zou het daar wat minder kunnen, maar echt niet heel veel. En misschien minder alcohol, maar verder blijft er weinig over. Dus een paar keer per week hardlopen is voor mij de meest snelle manier om af te vallen (of belangrijker voor mij; een kleinere maat aan te kunnen). En bij mij vliegen de kilo's er dan per week af (al heb ik momenteel geen puf om veel te sporten...).
Maar dan hebben we het over 5-10 kilo afvallen. Met wat extra sporten is het misschien niet voldoende om 30 of meer kilo af te vallen. Ik kan me voorstellen dat het dan inderdaad beter is om vooral het eetpatroon aan te passen. Ik denk dat daar het verschil in zit. Veel mensen bekijken het vanuit het perspectief om een paar kilootje af te vallen, terwijl iemand die morbide obees is misschien grotere sprongen wil maken.
Het lastige is alleen vaak wel dat veel mensen zeggen al erg weinig te eten. Als dat inderdaad zo is, dan kan er dus bijna niet minder gegeten worden. Bovendien is het moeilijk om écht te minderen, vooral als dat voor langere duur is. Dus dan is sporten in combinatie met een aangepast eetpatroon misschien toch een betere optie.
Dat je dan nog af wilt vallen vind ik echt niet gezond klinken, zeker in combinatie met het feit dat je zegt niet veel te eten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 november 2017 om 12:06
Over het algemeen hoeven we in NL volgens mij niet bang te zijn dat we te weinig zout binnen krijgen, integendeel.
Ik lees dat een boterham 0,4 gram zout bevat en een halve liter bouillon 5,6. Dat laatste is uiteraard afhankelijk van hoe sterk je de bouillon maakt.
Maar: een halve liter bouillon bevat al bijna de maximale hoeveelheid zout die je per dag MAG hebben. Je hebt dat niet nodig.
En een halve liter bouillon bevat dus net zo veel zout als 14 boterhammen. Ik geloof nooit dat TO dat at.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 november 2017 om 12:19
Dat ligt eraan. Ik ben 1.75 en al 13 jaar onder de 60 kilo zonder echt op mijn gewicht te letten. Meestal 57 of 58, op dit moment is het 59. Helemaal prima, maar zodra ik boven de 60 kom, wil ik er echt wel een paar kilo af hebben. Niks ongezonds aan, helemaal niet als je het op een verantwoorde manier doet.
maandag 13 november 2017 om 13:09
Dat hangt ook heel erg van je lichaamsbouw af denk ik, de marge voor een gezond gewicht is denk ik niet voor niets best ruim.
Een gezond gewicht voor 175 ligt tussen de 57 (bmi 18,6) en 76 (bmi 24,5)
Ik ben 174 en ben (dmv GBP) van over de 130 naar de 76 gegaan en het afvallen is nog steeds bezig.
Mijn doel is om nog een kilo of 3 á 4 en in de begin 70 te blijven want zoals ik nu ik kan schatten past dat gewicht het best bij mijn lichaamsbouw.
Als ik nog bijna 20 kilo zou kwijtraken word ik vel over been, ik heb bijvoorbeeld best brede schouders en dat word heel hoekig.
Maar voor mij is het contrast natuurlijk nu ook heel groot omdat het in korte tijd veranderd is en kan me voorstellen dat als je een hele tengere bouw hebt dat je je prettiger voelt onder de 60.
Maar TO goed dat je iets gevonden hebt wat resultaat geeft en motiveert, succes!
Een gezond gewicht voor 175 ligt tussen de 57 (bmi 18,6) en 76 (bmi 24,5)
Ik ben 174 en ben (dmv GBP) van over de 130 naar de 76 gegaan en het afvallen is nog steeds bezig.
Mijn doel is om nog een kilo of 3 á 4 en in de begin 70 te blijven want zoals ik nu ik kan schatten past dat gewicht het best bij mijn lichaamsbouw.
Als ik nog bijna 20 kilo zou kwijtraken word ik vel over been, ik heb bijvoorbeeld best brede schouders en dat word heel hoekig.
Maar voor mij is het contrast natuurlijk nu ook heel groot omdat het in korte tijd veranderd is en kan me voorstellen dat als je een hele tengere bouw hebt dat je je prettiger voelt onder de 60.
Maar TO goed dat je iets gevonden hebt wat resultaat geeft en motiveert, succes!

maandag 13 november 2017 om 14:02
[quote=Ikgaervoor post_id=27777481 time=1510566607 user_id=355132]
Dank voor al jullie reacties.
Ondertussen nog door de medische molen gegaan. Kwam niks geks uit.
Ik heb de huisarts ook geopperd over lipoedeem, maar omdat ik vet rondom mijn buik heb kon dit uitgesloten worden.
Ik heb sinds 2 weken sinds ik weet dat niks "anders" speelt, de avondmaal volledig koolhydraatarm en... 2,1 kg eraf!
Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn dagschema zo kan maken dat ik voldoende van alles binnenkrijg. Ik lees veel over koolhydraten momenteel maar weet nog niet goed hoe ik het moet inplannen. Misschien dat ik nog een dietist ga raadplegen om een schema voor me op te stellen, even kijken hoe ik
[unquote]
Super
Dank voor al jullie reacties.
Ik heb de huisarts ook geopperd over lipoedeem, maar omdat ik vet rondom mijn buik heb kon dit uitgesloten worden.
Ik heb sinds 2 weken sinds ik weet dat niks "anders" speelt, de avondmaal volledig koolhydraatarm en... 2,1 kg eraf!
Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn dagschema zo kan maken dat ik voldoende van alles binnenkrijg. Ik lees veel over koolhydraten momenteel maar weet nog niet goed hoe ik het moet inplannen. Misschien dat ik nog een dietist ga raadplegen om een schema voor me op te stellen, even kijken hoe ik
[unquote]
Super

maandag 13 november 2017 om 14:08
Ik eet heel veel, maar ik snack weinig tussendoor. Het is misschien een gezond gewicht, maar ik ben zeer zeker niet mager hoor, ik draag echt maat 40-42 (ook vanwege lengte natuurlijk). Ik heb jarenlang rond de 63 gewogen en dat was echt heel normaal, ik heb echt wel dikke billen enzo. Bij mij zit het allemaal op de heupen. Geloof me, als je mij ziet ben ik echt geen tante Sidonia.
Volgens mij zit ik nu ook meer aan de bovenkant van het BMI en toen meer aan de onderkant, maar altijd ruim in het groen.
maandag 13 november 2017 om 15:22
Tuurlijk is dat ongezond.pamelacourson schreef: ↑13-11-2017 12:19Dat ligt eraan. Ik ben 1.75 en al 13 jaar onder de 60 kilo zonder echt op mijn gewicht te letten. Meestal 57 of 58, op dit moment is het 59. Helemaal prima, maar zodra ik boven de 60 kom, wil ik er echt wel een paar kilo af hebben. Niks ongezonds aan, helemaal niet als je het op een verantwoorde manier doet.
Moet je proberen met (licht) overgewicht te zeggen dat je dat wel prima vindt, dan zijn de rapen gaar.
Ondergewicht is minstens zo gevaarlijk.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 november 2017 om 15:25
Je hebt een BMI van 21,8, dat is niet aan de bovenkant, dat is gemiddeld.LizBakker schreef: ↑13-11-2017 14:08Ik eet heel veel, maar ik snack weinig tussendoor. Het is misschien een gezond gewicht, maar ik ben zeer zeker niet mager hoor, ik draag echt maat 40-42 (ook vanwege lengte natuurlijk). Ik heb jarenlang rond de 63 gewogen en dat was echt heel normaal, ik heb echt wel dikke billen enzo. Bij mij zit het allemaal op de heupen. Geloof me, als je mij ziet ben ik echt geen tante Sidonia.
Volgens mij zit ik nu ook meer aan de bovenkant van het BMI en toen meer aan de onderkant, maar altijd ruim in het groen.
Met 7 kilo eraf zit je op 19,5.
En ja, dat hoort officieel nog bij een gezond BMI, maar ooit was dat toch echt minimaal 20.
Voordat ik kinderen kreeg had ik een BMI van 21,5 en ik was toen ook geen tante Sidonia, maar wel zeer slank.
En toch kleding maat 44.
Dus ik snap heus wel wat je schrijft, maar als je met jouw BMI bezig bent met afvallen vind ik dat ongezond.
Ik heb nu een BMI van 27 en vind het helemaal prima.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 november 2017 om 15:28
het is ook wel flink afhankelijk van je bouw, ik heb BMI technisch een ondergewicht maar mijn vet/spier massa is volledig gezond, ik ben gewoon slank gebouwd. (ik eet trouwens dan wel weer als een havenarbeider, wel gezond maar ook veel).
maandag 13 november 2017 om 15:30
toch ligt het echt wel aan je bouw. Ik ben 175 en weeg zo´n 58 kilo. Ben daarmee echt prima gezond. Ben heel tenger gebouwd, hele dunne polsen, kleine voeten etc.
Ben ook wel onder de 50 kilo geweest, dat is echt niet gezond.
Maar nu, net tegen ondergewicht aan, voel ik me prima
maandag 13 november 2017 om 15:30
Dat het BMI tussen de 18,5 en 25 zou moeten liggen houdt juist al rekening met de verschillende bouw van mensen.
Zwaarder gebouwd, hoger BMI.
Die grenzen blijven dus gelden.
Ik heb een superslanke zoon, maar ook voor hem geldt dat een BMI onder de 20 (ongeveer) echt te laag is.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 november 2017 om 15:58
Geheel mee eens.
Je BMI is dan ook perfect.
Kan hooguit zijn dat je het esthetisch gezien te veel vindt, of dat er op de verkeerde plek een rolletje zit. Maar dat is wat anders dan overgewicht.
maandag 13 november 2017 om 16:04
Als het je natuurlijke bouw is, is het wat anders.
Maar als je een meer gemiddelde bouw hebt, en je wil bij 1.78 toch flink afvallen terwijl je een prima gewicht hebt, dan ga je tegen je natuurlijke bouw in. Lijkt me nooit aan te raden. Tenzij je modellenambities hebt, maar dat lijkt me ook niet per se de meest gezonde omgeving als het om gewichtige zaken gaat.

maandag 13 november 2017 om 20:24
Ik wil helemaal niet flink afvallen. Gewoon een paar kilo eraf, terug naar mijn normale gewicht dat ik zonder problemen met ca. 2000 kcal per dag jaren heb gehad. Ik heb echt geen verstoord zelfbeeld of iets dergelijks, maar ik ben zeer zeker niet slank op dit moment. Dat er ik zonder in de medische problemen te komen nog ruim over de 70 kilo zou kunnen wegen zal dan allemaal wel. Maar iets eraf zit dus ook ruim in de marge. Ik vind maat 38 een hele normale kledingmaat en daar wil ik weer naartoe. Dat is absoluut geen modellenambitie.mienbillekesjeuken schreef: ↑13-11-2017 16:04Als het je natuurlijke bouw is, is het wat anders.
Maar als je een meer gemiddelde bouw hebt, en je wil bij 1.78 toch flink afvallen terwijl je een prima gewicht hebt, dan ga je tegen je natuurlijke bouw in. Lijkt me nooit aan te raden. Tenzij je modellenambities hebt, maar dat lijkt me ook niet per se de meest gezonde omgeving als het om gewichtige zaken gaat.
Maar goed. Mijn punt was meer dat rondom het hele wel of niet beweegverhaal het waarschijnlijk dus uitmaakt hoeveel je wil afvallen. 5 kilo kan prima met wat extra beweging, maar voor 30 kilo zul je dan ook echt wat minder moeten eten.

maandag 13 november 2017 om 20:30
Fijn dat het werkt voor jou!Ikgaervoor schreef: ↑13-11-2017 10:50Dank voor al jullie reacties.
Ik ben nu aan het kijken hoe ik mijn dagschema zo kan maken dat ik voldoende van alles binnenkrijg. Ik lees veel over koolhydraten momenteel maar weet nog niet goed hoe ik het moet inplannen. Misschien dat ik nog een dietist ga raadplegen om een schema voor me op te stellen, even kijken hoe ik het ga doen.
maandag 13 november 2017 om 22:22
Met jouw lengte is maat 38 helemaal geen normale kledingmaat.LizBakker schreef: ↑13-11-2017 20:24Ik wil helemaal niet flink afvallen. Gewoon een paar kilo eraf, terug naar mijn normale gewicht dat ik zonder problemen met ca. 2000 kcal per dag jaren heb gehad. Ik heb echt geen verstoord zelfbeeld of iets dergelijks, maar ik ben zeer zeker niet slank op dit moment. Dat er ik zonder in de medische problemen te komen nog ruim over de 70 kilo zou kunnen wegen zal dan allemaal wel. Maar iets eraf zit dus ook ruim in de marge. Ik vind maat 38 een hele normale kledingmaat en daar wil ik weer naartoe. Dat is absoluut geen modellenambitie.
Maar goed. Mijn punt was meer dat rondom het hele wel of niet beweegverhaal het waarschijnlijk dus uitmaakt hoeveel je wil afvallen. 5 kilo kan prima met wat extra beweging, maar voor 30 kilo zul je dan ook echt wat minder moeten eten.
Eigenlijk is alles wat je schrijft duidelijk ongezond wat je gewicht betreft. Je wilt ruim 7 kilo afvallen, dat is meer dan 10% van je huidige gewicht en dat is veel. Heel veel.
Je schrijft dat je zeer zeker niet slank bent op dit moment, maar met je huidige BMI ben je gewoon slank.
Met de moderne nadruk op dun zijn weten mensen niet meer dat het normaal en vooral gezond is om rondingen en een beetje vet te hebben.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 14 november 2017 om 10:39
Nou ja, dat is het gewicht en de maat die ik tot mijn 35e zonder enige moeite of dieet altijd gehad heb. Dus dat is mijn uitgangspunt. Het is wellicht 10% van mijn huidige gewicht, maar het is wat ik altijd als volwassene heb gewogen. Ik ben aangekomen, omdat ik niet meer met de fiets naar werk ga en nu veel in de trein zit.Solomio schreef: ↑13-11-2017 22:22Met jouw lengte is maat 38 helemaal geen normale kledingmaat.
Eigenlijk is alles wat je schrijft duidelijk ongezond wat je gewicht betreft. Je wilt ruim 7 kilo afvallen, dat is meer dan 10% van je huidige gewicht en dat is veel. Heel veel.
Je schrijft dat je zeer zeker niet slank bent op dit moment, maar met je huidige BMI ben je gewoon slank.
Met de moderne nadruk op dun zijn weten mensen niet meer dat het normaal en vooral gezond is om rondingen en een beetje vet te hebben.
Ik wil gewoon mijn eigen kleding weer aan. Tuurlijk, als tiener en begin 20-er was ik veel slanker, ook zonder lijnen of iets dergelijks, maar dat is natuurlijk niet realistisch als je naar de 40 loopt.
Overigens heb ik nog geen enkele actie ondernomen, dus voorlopig gebeurt er nog niets, haha!
dinsdag 14 november 2017 om 10:58
deze snap ik niet. In principe is een kledingmaat toch vooral een ´breedtemaat´, geen lengte maat?
Ik ben een maat 36 en ben 1.75 lang
goede vriendin is 1.65 en heeft maat 44
ben erg blij met jeansmaten, veel logischer. Dan heb ik een 27/34. Normale broeken zijn me vaak te kort (maar een maat 48 kopen is geen oplossing hoor)
dinsdag 14 november 2017 om 11:04
lilalinda schreef: ↑14-11-2017 10:58deze snap ik niet. In principe is een kledingmaat toch vooral een ´breedtemaat´, geen lengte maat?
ben erg blij met jeansmaten, veel logischer. Dan heb ik een 27/34. Normale broeken zijn me vaak te kort (maar een maat 48 kopen is geen oplossing hoor)
Met mijn 1m80 en cup D pas ik ook met een BMI van 21 vrijwel nooit in maat 38 (enige uitzondering zijn rokjes die voor privé, niet om naar mijn werk te dragen, wel kort mogen zijn). Broeken koop ik maar weinig, want die zijn ook in maat 40 te kort. Er zouden meer broeken met lengtematen moeten komen inderdaad (ik loop zelden in jeans).
Ik vind het nogal onkies om in een topic van een morbide obees te gaan praten over willen afvallen als je bmi nog geen 22 is.

dinsdag 14 november 2017 om 11:39
Daar heb je gelijk in. Ik begon erover in verband met de wel of niet bewegen discussie, waarin ik het idee had dat mensen het vanuit een verschillend perspectief bekeken, juist om deze reden. Je kunt dat niet vergelijken. (edit: m.a.w. de sport- en afvaltips die mensen gaven waren misschien niet van toepassing op deze vraag).
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 11:57
11.81% gewijzigd

dinsdag 14 november 2017 om 11:56
Zonder de rest van de discussie te hebben gelezen: je gebruikt de typische excuses dat je niet veel eet, niet ongezond eet en toch aan komt. Dat is onmogelijk.
Houd echt bij wat je eet, dus afwegen, uit rekenen, in de app zetten, et cetera. Meeste mensen kunnen niet goed schatten en mensen met overgewicht zijn er meestal nog slechter in, anders zouden ze ook geen overgewicht hebben (in de meeste gevallen dan, sommigen weten prima dat ze meer eten dan ze nodig hebben he).
Tot je beseft dat ook jij geen uitzondering op de energiewetten bent, maar gewoon je porties verkeerd in schat, zul je nooit blijvend af vallen.
En persoonlijke noot: door medicatie heb ik elke seconde gierende honger, en kwam in anderhalf jaar 12 kilo aan. Nog geen overgewicht maar kon 1 tot 2 maten groter kopen. In 8 maanden er weer af, door fatsecret app te gebruiken, 1500 kcal gemiddeld per dag(soms iets meer, soms iets minder). Dat is op mijn gewicht prima gezond. Maar ik voerde wel alles in, inclusief de olie waar ik in bak, boter op de boterham, per hazelnoot en per gewicht van pasta en dergelijke.
Houd echt bij wat je eet, dus afwegen, uit rekenen, in de app zetten, et cetera. Meeste mensen kunnen niet goed schatten en mensen met overgewicht zijn er meestal nog slechter in, anders zouden ze ook geen overgewicht hebben (in de meeste gevallen dan, sommigen weten prima dat ze meer eten dan ze nodig hebben he).
Tot je beseft dat ook jij geen uitzondering op de energiewetten bent, maar gewoon je porties verkeerd in schat, zul je nooit blijvend af vallen.
En persoonlijke noot: door medicatie heb ik elke seconde gierende honger, en kwam in anderhalf jaar 12 kilo aan. Nog geen overgewicht maar kon 1 tot 2 maten groter kopen. In 8 maanden er weer af, door fatsecret app te gebruiken, 1500 kcal gemiddeld per dag(soms iets meer, soms iets minder). Dat is op mijn gewicht prima gezond. Maar ik voerde wel alles in, inclusief de olie waar ik in bak, boter op de boterham, per hazelnoot en per gewicht van pasta en dergelijke.
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 11:59
0.05% gewijzigd

dinsdag 14 november 2017 om 11:58
Die draag ik ook, alleen ben ik maar 1m68. Gewone broeken is voor niet standaard benen of heupen echt een crime. Heb nu wel een leuke pantalon maat 38 met hoge taille die dus een lint heeft die je strak aan kunt trekken. Echt een uitkomst!lilalinda schreef: ↑14-11-2017 10:58deze snap ik niet. In principe is een kledingmaat toch vooral een ´breedtemaat´, geen lengte maat?