Werk & Studie alle pijlers

Bestaat wat ik wil?

04-12-2017 07:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderzoek en begin te denken dat mijn huidige baan teveel is voor me. Veel onenigheid, slecht voor mezelf opkomen, veel bang.

Ik werk full Time en vaak meer omdat mijn leidinggevende vaak ontevreden is. Nu heeft ze ook herhaaldelijk aangegeven dat ze het een probleem vind als ik vakantie opneem (ze wil vooral niet dat ik ze allemaal opneem).

Eigenlijk wil ik gewoon de uren maken zoals ze in mijn contract staan (tenzij ik zelf graag door werk). Ik vraag me echter af of dit bestaat?

Zo ja, wat voor type banen zijn dit?
Bijna alle banen.
Zoek hulp, ga aan jezelf werken. Uit al je topics blijkt dat je veel moeite hebt om je grenzen aan te geven. Denk je nu serieus dat je dit met een andere baan ineens gaat oplossen?

Verandering zal uit jezelf moeten komen, niet van buitenaf.
Huh? De meeste banen toch? Natuurlijk heb je weleens (seizoens) pieken, en werken mensen weleens over of meer daardoor. Maar dat wordt dan in andere perioden gecompenseerd. Je werkgever klinkt als een uitbuiter.
Iedereen wil zoveel mogelijk waar voor zijn geld, ook werkgevers.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle banen. Je hebt 'n contract dus hou je werkgever daar ook aan. Als jij voor 40 uur te boek staat hoef je geen 41 uur te maken. Je hebt recht op 25 vakantiedagen, dus neem ze vooral op!
Als het mogelijk was om jou daar vastgeketend en ook 's nachts te laten werken zonder dat men daarvoor gestraft werd dan deed men dat.

De enige die ervoor kan zorgen dat jij een goed leven hebt dat ben jezelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dus jij en je collega's mogen geen vakantie opnemen? Ik had zo'n baas recht in zijn/haar gezicht uitgelachen.
Ik doe zelf geen onderzoek, maar ken het van dichtbij genoeg om te weten dat wat jij beschrijft helaas geen uitzondering is. In dit soort banen is doorwerken tot je er bij neervalt in veel onderzoeksgroepen de norm. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een vertrouwenspersoon binnen je organisatie om advies in te winnen hoe je hiermee kunt omgaan of het bespreekbaar kunt maken. Eventueel kan de bedrijfsarts ook iets voor je betekenen als je werkgerelateerde klachten aan het ontwikkelen bent. In mijn organisatie is de bedrijfsarts heel doortastend in het stellen van grenzen richting leidinggevenden (maar daar moet je misschien een beetje geluk mee hebben).
SallySpectra schreef:
04-12-2017 07:53
Bijna alle banen.
Dit dus.
Al maak ik ook overuren als dat beter uitkomt maar ik kan wel gewoon verlof opnemen.
redbulletje schreef:
04-12-2017 08:04
Alle banen. Je hebt 'n contract dus hou je werkgever daar ook aan. Als jij voor 40 uur te boek staat hoef je geen 41 uur te maken. Je hebt recht op 25 vakantiedagen, dus neem ze vooral op!
Hoe weet jij haar cao
Volgens mij is 4 weken wettelijk
De rest is extra
Bij ons had je 4 weken nu
En dan wel nog pbl uren
Maar sommige mensen hebben gewoon maar 4 weken dus 20 dagen
Ik werk parttime in het onderzoek. Vandaag werk ik een paar uur extra zodat ik morgen eerder naar huis kan om met de kinderen sinterklaas te vieren. Vakanties nemen we in onderling overleg op. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we allemaal tegelijk weg zijn. Soms moet er iets af, dan blijf ik wat langer. Een andere keer moet ik naar de tandarts en ben ik eerder weg.

Ik moet niet denken aan een commerciële baan, dan is de kans veel groter dat overwerken de norm is.

Mijn advies aan jou is om in gesprek te gaan met je leidinggevende , hou een urenstaat voor jezelf bij en lever goed werk af!
hangt er vanaf. Volgens mij werk jij in het onderzoek. En dan moeten er soms taken afgemaakt worden. Omdat een publicatie af moet. Of omdat een test in het weekend gedaan moet worden, examens nagekeken etc.

Dit is al het zoveelste topic over het onderwerp dat je niet gelukkig bent in je werk. Aan de ene kant wil je carrière maken, maar je hebt moeite met de cultuur van je werkveld.

Ga aan jezelf werken en ga dan eens kijken wat goed voor je is. Ergens zal je concessies moeten gaan maken. Want zo door gan, gaat niet werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
vivajaline schreef:
04-12-2017 08:40
Hoe weet jij haar cao
Volgens mij is 4 weken wettelijk
De rest is extra
Bij ons had je 4 weken nu
En dan wel nog pbl uren
Maar sommige mensen hebben gewoon maar 4 weken dus 20 dagen
Jee, vind 25 al zo weinig! Zeker gezien er minstens 5 op gaan aan snipperdagen en/of verplichte vrije dagen zoals n brug maken met kerst ofzo.

Klinkt bijna alsof TO in Amerika werkt qua regime.
Dymphnatam schreef:
04-12-2017 07:54
Zoek hulp, ga aan jezelf werken. Uit al je topics blijkt dat je veel moeite hebt om je grenzen aan te geven. Denk je nu serieus dat je dit met een andere baan ineens gaat oplossen?

Verandering zal uit jezelf moeten komen, niet van buitenaf.
Volgende maand begin ik aan cursus communicatie die zich richt op conflicten. Daarnaast overweeg ik contact op te nemen met huisarts om dit te bespreken. Ik zit nu toevallig enkele maanden te wachten tot ik mijn nieuwe huisje in kan in nieuwe stad (ik verhuis voor mijn huidige baan naar een nieuwe stad).
Lemon_tree schreef:
04-12-2017 07:56
Huh? De meeste banen toch? Natuurlijk heb je weleens (seizoens) pieken, en werken mensen weleens over of meer daardoor. Maar dat wordt dan in andere perioden gecompenseerd. Je werkgever klinkt als een uitbuiter.
Geldt dit ook over banen voor hogeropgeleiden?
retrostar schreef:
04-12-2017 08:07
Als het mogelijk was om jou daar vastgeketend en ook 's nachts te laten werken zonder dat men daarvoor gestraft werd dan deed men dat.

De enige die ervoor kan zorgen dat jij een goed leven hebt dat ben jezelf.
Klopt. Ik ben niet opgewassen tegen mijn werkgever, en ik ben zoekende naar hoe ik daar de handvaten voor kan ontwikkelen.
Foechoer schreef:
04-12-2017 08:30
Ik doe zelf geen onderzoek, maar ken het van dichtbij genoeg om te weten dat wat jij beschrijft helaas geen uitzondering is. In dit soort banen is doorwerken tot je er bij neervalt in veel onderzoeksgroepen de norm. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een vertrouwenspersoon binnen je organisatie om advies in te winnen hoe je hiermee kunt omgaan of het bespreekbaar kunt maken. Eventueel kan de bedrijfsarts ook iets voor je betekenen als je werkgerelateerde klachten aan het ontwikkelen bent. In mijn organisatie is de bedrijfsarts heel doortastend in het stellen van grenzen richting leidinggevenden (maar daar moet je misschien een beetje geluk mee hebben).
Ik denk niet dat het mij gaat lukken on deze cultuur te doorbreken.
hamerhaai schreef:
04-12-2017 09:03
hangt er vanaf. Volgens mij werk jij in het onderzoek. En dan moeten er soms taken afgemaakt worden. Omdat een publicatie af moet. Of omdat een test in het weekend gedaan moet worden, examens nagekeken etc.

Dit is al het zoveelste topic over het onderwerp dat je niet gelukkig bent in je werk. Aan de ene kant wil je carrière maken, maar je hebt moeite met de cultuur van je werkveld.

Ga aan jezelf werken en ga dan eens kijken wat goed voor je is. Ergens zal je concessies moeten gaan maken. Want zo door gan, gaat niet werken.
Dit inderdaad. Ik wil een minder belastende baan zodat ik aan mezelf kan werken en mezelf weer terug kan vinden.
Baby_Giraf schreef:
05-12-2017 07:22
Ik heb een HBO+ baan bij de overheid en werk maar heel af en toe een beetje meer dan op jaarbasis noodzakelijk is. En alles wat ik meer werk is of overuren (krijg ik 1,5 keer terug in tijd) of uren die ik tijd voor tijd op kan nemen. En vakantie is natuurlijk gewoon vakantie, in overleg meestal precies wanneer ik dat wil.
Ik ken de houding wel, overwerken voor onderzoekers, alsof het iets eervols is. Of statusverhogend, ik ben zoooo druk, mijn carriere gaat echt pijlsnel bladiebla. Maar ken ook onderzoekers die dit wel doorbraken en nog steeds succesvol zijn. Je hebt recht op je vakantiedagen, geen idee of je ze namelijk ook kan meenemen naar jaar erop. Je werkt ook beter als je even af en toe uit de rat race bent.
Je kan ook vaak persoonlijke trainingen doen als je bij uni of ziekenhuis werkt, is budget voor, je persoonlijke budget. Vast wel een assertiviteit of management of iets voor je als dit een iets misschien.
Dus neem die vakantiedagen op, je werkgever is fout en iemand die gewoon op je knoppen drukt totdat je gaat staan voor jezelf. Hoogstens dat ze wat meer respect voor je krijgt als je voor jezelf opkomt.
Argumenten die er zijn, zinloze dan, bijvoorbeeld..Als ze tegen de vakantiedagen is, dan kan ze proberen de cao te veranderen. Als ze je zo nodig heeft in vrije dagen dan heeft ze maar betere management skills te ontwikkelen als niemand wettelijk weg mag van werk, om absentie op te vangen dan. En nee, het wordt gezegd dat dit de norm is, maar dat is bull shit, maar er zijn mensen die hier in trappen. Tuurlijk zijn er workaholics in tunnelmodus die niks anders kunnen dan doorwerken en niet kunnen stoppen. Laat ze, het is niet verplicht, en ook niet aan te raden. Onderzoek laat zien dat het echt niet efficiënt of effectief is.

Jezelf terugvinden kan ook gewoon door wel op vakantie te gaan. En af en toe uit de ratrace te stappen, en even lekker iets heel anders doen. Komen de beste creatieve ideeen vaak van. Je hebt ook nog een leven ernaast, die vakantiedagen nemen zorgen echt niet voor een ramp. Als dat zo was was dat allang uit de cao gegooid.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 10:54
8.38% gewijzigd
TO, jouw probleem is niet je baas, maar het feit dat jij niet met druk of onredelijke verwachtingen kunt omgaan. Want nee, natuurlijk is het niet redelijk om te vragen om geen vakantiedagen op te nemen, dat is nogal logisch. Ik werk ook in het onderzoek, en iedereen kan bij ons gewoon op vakantie. Wat wel zo is, is dat (academisch) onderzoek zelden puur een 9 tot 5 baan is. Want hoewel je in loondienst bent, is het eigenlijk toch ook een beetje je eigen toko runnen. Je data genereer je niet alleen voor je baas, maar ook voor de papers en aanvragen met jouw naam er op. En dat kun je leuk vinden of niet, maar die zijn belangrijk. Dus zo makkelijk als veel mensen hierboven zeggen 'je werkt gewoon je uren en klaar' is het nou ook weer niet. Net als een zelfstandige dat niet zomaar kan zeggen. Maar juist daarom is het wel belangrijk dat je je grenzen in de gaten houdt, zowel voor jezelf als vanuit je leidinggevende. Want zodra die het 'het is nou eenmaal hard werken' gaat misbruiken, gaat er wel degelijk iets mis. En dan moet je dus zelf je grenzen aan kunnen geven, zowel verbaal als in de uitvoering. Dat is vervelend, want het kost energie die je liever ergens anders in gestoken had, maar als je het voortdurend laat gebeuren, kost dat nog veel meer energie.

Dus hoewel het klinkt alsof je leidinggevende wel degelijk fout zit, zul je de oplossing bij jezelf moeten zoeken. In bijna iedere hoogopgeleide (en overigens ook heel veel minder hoogopgeleide) baan is het werk nooit 'af'. En zul je dus om moeten leren gaan met dat gevoel in jezelf, én eventueel commentaar van anderen. Want dan heb je een keer een leidinggevende die niet zeurt, is er wel weer een collega die toch even commentaar geeft op hoe laat jij naar huis gaat. Als je dat naast je neer weet te leggen, zul je daar jezelf een enorm plezier mee doen.
Baby_Giraf schreef:
Niet helemaal.

Er zijn nogal wat banen "voor hoger opgeleiden" voor mensen die naast een hoge opleiding nog weinig te bieden hebben. Daar geldt vaak het motto "het is een investering in jezelf". Dat soort banen is erg geschikt voor mensen die inderdaad bereid zijn te accepteren dat ze ondanks hun hoge opleiding nog weinig kunnen en veel moeten leren. Zolang het slavenwerk dat je doet je inderdaad goed op weg helpt naar de carrière die je ambieert, is daar niet zoveel mis mee. De werkgever weet dat je weinig toegevoegde waarde levert, en betaalt je dus slecht en beult je af. De werknemer weet dat de beloning voor dat slavenwerk zit in het toekomstperspectief. Iedereen min of meer gelukkig.

Wil je dat niet, dan zal je werk moeten zoeken dat past bij wat je te bieden hebt, en waar je verder niet al te forse stappen wil maken. De benadering is dan simpel: jij hebt een afgesproken taak binnen een afgesproken aantal uren en daarvoor krijg je een afgesproken beloning en verder moet niemand zeuren.
LeesMee schreef:
05-12-2017 11:30
Niet helemaal.

Er zijn nogal wat banen "voor hoger opgeleiden" voor mensen die naast een hoge opleiding nog weinig te bieden hebben. Daar geldt vaak het motto "het is een investering in jezelf".

Dat soort banen is erg geschikt voor mensen die inderdaad bereid zijn te accepteren dat ze ondanks hun hoge opleiding nog weinig kunnen en veel moeten leren.
Zolang het slavenwerk dat je doet je inderdaad goed op weg helpt naar de carrière die je ambieert, is daar niet zoveel mis mee.
De werkgever weet dat je weinig toegevoegde waarde levert, en betaalt je dus slecht en beult je af. De werknemer weet dat de beloning voor dat slavenwerk zit in het toekomstperspectief. Iedereen min of meer gelukkig.

Wil je dat niet, dan zal je werk moeten zoeken dat past bij wat je te bieden hebt, en waar je verder niet al te forse stappen wil maken. De benadering is dan simpel: jij hebt een afgesproken taak binnen een afgesproken aantal uren en daarvoor krijg je een afgesproken beloning en verder moet niemand zeuren.
Gaat ie lekker? Naast dat je een heel negatief beeld hebt over hoog opgeleiden en hun werk, welke de realiteit compleet mist, waar heb je het over? Je zegt, iemand heeft weinig toegevoegde waarde, veel moeten leren etc? En accepteren dat de cao niet wordt toegepast?

Of heb je het over starters, die net groen beginnen aan werk, dat is opleidingsniveau onafhankelijk. En zeker geen reden om als werkgever alle groentjes af te beulen. Of slecht betalen, wat is dat nou, dit invullen van jou. Je inkomen, gebeurd aan hand van duidelijke richtlijnen hoor, afhankelijk van opleiding en werkervaring, en je vermogen tot onderhandelen tijdens sollicitatie. Niks onderbetaald , gewone richtlijnen.

Weet je zeker dat je het niet hebt over het harde uitbuiting van vele Polen en Chinezen in ons land?
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 12:28
11.67% gewijzigd
Baby_Giraf schreef:

Je denkt dat hoger opgeleiden standaard overwerken ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven