Geld & Recht alle pijlers

Wat 'dekt' de alimentatie

18-11-2017 15:14 166 berichten
Hoi, wij zijn in 2015 uit elkaar gegaan. Omdat het salaris van mijn ex destijds niet toereikend was voor partneralimentatie (volgens de berekening van de advocaat kom ik 150,- te kort) hoeft mijn ex dus alleen maar de kinderalimentatie te betalen. (400,- per maand)

Nu blijken onze kids nogal sportief en mogen naar extra trainingen. Dus de contributie verdubbelt en moet ik jaarlijks de aanschaf van nieuw trainingspakken/schoeistel etc. betalen. De ex vindt dat hij daarin niet hoeft bij te dragen ivm de alimentatie, maar het loopt wel een beetje de spuigaten uit. Ik wil mijn kinderen niet tekort doen door mijn scheiding (ook niet qua kleding en kinderfeestje, voeding, huisvesting etc), maar het wordt nu wel lastig om rond te komen. Vooral omdat ik maar 16 uur werk. (ex wilde geen co-ouderschap)

Mijn ex echter, werkt nog 40 uur, heeft gelijk al een vriendin waarmee hij ging samenwonen. Zij heeft een goede baan.

Is dit alles redelijk?

p.s. ik heb een financieel vangnet, dat weet mijn ex, maar ik wil daarvan financieel onafhankelijk zijn en 'gewoon' rondkomen van mijn werk en inkomen.
P.s. 2. Ik woon nog in het huis. Huis staat op mijn naam. Ik woon niet samen. Ook niet voornemens.
p.s. 3 Ik heb er inmiddels een baan bijgenomen. Zodat ik mijn kids niet tekort doe, en ik zelf ook nog wat leuke dingen kan doen. Ik sta overigens nooit rood, voor het geval ik jullie het idee geef roekeloos met geld om te gaan. Het voelt gewoon niet fair.
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 15:17
14.33% gewijzigd
butterfly- schreef:
18-11-2017 15:50
Ik heb er niet veel verstand van, maar mijn gevoel zegt ; dochter wil een dure sport doen met extra's, dan bepaal jij of dat kan met jouw geld en alimentatie en kan dit niet, dan niet. Ze kan ook minder sporten of een andere sport doen.
Ik wil mijn kind in alles laten ontwikkelen! en haar in niets tekort doen. Als ik daarvoor meer moet werken, dan moet dat maar. Maar net als in ons huwelijk hebben we keuzes gemaakt zoals. Ik werk minder zodat ik er voor de kids ben na school. We gaan uit elkaar, hij wil geen co-ouderschap omdat hij een huis moet kopen en anders niet kan betalen etc. Vervolgens woont hij samen, is mijn situatie niet veranderd, maar verwacht hij wel dat alles doorgaat zoals het was (wat betreft de zorg van de kidneren)
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:41
Recent voorbeeld: Mijn dochter vraagt een onderdeel van haar sport, het is niet verplicht, maar wel comfortabel. Ik zeg: nee, je vraagt het maar voor Sinterklaas. Ex zegt: Nee, zoiets mag ze niet krijgen voor Sinterklaas, dat moet jij betalen. Vervolgens koopt ie een Ipad of Wakeboard voor ze. Gaat peperduur met ze lasergamen en verrekent dat vervolgens met de alimentatie. Zulke dingen.

Ander voorbeeld. Ik app hem de uitzet voor de benodigdheden van een sport. Vraag hem of hij met de feestdagen rekening wil houden daarmee, misschien leuk voor in de schoen of pakjesavond. Dat weigert ie, vindt hij mijn zorg. Als ik alles bij elkaar optel, ben ik 1200,- kwijt alleen maar aan sport. Dat is 3 maanden alimentatie.
Hadden jullie dat als jullie nog samen waren geweest wel kunnen betalen? Want het is natuurlijk hartstikke leuk voor jullie kinderen dat ze goed in sport zijn, maar niet altijd alles is financieel mogelijk (of je als ouders nou gescheiden bent of niet). Want 1200 euro aan sport per jaar vind ik een behoorlijk bedrag (hoeveel kinderen hebben jullie, oftewel voor hoeveel kinderen wordt de sport betaald met dat bedrag, scheelt nogal of het er 1 of 6 zijn).
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 11:06
99.28% gewijzigd
Ja, dat is het nadeel van een scheiding natuurlijk. Dan kun je niet meer overleggen of je die 1200 euro uitgeeft aan sport of een iPad.

Uiteindelijk kun je elke euro maar 1 keer uitgeven. En je ex beslist nu over zijn eigen portemonnee. Hoe zuur het voor jou ook lijkt.
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:56
Ik wil mijn kind in alles laten ontwikkelen! en haar in niets tekort doen. Als ik daarvoor meer moet werken, dan moet dat maar. Maar net als in ons huwelijk hebben we keuzes gemaakt zoals. Ik werk minder zodat ik er voor de kids ben na school. We gaan uit elkaar, hij wil geen co-ouderschap omdat hij een huis moet kopen en anders niet kan betalen etc. Vervolgens woont hij samen, is mijn situatie niet veranderd, maar verwacht hij wel dat alles doorgaat zoals het was (wat betreft de zorg van de kidneren)
Ik snap het wel, maar als jullie nog samen waren moesten jullie ook beslissen of het geld naar zo'n dure sport ging. Het lijkt alsof hij dat niet wil, dus of jij moet het dan zelf betalen of een andere sport zoeken (of minder). Het is niet dat je kinderen niks kunnen, ze kunnen alleen niet zo'n dure sport doen.
anoniem_211917 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 16:03
0.28% gewijzigd
dubbel
swifty schreef:
18-11-2017 15:58
Het is redelijk je eis. Als je man niet meegroeit met de hogere financiele kosten van opgroeiende kinderen dan verloopt dit via je advocaat. Straks gaan je kinderen studeren, nog meer kosten. Wat dan?

Dus, zet het op papier, krijg je geen meewerking, dan via officiele route.
Tja, hij heeft inzicht in de financiele situatie van mijn kids. Daaruit kan hij opmaken hij voor de komende studiekosten geen bijdrage meer hoeft te verlenen. (vangnet is financiele staat ouders) Maar nogmaals. Ik wil daar los van staan. Ik wil alles zelf rooien, snap je? Ik krijg het idee dat hij zich er makkelijk van af maakt vanwege mijn vangnet...
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:52
Doe ik ook allemaal wel.... ze komen niets tekort. Echt niet. Het voelt alleen zo oneerlijk. Alsof hij alle leuke dingen van de kids meemaakt (de weekenden) en ik voor alle kosten mag opdraaien en hij wel verwacht dat er altijd iemand bij school staat. Maar misschien moet ik daar gewoon mee leren dealen.
Dat is misschien de angel waar je last van hebt.
Het voelt voor jou zo oneerlijk dat hij leuke dingen doet en meemaakt jij voor alle kosten op mag draaien en ook bij school moet staan.

Draai het eens om, jij doet vast ook genoeg leuke dingen met je kinderen, en je draait niet alleen op voor alle kosten natuurlijk, er is indertijd een berekening gemaakt, is die al eens opnieuw berekend nu hij meer verdiend en samenwoont? Daarnaast is blijkbaar tijdens het huwelijk besloten dat jij bij het schoolplein staat, maar ja jullie zijn gescheiden de situatie is anders.

Hoe oud zijn je kinderen ( kan eroverheen gelezen hebben hoor ) Is het nodig dat je er nog staat na schooltijd?
Hoe oneerlijk het ook lijkt, het feit dat hij samenwoont met iemand en zijn kosten kan delen, heeft geen invloed op de kinderalimentatie. Andersom trouwens ook niet. Als jij zou gaan samenwonen hoeft hij niet opeens minder te betalen, tenzij je trouwt en ook partneralimentatie ontvangt, dan stopt die laatste.

Uitjes die hij plant met de kinderen in het weekend dat ze bij hem zijn, zijn een keuze van hem en mag hij niet verrekenen met de alimentatie.
JaneJane38 schreef:
18-11-2017 16:11
Hoe oneerlijk het ook lijkt, het feit dat hij samenwoont met iemand en zijn kosten kan delen, heeft geen invloed op de kinderalimentatie. Andersom trouwens ook niet. Als jij zou gaan samenwonen hoeft hij niet opeens minder te betalen, tenzij je trouwt en ook partneralimentatie ontvangt, dan stopt die laatste.

Uitjes die hij plant met de kinderen in het weekend dat ze bij hem zijn, zijn een keuze van hem en mag hij niet verrekenen met de alimentatie.
Volgens mij wel en kan er een herziening aangevraagd worden.
MoirenPhae schreef:
18-11-2017 16:15
Volgens mij wel en kan er een herziening aangevraagd worden.
Mijn ex ging samenwonen toen de scheiding nog niet rond was. Dit telde niet mee.

Wij hebben wel co-ouderschap 50/50,waarbij zijn bijdrage aan de kindrekening 5 euro meer is dan de mijne. Hij kon echter zijn woonkosten delen en had daarnaast ook meer renteaftrek voor het huis, waar hij is blijven wonen. Ik kreeg geen KGB, want nog belastingpartners en had een netto woonlast die zo hoog was als zijn bruto woonlast. Alles voorgelegd aan de advocaat die onze financiële berekening deed, maar herrekening gaf geen andere uitslag.
anoniem_64b10e9293e04 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 16:25
50.85% gewijzigd
Tsja, het houdt natuurlijk op een gegeven moment wel op. Als hij 40 uur werkt snap ik wel dat hij daar ook wat van over wil houden. Dat jij besluit om jullie kinderen op een duurdere sport te zetten is natuurlijk niet iets waar hij dan automatisch voor moet betalen.

Uiteindelijk zul je er in goed overleg met hem uit moeten komen wat dit soort dingen betreft. Maar het kan geen kwaad om meer te werken en zorgen dat je niet zo afhankelijk bent van iemand.
JaneJane38 schreef:
18-11-2017 16:17
Mijn ex ging samenwonen toen de scheiding nog niet rond was. Dit telde niet mee.
Kan.

Ik vind je iig een stumper van een vent als je niet bijdraagt aan de ontwikkeling van je kinderen.
Ik dacht inderdaad dat als hij gaat samenwonen en zijn gezamelijk inkomen stijgt, ik alsnog in aanmerking kan komen voor die 150,- partneralimentatie die ik maandelijks tekort kom..

Nogmaals, ik heb geen zin om dat te laten berekenen en ik hoef het ook niet. Maar vind het gewoon kinderachtig dat hij wel 'eist' dat ik voor alle sportspullen betaal, en ze dat niet van hem voor Sinterklaas of verjaardag mogen vragen.

maar goed. Adem in adem uit.
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:56

Met hem rond de tafel een idee?
Stampertje12 schreef:
18-11-2017 16:17
Tsja, het houdt natuurlijk op een gegeven moment wel op. Als hij 40 uur werkt snap ik wel dat hij daar ook wat van over wil houden. Dat jij besluit om jullie kinderen op een duurdere sport te zetten is natuurlijk niet iets waar hij dan automatisch voor moet betalen.

Uiteindelijk zul je er in goed overleg met hem uit moeten komen wat dit soort dingen betreft. Maar het kan geen kwaad om meer te werken en zorgen dat je niet zo afhankelijk bent van iemand.
Daar wringt de schoen dus.... hij wil dat ik leuke merkkleding koopt, ze in niets tekort mag doen wat betreft sport etc. maar ja... dat gaat niet allemaal van zijn alimentatie. Dan roept hij dingen als: ja, maar ik zag wel je fiets bij die lunchroom, dan moet je dat ook maar niet doen. Zulke dingen.. Of: je kiest er zelf voor om niet te willen samenwonen (en ondertussen zelf weekendjes Ibiza boeken en op wintersport gaan...)
anoniem_651d480a3d1d1 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 16:23
3.04% gewijzigd
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 16:20
Ik dacht inderdaad dat als hij gaat samenwonen en zijn gezamelijk inkomen stijgt, ik alsnog in aanmerking kan komen voor die 150,- partneralimentatie die ik maandelijks tekort kom..

Nogmaals, ik heb geen zin om dat te laten berekenen en ik hoef het ook niet. Maar vind het gewoon kinderachtig dat hij wel 'eist' dat ik voor alle sportspullen betaal, en ze dat niet van hem voor Sinterklaas of verjaardag mogen vragen.

Dat is ook heel flauw van hem.
pantoffel81 schreef:

Maarja, aan de anderen kant; stel dat ze 100% bij hem zouden wonen, hij wil ze op een dure sport hebben wat hij niet kan betalen, en hij wil dat jij de kinderen de spullen voor sinterklaas geeft. Terwijl jij misschien zelf wel iets wil bedenken of een ander idee hebt.
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 15:41
Recent voorbeeld: Mijn dochter vraagt een onderdeel van haar sport, het is niet verplicht, maar wel comfortabel. Ik zeg: nee, je vraagt het maar voor Sinterklaas. Ex zegt: Nee, zoiets mag ze niet krijgen voor Sinterklaas, dat moet jij betalen. Vervolgens koopt ie een Ipad of Wakeboard voor ze. Gaat peperduur met ze lasergamen en verrekent dat vervolgens met de alimentatie. Zulke dingen.

Ander voorbeeld. Ik app hem de uitzet voor de benodigdheden van een sport. Vraag hem of hij met de feestdagen rekening wil houden daarmee, misschien leuk voor in de schoen of pakjesavond. Dat weigert ie, vindt hij mijn zorg. Als ik alles bij elkaar optel, ben ik 1200,- kwijt alleen maar aan sport. Dat is 3 maanden alimentatie.
Huh? Hij verrekent dingen met de alimentatie? Dat mag helemaal niet. Daar moet je echt niet mee akkoord gaan, hoor!

Meer werken, kan ook leiden tot minder kinderalimentatie. Want je verdient meer en krijgt dus zelf meer draagkracht.

En mbt sport. Dat moet uit de alimentatie betaald worden. Het is heel jammer als dat niet lukt en ook niet fijn als ex niet mee wil betalen, maar ik denk dat het daar wel bij ophoudt. Soms kunnen dingen gewoon niet, omdat het financieel niet haalbaar is. Zuur, maar het is niet anders.
pantoffel81 schreef:
18-11-2017 16:22
Daar wringt de schoen dus.... hij wil dat ik leuke merkkleding koopt, ze in niets tekort mag doen wat betreft sport etc. maar ja... dat gaat niet allemaal van zijn alimentatie. Dan roept hij dingen als: ja, maar ik zag wel je fiets bij die lunchroom, dan moet je dat ook maar niet doen. Zulke dingen.. Of: je kiest er zelf voor om niet te willen samenwonen (en ondertussen zelf weekendjes Ibiza boeken en op wintersport gaan...)
Klinkt niet leuk. Koop geen merkkleding dan. Als dat zo belangrijk voor hem is koopt hij dat zelf maar extra toch?
swifty schreef:
18-11-2017 15:38
Heel logisch dat bij oudere kinderen de alimentatie behoefte groter is.
Dit kan je via advocaat opnieuw laten inschatten. Zou ik doen als vader niet meewerkt.

Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt, want wat je schrijft is onzin.

De behoefte is een fictief bedrag, gebaseerd op het gezinsinkomen ten tijde van de scheiding. Dus nee, de behoefte van oudere kinderen is niet groter dan die van jongere kinderen. Ze kosten wel meer geld wanneer ze ouder worden. Dat ondervinden alle ouders, niet alleen de alimentatieontvangende ouders.

Herziening van de de alimentatie is alleen zinvol wanneer de alimentatiebehoefte nog niet volledig vervuld is en de alimentatieplichtige meer draagkracht heeft gekregen en de alimentatiegerechtigde niet.
anoniem_350628 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 16:27
0.18% gewijzigd
pantoffel81 schreef:

Wat een kneus.
JaneJane38 schreef:
18-11-2017 16:11

Dit klopt niet wat je schrijft
Wtf, hij houdt KA in? Daar zou ik het lbio op zetten.
butterfly- schreef:
18-11-2017 16:22
Maarja, aan de anderen kant; stel dat ze 100% bij hem zouden wonen, hij wil ze op een dure sport hebben wat hij niet kan betalen, en hij wil dat jij de kinderen de spullen voor sinterklaas geeft. Terwijl jij misschien zelf wel iets wil bedenken of een ander idee hebt.
Mijn uitgangspunt voor alles is: wat is het beste voor de kids? Wat willen zij? Ik wil niet voor hun dingen bedenken. Ik wil ze daarin vrij laten en niet belemmeren... Als hij ergens niet mee rond zou kunnen komen, waarvan ik weet dat de kids het leuk vinden, zou ik zeker bij springen. Heb ik overigens al royaal gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven