Tracteren op het kinderdagverblijf, niet doen?

20-02-2009 11:08 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren haalde ik Mini op van het kdv en in haar bakje lagen een paar tractaties van kindjes die 1 jaar waren geworden. Noeste arbeid van de moeders van de 1-jarigen. Mini is nog te jong voor deze tractaties en ze komt nog niet zo lang op het kdv, daar zal het vast ook mee te maken hebben, want de namen van de kindjes zeiden me helemaal niets. Maar ik vroeg me dus wel af waarom je nou precies zou tracteren voor zulke kleintjes. Snappen die 1-jarigen hier iets van? Doe je dit voor je eigen plezier? Of voor dat van de leidsters? Of voor de ouders van de andere kindjes?

Ik overweeg serieus om tegen die tijd Mini's eerste verjaardag zonder zelfgefröbelde ellende voorbij te laten gaan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Op het kdv bij ons mag er in principe helemaal geen snoep meer worden getracteerd, tenzij rozijntjes of iets dergelijks. Dat vind ik een prima regel. Overigens worden tractaties en dergelijke hier nooit op de groep opgegeten, maar in de kastjes van de kinderen gelegd, zodat de ouders zelf kunnen beslissen wat ze wel en niet willen geven. Vind ik ook wel prima, maar dat maakt wel dat je bij de tractatie dus rekening houdt met het feit dat het iets moet zijn, wat niet al te bederfelijk en goed ingepakt is. Kadootjes zoals bellenblaas en badspeeltjes zijn daarom erg populair hier.

Overigens mag cake en dergelijke volgens mij wel, en wordt dit wel gewoon op de groep bij de thee opgegeten.
De tractatie voor de eerste verjaardag is vooral voor de ouders, denk ik. Dus doen als je het leuk vind en anders niet. Ik vind het wel leuk, maar maak wel iets simpels. Ik vind het ook leuk om te zien wat anderen maken (en ik weet dan meteen welk kindje 1 is geworden).

Vanaf 2 is het voor de kleintjes zelf ook leuk. Ook al snappen ze het nog niet helemaal, het is wel spannend allemaal.

Mijn zus had voor de tweede verjaardag van haar zoontje koekjes gebakken in de vorm van een 2 (ze had van die uitsteekdingetjes) en hij vond het helemaal leuk om eerst mee te helpen met bakken en toen ze uit te delen en op te eten.

Ik vind een kleine tractatie ook zat, én én hoeft van mij echt niet.
Officieel staat hier ook in de regels dat tractaties gezond moeten zijn, en dat varkensvlees niet mag, enzovoorts. Maar geen hond die zich eraan houdt.

Officieel mogen zelfs alleen voorverpakte tractaties en geen 'zelfbereide' volgens de regels.

Ik heb overigens geen probleem met snoepen hoor, een cakeje of een paar spekkies vind ik prima voor de 2+ groep. Maar een zak chips als tractatie aan 1 jarigen of lollies aan 2 jarigen of hele zakken snoep... daar snap ik niets van.
Er zijn nu eenmaal moeders die graag knutselen en die met 5 minuten iets maken waar een ander 20 minuten over doet.

Mijn jongste is op een leeftijd dat ze kleine zakjes chips uitdelen in de klas,ik maak daar dan een knikkerzak omheen,simpel maar eens weer wat anders.Hij is maar 1x per jaar jarig:-))
Ik hield op het KDV wel altijd rekening met de kinderen die een notenallergie hadden of geen suiker mochten,zodat ook iedereen iets kreeg wat hij/zij kon eten...
Hmmm vind het zelf ook een lastig onderwerp. Bij kleintje in de groep werd vorige week ook een ander kleintje een jaar en die heeft toen op danoontje (van opvolgmelk) en belleblaas getracteerd. Dat laatste vond ik wel leuk. De danoontje eerlijk gezegd minder. Ik had al een keer gemeld aan de leidsters dat ons kleintje (nu bijna 7 maanden oud) wel fruithap en brood met boter mocht, maar dat ik het overige bijvoeding het liefst eerst zelf uitprobeer. Nu hebben ze heb toch ook danoontje gegeven..... omdat hij anders zo zielig was omdat de anderen het ook kregen.... Volgens mij valt dat nog wel mee bij een 6 maanden oud kleintje en thuis eten wij heel veel wat hij graag zou hebben en ook nog niet krijgt...

Ik zou dus zelf eigenlijk niet voor eten kiezen, juist om dit soort dingen tegen te gaan. Belleblaas, dikkie dik uitdeelboekje vind ik in principe wel leuk. Maarja hoeveel krijgt een 1-jarige nou echt van zijn verjaardag mee?
Ik erger me trouwens nooit aan van die gefröbelde tractaties. Vind het juist altijd erg aandoenlijk, zowel het overduidelijke kindergeknutsel, als het al te perfecte moedergeploeter (maar dat is vooral omdat ik zelf ook zo'n sukkel ben die 's avonds uren zit te knippen en plakken ); bij het aantreffen van weer zo'n feestelijke zelfgevouwen raket of gehaakt vingerpoppetje, zíe ik die moeder gewoon al vloekend en bezweet, met plakband in heur haar aan de keukentafel zitten. Om vijf uur 's ochtends ...

Ik baal dan weer van die zakken vól met snoep waarmee ze ineens thuis komen, wanneer er op de kleuterschool iemand getracteerd heeft. Absurde hoeveelheden chemische rommel en vaak nog gevaarlijk ook (zuurtjes, lolly's). Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
quote:ramiaatje schreef op 20 februari 2009 @ 11:37:

Inderdaad, ik heb het ook gedaan, omdat ik voelde dat het zo hoorde en dat het van me verwacht werd.Juistem... Dit was nl. mijn gedachte gisteren toen ik de tractaties vond: Oh jee, wordt dit nu ook van mij verwacht.
anoniem_37704 wijzigde dit bericht op 20-02-2009 12:49
Reden: d's t's... lastig
% gewijzigd
Mijn beste knutselwerk voor een traktatie was een zakje chips met daarom heen een dropveter geknoopt met een dropsleutel er aan.

En toen moest ik wel, want dat was voor mijn oudere dochter's klas met snoep grage monsters. Grrr.

Ben zó slecht in dit soort dingen en ik haat het echt.

Ik heb zelfs een keer heel sneu zo'n snoeptaart gekocht bij de Yamin. Zo'n mega ding en het heeft wat centen gekocht...maar ik vond het heerlijk. Alles beter dan 30 traktaties in elkaar flansen.

Ik kan het niet en ik wil het vooral niet.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Enniee, mijn zoontje heeft voor zijn vierde verjaardag ook samen met zijn vader mini-cakejes gebakken om te tracteren op school. Met glazuur een 4 op ieder cakeje geschreven en klaar.

Was een geweldig succes: het was zo klaar, iedereen vond het lekker en zoon was natuurlijk apetrots op zijn "zelf-gebakken" muffins (en ik heb eindelijk niets hoeven doen )!
mijn kinderen zitten in een gemengde groep dus van 0 tot 4 jaar. Ik heb gewoon rozijntjes laten trakteren, ik vind het wel best !! Ze maken er trouwens bij ons wel een feestje van voor de kinderen.
Het is trouwens trakteren, lieve vrouwen.

Ik lees steeds: kinderen traceren.

Ja, vie, ik vroeg het me al af.

Mag ik concluderen dat we dit eigenlijk met zijn allen doen om erbij te horen?
jeps. op de 1 of andere manier willen mensen altijd erbij horen, en kunnen ze niet zo goed om gaan met mensen die dat niet willen.
Nou ja, ik wil er natuurlijk uiteindelijk ook gewoon bijhoren. Maar ik ten eerste geen zin om iets origineels (yuk) in elkaar te flansen, ten tweede geen tijd en ten derde vind ik het complete onzin om dit te doen als degene om wie het gaat hier totaal geen weet van heeft.

Ik denk dat het die taart gaat worden, die bevalt me het beste. Zo'n knutselwerkje moet je volgens mij, volgens de ongeschreven regels van het traKteren dan ook nog eens in de bakjes doen van de kinderen die op hele andere dagen komen, daar wil ik ook al niet aan meedoen.
Je houdt het zo eigenlijk in stand. Elke verse moeder is verbaasd als je de eerste keer zo'n knutselwerk in het bakje/laatje van je kind vindt. Als dan de eigen eerste verjaardag aandient, dan doe je toch maar mee. En dan verbaas je daarmee weer een nieuwe lading verse moeders met hun 3-maanden oude baby enz enz enz...

Ik vind het wel grappig wat ik allemaal vind. Kleine voorleesboekjes, badspeeltje, soepstengels met van die vingerpoppetjes erop. De lat ligt ook steeds hoger...
waarom zou je erbij willen horen? wat de fuck stelt die creche nou voor?
Bij ons op het kdv wordt gewoon heel normaal gedaan. En af en toe een knutsel, omdat moeder dat blijkbaar leuk vindt. Maar meestal iets van een bellenblaas, badeentje of zakje koek/beker met popcorn. Ik ga meestal naar de zeeman en kijk voor een leuk cadeautje. Voor dochter had ik dit jaar kleurboeken en voor de jongste blokboekjes. En een zak rozijntjes erbij.
quote:RosieRo schreef op 20 februari 2009 @ 13:14:

waarom zou je erbij willen horen? wat de fuck stelt die creche nou voor?Ehhhmmm.... ze zorgen 3 dagen in de week voor je kind?
ps. bij ons krijgen de kinderen de traktaties mee naar huis zodat de ouders zelf kunnen bepalen of het wel of niet gegeten wordt.
quote:appeltje78 schreef op 20 februari 2009 @ 13:16:

[...]

Ehhhmmm.... ze zorgen 3 dagen in de week voor je kind? neeej, niet de juffies, maar die andere koters en hun ouders. T kan me echt aan mn reet roesten wat die van me vinden.
Wij hebben niet meegeknutseld. Ik heb kleine badeendjes gekocht en er wel naamkaartjes bij gedaan met de naam van mijn dochter er op. Ik kan niet freubelen, dus mijn kind moet het met kant-en-klare dingen doen de rest van haar leven.

Ik vind het gek als er in de babygroep kapiteinkoeken en dat soort dingen komen. Het gros van de groep eet alleen melk, dus ik at die dingen altijd zelf op....

Achteraf heb ik geen spijt dat ik iets getrakteerd heb, stond er in eerste instantie hetzelfde in als Supersmollie.
Ja inderdaad... why in godsname wil je er bij horen?

En zeker op een crèche....

Ik heb niet eens getrakteerd toen mijn zoontje jarig was. Echt, ik zie daar het nut niet van in.

Op school moet het wel ja, want dan zijn die kids er echt van bewust...maar op de crèche, nee. Misschien pleur ik wel wat in die mandjes als hij 3 wordt ofzo, maar dan blijft het bij een mandarijn of nogmaals, dat doosje rozijntjes, of zo'n stom rot boekje over de kinderboerderij (á 50 cent per stuk bij de Action)

Ja, ja...ik weet het, ik ben slecht.
Waarom ik erbij wil horen? Tsja... geen idee. Zal wel iets uit mijn jeugd zijn, van toen ik stomme dingen trakteerde terwijl de rest wel iets moois had.

Appeltje heeft wel een punt, het houdt zichzelf in stand. Ik ben hier nu al over aan het nadenken terwijl Mini 7 maand is...
Oh, de juffen krijgen van mij wel iets leuks als ze jarig zijn/ op zwangerschaps verlof gaan/ of weet ik veel wat voor ellende.

Dat dan weer wel... dat vind ik wel leuk/ belangrijk/ normaal.

Inderdaad om die reden dat ze zo goed voor mijn zoon zorgen en daarnaast vind ik het gewoon toffe meiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven