Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
lemoos2 schreef:
11-12-2017 20:38
Waar het op neerkomt: ik werk al 14 jaar in het onderwijs, net als een van mijn vriendinnen. Zij PO en ik VO. We schelen bijna 2000 euro bruto in maandsalaris. Zij nog steeds schaal LA (trede 15) en ik inmiddels LD (trede 11). Bij ons rennen er momenteel 3 gedetacheerde collega's rond via zo'n uitzendbedrijf. Die lachen mij nog net niet in mijn gezicht uit. Ik verdien echt niet slecht. Ik stel er twee lesbevoegdheden (en bezig aan de derde) tegenover in fulltime dienstverband. En ondanks dat salaris en vakantiedagen hebben er bij ons dagelijks 207 leerlingen meer dan 2 lesuren uitval. Want er komt gewoon niemand.

Hoe wil je dan in godsnaam die vacatures PO ingevuld krijgen?
Dit is toch een heel ander onderwerp over die uitzendbureau's?

Het geld voor PO moet in de structuur en het systeem van het PO geïnvesteerd worden zodat het werk niet meer overleven is, overwerken, geleefd worden, meer moeten doen dan waar je ooit voor opgeleid werd. Dan wordt het werk weer plezieriger, dan wordt de sector weer aantrekkelijker. Of je moet de opleiding beter afstemmen op de huidige praktijk.

Er is al geld beschikbaar gekomen voor de salarissen, nog meer er tegenaan gooien gaat bovenstaande problemen niet oplossen, dan blijven ze alleen maar in stand. Het werk blijft onaantrekkelijk, ohja, je mag nog steeds hetzelfde werk met dezelfde kutwerkdruk en kutregels blijven doen, maar dan krijg je een beetje meer geld. Daar wordt het toch niet leuker of fijner van? Leerkrachten in het PO hebben te veel taken, te weinig ondersteuning, te veel op hun bordje geschoven gekregen de afgelopen jaren. Daarnaast werken er veelal mensen die moeilijk hun grenzen aan kunnen geven (komt in al die sectoren voor, want we werken voor de cliënten/patiënten/kinderen) en waarbij zo goed als alles van bovenaf bepaald wordt en op de vloer heb je het er maar mee te doen. Dat maakt machteloos, boos en overwerkt. Dáár moet verandering in komen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-12-2017 20:55
Half negen. Half negen tot vijf, half uur lunchpauze. Klassieke kantoorbaan.
Working 9 to 5 is toch echt het liedje.
Maargoed lekker belangrijk.
Hoe dan ook later dan de gemiddelde leerkracht.
vrouwjagersma schreef:
11-12-2017 20:59
Dit is één manier om naar het probleem te kijken.
Andere mensen hebben het argument dat kwalitatief betere docenten pas komen solliciteren als er een concurrerend loon betaald wordt. Zij stellen dat de onderwijskwaliteit zal stijgen en dat meer loon betalen dus grote positieve gevolgen heeft en daarom rendeert.
Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt als ik de veelheid en omvang van de problemen in het huidige PO zie. Het is gewoon, naar mijn idee, niet genoeg. Er moet echt structureel iets veranderen om dat haalbaar te maken, zie ook mijn voorgaande bericht 20.59 uur.
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 21:01
Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt als ik de veelheid en omvang van de problemen in het huidige PO zie. Het is gewoon, naar mijn idee, niet genoeg. Er moet echt structureel iets veranderen om dat haalbaar te maken, zie ook mijn voorgaande bericht 20.59 uur.
Beide zou ook kunnen, natuurlijk.
Het geld is er wel. Het moet alleen ergens vandaan komen.
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 20:31
€2300 in het eerste jaar is toch ook geen hobbytarief? Dan heb je het minstens net zo goed of zelfs beter als HBO-ers die werken als verpleegkundige, sociotherapeut in de GGZ, groepsleider in de jeugdzorg enz.

Ik heb er ooit een heel bericht over geschreven en ga niet weer de discussie herhalen, maar het gaat hier om gesubsidieerde sectoren. Sectoren die we financiëren van overheidsgeld, van ons belastinggeld. Je gaat gewoon nooit dik verdienen (ik ook niet, want ik werk ook in één van die sectoren). Natuurlijk wíl ik liever meer verdienen, maar dit is gewoon marktconform voor deze sectoren en ik heb zó veel liever dat het geld dat we erin investeren naar de inhoud gaat zodat de omstandigheden en de werkdruk beter worden. Overheidsgeld is gewoon zó anders dan geld in het bedrijfsleven, we hebben er maar weinig van en moeten er heel veel mee doen.


Ik vind EUR2300 gewoon een goed loon voor een leerkracht. Dat is meer dan vergelijkbare functies. Dat het minder is dan in het bedrijfsleven zal best, maar van de geeuwhonger sterf je er niet van.
vrouwjagersma schreef:
11-12-2017 21:04
Beide zou ook kunnen, natuurlijk.
Het geld is er wel. Het moet alleen ergens vandaan komen.
Waar dan? Overal waar we het vandaan halen gaat het van iets anders af, er is nog zoveel wat er nog nodig is in al die sectoren. Volgens mij hebben we alle geld hard nodig dat we maar kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 21:18
Waar dan? Overal waar we het vandaan halen gaat het van iets anders af, er is nog zoveel wat er nog nodig is in al die sectoren. Volgens mij hebben we alle geld hard nodig dat we maar kunnen vinden.
Weghalen bij overbodige tussenlagen aan management. Een maximum voor zinloze, onrealistische pilotprojecten die miljoenen kosten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
11-12-2017 21:41
Weghalen bij overbodige tussenlagen aan management. Een maximum voor zinloze, onrealistische pilotprojecten die miljoenen kosten.

Zo lust ik er nog wel honderd zeg. In het onderwijs zijn ook tig managementlagen, doordat al de scholen in clusters en verenigingen zitten.. Misschien een idee om het daar weg te halen.
Enn schreef:
11-12-2017 20:49
:proud:
Jij kent je klassiekers wel :D
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 20:54
.
Nee, want, zie de rest van mijn reactie in hetzelfde bericht van 20.31 uur.

Ik vind het niet realistisch, ik wil dat het geld naar de inhoud gaat. Ja, ik verdien minder dan iemand in het bedrijfsleven, maar zo is het. Zo werkt het met deze gesubsidieerde sectoren. Ik verdien wel gewoon een normaal salaris namelijk. Tuurlijk zou ik graag meer willen, maar we hebben niet eindeloos veel (overheids!)geld hiervoor en dan wil ik heel graag dat het naar de inhoud gaat zodat mijn werk makkelijker en fijner wordt, mijn werkdruk minder.
Jij wel.
Een TOA kan absoluut geen gezin onderhouden van zijn/haar salaris.
Ik zou zo onderhand wel eens een duo willen die wel functioneert, zo na 4 jaar het puin van de absolute nono's te moeten ruimen. Als daar dan 200 euro per maand salaris op moet, dan moet het maar.
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 21:18
Waar dan? Overal waar we het vandaan halen gaat het van iets anders af, er is nog zoveel wat er nog nodig is in al die sectoren. Volgens mij hebben we alle geld hard nodig dat we maar kunnen vinden.
Gewoon de dividentsbelasting behouden.
KeaAlpine schreef:
11-12-2017 20:31
€2300 in het eerste jaar is toch ook geen hobbytarief? Dan heb je het minstens net zo goed of zelfs beter dan HBO-ers die werken als verpleegkundige, sociotherapeut in de GGZ, groepsleider in de jeugdzorg enz.

Ik heb er ooit een heel bericht over geschreven en ga niet weer de discussie herhalen, maar het gaat hier om gesubsidieerde sectoren. Sectoren die we financiëren van overheidsgeld, van ons belastinggeld. Je gaat gewoon nooit dik verdienen (ik ook niet, want ik werk ook in één van die sectoren). Natuurlijk wíl ik liever meer verdienen, maar dit is gewoon marktconform voor deze sectoren en ik heb zó veel liever dat het geld dat we erin investeren naar de inhoud gaat zodat de omstandigheden en de werkdruk beter worden. Overheidsgeld is gewoon zó anders dan geld in het bedrijfsleven, we hebben er maar weinig van en moeten er heel veel mee doen.
Zullen we het onderwijs dan maar privatiseren? Dan kunnen ouders met geld straks hun kind naar een goede school sturen en de door de overheid gesubsidieerde scholen zijn dan voor het arme voetvolk.

Je doet net of een leerkracht een of andere hobbyist is die je met een schijntje kunt afschepen. Mag je vinden hoor, maar zeur straks niet als je kind om de haverklap naar huis gestuurd wordt omdat er geen leerkracht meer te vinden is.
Moiren’ schreef:
11-12-2017 22:05
Gewoon de dividentsbelasting behouden.
Inderdaad, waarom 1,4 miljard cadeau doen aan buitenlandse beleggers, terwijl dit in niet een partijprogramma stond. Er is niet een econoom te vinden die het een goed plan vindt en Rutte kan het niet eens uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
11-12-2017 21:57
Zo lust ik er nog wel honderd zeg. In het onderwijs zijn ook tig managementlagen, doordat al de scholen in clusters en verenigingen zitten.. Misschien een idee om het daar weg te halen.
Over welke sector denk jij dat ik het heb?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Pientjexxxx schreef:
11-12-2017 23:33
Zullen we het onderwijs dan maar privatiseren? Dan kunnen ouders met geld straks hun kind naar een goede school sturen en de door de overheid gesubsidieerde scholen zijn dan voor het arme voetvolk.

Je doet net of een leerkracht een of andere hobbyist is die je met een schijntje kunt afschepen. Mag je vinden hoor, maar zeur straks niet als je kind om de haverklap naar huis gestuurd wordt omdat er geen leerkracht meer te vinden is.

Maar het probleem is dat die leerkracht niet met een schijntje naar huis gestuurd wordt. Ze hebben gewoon een goed loon.
Er werken bij mij in het zwembad twee met een leraaropleiding. Een alo en de ander pabo.Een werkt daarbij ook in de kinderopvang. Het lerarentekort speelt namelijk niet in heel Nederland. Hier is een overschot. Die twee kunnen niet verhuizen voor werk vanwege partner. Als leerkracht heb je 1000 euro meer en betere werktijden en meer vakantie dan in het zwembad en de kinderopvang.
PattyJupiter schreef:
12-12-2017 07:42
Er werken bij mij in het zwembad twee met een leraaropleiding. Een alo en de ander pabo.Een werkt daarbij ook in de kinderopvang. Het lerarentekort speelt namelijk niet in heel Nederland. Hier is een overschot. Die twee kunnen niet verhuizen voor werk vanwege partner. Als leerkracht heb je 1000 euro meer en betere werktijden en meer vakantie dan in het zwembad en de kinderopvang.

Waar ongeveer is hier?
PattyJupiter schreef:
12-12-2017 07:42
Er werken bij mij in het zwembad twee met een leraaropleiding. Een alo en de ander pabo.Een werkt daarbij ook in de kinderopvang. Het lerarentekort speelt namelijk niet in heel Nederland. Hier is een overschot. Die twee kunnen niet verhuizen voor werk vanwege partner. Als leerkracht heb je 1000 euro meer en betere werktijden en meer vakantie dan in het zwembad en de kinderopvang.
KInderopvang en zwembad zijn volgens mij MBO-opleidingen. Je vergelijkt dus appels met peren. Als je met een PABO-diploma bij AH achter de kassa gaat werken, verdien je ook minder. Wat is dus je punt?
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter76 schreef:
11-12-2017 16:49
Ben het ook helemaal met je eens dat scholen zelf ook taken op zich nemen die helemaal niet hoeven. Het team waarin ik werk, wordt dan ook steeds kritischer in hetgeen we de kinderen aanbieden. Dat we hiermee de smeuïgheid uit de dagen halen, is vooral voor de kinderen erg jammer.
Luizen pluizen is dan weer geen keuze; als ouders deze verantwoording op zich zouden nemen, zou dit namelijk niet eens nodig zijn. Helaas nemen veel ouders deze verantwoordelijkheid niet. En daar zit op veel gebieden nou net het knelpunt: ouders vinden het wel makkelijk als kinderen op school veters leren strikken, de haren gepluisd worden, sociale omgang leren, leren aankleden, de juf de mandarijn pelt, achter verloren voorwerpen aangaat, het kind opvangt want ouder is te laat vertrokken om op tijd het kind op te halen, in de avond even terug komt om het gesprek te voeren waar ouders tijdens de reguliere tijden geen tijd voor hadden etc. En dan kun je wel zeggen: doe dat dan gewoon allemaal niet! Maar wie zijn dan hier de dupe van?

Nou ja ik heb het idee dat scholen in de afgelopen ruim 15 jaar dat ik kinderen op de basisschool had steeds meer naar zich toe zijn gaan trekken. Ook zijn er taken op het bordje van de school geschoven die bij de ouders hadden moeten blijven en daarbij hebben ze ook niet aan de rem getrokken. Scholen hadden nooit moeten beginnen aan luizen pluizen en tandenpoetsen. Dat was toen mijn oudste naar school ging gewoon het probleem van de ouders. Bij een luizen uitbraak deden ze het een keer en iedereen met luizen kon zo naar huis en mocht pas terug als ze schoon waren. Werkt prima want het was het probleem van de ouders die met hun kinderen zaten. Nu lopen sommige scholen maanden te kammen en briefjes mee te geven aan lamlendige ouders die hun luizenbolletjes zo weer naar school sturen.

Het ligt ook wel erg aan de school en het publiek. Ik kom op meerdere scholen en dan zie je een duidelijk verschil. Op de zwarte scholen met veel al lager opgeleide ouders (waarvan de helft de taal niet spreekt) zie je veel meer kinderen die hun tanden niet poetsen en naar de schooltandarts gaan omdat ze anders niet bij de tandarts komen, ook veel meer grote hoeveelheden snoep bij verjaardagen waar regels voor nodig zijn, luizen uitbraken duren weken tot maanden omdat ouders het gewoon verdommen iets aan die luizen te doen enz. Op de witte yuppen school even verderop komt de schooltandarts niet wegens te weinig kinderen die zouden gaan, zijn regels voor traktaties niet nodig want ouders denken er zelf over na, als een kind luizen heeft gaat er een briefje mee en kijkt iedereen zelf zijn kind na en behandelt het dus na één briefje is het klaar met de uitbraak. Mijn beeld is dus niet dat het de drukke werkende ouders zijn die geen tijd meer hebben om hun kind op te voeden maar vooral de onderkant van de samenleving het zich lekker laat aanleunen. Ouders worden instaat gesteld steeds minder voor hun kind te doen en vervolgens zit de school ineens vast aan zorgtaken die bij de ouders horen en klagen de juffen steen en been over de werkdruk.

De oplossing is heel simpel; geef die taken terug aan de ouders. Loopt een kind rond met gele tanden dan gaat iemand daar een gesprek over aan met de ouders, doen ze er niets aan dan maak je melding bij de juiste instantie aangezien dat gewoon verwaarlozing is. Kinderen met luizen gaan gewoon met de ouders mee. Het is hun kind dus laat het hen dan ook maar oplossen. Is dat zielig voor dat ene kind? Ja natuurlijk! Maar is het eerlijk dat de hele klas elke keer behandelt moet worden tegen luizen of een overspannen juf heeft die ook nog een half uur tandenpoetsen tussen de les over gezond eten en het luizen pluizen moet proppen? Nee! En dan gaat dus het belang van de groep boven het belang van het individu. Het is niet zielig als je ouders vraagt normale zorg aan hun kind te geven, dus gewoon tandenpoetsen. Als ze dat niet doen is het niet aan de school omdat op te pakken omdat het zielig is, dan is het aan de school om melding te maken over de thuissituatie van een kind omdat verwaarlozing zielig is. Ik geloof er ook niets van dat kinderen verder wel goed verzorgt worden als ouders ze met rottende tandjes en luizen rond laten lopen. Die tandjes poetsen is dan symptoom bestrijding maar pakt het probleem niet aan. Scholen zouden hier ook gewoon wat harder in moeten worden, juist in het belang van de kinderen. Je mag van ouders verwachten dat ze gewoon voor hun kinderen zorgen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 09:35
KInderopvang en zwembad zijn volgens mij MBO-opleidingen. Je vergelijkt dus appels met peren. Als je met een PABO-diploma bij AH achter de kassa gaat werken, verdien je ook minder. Wat is dus je punt?

Dat leerkrachten niet mogen klagen want anderen verdienen nog minder.
PattyJupiter schreef:
12-12-2017 07:36
Maar het probleem is dat die leerkracht niet met een schijntje naar huis gestuurd wordt. Ze hebben gewoon een goed loon.
Netto is het helemaal niet veel, want je valt net buiten alle toeslagen. Je verdient te weinig om een huis te kopen en net teveel voor een sociale huurwoning. Hier wordt 0,12 euro per km betaald voor reiskosten i.p.v. de gebruikelijke 0,19 cent, dus je draait ook nog eens voor het overgrote deel van je reiskosten op. Uiteindelijk heb je netto ongeveer net zoveel als een bijstandsmoeder met al haar toeslagen. Het verschil is wel dat een leerkracht lange dagen maakt en een zwaar beroep heeft. Dus wat klets je nu? Heb je wel eens een dag/week voor de klas gestaan?
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 09:39
Netto is het helemaal niet veel, want je valt net buiten alle toeslagen. Je verdient te weinig om een huis te kopen en net teveel voor een sociale huurwoning. Hier wordt 0,12 euro per km betaald voor reiskosten i.p.v. de gebruikelijke 0,19 cent, dus je draait ook nog eens voor het overgrote deel van je reiskosten op. Uiteindelijk heb je netto ongeveer net zoveel als een bijstandsmoeder met al haar toeslagen. Het verschil is wel dat een leerkracht lange dagen maakt en een zwaar beroep heeft. Dus wat klets je nu? Heb je wel eens een dag/week voor de klas gestaan?

Toch is het overgrote deel van de leerkrachten die ik spreek redelijk tevreden met het salaris. Die staken echt niet voor bergen geld meer, die zijn tevreden met een procent erbij .
Men staakt vooral voor verlaging van de werkdruk en daaraan gekoppeld voor beter onderwijs, en gegarandeerd onderwijs elke dag.

Het mag gewoon niet zo zijn dat kinderen geen onderwijs maar opvang krijgen als hun juf/meester ziek is.
Andersom schreef:
12-12-2017 09:52
Toch is het overgrote deel van de leerkrachten die ik spreek redelijk tevreden met het salaris. Die staken echt niet voor bergen geld meer, die zijn tevreden met een procent erbij .
Men staakt vooral voor verlaging van de werkdruk en daaraan gekoppeld voor beter onderwijs, en gegarandeerd onderwijs elke dag.

Het mag gewoon niet zo zijn dat kinderen geen onderwijs maar opvang krijgen als hun juf/meester ziek is.
Het overgrote deel van de leerkrachten is geen kostwinner, dus die vinden het vaak wel prima. Als je alleen voor het inkomen moet zorgen dan wordt het een ander verhaal. Vrouwen werken heel vaak parttime en hebben meestal een partner die voor het grootste deel van het inkomen zorgt.

Het lage salaris is een belangrijke reden dat er zo weinig mannen voor het onderwijs kiezen. Zij werken vaak fulltime en dan kun je dus beter voor een andere HBO-opleiding met betere carrierekansen en een hoger salaris kiezen.
Als de grote steden in de Randstad straks nog bevoegde leerkrachten voor de klas willen, dan zul je toch ook echt iets aan de beloning moeten doen. Verhuizen voor een baan in de stad is bijna onmogelijk, want er is geen betaalbare huurwoning te vinden en om te kopen verdien je te weinig. Als je met de auto naar je werk moet, dan loop je leeg op de parkeertarieven. En dan heb ik het nog niet eens over het werk zelf, wat behoorlijk zwaar is op een zwarte school.
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 10:00
Het overgrote deel van de leerkrachten is geen kostwinner, dus die vinden het vaak wel prima. Als je alleen voor het inkomen moet zorgen dan wordt het een ander verhaal. Vrouwen werken heel vaak parttime en hebben meestal een partner die voor het grootste deel van het inkomen zorgt.

Het lage salaris is een belangrijke reden dat er zo weinig mannen voor het onderwijs kiezen. Zij werken vaak fulltime
en dan kun je dus beter voor een andere HBO-opleiding met betere carrierekansen en een hoger salaris kiezen.

Het is natuurlijk een heel andere discussie, maar hier valt natuurlijk ook nog wel iets in te verbeteren.

De mannen in het onderwijs die ik ken werken overigens parttime. Vier of vier en halve dag. Die hebben overigens vrouwen die gewoon een behoorlijke parttime baan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven