Werk & Studie alle pijlers

De ICT in?

18-11-2017 13:47 28 berichten
Na een studie in de richting van sociologie heb ik de afgelopen paar jaar een leuke baan gehad in de non profit sector. Over een paar maanden moet ik weg, wegens flexwet en het beleid om geen vaste contracten buiten de vaste formatie te geven. Om me heen zie ik dit ook gebeuren. Het gaat lastig worden om elders binnen te komen, en als dat lukt blijf ik waarschijnlijk van tijdelijk naar tijdelijk contract hoppen. Ik heb plezier in mijn werk, maar de onzekerheid die er binnen de organisatie heerst en de werkdruk die altijd hoog zal blijven zal ik waarschijnlijk ook elders in de sector tegen blijven komen.

Door een technisch aspect van het werk wat ik nu doe zou ik ook gerust in de ICT aan de slag kunnen omdat er veel starters gezocht worden bij bedrijf X. Mocht dit lukken zou ik een vast contract krijgen en volop opleidingsmogelijkheden. Het lijkt me leuk werk om te doen. Het moet dan echter wel binnenkort gaan gebeuren, want ze willen echt starters. Over een jaar, of twee, ben ik dat niet meer. Het lijkt me leuk werk met mooie groeimogelijkheden. Ik ben alleen wel bang dat ik de urgentie en het maatschappelijk belang van mijn huidige werk ga missen. Als dat het geval is kan ik me niet zomaar bedenken. Als ik tijdens het opleidingstraject zou stoppen bij bedrijf X moet ik volgens mij een deel van de opleiding terugbetalen.

Nu ben ik dus op zoek naar advies. In het algemeen of van mensen die ook de switch naar ICT hebben gemaakt. Ik hoor graag over jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Een algemene reactie van een computergebruiker: in ict is wat je doet heel erg van belang en zeker ook erg urgent.
Ik zou het het doen, er is veel vraag naar en je kan het. Steeds met tijdelijke contracten werken lijkt me stressvol.
Daar heb je gelijk in. Het is minder inhoudelijk, maar het moet wel allemaal goed werken natuurlijk. Het bedrijf dat ik op het oog heb werkt ook veel voor overheidsinstellingen, dus dat verzacht wel de 'pijn' van kiezen voor de commerciële sector.

En de tijdelijke contracten zorgen inderdaad voor onrust. Bij mijzelf, maar ook in de organisatie zelf. Het wisselt ik steeds hoeveel uur ik werk heb en wat ik doe. Daar ben ik wel klaar mee eerlijk gezegd.
Als je voor een groot detacheringsbedrijf gaat werken, bijv. Capg., weet dan dat het echt een commercieel bedrijf is.
Ook als je opdrachten binnen een overheidsomgeving doet, blijf je vanuit het commerciële referentiekader werken.
Als je de switch gaat maken, doe dat dan vooral omdat het ICT-werk je leuk lijkt. Na een paar jaar kan je wellicht in dienst treden bij een minder commerciële organisatie.
Zo te horen vind je de ICT leuk. Ik zou zeggen: doen. De mogelijkheden zijn eindeloos en er is veel werk in te vinden.
Ook bedrijven met een maatschappelijk belang werken met icters. Zeker als je een paar jaar ervaring hebt binnen de commerciële ICT ben je vaak voor hun interessant.

Je zou dus kunnen kiezen voor de opleiding en werkervaring een aantal jaar, en dan overstappen naar ICT voor non-profit organisaties.
Werken in de ICT en daarna op maatschappelijk gebied vrijwilligerswerk gaan doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
patchouli_ schreef:
18-11-2017 14:31
Ook bedrijven met een maatschappelijk belang werken met icters. Zeker als je een paar jaar ervaring hebt binnen de commerciële ICT ben je vaak voor hun interessant.

Je zou dus kunnen kiezen voor de opleiding en werkervaring een aantal jaar, en dan overstappen naar ICT voor non-profit organisaties.
Dat is inderdaad iets wat ik overweeg. Veel ervaring op doen die uiteindelijk ook op maatschappelijk gebied belangrijk is, in de richting van Big data bijvoorbeeld.
Courage, Himalaya en patchouli, hebben jullie ervaring in de ICT branche? En zo ja, is dat ook jullie achtergrond qua studie e.d.?
Je vindt ICT leuk en je kunt er een baan en opleiding in krijgen. En je vindt je huidige werk leuk, maar daar is geen werk in. Lijkt me niet de moeilijkste keuze die je voor je neus kunt hebben...
Ik ben altijd zo enorm benieuwd wat men nu eigenlijk verstaat onder ICT, die term is echt zo gigantisch veel omvattend dat de meeste mensen de mogelijkheden over het algemeen niet eens kennen.
Niet geschoten is altijd mis
In dit geval gaat het om het bouwen van applicaties die aansluiten op specifieke bedrijfsprocessen.
MevrMariposa schreef:
18-11-2017 16:07
Courage, Himalaya en patchouli, hebben jullie ervaring in de ICT branche? En zo ja, is dat ook jullie achtergrond qua studie e.d.?

Nee. Wel doe ik vrijwiligerswerk wat totaal anders is dan mijn werk, en wat ik erg leuk vind om te doen. Mijn werk vind ik (gelukkig) ook leuk, en betaalt prima. Voor mij een mooie combi.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
18-11-2017 17:28
Nee. Wel doe ik vrijwiligerswerk wat totaal anders is dan mijn werk, en wat ik erg leuk vind om te doen. Mijn werk vind ik (gelukkig) ook leuk, en betaalt prima. Voor mij een mooie combi.

Kan ik me voorstellen! En dan helpt het ook dat je je betaalde baan ook leuk vindt natuurlijk :)
Ik ben ict-er en zit volledig in de techniek. Heb er voor gekozen om een baan te zoeken bij organisaties met ern maatschappelijk relevante kant (zorg, overheid, semi overheid, onderwijs e.d.). Heb een tijd bij ict dienstverleners gewerkt (bedrijven als cap, atos e.d.), maar ben daar vertrokken omdat het voor mij te commercieel is. Ik kwam daar alleen pas achter toen ik er werkte en alles moest opschrijven wat ik deed en rekening moest houden met de afgesloten contracten.
Banen met een minder commerciele kant zijn best te vinden, je moet er alleen vaak wat langer of beter naar zoeken en voor je zelf duidelijk hebben wat je belangrijk vindt in een baan.
Ik heb er bijvoorbeeld ook voor gekozen op max 36 uur te werken, geen baan te accepteren waarbij het team zo klein is dat je altijd zelf het haasje bent als er wat mis gaat en bij storingsdiensten responstijden en e.d. van te voren uit te vragen.
Ik vind ICT heel erg leuk en het wordt bij steeds meer organisaties steeds bedrijfskritischer.
Bij mijn huidige werkgever is goed werkende IT net zo belangrijk als lekkere koffie. ;-)
Ivm herkenning noem ik mijn opleiding niet, maar ik heb en hbo opleiding gedaan die niet opleidt voor een IT functie. Ben er ingerold en bleek IT veel leuker te vinden dan het beroep waarvoor ik ben opgeleid. Daar doe ik ook niets meer mee. Heb mijn IT kennis on the job bijgespijkerd en door het volgen van vakgerichte opleidingen (en dat is soms best pittig naast een baan, mijn IT baan valt ook in de categorie "je hele leven lang blijven leren"), maar mijn werk zelf vind ik al ruim 15 jaar leuk.
dolfine wijzigde dit bericht op 18-11-2017 19:41
21.42% gewijzigd
MevrMariposa schreef:
18-11-2017 16:07
Ja en Nee. :proud:

En om in te gaan op wat Bitje zegt; inderdaad het werk in de ICT is heel erg divers.
Ik heb met veel aspecten ervaring, maar programmeren kan ik niet.
Wel ooit overwogen om een specifiek op programmeren gerichte opleiding te volgen, maar toch een andere richting op gegaan.
Nu het voornemen om dat ooit nog eens te leren, maar dan puur voor mijn eigen lol. :)
Dolfine schreef:
18-11-2017 19:18
Ik ben ict-er en zit volledig in de techniek.
Wat versta jij onder techniek?
Programmeren, systeembeheer?
Dolfine schreef:
18-11-2017 19:18
Ik ben ict-er en zit volledig in de techniek. Heb er voor gekozen om een baan te zoeken bij organisaties met ern maatschappelijk relevante kant (zorg, overheid, semi overheid e.d.). Heb een tijd bij ict dienstverleners gewerkt (bedrijven als cap, atos e.d.), maar ben daar vertrokken omdat het voor mij te commercieel is. Ik kwam daar alleen pas achter toen ik er werkte en alles moest opschrijven wat ik deed en rekening moest houden met de afgesloten vonteacten.
Banen met een minder commerciele kant zijn best te vinden, je moet er alleen vaak wat langer of beter naar zoeken en voor je zelf duidelijk hebben wat je belangrijk vindt in een baan.
Ik heb er bijvoorbeeld ook voor gekozen op max 36 uur te werken, geen baan te accepteren waarbij het team zo klein is dat je altijd zelf het haasje bent als er wat mis gaat en bij storingsdiensten responstijden en e.d. van te voren uit te vragen.
Ik vind ICT heel erg leuk en het wordt bij steeds meer organisaties steeds bedrijfskritischer. Een goed werkende IT is ook in een ziekenhuis van levensbelang.
Bij mijn huidige werkgever is goed werkende IT net zo belangrijk als lekkere koffie. :-D
Bedankt voor je reactie!
Heb je het vak bij de commerciële bedrijven geleerd?
En aan welke richting moet ik denken met de techniek?
Courage-- schreef:
18-11-2017 19:30
Wat versta jij onder techniek?
Programmeren, systeembeheer?
Ik kan niet progammeren, maar doe dingen als het schrijven van technische ontwerpen, implementeren van applicaties en wat beheer. Formeel valt mijn baan onder systeembeheer, maar mijn werk is wel een stuk breder dan alleen systeembeheer.
Courage-- schreef:
18-11-2017 19:29
Ja en Nee. :proud:

En om in te gaan op wat Bitje zegt; inderdaad het werk in de ICT is heel erg divers.
Ik heb met veel aspecten ervaring, maar programmeren kan ik niet.
Wel ooit overwogen om een specifiek op programmeren gerichte opleiding te volgen, maar toch een andere richting op gegaan.
Nu het voornemen om dat ooit nog eens te leren, maar dan puur voor mijn eigen lol. :)
Dankje voor je antwoord. Goed om te lezen dat je met veel aspecten ervaring hebt, dat geeft wel aan dat er wel het één en ander mogelijk is als je eenmaal bezig bent.
MevrMariposa schreef:
18-11-2017 19:37
Bedankt voor je reactie!
Heb je het vak bij de commerciële bedrijven geleerd?
En aan welke richting moet ik denken met de techniek?
Ik heb het vak geleerd bij commerciele bedrijven. Mijn ervaring is dat daar vaak meer geld beschikbaar is voor opleidingen en er wordt meer waarde gehecht aan opleidingen. Het is vaak nodig om medewerkers weg te kunnen zetten bij klanten en bedrijven zoals Microsoft eisen ook dat partner bedrijven personeel in dienst heeft met opleidingen/certificeringen.
Al vind ik persoonlijk dat een certificering niet veel zegt over je vakkennis. Je kunt heel goed zijn in je werk zonder certificering en ik heb collega's gehad met een berg certificeringen die er in de praktijk weinig van bakten.

En wat betreft de techniek: zie mijn eerdere reactie ;-)
Dolfine schreef:
18-11-2017 19:40
Ik kan niet progammeren, maar doe dingen als het schrijven van technische ontwerpen, implementeren van applicaties en wat beheer. Formeel valt mijn baan onder systeembeheer, maar mijn werk is wel een stuk breder dan alleen systeembeheer.
Grappig, dit is ook grotendeels wat ik doe, maar ik noem dat zelf niet 'helemaal in de techniek'.
Ik vind de mensen die kunnen programmeren, jongleren met databases en alles weten van systeembeheer en infra de echte techneuten. Maar je hebt helemaal gelijk hoor, wat jij doet (en ik deels) is ook super technisch.
Zo zie je maar weer wat Bitje schreef; "ICT is heel breed".
Dolfine schreef:
18-11-2017 19:50
Je kunt heel goed zijn in je werk zonder certificering en ik heb collega's gehad met een berg certificeringen die er in de praktijk weinig van bakten.
True.
Maar in jouw geval TO zou ik er lekker een opleiding tegen aan gooien en bij zo'n commerciële detacheerder beginnen.
En later overstappen. Heel veel mensen doen het zo.
Courage-- schreef:
18-11-2017 19:55
True.
Maar in jouw geval TO zou ik er lekker een opleiding tegen aan gooien en bij zo'n commerciële detacheerder beginnen.
En later overstappen. Heel veel mensen doen het zo.
Dat zou ik in het geval van TO ook doen, die opleiding heb je nodig en ondanks dat certificeringen niet veel zeggen over je vakkennis, wordt je cv er meestal wel op gescand als je een andere baan wilt. Daarom houd ik mijn certificeringen ook up to date, ook als dat veel tijd kost.
Verder kun je bij dat soort bedrijven vaak makkelijker wat uitstapjes maken naar een iets andere functie waardoor je kunt uitzoeken wat je echt leuk vindt.
Dat spreekt me wel aan inderdaad. Dat er binnen zo'n bedrijf zoveel functies zijn dat er best veel mogelijk is als blijkt dat je meer wil of toch niet helemaal op de juiste plek zit.
MevrMariposa schreef:
18-11-2017 16:49
In dit geval gaat het om het bouwen van applicaties die aansluiten op specifieke bedrijfsprocessen.
.
.
Alleen dat is al een enorm wijd begrip.

Je kunt Word macro's schrijven en onderhouden, Excel templates maken en onderhouden (sommigen noemen een Excel-sheet zelfs al een database, wat het absoluut niet is), Je kunt applicaties schrijven voor telefoons in de vorm van app's of in de vorm van aangepaste webpagina's, je kunt applicaties schrijven voor PC's, je kunt complete besturingen voor machines maken, je kunt databases beheren..
En het leuke is dat je voor ongeveer elk van deze genoemde dingen een andere opleiding nodig hebt.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven