scheiding

20-02-2009 07:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
help mijn man wil scheiden.

We houden van elkaar maar toch schijnt het niet te werken dit eigenlijk door bemoeienis van zijn vader.

We hebben een huis gekocht alleen op zijn naam om zeker te zijn van het feit dat we het opkonden brengen. Heb gewoon mee gewerkt en m'n salaris ging naar de gezamelijke rekening, ivm aflossen hypotheek en huishouden. Maar we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, heb ik dan wel enige rechten ??? Ik wil hem niet uit het huis gooien, we blijven hier samen wonen tot ik een huur huisje krijg. Maar het huis is behoorlijk gestegen in waarde, heb ik ook recht op een deel daar van ??? al was het maar om mijn huisje weer in te richten ?
Het hangt af van de hypotheekvorm. Mijn ex en ik hadden precies dezelfde constructie als jij. Alleen over het deel van de aflossing kon ik de helft krijgen, berekend over de huwelijkse periode. Dat betekende 5.000 euro ipv 120.000 (de helft van het huis). Het was niet anders. Daarom wil ik ook nooit meer mijn eigen huis kwijt en dus samenwonen. Maar dat terzijde. Ik zou zeggen, neem wel een eigen advocaat hier. Die kan berekenen wat het deel van de aflossing is over de huwelijkse periode.

Ook wij gingen uit elkaar wegens bemoeienissen van zijn familie.

Sterkte
bedankt voor je reactie muis.

We hebben een hypotheek dat je punt 1 de hypotheek afbetaald en daarnaast nog een spaarhypotheek, zodat je aan het einde van de rit zowiezo je huis betaald hebt en nog een aardige spaarpot hebt. We gaan vandaag samen naar een advocaat en heb daar heel veel moeite mee, omdat we nog van elkaar houden.

En wat je zegt dat zou ik ook nooit meer doen, samenwonen en weer uit je huis te moeten.

Je moet toch maar weer opnieuw beginnen. Maar de angst om alleen te moeten komen staan vind ik verschrikkelijk, denk niet dat ik er ooit overheen ga komen.
Lieve Jolly...allereerst..rot voor je meid, dat dit moet gebeuren. Ik ben nu sinds een klein jaar uit elkaar met mijn (inmiddels) ex-man, ik weet hoe je je nu moet voelen.

Ik heb geen verstand van getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden, maar ik kan me voorstellen dat, als ik bovenstaande lees, je er nog wel eens bekaaid vanaf zou kunnen komen. Het huis staat op zijn naam, dus, afhankelijk van wat jullie vastgelegd hebben, zou het kunnen dat hij dus recht heeft op de overwaarde van het huis. Maar ook zeg je dat je al die tijd wel gewoon mee hebt betaald aan de aflossing, dus eea kan ook afhangen van de integriteit en het fatsoen van je man. In hoeverre heeft hij het idee dat je ergens recht op hebt? Hebben jullie het daar al over gehad?

Het is fijn dat je in jullie huis kan blijven wonen, todat je eigen woonruimte hebt. Leg dit wel vast in het scheidingsconvenant! Zorg dat je niet op straat gezet kan worden! In het scheidingsconvenant kun je overigens veel meer van dat soort bepalingen opnemen. Kun je geen huisje kopen? Het is zo dat je eventuele partneralimentatie bij je bruto inkomen mag optellen, dus dat biedt misschien perspectieven?

En ik ben het met Muis eens...neem een goede advocaat in de hand.

Heel veel sterkte meid...de komende tijd zal niet makkelijk worden, maar alles komt goed. Geloof dat maar van een zeer recente ervaringsdeskundige.

Groetjes,

Stien
Ik zou het je niet durven zeggen, een advocaat weet hier meer van. Wel zou ik een eigen advocaat in de arm nemen en geen gezamelijke.

Het zal best moeilijk voor je zijn, zeker omdat je in je twee berichtjes ook nog eens aangeeft nog steeds van elkaar te houden. Staan jullie beiden wel achter de scheiding?
En ja, je gaat er wel overheen komen!!

Zal ik je eerlijk wat zeggen? Ik ben door een diep dal gegaan! Maar nu we dat jaartje verder zijn en de scherpe kanten eraf zijn....ik vind mijn leven er alleen maar leuker op geworden!

Waar deuren dicht gaan, gaan andere deuren open!

xxx
Beste Jolly

Of jij recht hebt op de overwaarde van het huis is afhankelijk van wat jullie in de huwelijkse voorwaarden hebben opgenomen. Een tip: als je wilt weten wat huwelijkse precies inhouden en hoe het zit met de koopwoning bij echtscheiding, kijk dan eens op www.echtscheidingservice.nl Hier is veel informatie terug te vinden over allerlei zaken die spelen bij een echtscheiding.

Sterkte!
Ja kan een huis wel op 1 salaris kopen, maar waarom dan alleen op zijn naam??

Jouw naam kan ook gewoon op koopcontract, staat helemaal los van salaris.
Ik zou ook inderdad een eigen advocaat nemen. Ik moet zeggen, toen ik ging scheiden was ik erg voor 1 advocaat of mediator. Maar van dat laatste ben ik heel erg teruggekomen. Ex wilde helemaal niet 1 advocaat of mediator, dus werden eht twee advocaten. Maar twee vriendinnen gaan nu scheiden via een mediator, en ik moet zeggen, beide vrouwen komen er bekaaid vanaf, maar zijn wel kostwinner en dus alimentatieplichtigen, omdat hun vent jarenlang te bedonderd waren om van de bank af te komen.
quote:jolly1966 schreef op 20 februari 2009 @ 07:48:

We gaan vandaag samen naar een advocaat en heb daar heel veel moeite mee, omdat we nog van elkaar houden.Is dat zo? Ik bedoel de vraag niet cynisch. Maar hij wil scheiden, mede onder invloed van zijn vader. Hoe zit het dan met zijn houden van jou?
quote:jolly1966 schreef op 20 februari 2009 @ 07:48:

We hebben een hypotheek dat je punt 1 de hypotheek afbetaald en daarnaast nog een spaarhypotheek, zodat je aan het einde van de rit zowiezo je huis betaald hebt en nog een aardige spaarpot hebt..

Hang me er niet aan op. Maar als ik het goed heb, 'spaar' je dus voor je hypotheek een grote spaarpot en aan het einde van de looptijd los je de hypo in 1 klap af?

In dat geval, de eerste helft van de looptijd betaal je vooral rente en weinig aflossing, pas daarna draait zich dat (minder rente omdat er meer in de pot is gekomen). Ik zat precies in die ongunstige periode, dat alleen de gestorte aflossing telde, en niet de rente. Daardoor kreeg ik maar heel weinig.

Reden dat wij huwelijkse voorwaarden hadden was omdat ik een eigen bedrijf heb, waardoor als je een huis hebt, de schuldeisers letterlijk op de stoep kunnen staan. Tja, wil je je gezin beschermen, wordt je zo gestraft.

Achteraf (maar ja,......hè?) had ik een clausule moeten laten opnemen dat ik per getrouwd jaar een x-bedrag zou krijgen omdat ik natuurlijk ook dapper meebetaalde aan de hypotheek en alles....
Zie ook andere discussie 'vriend en geld'. Ik vind het spijtig voor je maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat je er bekaaid van af gaat komen. Als schoonvader zoveel invloed heeft dat hij jou het echtelijke bed uit kan duwen dan denk ik dat je straks blij mag zijn als je een beetje alimentatie krijgt.
Hoe gaat het met je, Jolly? En hoe ging het bij de advocaat?
Ik ben overigens wel met een bemiddelaar gescheiden en ik moet zeggen dat ik er niet bekaaid afkom. Ik denk dat dat ook wel aan jezelf ligt. Heb eruitgehaald waar ik recht op heb, plus een beetje meer! Natuurlijk heb ik ook mijn eigen inkomen, ben meer gaan werken, maar ik krijg zowel kinder- als partneralimentatie.

Dus op zich is die bemiddelaar mij wel bevallen.

Jolly, ook nog een tipje...vraag de advocaat of je in aanmerking komt voor rechtsbijstand! Je advocaat kan een verzoek indienen bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Heb ik ook gedaan en de hele scheiding heeft mij zo'n 150 euro gekost, terwijl mijn ex het halve uurtarief van de advocaat moest betalen. Het scheelt, proberen!!
Ook ik ben gescheiden, maar wij hebben 't geregeld via www.echtscheidingswinkel.nl Dat kan overigens alleen maar als je het onderling eens bent over de verdeling van alle bezittingen en schulden.

Het is ons gelukt om binnen 4 maanden van elkaar te scheiden, zonder ruzie of wat dan ook.

Bij mij is het nu bijna anderhalf jaar geleden en 't gaat steeds beter! In het begin veel regelen, dingen doen en laten en steeds maar denken, denken en denken. Maar, dat neemt allemaal af in de loop van de tijd en 't zonnetje gaat op den duur weer schijnen, echt!

Overigens, volgens mij (weet ik niet 100% zeker) heb jij recht op 50% van de overwaarde van de woning. Maar, zoals al eerder is gezegd, een advocaat kan je daar meer over vertellen.
Oei meid.

Dat heb je niet slim aangepakt.

Ik vrees dat je geen enkel recht hebt op de overwaarde.

Het huis staat op zijn naam en ik begrijp dat dat ook benoemd is in de huwelijkse voorwaarde?

Dan is het denk ik bedankt voor je bijdrage en tot ziens.

Maar waarom ga je scheiden als je nog zoveel van elkaar houdt?

Kan je de problemen dan niet eerst proberen op te lossen? (misschien heb je dat al geprobeerd hoor).

Ieder een eigen advokaat is heel verstandig.

Veel sterkte meid!

Triest dat twee mensen die van elkaar houden uit elkaar gaan.
ok naar de advocaat geweest gisteren en moest even alles laten bezinken.

In iedergeval heb ik recht op een flink gedeelte van de overwaarde en alimentatie voor ieder getrouwd jaar.

We hebben samen 1 advocaat genomen en ze zei gelijk ik werk voor beiden en er wordt niemand uit gekleed.

Dus nu krijg ik plus minus 75.000 euro en alimentatie.

Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind hoor, was liever getrouwd gebleven.

Ik kan in ieder geval hier blijven wonen tot ik een eigen huis heb gevonden, want het huis is en blijft van hem.

Geloof niet dat ik er ooit over heen ga komen, want nu wil hij na de scheiding weer gewoon verder daar waar we eens begonnen zijn. Als stelletje maar dan niet meer bij elkaar, is dat niet een beetje raar .

jolly
Dan mag je blij zijn dat er in de wet eea. veranderd is, want in mijn tijd kreeg ik dus nulkommanoppesnada van de overwaarde. Maar dat vind ik goed voor je!

Wat ik niet begrijp, dat doorgaan. Dus hij wil je niet meer als vrouw, maar wel weer als verkering? Met - naar ik aanneem - alles erop en eraan? Wat is dan in hemelsnaam zijn motivatie om te gaan scheiden?

Sorry, gescheiden is gescheiden, jij hebt het recht om een andere partner te zoeken, en niet dat ik dat nou gelijk zou doen, maar ga niet naar hem terug. Blijf niet hangen in deze man en relatie. Hij wil scheiden. Enig idee hoe je dit uitlegt aan je vrienden? Verwoord het maar eens, zul je zien hoe merkwaardig dit is....
Ik sluit me aan bij Muis. Jolly, dit is raar!

Waarom wil hij scheiden? Heeft hij daar enige verklaring voor gegeven?
Als het huis alleen op zijn naam gekocht is dan heb je geen recht op een deel. Helemaal niks volgens mij, dus ik snap die uitspraak echt niet! Je moet nooit veel meebetalen aan iemand anders huis. Ok een redelijk bedrag voor het huishouden en zo per maand maar niet een groot deel van de hypotheek of zo!
voer eendjes geen oorlog!
quote:jonnie2 schreef op 20 februari 2009 @ 13:49:

Ja kan een huis wel op 1 salaris kopen, maar waarom dan alleen op zijn naam??

Jouw naam kan ook gewoon op koopcontract, staat helemaal los van salaris.

Das een beetje mosterd vind je zelf ook niet?

Lieve Jolly ,wat zal jij je ontzettend rot voelen!

Is het misschien een idee om samen met je (ex) man eens om te tafel te gaan zitten?

Je geeft zelf al aan dat jullie nog steeds van elkaar houden

Misschien is er een oplossing te bedenken.

Ik heb dat destijds ook met mijn nu ex man gedaan

We wilden alletwee scheiden maar wilde ook niet dat 1 van de twee tekort zou komen.

Als je geen slaande ruzie hebt zou ik dat zeker proberen

En mocht je tot een oplossing komen, DIE wel gelijk bij de notaris,advocaat laten vastleggen

Heel veel sterkte de komende tijd

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ow ik ben zelf ook behoorlijk mosterd lees ik nu!

Er is al een verdeling geweest..

Maar waarom in godsnaam weer "verkering" willen met iemand waarvan je net gescheiden bent?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
laat je niet gebruiken meid
Jolly...hoe is het nu met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven