Omgaan met Borderline

19-11-2017 23:26 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag beste mensen,

Ik ben een jongen 20 jaar en ik heb gevoelens voor een meisje met Borderline. Ik heb al het een en ander opgezocht over deze topic, maar ik ben een beetje radeloos op dit punt. Ik doe mijn best om te begrijpen hoe ik ermee om kan gaan. Dit meisje komt zeer onzeker over in mijn ogen. Ik voel wel dat er een wederzijds gevoel is. Maar ze laat het niet merken. Er is zo goed als geen lichaamstaal van haar kant en ik vraag me af of dit onzekerheid is of heeft het iets te maken met borderline? Ik zit met haar in mijn gedachten elke dag, het moeilijke is wel dat er namelijk een lange afstand is tussen ons. Ik ben niet het type persoon dat veel social media gebruikt. Er is dus niet al te veel contact. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beter kan doordringen tot haar (ik wil niets forceren). Ik wil dat ze deel uitmaakt van mijn leven, ze geeft me een super gevoel dat niemand anders me kan geven. Door alleen maar al in haar buurt te zijn. Of is dit door de lange afstand niet mogelijk bij zo een type persoon? Ik wil graag jullie meningen.

Alvast bedankt

AFU
TheZaphod schreef: ↑
28-11-2017 09:31

Er zullen best voorbeelden zijn van mensen die er goed mee om kunnen gaan, ik zit zelf nog wel even in therapie om te leren omgaan met een verleden met een Borderliner.
Die zijn er gelukkig zeker. Het is echter een harde leerweg; vallen en opstaan. Met de tijd en levensjaren komt het gelukkig doorgaans wel goed.
Ik zou echter nooit iemand daten die zelf al zegt 'borderline' te hebben. Dan is het nog te actief. Als je immers hebt geleerd hoe er mee om te gaan, het niet meer stoort in je leven, heb je het eigenlijk ook niet en hoef je het niet mede te delen.
Brejules schreef: ↑
28-11-2017 01:23
Dat is zeker zo. Maar voor mijn gevoel is dat nóg een stap zwaarder. Dan ben je bekant actief begeleider. Het kost veel moeite om actief grenzen te stellen. Je moet je continu bewust zijn met de communicatie met je partner. Bijna in dergelijke mate dat er weinig sprake is van een vrijwillige en spontane relatie. Je moet continu alert zijn op wat je zegt, hoe je het zegt, je grenzen duidelijk maken i.p.v. eens relaxt je gal kunnen spuien.

Enfin. Ik zou het alsnog niet doen. Denk niet dat je mensen kan veranderen; dat kunnen ze enkel zelf.
Idem depressie. Ga geen relatie aan omdat je zoveel om iemand geeft en diegene wil helpen. Ze kunnen dat namelijk enkel zelf. En als ze dat lukt kunnen dit hele leuke partners zijn, maar nu zijn ze dat even tijdelijk niet.
Nee, je moet gewoon grenzen stellen als je voelt dat jouw grenzen overschreden worden of als je iets niet oké vindt. Je moet juist niet overdreven rekening gaan houden met de ander. Als je van de ander houdt, dan is een beetje rekening houden, geven en nemen geen probleem, maar je moet niet op je tenen gaan lopen voor die ander. Anders 'enable' je de ander alleen maar.

Niet eraan gaan trekken!
Ik heb het gevoel dat je heel stevig in je schoenen moet staan in een relatie met iemand met borderline.

Zelf nooit een romantische relatie gehad maar wel twee vriendinnen met borderline. Op een gegeven moment was ik er klaar mee. Toen stond ik zelf nog niet zo sterk in mijn schoenen, wat ook meespeelde, maar ik werd telkens meegesleept in de sterke emoties van de ander.

Zo heeft eentje 3 zelfmoordpogingen gedaan waarbij ze me lachend opbelde
Zo heeft eentje me uit het niks helemaal verrot gescholden en de volgende dag weer poeslief doen
Zo heeft eentje me wekenlang genegeerd
Zo heeft eentje expres niks gegeten toen ik bij haar was terwijl ze wist dat ik van mijn eetprobleem wilde herstellen

Ik heb er een punt achter gezet. Ik doe het niet meer. Niet als mijn eigen psychische gesteldheid op het spel staat.

Dus ja. Mijn advies... je beschrijft jezelf ook als onzeker. Niet doen dus.
in ons geval kwamen we er pas na 10 jaar achter dat ze Borderline had. Dan vallen wel veel stukjes op zijn plaats.

Als je het van te voren weet zou ik nog steeds enorm hard willen schreeuwen dat TO er niet aan moet beginnen.

Het groeit domweg altijd scheef! Ze zijn zo manipulatief dat je er zelf geen erg in hebt hoe zeer je jezelf wegcijfert voor de grillen van de ander.
Zouden die Viva Forum ontwikkelaars OOIT zelf op het forum gekeken hebben?? Kan het me niet echt voorstellen :-) !
29-11-2017 16:05
in ons geval kwamen we er pas na 10 jaar achter dat ze Borderline had. Dan vallen wel veel stukjes op zijn plaats.

Als je het van te voren weet zou ik nog steeds enorm hard willen schreeuwen dat TO er niet aan moet beginnen.

Het groeit domweg altijd scheef! Ze zijn zo manipulatief dat je er zelf geen erg in hebt hoe zeer je jezelf wegcijfert voor de grillen van de ander.
Jouw ex was zo manipulatief zal je bedoelen.

Ik vind het zó irritant als mensen over één kam geschoren worden. Er bestaat een heel naar stereotype beeld van mensen met borderline, terwijl er ook veel mensen met borderline zijn die niet op die manier opvallen, maar wel alle shit van die stereotype over zich heen krijgen als vanzelfsprekend.
Ieder zijn mening toch?

Ik ken meerdere mensen met Borderline en allemaal hebben ze dezelfde trekjes...
Zouden die Viva Forum ontwikkelaars OOIT zelf op het forum gekeken hebben?? Kan het me niet echt voorstellen :-) !
29-11-2017 22:33
Ieder zijn mening toch?

Ik ken meerdere mensen met Borderline en allemaal hebben ze dezelfde trekjes...
Dat hebben ze ook. Vandaar dat ze het stempel 'borderline' krijgen.

Echter heeft jouw voorganger ook gelijk. Alhoewel ze dezelfde problematische karaktereigenschappen delen, hebben ze daarbuiten nog 1000den andere eigenschappen die ze uniek maakt en in hoeverre er mee te leven valt voor henzelf en anderen. Mensen met borderline die óók een verstandelijke handicap hebben of óók drugs gebruiken maakt bijvoorbeeld een groot verschil, en leeftijd hierin ook. De een is luier of actiever dan de ander, de een wil kinderen de ander niet, de een gaat graag op stap de ander zit liever thuis, de een zoekt sneller hulp de ander niet, net als alle mensen...

Je kunt mensen met borderline zowel wél over een kam scheren maar ook tegelijkertijd niet.
Je mag en kunt ze over één kam scheren omdat ze borderline hebben waarbij ze aan dezelfde criteria voldoen in de DSM om dit stempel te krijgen. Maar niet álle borderliners zijn identiek.
En zo bestaat ook nog iets als een ingetogen borderliner. Die valt nauwelijks op omdat ze van binnen met hun emoties worstelen ipv dat ze dat naar buiten uiten.
Je zal mij nooit horen zeggen dat alle Borderliners gek zijn, of zelfs dat ze allemaal exact hetzelfde zijn.

Integendeel. Ik ben er 15 jaar bij gebleven, dus dan is dat ook moeilijk te verkopen.

Maar er zijn een aantal trekjes die nagenoeg iedere Borderliner wel heeft, en in die context kan ik TO (die overigens volgens mij al lang niet meer mee leest) niet sterk genoeg op het hart drukken vooral heel hard weg te lopen van zo iemand.
AnonymousForumUser8 schreef: ↑
19-11-2017 23:26
Dit meisje komt zeer onzeker over in mijn ogen. Ik voel wel dat er een wederzijds gevoel is. Maar ze laat het niet merken. Er is zo goed als geen lichaamstaal van haar kant
Das gek, je voelt een wederzijds gevoel
Zij laat dat niet merken (hoe voel je dat dan?)
en er is geen lichaamstaal van haar kant

Sorry, ik kan hier op geen enkele wijze uit opmaken dat ze meer voelt dan alleen vriendschap
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
30-11-2017 09:45
Je zal mij nooit horen zeggen dat alle Borderliners gek zijn, of zelfs dat ze allemaal exact hetzelfde zijn.

Integendeel. Ik ben er 15 jaar bij gebleven, dus dan is dat ook moeilijk te verkopen.

Maar er zijn een aantal trekjes die nagenoeg iedere Borderliner wel heeft, en in die context kan ik TO (die overigens volgens mij al lang niet meer mee leest) niet sterk genoeg op het hart drukken vooral heel hard weg te lopen van zo iemand.
Jouw referentiekader is met één persoon.

Maar goed, zoals je zegt, ieder z'n mening.
KeaAlpine schreef: ↑
29-11-2017 21:23
Jouw ex was zo manipulatief zal je bedoelen.

Ik vind het zó irritant als mensen over één kam geschoren worden. Er bestaat een heel naar stereotype beeld van mensen met borderline, terwijl er ook veel mensen met borderline zijn die niet op die manier opvallen, maar wel alle shit van die stereotype over zich heen krijgen als vanzelfsprekend.
Dit dus, dank je dat je dat zegt!
Ik heb borderline. Ik ken mijn slechte en goede kanten daardoor maar al te goed. Maar ik ben niet zoals in die post beschreven stond. Ik ga braaf elke week naar therapie en gebruik mn medicatie. Ik manipuleer echt niet. Ik ben een geweldige moeder en heb er zelf voor gekozen na mijn scheiding geen relatie te beginnen (Overigens was de borderline niet de reden van de scheiding). Ik heb een slechte periode gekend onlangs maar ben er met veel praten en mn dagen anders indelen van aan het herstellen waardoor ik bakken meer energie heb.
Maar zelfs in slechte periodes blijf ik actief met de kinderen en werk ik gewoon.
Dus ja, ik ben best tevreden met mezelf. En heb een fijne groep vrienden en familie om mij heen
30-11-2017 09:45

Je kan niet over alle mensen met borderline oordelen, want je kent ze niet allemaal persoonlijk.
Je kan een mening vormen over degene die je kent maar niet over wildvreemden
Enige advies dat ik aan iemand kan geven die een relatie heeft met een borderliner is geef je grenzen aan, neem tijd voor jezelf, blijf normaal doen (niet overdrijven). Onthoud dat de borderliner veel tijd inneemt (als de borderline actief is), over het algemeen willen de dames meer aandacht en je moet altijd klaar staan voor diegene. Jijzelf komt in zo'n relatie vaak op 2 ipv 1. Vandaar dat je ook tijd voor jezelf moet nemen als dat nodig is, want het kan je slopen. Je moet echt niet op je mondje zijn gevallen en sterk in je schoenen staan. Geef de grenzen aan < meest belangrijke wat ik kan zeggen.

Groet ja ook Borderliner dame ;)

Psje; Misschien is dit topic wat hard voor mij om te lezen maar ik begrijp de mensen hier wel! Ik wil alleen maar deze jongeman helpen en wat ik zeg zijn feiten/tips (voor mij persoonlijk en jaja iedereen is anders), maar ik denk dat je al veel hebt aan mijn tekst hierboven.
Mijn ervaringen die ik heb met borderliners... dat waren wel twee meiden die samen met mij 10 maanden opgenomen hebben gezeten. Oftewel, niet functioneel.
Bij iedereen uit het zich natuurlijk weer anders, maar relaties zijn sowieso complex, een relatie met iemand die ziek is, pyschisch of lichamelijk, nog complexer.
Natuurlijk niet onmogelijk, maar het gaat niet alleen om houden van maar ook of je het aankunt wat erbij komt kijken, in alle verschillende gevallen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven