Zwanger en sauna

24-11-2017 07:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ondanks dat ik jaren meeleest, is dit mijn eerste post op dit forum. Ik heb nu alleen een vraag, waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden. Ik ga morgen met mijn vriendinnen naar een groot wellnesscenter met daarin verschillende sauna's. Dit is al een half jaar geleden afgesproken. Vanmorgen ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben! Het is dus nog heel pril, ik wil het mijn vriendinnen nu nog niet vertellen. Ik zou morgen liever niet af willen zeggen, omdat we naast het wellnesscenter ook een hotel hebben geboekt en het me heel leuk lijkt om weer eens een weekendje met ze weg te zijn. Nou ben ik niet het type die in de hete sauna's gaat zitten (i.v.m. duizeligheid en flauwvallen), ik ben van plan vooral in de zwembaden te liggen en misschien een gezichtsmassage te nemen. Denken jullie dat dit kwaad kan? Kan ik het wellnesscenter toch beter annuleren, of kan ik gewoon mee? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb toen ik zwanger was dit met mijn verloskundige overlegd. Van haar mocht ik de eerste 4 maanden niet en daarna met mate. Als je niet regelmatig gaat raden ze het sowieso af. Kun je zelf niet even snel met een vk overleggen?
Gewoon niet in de heetste sauna's gaan, beetje poedelen en badderen en lekker lezen bij de openhaard.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/gezo ... ngerschap/

Dit vond ik online. Ik zou het risico niet lopen om in warme saunas te gaan. Ik zou het houden op zwem en bubbelbaden :) je kunt je vriendinnen altijd voorhouden dat je wat hoofdpijn hebt en daarom liever niet de hitte gaat.
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb vanmorgen pas positief getest dus heb nog geen verloskundige, en ken er helaas ook geen in mijn persoonlijke kring die ik het zou kunnen vragen. Ik kan natuurlijk wel de huisarts bellen zometeen en het wellnesscenter zelf voor advies. Een beetje poedelen en badderen klinkt ontspannen genoeg voor mij :) qua hitte geloven mijn vriendinnen me direct, omdat ik eerder ook al niet in de sauna's ging vanwege mijn duizeligheid. Weten jullie of een (gezichts) massage zou mogen?
Toevallig van de week bij zwaluwhoeve geweest en daar raadde ze de eerste 3 maanden van je zwangerschap de sauna af. Meeste welnesscenters hebben deze informatie ook op hun website staan.

Dit is omdat je dan een verhoogde kans hebt op geboren afwijkingen of zelfs een miskraam. De kans dat het daadwerkelijk gebeurd is natuurlijk niet heel groot maar je moet het maar zien als rauw vlees en alcohol drinken.
Dan moet je zelf bepalen of je het risico het waard vind.
Zelf persoonlijk zou ik het niet doen, maar dit komt omdat ik al miskramen heb gehad en moeilijk zwanger raakte.

Daarnaast mag je geen gezichtmassage doen, dit heb ik namelijk gedaan met 23 weken en toen vertelde ze me dat ze weigeren te masseren als iemand minder dan 3 maanden zwanger is.
Wellness is juist fijn als je zwanger bent, zolang je niet in de sauna gaat! Lekker je gezicht laten masseren, zwemmen, bubbelbad etc. Kan geen kwaad. Ik zou wel uitkijken met hele lichaamspakkingen met gekke kruiden omdat dat wel warm kan worden of in de bloedbaan komt maar gewoon massages is fijn. Vraag het anders discreet aan de wellnessmedewerkers.

Gefeliciteerd!
Ik zit toevallig precies met hetzelfde dilemma, ik heb het voorgelegd aan de verloskundige, zij gaf aan sauna's niet de eerste 14 weken, warm water baden kan wel. Veel plezier!

Ooh en gefeliciteerd!
niet warmer baden dan lichaamstemperatuur.
ook massage niet het 1e trimester
dit toen aan de gyn gevraagd :)
Iedereen super bedankt voor de heldere reacties, het fijne advies en natuurlijk de felicitaties! Ik bel nog even met het wellnesscenter en de huisarts en ga dan alleen in de zwembaden die zij adviseren. Het wordt hoe dan ook een ontspannen weekend, heerlijk!
Hoi, ik ben zelf verloskundige, aan sauna advies niets toe te voegen maar een gezichtsmassage kan zeker!
Bij een massage van het lichaam wel altijd melden dat je zwanger bent, zeker bij buik/rugmassage. Daar kan het dingen triggeren. Gezicht is echt veilig. Veel plezier!
Wat kan een massage precies triggeren?
Gefeliciteerd! En voorlopig niet de sauna in dus.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Je kan gewoon een verloskundige bellen hoor, ook al heb je er nu nog geen.
Nala2013 schreef:
24-11-2017 07:40
Toevallig van de week bij zwaluwhoeve geweest en daar raadde ze de eerste 3 maanden van je zwangerschap de sauna af. Meeste welnesscenters hebben deze informatie ook op hun website staan.

Dit is omdat je dan een verhoogde kans hebt op geboren afwijkingen of zelfs een miskraam. De kans dat het daadwerkelijk gebeurd is natuurlijk niet heel groot maar je moet het maar zien als rauw vlees en alcohol drinken.
Dan moet je zelf bepalen of je het risico het waard vind.
Zelf persoonlijk zou ik het niet doen, maar dit komt omdat ik al miskramen heb gehad en moeilijk zwanger raakte.

Daarnaast mag je geen gezichtmassage doen, dit heb ik namelijk gedaan met 23 weken en toen vertelde ze me dat ze weigeren te masseren als iemand minder dan 3 maanden zwanger is.

Wat zou er kwaad kunnen aan een gezichtsmassage dan?
Het risico van de sauna's zou ik niet opzoeken als ik jou was dus als ze verder ook lekkere zwembaden/bubbelbaden hebben, daar lekker van genieten!
Ben zelf met 10 weken ook naar een wellness geweest heb daar gewoon zitten relaxen in de bubbelbaden en het zwembad. Ben zelfs de stoomcabine niet ingeweest. Maar ik doe dat normaal gesproken ook niet dus ben het ook niet gewend.

Enne een gezichtsmassage niet doen? :confused: Dat is onzin zeg...! Als je een andere massage neemt bij buik of rug kan ik mij nog voorstellen dat dan misschien niet handig is maar je gezicht kan echt geen kwaad hoor...

Nog even en je mag als zwangere niks meer...

Geniet van je dagje wellness en proficiat met je zwangerschap!
Tralalalala
Bluesheep schreef:
24-11-2017 09:03
Wat zou er kwaad kunnen aan een gezichtsmassage dan?
Bij een gezichtsmassage worden vaak ook de schouders gemasseerd. Daar zitten veel triggerpoints voor de baarmoeder. Daarnaast komen er veel afvalstoffen vrij. Eerste 3 maanden zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling en door een verkeerde massage kan dat dus mis gaan. Hier ook weer, de kans dat het mis gaan is niet groot maar als het mis gaat... Ik zou dat de moeite vinden om even 2 maandjes ermee te wachten. De masseur die ik had waagde zich daarom ook niet aan. Sommige doen alleen een lichte ontspanningsmassage, maar dat is dus een beetje geaai en vind ik persoonlijk zonde van je geld.
Nala2013 schreef:
24-11-2017 09:34
Bij een gezichtsmassage worden vaak ook de schouders gemasseerd. Daar zitten veel triggerpoints voor de baarmoeder. Daarnaast komen er veel afvalstoffen vrij. Eerste 3 maanden zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling en door een verkeerde massage kan dat dus mis gaan. Hier ook weer, de kans dat het mis gaan is niet groot maar als het mis gaat... Ik zou dat de moeite vinden om even 2 maandjes ermee te wachten. De masseur die ik had waagde zich daarom ook niet aan. Sommige doen alleen een lichte ontspanningsmassage, maar dat is dus een beetje geaai en vind ik persoonlijk zonde van je geld.
En wat wordt er dan bij de baarmoeder getriggerd?
Er zijn ook speciale massages bij voor zwangere vrouwen. Andere tafel, andere technieken zodat er geen risico wordt gelopen. Sauna's inderdaad niet doen, maar je geeft zelf al aan dit nooit te doen.
Lekker gaan genieten en ontspannen!
montblanc schreef:
24-11-2017 12:57
En wat wordt er dan bij de baarmoeder getriggerd?
Precies weet ik het niet, zover zijn ze er niet op ingegaan want ik was gewoon aan het genieten van mijn massage 😉 Wel weet ik dat je bijv met voetreflex massages weeën kunt opwekken. Heeft allemaal met drukpunten en zones te maken en natuurlijk de afvalstoffen die er vrij komen tijdens een massage. Net als dat ze hebben onderzocht dat in de eerste 3 maanden een sauna nemen de kans op een miskraam vergroot. (dit wilt dus niet zeggen dat als je ern keer er in zit je spontaan een miskraam krijgt) Een goede masseur weet wat hij doet en voor verdere uitgebreide massages is het verstandig om iemand te nemen die ervaring heeft in zwangerschapsmassages.
Als je het niet erg vindt om een leugentje om bestwil te gebruiken, kan je ook zeggen dat je een ontstekingsremmer ergens voor slikt, dan mag je namelijk ook niet in de sauna. Ohhh zei ik dat hardop? ;) maar in de prille fase moet je toch af en toe al en beetje liegen. Maar als je normaal ook al niet de sauna’s pkt valt het vast niet op.
Ik heb dezelfde hotel en sauna actie geboekt. Veel plezier!
Hoe zit het dan eigenlijk met zwanger en bubbelbaden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven