Lerarenopleiding
maandag 20 november 2017 om 13:51
Hoi forummers,
Dit is mijn eerste post hier als lid en meteen is het een vraag.
Ik ben me aan het oriënteren op een lerarenopleiding. Mijn wens is om docent te worden. Maar nu zijn er twee opleidingen die mij aanspreken. De opleiding tot leraar Omgangskunde en de opleiding tot leraar Gezondheidszorg en welzijn.
Wie heeft één van deze opleidingen gedaan en welk vak ben je uiteindelijk gaan geven?
En heeft één van de twee een beter arbeidsperspectief?
Vakken als een taal, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, zijn helaas niet voor mij weggelegd. Ik heb begrepen dat daar de meeste baankans is.
Dit is mijn eerste post hier als lid en meteen is het een vraag.
Ik ben me aan het oriënteren op een lerarenopleiding. Mijn wens is om docent te worden. Maar nu zijn er twee opleidingen die mij aanspreken. De opleiding tot leraar Omgangskunde en de opleiding tot leraar Gezondheidszorg en welzijn.
Wie heeft één van deze opleidingen gedaan en welk vak ben je uiteindelijk gaan geven?
En heeft één van de twee een beter arbeidsperspectief?
Vakken als een taal, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, zijn helaas niet voor mij weggelegd. Ik heb begrepen dat daar de meeste baankans is.
woensdag 22 november 2017 om 13:35
Ik doe één van de gamma vakken
. Eigenlijk is de opleiding me alleen maar meegevallen, ik begon eraan met de gedachte dat ik altijd nog over zou kunnen stappen naar een klassikale opleiding als het niet zou lukken, maar het bevalt me echt super goed. Als ik toch iets moet kiezen is het dat we zo enorm veel verslagen moeten schrijven. Ik heb zelf een universitaire vooropleiding, daar zijn verslagen nog niet zo 'in' en zeker 10 jaar geleden nog niet, maar nu wordt zeker een derde van de vakken afgesloten met een verslag in plaats van een tentamen en dat kost gewoon heel erg veel tijd. Mijn medestudenten hebben ook allemaal minimaal een hbo-opleiding gedaan, de medestudenten met een andere vooropleiding zijn allemaal afgevallen. Misschien toeval, maar het zegt denk ik wel dat je echt al wel wat ervaring met het niveau en studietempo nodig hebt.
donderdag 23 november 2017 om 05:30
Voor de lerarenopleiding gw zijn de lesdagen op dinsdag.
Als ik het goed begrijp wil je liever aan 12-16 jarigen lesgeven dan aan 16+. Dan zou ik zeker niet kiezen voor omgangskunde, want volgens mij kom je daarmee in het mbo uit.
Afstandsleren vergt behoorlijke zelfdiscipline en Windesheim staat bekend als 'strenge' school voor deze opleiding.
Wat maakt dat je voor een van deze opleidingen wilt kiezen? Heb je een zorgachtergrond? Dit is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk.
Als ik het goed begrijp wil je liever aan 12-16 jarigen lesgeven dan aan 16+. Dan zou ik zeker niet kiezen voor omgangskunde, want volgens mij kom je daarmee in het mbo uit.
Afstandsleren vergt behoorlijke zelfdiscipline en Windesheim staat bekend als 'strenge' school voor deze opleiding.
Wat maakt dat je voor een van deze opleidingen wilt kiezen? Heb je een zorgachtergrond? Dit is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk.
donderdag 23 november 2017 om 09:18
@MinnieM, dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik echt heel veel mee.
@ikzelf2015, ik denk dat je qua leeftijd wel gelijk hebt. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit ook aan een andere doelgroep les zou willen geven. En wat ik begreep van Windesheim is inderdaad dat het erg streng is en dat je echt met de voltijds studenten meeloopt qua aanbod stof, etc. Voor mijn situatie zou het wel ideaal zijn als ik niet één dag per week al kwijt ben aan het naar school gaan. Mocht dat toch de beste optie zijn, dan doe ik dat natuurlijk wel. Maar met zelfstudie ben ik wat flexibeler als het gaat om opvang en werk partner.
Hoe weet jij trouwens dat de lesdag op dinsdag is? Is dat niet bij iedere opleider anders?
@ikzelf2015, ik denk dat je qua leeftijd wel gelijk hebt. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit ook aan een andere doelgroep les zou willen geven. En wat ik begreep van Windesheim is inderdaad dat het erg streng is en dat je echt met de voltijds studenten meeloopt qua aanbod stof, etc. Voor mijn situatie zou het wel ideaal zijn als ik niet één dag per week al kwijt ben aan het naar school gaan. Mocht dat toch de beste optie zijn, dan doe ik dat natuurlijk wel. Maar met zelfstudie ben ik wat flexibeler als het gaat om opvang en werk partner.
Hoe weet jij trouwens dat de lesdag op dinsdag is? Is dat niet bij iedere opleider anders?
donderdag 23 november 2017 om 09:45
jazekerenof schreef: ↑21-11-2017 09:37Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Mij kwam vandaag ter ore dat er ook zoiets bestaat als afstandsleren via een hogeschool (in dit geval Windesheim in Zwolle). Is iemand daar mee bekend? Het is niet net zoals het LOI. Je bent eigenlijk een voltijd student die de studie op afstand doet.
Hallo Jazeker,
Ik zat een tijdje met hetzelfde dilemma en wilde van baanrichting veranderen.
Heb mij heel goed geïnformeerd over de opleidingsinrichtingen.
Veel open dagen bezocht waaronder ook die van Windesheim in Zwolle.
Mij sprak de mogelijkheid om thuis te leren enorm aan,op internet lees jij heel veel verschillende verhalen.
Zowel positief als negatief. In Januari heeft Windesheim weer een open dag, ik zou deze gaan bezoeken.
Mijn vriendin geeft les op een middelbare school ( VMBO) in Gezondhedszorg en welzijn.
Vanaf de tweede moeten de leerlingen namelijk een richting kiezen waarbij dit vakgebied ook wordt aangeboden.
Girls compete with each other, women empower one another
donderdag 23 november 2017 om 12:24
Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt. Een keer per 3a4 weken is er een lesdag op dinsdag ( niet op zaterdag). Welke dagen de lessen gegeven worden aan studenten afstandsleren scheelt idd per opleiding.
Ook in het verleden behaalde resultaten leveren wel vrijstellingen op: als je start gewoon aanvragen bij de examencommissie.
Als leraar GW kun je zowel op mbo als vmbo terecht.
Ook in het verleden behaalde resultaten leveren wel vrijstellingen op: als je start gewoon aanvragen bij de examencommissie.
Als leraar GW kun je zowel op mbo als vmbo terecht.
donderdag 23 november 2017 om 16:12
@nini28, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ben jij uiteindelijk een afstandsopleiding aan het Windesheim gaan volgen?
@ikzelf2015, dan had ik je inderdaad niet goed begrepen. Ik las op de website van het Windesheim dat de lessen op zaterdag waren. Heb jij ook een afstandsopleiding gevolgd aan het Windesheim? Zo ja, hoe vond je dat?
@ikzelf2015, dan had ik je inderdaad niet goed begrepen. Ik las op de website van het Windesheim dat de lessen op zaterdag waren. Heb jij ook een afstandsopleiding gevolgd aan het Windesheim? Zo ja, hoe vond je dat?
donderdag 23 november 2017 om 21:00
Ik heb inderdaad ook gehoord dat met ingang van dit schooljaar sommige opleidingen vaker lesdagen op de dinsdag hebben. Mijn lesdagen zijn gewoon nog één keer per periode (dus vier keer per jaar) op zaterdag. De lesdagen op dinsdag schijnen niet allemaal verplicht te zijn. De zaterdagen zijn nu ook niet allemaal verplicht. Alleen de contactmomenten voor de vakken waarvoor je moet samenwerken met anderen, vakken die met afstuderen te maken hebben en vakken waarvoor je wel een contactmoment moet hebben (zoals drama) zijn wel verplicht.
donderdag 23 november 2017 om 21:48
Daar moet je toch wel wat scheikunde voor kunnen (en een beetje wiskunde, maar dat is te verwaarlozen denk ik). Maar zonder scheikunde kom je er niet. Daarnaast moet ik zeggen dat het niet in het hele land gunstig is wat betreft beschikbare banen. Als je in de randstad wil/kan werken is het wel een goede optie._Vogeltje_ schreef: ↑20-11-2017 15:30Biologie, best een gunstige als het gaat om beschikbare banen...
donderdag 23 november 2017 om 21:54
Oh en hou er rekening mee dat die afstudeerrichtingen pas zijn ingevoerd sinds kort. Afgelopen schooljaar zijn de eerste diploma's met zo'n aantekening er pas uitgegaan. Ik ga er niet vanuit dat er snel veel rekening mee zal worden gehouden bij sollicitaties, bij mijn eigen is er niet één keer naar gevraagd.
Hou er ook rekening mee dat je met elk vak uiteindelijk burgerschap mag geven (hoe gek ook, want ik zou zelf niet weten wat voor vak ik dan precies geef, maar schijnbaar mag ik het geven).
Hou er ook rekening mee dat je met elk vak uiteindelijk burgerschap mag geven (hoe gek ook, want ik zou zelf niet weten wat voor vak ik dan precies geef, maar schijnbaar mag ik het geven).
zondag 26 november 2017 om 08:04
Ik zou geen omgangskunde kiezen. Ik doe zelf ook een lerarenopleiding en werk daarnaast als docent. Op mijn opleiding zitten mensen met een diploma omgangskunde die geen baan konden vinden. Terwijl ik zelf echt overal terecht kan.
Veel scholen vragen voor omgangskunde vaak een docent die ze al in dienst hebben voor een ander vak. Ik zou geen jaren energie steken in iets waar je weinig aan hebt.
Veel scholen vragen voor omgangskunde vaak een docent die ze al in dienst hebben voor een ander vak. Ik zou geen jaren energie steken in iets waar je weinig aan hebt.