Buiten sluiten

28-11-2017 08:12 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.

Mijn partner en ik hebben een idee bedacht vorig jaar voor een nieuw product. Nadat wij hier lang over bleven brainstormen vond ik dat we hier iets mee moesten doen en hebben een aantal maanden terug alles in gang gezet. We gaan het waar maken. Eindelijk! Het idee is klaar. De investeerders zijn er. En het bedrijfsplan is in de maak.

Maar vanaf dat er dus meerdere mensen bij betrokken zijn voel ik mij compleet buiten gesloten door mijn partner. Hij onderhoud alle contacten. Het bedrijfsplan zet HIJ met "onze" compagnon op. Deze week is er een afspraak voor o.a. de liquiditeitsbegroting. Op de vraag of ik mee zal gaan krijg ik als antwoord. Nee dat vind ik niet nodig dat je daar bij zit. En dat gaat eigenlijk tot nu toe elke keer zo. Alle contact gaat langs mij heen. Sterker nog, ik zit niet eens in de mail groep.

Als ik aangeef dat ik mij buitengesloten voel, en het niet meer voelt of het iets van ons is. Resulteert dat in ruzie. Want dat ligt dan aan mij. Want ja, hij brengt mij toch van alles op de hoogte ?!

Lekker makkelijk.

Wat zouden jullie doen? Handen er vanaf trekken? Of er bij neerleggen dat het gaat zoals het gaat?

Liefs
anoniem_359650 wijzigde dit bericht op 28-11-2017 08:14
Reden: Typfout
0.13% gewijzigd
Daantke schreef:
28-11-2017 09:10
Als ik dat zou doen zou dat ook einde relatie betekenen.
ah, weet je... dan is je relatie al niet toekomstbestendig
Kun je beter nu mee ophouden
Daantke schreef:
Als mijn partner zo met mij om zou gaan zou het sowieso einde relatie betekenen.
Maar wat wil je nu? Wat is je echte vraag?
Wat wil je zelf met dit bedrijf?
Welke afspraken hebben jullie vooraf gemaakt?
Wat is de potentie van het bedrijf?
Daantke schreef:
En andersom?
Wat zou jij doen als hij het wel heeft gedaan?

Ik heb natuurlijk alleen jouw korte inleiding om op af te gaan, maar daaruit krijg ik de indruk dat hij dit wel zou kunnen doen, klopt dat?
Daantke schreef:
Ik zou toch wel iets doen om mezelf in bescherming te nemen, ik krijg sterk het vermoeden dat hij dit voor zichzelf wil houden, de uitvoering, de eer en het inkomen. Het komt echt over als 'bedankt voor je goede idee en de groeten verder'.

Dus als je jouw aandeel hierin nog op enige wijze kan beschermen zou ik dat wel doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zelf patent aanvragen en zaken goed en snel nu regelen, het is jouw idee, en hij gaat er mee vandoor. Einde relatie, jeetje, je gaat toch niet serieus overwegen met hem door te gaan nu hij je idee jat en straks wellicht de relatie verbreekt als het schip met geld door dit bedrijf binnen komt?
Hij heeft je aan de kant al gezet maar houdt je nog aan het lijntje, om te voorkomen dat je zelf nog iets gaat doen wat 'zijn'bedrijf in gevaar brengt.

Dus, regel dat patent, en mocht hij bijdraaien, kan hij later mee doen nog, want jij bent wel fair en kan delen, hij niet. Dus jij moet nu de leiding overnemen , achter zijn rug maar even, en dan kan je hem uitnodigen 2e keer mee e doen. Andersom niet, hij flikkert je eruit en kijkt niet meer om. Dus, neem de leiding en kom voor je idee en bedrijf op. Degene die leidt en kan delen ben jij. Niet hij.
en daarnaast wil je later terugkijken op een geweldig bedrijf van hem, aan de zijlijn, wetende dat het jullie idee was en jij, net als vele andere naieve domme mensen, die eruit geknikkerd waren omdat de andere partner een haai bleek te zijn? En daar mee leven? Wil je dat? Verbitterd raken en opgeven?
Op basis van de informatie die je hier geeft, komt het op mij niet echt over als iets wat helemaal eerlijk gaat. Het lijkt wel of je bedankt wordt voor je idee en je bijdrage, maar nu het serieus wordt moet je vooral je mond houden en je nergens mee bemoeien.

Ik zou in elk geval zorgen dat je alles goed vastlegt, zodat jij ook krijgt waar je recht op hebt.

Hoelang ben je al samen met deze man?
Honderd procent eens met swifty.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
28-11-2017 09:37
Honderd procent eens met swifty.
Helaas voor To moet ze wat ballen kweken en realiseren dat niet iedereen kan delen of open en eerlijk is en te vertrouwen. Genoeg mensen die in silicon valley ook zo belazerd zijn helaas. VEel vriendschappen en relaties gaan stuk door bedrijven en haaibaaien die de ander eruit knikkeren.

TO kan nu nog dit inzien, als ze wil, ipv ogen sluiten tegen beter weten in. Ze is nog in vroeg stadium dat ze dingen kan regelen zelf. In stilte, nu doen. TO, je kan later altijd nog je partner een uitnodigende hand geven, als je zelf alle kaarten vasthoudt en niet meer kwijtraakt, nu niet, hij kan er niet mee omgaan en zal je weer belazeren. Maar ik durf te wedden dat tegen de tijd dat jij geregeld hebt dat het je idee en bedrijf onder jouw naam wettelijk valt, hij nog meer zijn lelijke kant zal laten zien en je dan echt op hem bent afgeknapt (als je dat nu nog niet bent). Hij is geen kloon van jou, hij is niet sympathiek, eerlijk, betrouwbaar. Stop met het toeschrijven van deze eigenschappen aan hem. En regel vandaag je veiligheid bedrijfsidee.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 28-11-2017 09:45
25.79% gewijzigd
als je zakelijk gezien wil meetellen moet je ook maar zakelijk gaan denken

stap twee zou zijn hem buiten de deur smijten, misschien ook maar op zakelijk gebied want erg fijn en betrouwbaar klinkt hij nog niet
Lorem Ipsum
Tijd om actie te ondernemen TO!
Kwam een van jullie met het idee, waarna de ander heeft meegedacht over de uitwerking?
Of is het idee geleidelijk tussen jullie samen ontstaan en daarna door jullie 50/50 uitgewerkt?
Wie zijn er nu nog meer bij betrokken? Want vanaf dat punt is het fout gegaan?
Is dat iemand die bijvoorbeeld zich wil inkopen voor een aantal %? En is dat iemand die misschien op jouw vriend kan inpraten dat jij geen procenten aandeel krijgt?
Wil hij een 49/51 partnership en ziet jouw vriend ineens dat hij dan die 51 met jou moeten delen?

Er is geen 'op de hoogte houden'. Kom op zeg.
Hoe zou jouw vriend reageren als je zegt: 'oh die afspraak heb ik al gedaan. Ik stuur je wel even een verslagje"
Wat zou hij daar van vinden denk je?

Als er dingen op papier gaan, beslissingen genomen gaan worden: dan ben jij daar bij!
Zet het nu goed neer. Kom voor jezelf op!
Jij hebt jezelf buiten spel laten zetten door te vragen zal ik mee gaan. Waarop hij makkelijk nee dat hoeft niet kan zeggen.

Je had moeten vragen wanneer de afspraak was en dan zeggen mooi dan hou ik die tijd vrij in mijn agenda zodat ik er bij kan zijn.

Misschien had je zelfs zelf die afspraak moeten maken.

Hoe zakelijk ben je zelf?
Was je zelf in staat geweest om investeerders te vinden, een bedrijfsplan te schrijven, het gesprek over de liquiditeitsbegroting aan te gaan?

Is het antwoord ja dan moet je nu op je strepen gaan staan en zorgen dat je op papier mede eigenaar wordt en ook in de bedrijfsvoering iets te vertellen hebt.

Is het antwoord nee dan is het misschien terecht dat het zijn bedrijf wordt. In plaats van jullie bedrijf. Aangezien hij ook al het werk doet.

Heel veel mensen brainstormen wel eens over een eigen bedrijfje maar in de praktijk komt het dan zelden van de grond.
En is jouw relatie dan niet voorbij nu hij met jullie idee ervandoor gaat? Ga jij hem dat wel vergeven omdat jij veel van hem houdt? Omdat hij vaak best wel lief doet?
Ga je nog op alle berichten reageren, TO?
turquasi schreef:
28-11-2017 08:35
ik zou het patent aanvragen
Top idee.
To is al buiten de boot gezet door partner, dus dan maar gelijk patent aanvragen, dan heeft ze een poot om op te staan strak , als het uit de hand loopt.
Taralina schreef:
28-11-2017 09:53
Tijd om actie te ondernemen TO!
Kwam een van jullie met het idee, waarna de ander heeft meegedacht over de uitwerking?
Of is het idee geleidelijk tussen jullie samen ontstaan en daarna door jullie 50/50 uitgewerkt?
Het laatste..
DeKenau schreef:
28-11-2017 11:39
Ga je nog op alle berichten reageren, TO?
Haha, ik ga later vandaag na het lezen van alle reacties inhoudelijk op de vragen in. Ik ben namelijk vandaag ook gewoon aan het werk 🤗
Volgens mij word je gebruikt door je "partner" en zal hij je laten vallen zodra het buitensluiten volledig is gelukt. En dan kan hij er definitief met jouw idee vandoor.

Gauw dat patent aanvragen, want de relatie is toch niets meer waard, sorry.
Hij heeft jouw deel al naar zich toegetrokken. Als jij vragen stelt gaat hij ruzie maken want dan ziet hij zijn plan om jou eruit te werken mislukken. Je mag geen patent aanvragen want dan is het einde relatie.

En er rinkelen nog geen alarmbellen bij je?
en mocht je hem nog een deel gunnen, nee...en zeker geen 50-50%..

"You don’t want a partner who wants a 50-50 partnership.

There are different kinds of partnerships. There’s the “money partner” who finances everything while the “working partner” acts on everything, but the control and assets in the company is divided. Then there’s the “equal” partnership where both sides pitch in their money and time and work. It doesn’t matter what kind of partnership you form, the 50-50 kind is a bad idea. It’s a business killer.

60/40 is good, maybe even 52/48, but never go for 50-50. Being on the same “rank” is a recipe for disaster in the long run. There needs to be someone at the top who is at the very point of control and accountability, someone who has the final decision in everything. Even in sports there is a bigger authority aside from the teams that are playing, and that’s the referee. Without this, you’ll end up fighting if no one wants to compromise in order to reach a decision. There needs to be someone at the top, and there’s room for only one.

Here’s an example, a heartbreaking one, of a failed partnership. Kathleen King owned a successful, growing bakery in Southampton, NY. Since her homegrown, own-recipe bakery was growing exponentially, she decided to partner up with two brothers. They split the business evenly, that’s 33.33% ownership for each. Bad call. The brothers ultimately teamed up and kicked King out of her own business."

https://www.hongkiat.com/blog/bad-startup-partners/
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 28-11-2017 12:53
0.00% gewijzigd
Daantke schreef:
.
.
En jij denkt dat het nu niet einde relatie is ?

Die frustraties die je nu hebt raak je nooit meer kwijt en zal een fatsoenlijke relatie per definitie onmogelijk maken verder.
Niet geschoten is altijd mis
JIj laat je behoorlijk buiten sluiten, zo te lezen. Kom voor je zelf op!
wanneer jij professioneel en serieus wilt behandeld worden, dan moet jij je ook zo gedragen.

niet afwachten tot je vriend je uitnodigt om mee te denken of mee te gaan.

ge je er actief mee bemoeien. Zullen we het komend weekend om te tafel gaan zitten om een businessplan te maken. Of ik heb navraag gedaan bij de KvK en dit is de checklist wat we moeten doen. Of ik heb gekeken naar vergelijkbare producten in de markt en heb geleerd dat ......

Niet vragen "of dat je mee mag", want dat klinkt als extra wiel aan de wagen. Maar volgende week donderdag is er die afspraak. Ik heb het een en ander uitgezocht. Ik stel voor dat we komend weekend om tafel gaan zitten om het gesprek voor te bereiden. Of te wel een actieve rol.

Nu wil je wel mee, maar je hebt zelf ook geen idee waar het over gaat. En wanneer je vriend professioneel over wilt komen, moet je niet je vriendinnetje mee nemen die "domme, onnozele vragen" gaat stellen. Alleen mensen die zich goed ingelezen hebben en weten hoe het werkt.

Wil je als gelijkwaardige partner gezien worden, dan moet jij je ook zo gaan gedragen. En ook jouw aandeel in het proces gaan doen. Niet alleen mee brainstormen met het idee. Er zijn genoeg mensen met goede ideeen. Maar ze ook tot uitvoering brengen, dat is nog heel wat meer werk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven