Uitvaartverzekering
vrijdag 20 februari 2009 om 09:25
Ik weet niet of dit de goede pijler is, zo niet, dan laat ik hem wel verplaatsen.
Mijn vraag: Ik ben 22 en ik heb sinds mijn 18e een uitvaartverzekering, daar betaal ik 10 euro per maand voor. Nou heb ik een beetje zitten rondvragen bij vriendinnen en geen van hen heeft een uitvaartverzekering en ze verklaren me allemaal voor gek!
'Daar ben ik nu nog lang niet mee bezig' ' Kun je dat geld beter in een potje stoppen'
Is dat zo? Kan ik het beter zelf opsparen?
Mijn idee erachter is namelijk dat mocht ik dood gaan, ook al ben ik nog zo jong, dat alles in ieder geval wel betaald wordt. Vind het rond om mijn familie daar voor op te laten draaien.
Mijn vraag: Ik ben 22 en ik heb sinds mijn 18e een uitvaartverzekering, daar betaal ik 10 euro per maand voor. Nou heb ik een beetje zitten rondvragen bij vriendinnen en geen van hen heeft een uitvaartverzekering en ze verklaren me allemaal voor gek!
'Daar ben ik nu nog lang niet mee bezig' ' Kun je dat geld beter in een potje stoppen'
Is dat zo? Kan ik het beter zelf opsparen?
Mijn idee erachter is namelijk dat mocht ik dood gaan, ook al ben ik nog zo jong, dat alles in ieder geval wel betaald wordt. Vind het rond om mijn familie daar voor op te laten draaien.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:30
Hm, ik denk er ook weleens over na, maar dan omgekeerd: klopt het wel dat ik géén uitvaartverzekering heb?
Het lijkt me juist goed dat je 'm hebt Ambrosia, precies om de redenen die je zelf al noemt.
Alleen die 10 euro, is dat niet behoorlijk aan de prijs?
Wat ik me dan nog afvraag trouwens: heb je ook alles al moeten schrijven, hoe je het wilt hebben etc.?
Het lijkt me juist goed dat je 'm hebt Ambrosia, precies om de redenen die je zelf al noemt.
Alleen die 10 euro, is dat niet behoorlijk aan de prijs?
Wat ik me dan nog afvraag trouwens: heb je ook alles al moeten schrijven, hoe je het wilt hebben etc.?
vrijdag 20 februari 2009 om 09:33
Ambrosia; ik heb er ook eentje, betaal ongeveer 6 euro per maand. De polis wordt om de zoveel tijd opnieuw geindexeerd, zodat het verzekerd bedrag overeenkomt met inflatie etc. Of het nu echt hard nodig is, ik weet het niet. Ik vind het wel een fijn idee dat er een bedrag vrij komt voor mijn begrafenis als ik kom te overlijden. Al kan het ook best zo zijn dat mijn begrafenis t.z.t. wel uit andere middelen betaald kan worden, verkoop van mijn huis bijvoorbeeld. Het bedrag dat er vrijkomt mag in mijn geval ook aan iets anders worden besteed, dus mogen mijn nabestaanden ook wat anders met het geld doen.
Voordeel aan nu zo'n verzekering hebben is dat die relatief goedkoop is als je jong bent. Hoe ouder je bent, hoe hoger de maandpremie.
Voordeel aan nu zo'n verzekering hebben is dat die relatief goedkoop is als je jong bent. Hoe ouder je bent, hoe hoger de maandpremie.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:33
Tuurlijk zijn ze er niet mee bezig want het is een ver van hun bed show. Maar een ongeluk zit in en klein hoekjes en als een van hen plotsling zou komen te overlijden dan kan een ander opdraaien voor de kosten.
Sparen lijkt me niet zo goed idee omdat ik er niet zo in geloof, je bent jong wilt misschien reizen straks misschien een huis met meubels kopen, kinderen, zal je dit potje dan laten staan? Ik denk dat het heel verstandig van de is dat je deze verzekering hebt.
Sparen lijkt me niet zo goed idee omdat ik er niet zo in geloof, je bent jong wilt misschien reizen straks misschien een huis met meubels kopen, kinderen, zal je dit potje dan laten staan? Ik denk dat het heel verstandig van de is dat je deze verzekering hebt.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:37
Ok ik ben dus niet zo gek om een uitvaartverzekering te hebben, alleen is deze wel aan de dure kant. Fausto, waar ben jij verzekerd? Ik zit op dit moment nog bij Yarden. Maar als ik het ergens goedkoper kan krijgen doe ik dat natuurlijk.
Ik heb verder nog niks op papier over wat ik wil als ik dood ben. Maar mijn vriend en mijn moeder weten wel dat ik begraven wil worden etc. En verder heb ik eigenlijk vrij weinig wensen hoor. Daar ben ik dus niet mee bezig. We zijn nu bezig om het voor mijn oma allemaal op papier te zetten, dat we al die dingen niet hoeven te doen als ze komt te overlijden. Lijkt me verschrikkelijk, ben je zo verdrietig, moet je al die zakelijke dingen nog gaan uitzoeken.
Ik heb verder nog niks op papier over wat ik wil als ik dood ben. Maar mijn vriend en mijn moeder weten wel dat ik begraven wil worden etc. En verder heb ik eigenlijk vrij weinig wensen hoor. Daar ben ik dus niet mee bezig. We zijn nu bezig om het voor mijn oma allemaal op papier te zetten, dat we al die dingen niet hoeven te doen als ze komt te overlijden. Lijkt me verschrikkelijk, ben je zo verdrietig, moet je al die zakelijke dingen nog gaan uitzoeken.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:38
Het is alleen maar heel verstandig. Er zijn nog heel veel mensen die gewoon een gezin hebben en niet eens een uitvaartverzekering. En of ze dan een hele begrafenis kunnen betalen, is altijd maar de vraag.
Zelf betaal ik samen met mijn vriend 23 euro. We hebben dan bij een overlijden van een van ons 5000 euro en bij de eerst overledene komt er nog 10.000 vrij besteedbaar bij.
Totaal betalen we minder dan dat we ervoor terug krijgen want we betalen maar tot 65 jaar.
Je hoeft overigens verder nog niets vast te leggen omtrent je wensen. Bij de meeste uitvaartverzekeringen krijg je wel een boekje waarin je je wensen kunt opschrijven en bewaren, maar dat hoeft niet. Bij mij is het boekje ook leeg.
Zelf betaal ik samen met mijn vriend 23 euro. We hebben dan bij een overlijden van een van ons 5000 euro en bij de eerst overledene komt er nog 10.000 vrij besteedbaar bij.
Totaal betalen we minder dan dat we ervoor terug krijgen want we betalen maar tot 65 jaar.
Je hoeft overigens verder nog niets vast te leggen omtrent je wensen. Bij de meeste uitvaartverzekeringen krijg je wel een boekje waarin je je wensen kunt opschrijven en bewaren, maar dat hoeft niet. Bij mij is het boekje ook leeg.

vrijdag 20 februari 2009 om 09:46
Ambrosia; ik heb mijn verzekering afgesloten bij Ardanta, dat was op dat moment de goedkoopste en met goede voorwaarden. Voor die 6 euro heb ik een verzekerd bedrag van 6000,- dat vrijkomt bij mijn overlijden. Ik hoefde vantevoren verder ook niks aante geven, mijn wensen etc. Ik denk dat mijn vriend, broer en ouders wel heel goed weten wat ik zou willen.
vrijdag 20 februari 2009 om 09:50
Wij hebben ook een uitvaartverzekering. Mijn vader heeft die afgesloten toen ik net geboren was (wat een vrolijkerd he
). Het schijnt dat je bij sommige verzekeraars tot je 25e een amper kostendekkend bedrag betaald. Wij betalen nu samen 10 euro per maand, maar hebben gewoon standaard en dan nog 1800 euro extra.
Ik heb mijn man al gezegd dat hij het niet standaard moet doen; gooi mij maar in een kartonnen doos ofzo. De kosten zitten hem vooral in dingen die je echt nodig hebt, zoals het ritje naar het crematorium, waar ze gewoon een paar honderd euro voor rekenen. Of voor 100 gasten koffie en een plak kleffe cake: 300 euro! Nou, ga dan maar naar het cafe en bestel wat lekkers, denk ik dan.
Elninjoo, jij hebt wel gelijk dat je begrafenis uit je eigen bezit kan worden betaald, maar vaak wordt bij overlijden je rekeningen even bevroren en moet je wel betalen. Je verwacht dan eigenlijk van je geliefden dat ze die 5000-8000 euro maar even voorschieten; das best heftig hoor.

Ik heb mijn man al gezegd dat hij het niet standaard moet doen; gooi mij maar in een kartonnen doos ofzo. De kosten zitten hem vooral in dingen die je echt nodig hebt, zoals het ritje naar het crematorium, waar ze gewoon een paar honderd euro voor rekenen. Of voor 100 gasten koffie en een plak kleffe cake: 300 euro! Nou, ga dan maar naar het cafe en bestel wat lekkers, denk ik dan.
Elninjoo, jij hebt wel gelijk dat je begrafenis uit je eigen bezit kan worden betaald, maar vaak wordt bij overlijden je rekeningen even bevroren en moet je wel betalen. Je verwacht dan eigenlijk van je geliefden dat ze die 5000-8000 euro maar even voorschieten; das best heftig hoor.

vrijdag 20 februari 2009 om 10:06
quote:LouiseP schreef op 20 februari 2009 @ 09:50:
Sorry, maar de uitvaartverzekering keert ook niet direct uit op het moment van overlijden hoor. De meeste rekeningen hoeven pas veel later betaald te worden dan de werkelijke begravenis/crematie en tegen die tijd is de buit wel verdeeld.
En bovendien, in mijn naaste omgeving is ¤5000-8000 best op te brengen.
Sorry, maar de uitvaartverzekering keert ook niet direct uit op het moment van overlijden hoor. De meeste rekeningen hoeven pas veel later betaald te worden dan de werkelijke begravenis/crematie en tegen die tijd is de buit wel verdeeld.
En bovendien, in mijn naaste omgeving is ¤5000-8000 best op te brengen.
vrijdag 20 februari 2009 om 10:06
Geen uitvaartverzekering en zal er ook nooit 1 nemen.
Als je bang bent dat er geen geld is voor een uitvaart kun je veel beter een overlijdensrisicoverzekering afsluiten: dan weet je precies wat je krijgt en je bent ook nog veel voordeliger uit.
Ik heb 2 jaar geleden de uitvaart geregeld voor iemand die bij Dela verzekerd was en -nog netjes uitgedrukt- het is een grof schandaal als je ziet wat je voor een hele simpele uitvaart zelf moet betalen.
Ze hebben alles onderverdeeld in verschillende categoriën en als je er 1 niet nodig hebt (bijvoorbeeld vervoer van plaats van overlijden naar plaats van opbaren) ben je dat gewoon 'kwijt'.
@Louise: als je een en/of rekening hebt of je hebt een gemachtigde is het sowieso geen probleem; daarnaast is het voor zover ik weet altijd zo dat kosten voor een uitvaart sowieso betaald kunnen worden.
Ik heb nog nooit gehoord dat rekeningen zomaar bevroren worden.
Je moet natuurlijk ook niet meteen naar de bank rennen om een overlijden te melden: dat kan altijd nog!
Als je bang bent dat er geen geld is voor een uitvaart kun je veel beter een overlijdensrisicoverzekering afsluiten: dan weet je precies wat je krijgt en je bent ook nog veel voordeliger uit.
Ik heb 2 jaar geleden de uitvaart geregeld voor iemand die bij Dela verzekerd was en -nog netjes uitgedrukt- het is een grof schandaal als je ziet wat je voor een hele simpele uitvaart zelf moet betalen.
Ze hebben alles onderverdeeld in verschillende categoriën en als je er 1 niet nodig hebt (bijvoorbeeld vervoer van plaats van overlijden naar plaats van opbaren) ben je dat gewoon 'kwijt'.
@Louise: als je een en/of rekening hebt of je hebt een gemachtigde is het sowieso geen probleem; daarnaast is het voor zover ik weet altijd zo dat kosten voor een uitvaart sowieso betaald kunnen worden.
Ik heb nog nooit gehoord dat rekeningen zomaar bevroren worden.
Je moet natuurlijk ook niet meteen naar de bank rennen om een overlijden te melden: dat kan altijd nog!

vrijdag 20 februari 2009 om 10:10
Wij hebben geen uitvaartverzekering. Dit om verschillende redenen. Ten eerste hebben wij voldoende geld en bezittingen om de begrafenis te betalen. Ten tweede dekt zo'n uitvaartverzekering lang niet alles en is de vraag of je je eigen wensen in mag brengen. Hebben jullie gekeken naar de uitkering en hoe deze ingevuld mag worden? Dus mag je ipv een kopje koffie met een plakje cake ook een borrel of lunch geven? Heb je keuze qua kist? e.d..
Op dit moment kun je van EUR 5000,00 een eenvoudige begravenis geven. Wordt dit bedrag geïndexeerd, zodat als jij oud bent ook voldoende geld ter beschikking komt? Waarschijnlijk is EUR 5000,00 over tig jaar een schijntje.
Als een van beide komt te overlijden hebben wij voldoende polissen die uitkeren om de begrafenis te kunnen betalen.
Het is waar dat je banktegoeden worden geblokkeerd bij overlijden. Noodzakelijke betalingen worden echter wel gewoon uitgevoerd, waaronder dus de begrafenis rekening.
Op dit moment kun je van EUR 5000,00 een eenvoudige begravenis geven. Wordt dit bedrag geïndexeerd, zodat als jij oud bent ook voldoende geld ter beschikking komt? Waarschijnlijk is EUR 5000,00 over tig jaar een schijntje.
Als een van beide komt te overlijden hebben wij voldoende polissen die uitkeren om de begrafenis te kunnen betalen.
Het is waar dat je banktegoeden worden geblokkeerd bij overlijden. Noodzakelijke betalingen worden echter wel gewoon uitgevoerd, waaronder dus de begrafenis rekening.
vrijdag 20 februari 2009 om 10:12
vrijdag 20 februari 2009 om 10:18
vrijdag 20 februari 2009 om 10:53
Merit heeft gelijk. Ik werk bij een bank en je rekeningen worden inderdaad bevroren. Maar de kosten van de begrafenis mogen er wel van betaald worden, dus als je nabestaanden met die rekening bij de bank komen zullen ze dat geld overmaken.
Als je partner nog leeft en het is een en/of rekening kan hij/zij er zo wie zo nog bij trouwens.
Ik heb geen uitvaardverzekering voor dezelfde reden als Elninjoo: meer dan genoeg spaargeld om het te betalen en wij willen altijd een flinke buffer aan spaargeld houden, dus ik ben niet bang dat ik het aan andere dingen uitgeef zodat we dat niet meer zouden hebben.
Bovendien loopt er in combinatie met onze hypotheek een flinke overlijdensrisicoverzekering waarbij het niet verplicht is dat de uitkering geheel op de hypotheek afgelost wordt, dus ook daarvan kan manlief zo ¤ 10.000,- ofzo voor een begrafenis gebruiken.
Ik vind een uitvaartverzekering in verhouding erg duur als je ziet wat je dan voor dat geld verzekerd hebt.
Als je partner nog leeft en het is een en/of rekening kan hij/zij er zo wie zo nog bij trouwens.
Ik heb geen uitvaardverzekering voor dezelfde reden als Elninjoo: meer dan genoeg spaargeld om het te betalen en wij willen altijd een flinke buffer aan spaargeld houden, dus ik ben niet bang dat ik het aan andere dingen uitgeef zodat we dat niet meer zouden hebben.
Bovendien loopt er in combinatie met onze hypotheek een flinke overlijdensrisicoverzekering waarbij het niet verplicht is dat de uitkering geheel op de hypotheek afgelost wordt, dus ook daarvan kan manlief zo ¤ 10.000,- ofzo voor een begrafenis gebruiken.
Ik vind een uitvaartverzekering in verhouding erg duur als je ziet wat je dan voor dat geld verzekerd hebt.
vrijdag 20 februari 2009 om 11:22
Nou weet ik het dus niet meer. Kijk ik ben nu nog een student, dus er valt van mij niks te erven, heb echt niks er blijft ook niks over mocht ik nu onder een bus komen. Daarom vind ik het fijn om die zekerheid te hebben. Zou het rot vinden als mijn familie daarvoor moet betalen op dat moment.
Begin nu toch wel een beetje te twijfelen
Begin nu toch wel een beetje te twijfelen
vrijdag 20 februari 2009 om 11:29
als ik jouw vader of moeder was, had ik liever dat jij je doekoe lekker opmaakte en niet naar een verzekeraar stuurde. Mocht er iets gebeuren, dan is dat toch lekker mijn probleem? Praat er anders een over met je ouders.
wij hebben het niet, als het nodig mocht zijn hebben we genoeg spaargeld, onze ouders hebben geld, etc.
wij hebben het niet, als het nodig mocht zijn hebben we genoeg spaargeld, onze ouders hebben geld, etc.

vrijdag 20 februari 2009 om 12:40
ik heb ook een uitvartverzekering. Reden: omdat ik nu geen 10.000 euro heb om me laten te cremeren/begraven. En vriendlief ook niet. Pap en mam vinden het onzin omdat zij juist wel veel geld hebben, maar dat vind ik prima. Voor die 7 euro per maand die ik betaal loop ik geen risico. Ben verzekerd voor 9.000 euro.
En er zijn genoeg mensen die menen, dat wanneer ze doodgaan, de gemeente ervoor opdraait. Kan inderdaad, als er bij de nabestaanden niks te halen valt, maar dan wordt het ook een zeer magere begrafenis, zonder steen of wat dan ook. Wat heb je liever?
En er zijn genoeg mensen die menen, dat wanneer ze doodgaan, de gemeente ervoor opdraait. Kan inderdaad, als er bij de nabestaanden niks te halen valt, maar dan wordt het ook een zeer magere begrafenis, zonder steen of wat dan ook. Wat heb je liever?
vrijdag 20 februari 2009 om 13:30
Het is beter om nu al een begrafenisverzekering aan te gaan nu je nog jong bent. Als je 20 jaar zou wachten dan wordt je maandelijkspremie een stuk hoger. Wij zijn hem toendertijd aangegaan op ons 18e, waardoor ik nu veel minder premie betaal dan als ik nu pas een verzekering was aangegaan. Nu zijn we met zijn drieen voor 17 euro per maand verzekerd. In ieder geval de zorg niet mocht er iets gebeuren, van waar haal ik het geld vandaan.
vrijdag 20 februari 2009 om 14:00
Mijn ouders hebben ook wel geld genoeg om mijn begrafenis te betalen. Maar ik vind dat als je zelfstandig bent en niet meer thuis woont, je zelf moet regelen dat er genoeg geld is om alles te betalen mocht je komen te overlijden. Dat is natuurlijk helemaal zo als je zelf een gezin hebt. Bovendien kan ik niet in de toekomst kijken, wie zegt dat mijn familie straks nog genoeg geld heeft om alles te betalen? Wij betalen nu voor 3 personen ook zo'n 18 euro per maand. Naast de standaarddingen (kist, kaartjes, kosten begraven, etc...) kunnen we nog een bedrag van 5000 euro uitgeven aan mooiere bloemen, soep en broodjes......